Bukefalos 28 år!

Att resa ensam, bo på ett fruktansvärt hotell och att acceptera känslan av att ha misslyckats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det 19 dagar kvar tills jag för första gången i mitt liv ska resa någonstans själv. Det är bara själva resan som blir själv, för på flygplatsen i Washington kommer S stå och vänta på mig och mitt ensamma skräckäventyr kommer vara över.

Eller kommer det att vara det? Jag vet att jag bokade ett ganska billigt hotell, men efter att ha kollat på alla bilder, på kartor och läst all text flera gången så kände jag mig trygg. Jag glömde att läsa recensionerna, tyvärr, men det kommer jag nog aldrig glömma igen. Rummet är självklart inte återbetalningsbart så jag får stå mitt kast, men hur jag än letar hittar jag ingen som faktiskt har något positivt att säga om det. Jag undrar hur dåligt det faktiskt behöver vara för att man ska få pengarna tillbaka? Räcker det att ACn är trasig, att rummet stinker rök trots att det ska vara rökfritt, att rummet är täckt av smuts, att lakanen är smutsiga och trasiga, att det inte finns något varmvatten eller att handfatet, badkaret och toan läcker? Livet är spännande, men nog hade jag önskat att jag kunde känna mig lite säkrare på att jag faktiskt kommer kunna bo på det hotellet jag bokat, och att bokningssiten faktiskt visade en bild av sanningen. Men mitt fel är det ju, jag borde ha läst på bättre först.

Jag kan ju bo hos honom, det vet jag ju. Men under sommaren betyder att bo hos honom att även bo hos hans familj, som jag aldrig har träffat. Det känns lite risky, särskilt med tanke på att jag inte direkt är omtyckt. Så hotell kändes som ett bra beslut, och det hade det nog varit om jag inte hade tagit ett så dåligt beslut :p Jag har varit vid gott mod fram till nu, vi ska ju ändå bara sova där så finns det en säng så räcker det, men nu känner jag mig orolig istället. Visst skulle jag kunna boka ett annat hotell, men då förlorar jag pengarna plus riskerar att hamna på ett annat shitty hotel.

Det låter kanske inte som det, men jag längtar så mycket. 10 dagar tillsammans, utan måsten och med bara varandra. Jag vet ju att boendesituationen kommer lösa sig på något sätt, I värsta fall finns det säkert något billigt men något bättre hotell jag kan boka in mig på väl där. Kanske är det inte det jag oroar mig för egentligen, utan bara känslan av att ha misslyckats? Att lyckas boka in mig på det sämsta möjliga hotell och dessutom utan möjlighet att få pengarna tillbaka, och för 10 nätter dessutom. Oh well, jag är långt ifrån den första som har lurats av hotellets fina bilder och positiva text, och alltid lär man sig något av det :laugh:

Och jag har inget syfte med den här dagbokstråden, förutom möjligen att få skriva av mig lite ifred utan att bli idiotförklarad eller få höra vad jobbig jag är. Att skriva har alltid hjälpt mig att få rätsida på saker, och på något sätt känns det konstigt nog bra att publicera privata saker online för vem som helst att läsa.
 

I min excelfil över bukefalisters Greklandsresor ser jag att du bott på ett 5-stjärnigt charterhotell på Kos. Det är väl det som känns lite off när TS ska åka till USA för att få träffa sin kärlek.

Registrerar du personuppgifter på bukefalister?! :nailbiting::nailbiting:

Finns det några mer länder i den där tabellen..?

/Sassy, som tackade nej till jobbresa till Pireus och aldrig har varit i Grekland.
 
Grattis till nya karleken och jag hoppas att det gar bra och att ni far trevligt tillsammans.
Jag tror att det var helt ratt att boka ett nytt hotel sa du kan kolla in det redan bokade och valja om du vill forlora pengarna och flytta till det nybokade rummet eller inte.

Jag har ofta bott pa "de storre hotellen" runt varlden (Sheraton, Meridian, Hilton, etc) men det skulle inte falla mig in att betala for det sjalv. Men visst ar det enkelt och tryggt att komma till ett hotel dar man kanner igen sig. Det hander dock aldrig att jag sa har i efterhand pratar om rumsbetjaningen's frukost, urvalet i minibaren, hur vansinnigt fint badrummet var, eller den trevliga kaffebaren i bottenvaningen.
Daremot berattar jag ofta, och skrattar, over hotellet i Asien dar de sprang och kopte lakan och handdukar till vart rum nar jag fragade efter det, eller hotellet i Miami dar lakanet var trasigt sa hela foten stack ut, eller hotellet i Rom dar dorren inte stangde ordentligt. Det ar de haftigaste minnena, dar jag skrattade mest och hade mest roligt.
Oh ... eller hotellet i Scotland som var nagot "ruckligare" an Fawlty Towers men annars exact sa... Helt sanslost.
 
Tacka vet jag hotellrum med heltäckningsmatta i badrummet 👍💕 (Engelska landsbygden anno 1990-talet 👍)

Eller bungalow i Costa Rica, 2010 -förvisso med utsikt mot den aktiva vulkanen, men madrass på golvet där man fick ha lampan tänd i badrummet innan sovdax och hela natten, så att tusenfotingar och spindlar och myror valde att Följa Ljuset snarare än att krypa runt en/ploppa ner över en från taket 👍

Lite halvbökigt/jobbigt på morgonen dock istället, när skocken istället skulle ut från badrummet när man själv ville duscha.
 
Senast ändrad:
Tacka vet jag hotellrum med heltäckningsmatta i badrummet 👍💕 (Engelska landsbygden anno 1990-talet 👍)

Eller bungalow i Costa Rica, 2010 -förvisso med utsikt mot den aktiva vulkanen, men madrass på golvet där man fick ha lampan tänd i badrummet innan sovdax och hela natten, så att tusenfotingar och spindlar och myror valde att Följa Ljuset snarare än att krypa runt en/ploppa ner över en från taket 👍

Lite halvbökigt/jobbigt på morgonen dock istället, när skocken istället skulle ut från badrummet när man själv ville duscha.

Heltackande i badrummet i UK hade jag nastan glomt.:rofl:
 
Jag förstår absolut att det känns dumt att ha bokat, men vad skulle konsekvenserna bli av att hotels ska ta den typen av ansvar?

Det blir i så fall en bokningstjänst med handplockade och kontrollerade hotell (eftersom myndighetskontrollen inte säger ett jota på många ställen). Resultatet finns hos andra bolag; mycket högre prislapp och lägre utbud. Det fiffiga med volym-sajterna är att de täcker enormt många ställen och prisklasser, och att man får se (och kan filtrera sin sökning efter) omdömen från gäster.

Vill man vara på den säkrare sida får man annars hålla sig till de stora kedjorna. Tryggare, men tråkigt att missa den där galna lilla brittiska B&Bn från 1100-talet eller det privata hotellet mitt i ens egen version av paradiset.

Det var bara en enkel outveckad spekulation/tanke och ett önskemål i stunden, inget annat. Men det här var ju inte bara ett konstigt hotell utan, utifrån bilderna och folks recensioner (som uppkom efter att jag bokat) ett fallfärdigt ruckel med hål i väggar, dörrar som inte går att låsa, invaderat av småkryp osv och det fanns många som skrev att de kontaktat hälsomyndigheterna. Ett sånt hotell tror jag inte att någon vill bo på, och dessutom fanns det flera billigare hotell i bättre skick om man går på recensioner.

Men som sagt, jag ska inte stämma hotels eller tvinga dem till att ändra sättet de arbetar på, eller något alls. Jag mailade dem för att få reda på vad man gör om något på plats visar sig vara grovt fel eftersom det kan vara bra att veta, men det har jag dessutom gett upp på för de har inga svar att ge. Så allt är frid och fröjd här, jag har bokat mig ett nytt hotell där jag kan känna mig tryggare och ser helt otroligt mycket fram emot att åka! :bump:
 
@Mumfie Det låter som en superspännande resa, speciellt nu när du fixade ett bättre hotell.

Angående standard på boende så finns det ju en gräns när sunkigt går över i för sunkigt eller direkt farligt, tänker jag. Lite småsunkigt och gammalt och halvt obekvämt är helt ok. När boendet är direkt farligt (med kanyler gömda i madrassen) och ohälsosamt (mögel, bedbugs mm) eller helt enkelt äckligt så det inte ens går att sova (kissig madrass, illaluktande) Då drar jag mig ur direkt. :D
 
@Mumfie Det låter som en superspännande resa, speciellt nu när du fixade ett bättre hotell.

Angående standard på boende så finns det ju en gräns när sunkigt går över i för sunkigt eller direkt farligt, tänker jag. Lite småsunkigt och gammalt och halvt obekvämt är helt ok. När boendet är direkt farligt (med kanyler gömda i madrassen) och ohälsosamt (mögel, bedbugs mm) eller helt enkelt äckligt så det inte ens går att sova (kissig madrass, illaluktande) Då drar jag mig ur direkt. :D

Precis så känner jag med! Jag trodde att det bara skulle vara slitet och allmänt sunkigt, men när det fanns mängder med bilder med blod på lakan och väggar, folk som fotat påsar med droger de hittat på rummet (och flera som fått frågor i lobbyn ifall de ville köpa droger etc). Sen när jag såg bilder på hur folk puttat tunga möbler framför dörrarna för att de inte gick att låsa ordentligt.. Det var droppen :rofl:
 
Precis så känner jag med! Jag trodde att det bara skulle vara slitet och allmänt sunkigt, men när det fanns mängder med bilder med blod på lakan och väggar, folk som fotat påsar med droger de hittat på rummet (och flera som fått frågor i lobbyn ifall de ville köpa droger etc). Sen när jag såg bilder på hur folk puttat tunga möbler framför dörrarna för att de inte gick att låsa ordentligt.. Det var droppen :rofl:
Ja, alltså det här ju bortom sunkigt. Det är ju snarare en sanitär olägenhet.
 
Precis så känner jag med! Jag trodde att det bara skulle vara slitet och allmänt sunkigt, men när det fanns mängder med bilder med blod på lakan och väggar, folk som fotat påsar med droger de hittat på rummet (och flera som fått frågor i lobbyn ifall de ville köpa droger etc). Sen när jag såg bilder på hur folk puttat tunga möbler framför dörrarna för att de inte gick att låsa ordentligt.. Det var droppen :rofl:
Du kan ju tipsa Gordon Ramsay!
 
Precis så känner jag med! Jag trodde att det bara skulle vara slitet och allmänt sunkigt, men när det fanns mängder med bilder med blod på lakan och väggar, folk som fotat påsar med droger de hittat på rummet (och flera som fått frågor i lobbyn ifall de ville köpa droger etc). Sen när jag såg bilder på hur folk puttat tunga möbler framför dörrarna för att de inte gick att låsa ordentligt.. Det var droppen :rofl:
Är det så illa inne på hotellet så är nog inte läget det bästa heller, tänker jag. Jag hade inte känt mig säker i området!
 
Jag kom just ihag hotellet som vi nastan hamnade pa i Altoona i Pennsylvania. Vi korde runt och tittade pa en massa historiska platser och en stor Amish "community" som finns dar. Pa vagen hamnade vi i Altoona pa eftermiddagen och det borjade bli middags tid och dags att hitta ett hotellrum. Normalt gar det mycket bra i USA, utom mojligen i New York City, San Francisco och liknande, men inte i Altoona. Det enda stallet som hade lediga rum hade en stor skylt som blinkade rott "vacancy" och lag bredvid en bar som ocksa blinkade rott och lag lite avlagset i en skogsdunge. 😳
Vi konstaterade att det fick vi fundera pa ... alternativet var att sova i bilen, men jag hade just hittat ett annat stalle (det var pa den tiden man foljde kartor och inte hade gps) dar det kunde tankas finnas rum. Vi akte dit, men det var ocksa fullt ... utom en "vinge" som var under ombyggnad. De slappte in oss i ett rum som inte var klart ... men precis den dagen hade fatt sangklader sa det var baddat, handukar hamtades fran ett forrad nagon stans och det blev halva priset for att det inte fanns TV. :p

Det visade sig att alla rum i sta'n var upptagna for att man tydligen aker dit for att gifta sig av nagon outgrundlig anledning som jag annu inte upptakt. Varenda rum var upptaget av brollopsgaster ... utom det som hade "vacancies" da :angel:
 
Är det så illa inne på hotellet så är nog inte läget det bästa heller, tänker jag. Jag hade inte känt mig säker i området!

Nej, jag upptäckte det också! Hittade en sida där alla områden får en siffra mellan 0-100 utifrån brottsstatestik, där 100 är säkrast. Området där hotellet låg hade fått 6! Det betydde att området bara var säkrare än 6% av USAs städer och risken att råka ut för brott låg på var 1 av 20! Det nya hotellets siffra låg på 91 så det känns genast mycket bättre 😂
 
Nej, jag upptäckte det också! Hittade en sida där alla områden får en siffra mellan 0-100 utifrån brottsstatestik, där 100 är säkrast. Området där hotellet låg hade fått 6! Det betydde att området bara var säkrare än 6% av USAs städer och risken att råka ut för brott låg på var 1 av 20! Det nya hotellets siffra låg på 91 så det känns genast mycket bättre 😂
Bättre att vaska en hotellbokning än att vara rädd och äcklad. Trevlig resa och hoppas att nya hotellet är jättebra
 
Lite uppdatering :D

Killen var förbi det nya hotellet igår och tyckte att det "looked very fancy", vilket bådar gott. Fancy förväntar jag mig inte, för få stjärnor, men det är tydligen nybyggt och allt är helt och fräsch. Det ligger dessutom typ 7 minuter från hans hus, i ett lugn villaområde. Det känns toppen!

Så kapitlet om det fruktansvärda hotellet kan härmed stängas. Tack till alla som deltagit i mina förskräckelser och det kommer säkert en ny tråd när jag har något annat att oroa mig över, typ hur man överlever på en flygplats :nailbiting:

Nu är det 15 dagar kvar :bump:
 
@Mumfie @BornAgain @Sassy
Jag måste fråga, vad menar ni med ”vaska” i tråden? Jag har aldrig sett någon annan betydelse än att vaska fram, det kommer väl från vaska guld t ex. Men för er verkar det betyda något annat?

Jag använde ordet för att någon frågade mig om "pengarna var värda att vaska". Jag tolkade det som att det betydde slösa, men använde samma ord tillbaka :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 858
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp