Bukefalos 28 år!

Att "rädda" en hund...

Lady_A

Trådstartare
Fundera på det här med att ta en hund som kanske inte är helt hundra för en själv "bara" för att man vet att man kan ge den ett "bättre liv"...

I min mkt perifiera bekanstskapskrets finns en medelålders stafftik (3-5) år som behöver ett nytt hem, hd far på intet viss illa eller så men är fel och alldeles för mkt hund i fel hem. (en senil älder mops hade passat).

MH lyder som följer:
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 5
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 2
8c.Spöken rädsla: 3
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 1

Jag vill ha en medelaktiv hund som är glad lättsam social och framåt, en hund med arbetslusta och lite motor, en hund som är förig men inte vek, att träna lite lydnad och viltspår med. A och O är att jag kan ha hd lös överallt och att hd funkar med alla andra vettiga hundar med bra språk.

Ska jag helt så tankarna ur hågen eller ska jag "anmäla intresse" på jycken i fråga??
Ska ärligt säga att när jag tänkt på hd nr två så har jag inte tänkt staff, däremot har jag länge gillar rasen väldigt mkt både utessende och mentalitetsmässigt.

Är det där ett bra eller uselt MH enligt er?

Kan det bli bra om man tar en hund i 1:a hand för hds skull, i 2a hand för sin egen skull??

(om ngn skulle ana vilken hd det rör sig om ber jag om diskretion då det är ett känsligt läge)
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Kan det bli bra om man tar en hund i 1:a hand för hds skull, i 2a hand för sin egen skull??
Det är klart att det kan!!
Jag tycker MH:t ser riktigt bra ut, fast jag är inte så insatt i rasen:angel:
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jag tyckte det ser hyfsat ut. Möjligen byggde den på sig lite mer än vad man kan tro eftersom lek/gripande sänkte sig så mkt, men man kan inte heller sitta och utvärdera en hund baserat på ett mh.
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jao, kan vara, jag känner ju inte hd särskillt, har träffat den enstaka gånger och hört lite från bekant som jag vet är vettig och det låter som hd är rätt bra i grunden, man helt saknat miljöträning, uppfostran och aktiviering...

Men kan en staff vara ett vettigt alternativ för mig ens? Och borde den vara HD-röntgad? Ingen i kullen är det...
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Ja, röntgen skulle jag absolut begära om jag vore du! Är föräldrarna röntgade?
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jag har gjort det, räddat en hund, för snart 3½ år sedan. Köpte en ung kapplöpningsgreyhound (ca 10 mån) som levde under miserabla förhållanden, fixade hälsan (massiv spolmaskinvasion + kraftigt undernärd), chippade och vaccinerade och gav henne riktigt bra mat och tränade upp henne från grunden (långa promenader varvat med lösspring i ridhus 1-2 ggr/vecka. Några månader senare omplacerade jag henne, när jag insåg att hon aldrig skulle trivas som hemmahund och vi inte kunde ge henne det hon behövde och var född till. Sålde henne till en kapplöpningsfantast och nu är hon en av Sveriges bästa tikar! Hon skulle sprungit SM-finalen i Landskrona för drygt en vecka sedan, men började löpa dagarna före. Hon hade troligtvis vunnit utan större problem. :)

Jag föll för hennes underbara ögon och jag såg fram emot att träffa henne igen, men kanske kommer de ner till Landskronabanan senare i höst istället. Hon kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta och jag är så himla glad att jag kunde ge henne en bättre framtid än den hon var på väg mot. Jag är stolt över min insats. :)
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Nope, ser inga rtg resultat alls i släkten. Allt annat än att ta hd å gå är isf upp till mig att bekosta...

Den stora frågan är ju i det här läget om jag kommer bli sittande med två älskade hundar som passar mig skitdåligt eller om det kan bli ngt vettigt av det...
Vilket såklart ingen kan svara på...

Sedan så kan jag ju alltid ta henne, hyfsa till henne och placera ut om hon ej passar men det känns som en mindre lockade plan... Brukar bli svårt att göra sig av med dom när man väl fäst sig...

Att ha tre hd är ingen alternativ och jag vill verkligen ha en hd som funkar på plan!
 
Sv: Att "rädda" en hund...

HD för mig är = höftledsdysplasi, så lite förvirrad blev jag av alla hd i din text ;)
 
Sv: Att "rädda" en hund...

MHt kan jag tyvärr inte läsa av men med frågan
Kan det bli bra om man tar en hund i 1:a hand för hds skull, i 2a hand för sin egen skull??
så resonerar jag så här:

Det beror på vad man vill ha ut av hunden och vad man vad man är för person. Mitt eget hundköp valde jag ras efter vad jag ville ha och valde medvetet en ras med lägre behov av aktivering än vad jag är villig att ge, även om den gärna hänger med på mer. Allt för att göra förutsättningarna så bra som möjligt. Det är min första hund.

Har man mer erfarenhet, kan tänka sig att anpassa sig efter hunden och inte har skyhöga krav kan det ju vara ett alternativ att hjälpa en hund som behöver omplaceras. Dvs, om man kan ge den vad den behöver (eller tror att man kan) och kan anpassa sig till hunden utan det är någon katastrof om det inte blir riktigt som man tänkt sig.

Med tanke på vad du skriver senare i tråden låter det dock tveksamt på om du tillhör den senare kategorin. Som jag förstår har du redan en hund som egentligen inte passar perfekt och nu vill ha en hund som passar dig som handen i handsken. Då skulle jag inte välja hund efter vad bekantskapskretsen behöver omplacera utan vara noggrannare att välja ras och individ efter egna önskemål.

Om hunden ifråga passar dig kan jag som sagt inte avgöra tyvärr. Om du till slut bestämmer dig att ta den, så skulle jag HD-röntga och kolla om det finns möjlighet att ha hunden på prov till att börja med.
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jusstja tänker inte på det längre, hd, kt och ht används alltid när man skriver journaler för det blir så "långt" att skriva ut hund katt å häst hela tiden... Men antar att man fattar :P
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jo precis så är det. "Kruxet" är att bla MH:t och lite annat fick mig att tänka att hd kanske passar mig rätt bra ändå...
Så det är väl frågan om en staff kan bli bra för mig och om ni kan se ngt i MH som gör att hd kanske är "sämre" än vad jag fått för mig.
 
Sv: Att "rädda" en hund...

det beror ju lite på hur du menar, du måste ju gilla hundens typ och psyke. inte ta en hund som inte tilltalar dig öht, det kommer inte bli lyckad.
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Jag har ingen större koll på MH men jag skulle hellre träffa hunden och bekanta mig med den än att försöka bestämma mig utifrån ett test.
 
Sv: Att "rädda" en hund...

Kan du inte ta hunden på prov och känna efter om den passar dig eller inte? Det är väl det smidigaste sättet att få reda på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 483
Senast: snorp
·
Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
1 752
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 360
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 064
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp