Bukefalos 28 år!

Att resa ensam, bo på ett fruktansvärt hotell och att acceptera känslan av att ha misslyckats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det 19 dagar kvar tills jag för första gången i mitt liv ska resa någonstans själv. Det är bara själva resan som blir själv, för på flygplatsen i Washington kommer S stå och vänta på mig och mitt ensamma skräckäventyr kommer vara över.

Eller kommer det att vara det? Jag vet att jag bokade ett ganska billigt hotell, men efter att ha kollat på alla bilder, på kartor och läst all text flera gången så kände jag mig trygg. Jag glömde att läsa recensionerna, tyvärr, men det kommer jag nog aldrig glömma igen. Rummet är självklart inte återbetalningsbart så jag får stå mitt kast, men hur jag än letar hittar jag ingen som faktiskt har något positivt att säga om det. Jag undrar hur dåligt det faktiskt behöver vara för att man ska få pengarna tillbaka? Räcker det att ACn är trasig, att rummet stinker rök trots att det ska vara rökfritt, att rummet är täckt av smuts, att lakanen är smutsiga och trasiga, att det inte finns något varmvatten eller att handfatet, badkaret och toan läcker? Livet är spännande, men nog hade jag önskat att jag kunde känna mig lite säkrare på att jag faktiskt kommer kunna bo på det hotellet jag bokat, och att bokningssiten faktiskt visade en bild av sanningen. Men mitt fel är det ju, jag borde ha läst på bättre först.

Jag kan ju bo hos honom, det vet jag ju. Men under sommaren betyder att bo hos honom att även bo hos hans familj, som jag aldrig har träffat. Det känns lite risky, särskilt med tanke på att jag inte direkt är omtyckt. Så hotell kändes som ett bra beslut, och det hade det nog varit om jag inte hade tagit ett så dåligt beslut :p Jag har varit vid gott mod fram till nu, vi ska ju ändå bara sova där så finns det en säng så räcker det, men nu känner jag mig orolig istället. Visst skulle jag kunna boka ett annat hotell, men då förlorar jag pengarna plus riskerar att hamna på ett annat shitty hotel.

Det låter kanske inte som det, men jag längtar så mycket. 10 dagar tillsammans, utan måsten och med bara varandra. Jag vet ju att boendesituationen kommer lösa sig på något sätt, I värsta fall finns det säkert något billigt men något bättre hotell jag kan boka in mig på väl där. Kanske är det inte det jag oroar mig för egentligen, utan bara känslan av att ha misslyckats? Att lyckas boka in mig på det sämsta möjliga hotell och dessutom utan möjlighet att få pengarna tillbaka, och för 10 nätter dessutom. Oh well, jag är långt ifrån den första som har lurats av hotellets fina bilder och positiva text, och alltid lär man sig något av det :laugh:

Och jag har inget syfte med den här dagbokstråden, förutom möjligen att få skriva av mig lite ifred utan att bli idiotförklarad eller få höra vad jobbig jag är. Att skriva har alltid hjälpt mig att få rätsida på saker, och på något sätt känns det konstigt nog bra att publicera privata saker online för vem som helst att läsa.
 

Vadå pinsamt fint?
5 stjärnor brukar betyda helt okej på de flesta ställen.
Ska det vara mer får du boka en svit eller liknande och det gör vi sällan för en vanlig över övernattning faktiskt.
Va, menar du att du att 5 stjärniga hotell är helt okej, hur många stjärnor har lyxhotellen i din bok?
 
Ibland känns det verkligen som att @Vogue verkligen är Hero i kvinnlig form. Såklart inte i dejtingbekymren men hela grejen med att komma in och berätta för folk hur FEL dom har eftersom dom inte tänker på samma sätt och när någon säger emot måste båda dra in någon historia och om hur himla mycket pengar man har eller hur bra man är på sex.
Aldrig något om att man fattat vad folk menar till slut eller visa empati för folk. Nä, kör på bara! Skit i att andra inte håller med dig, när man är såhär perfekt ska man väl ändå inte behöva försöka förstå hur andra har det eller vad andra tycker?
 
Ibland känns det verkligen som att @Vogue verkligen är Hero i kvinnlig form. Såklart inte i dejtingbekymren men hela grejen med att komma in och berätta för folk hur FEL dom har eftersom dom inte tänker på samma sätt och när någon säger emot måste båda dra in någon historia och om hur himla mycket pengar man har eller hur bra man är på sex.
Aldrig något om att man fattat vad folk menar till slut eller visa empati för folk. Nä, kör på bara! Skit i att andra inte håller med dig, när man är såhär perfekt ska man väl ändå inte behöva försöka förstå hur andra har det eller vad andra tycker?

Men snälla rara?
 
Här hade det visst hänt grejer under natten, varför är jag inte förvånad :p Jag har provat igenom de flesta stjärnor på hotell (ja, till och med 5 stjärnigt, trots att jag inte är rik!) och kommit fram till att 3 stjärnigt är det som jag tycker är bäst för mig. Lagom fint utan att bli snoffsigt, perfekt! Och det första hotellet jag hade bokat stod som 3 stjärnigt, vilket i efterhand har visat sig inte stämma. Det i sig hade inte gjort något om det inte var för stt hotellet verkade fallfärdigt, men det behöver jag inte oroa mig för nu.

TS mitt råd kvarstår, åk och kolla, om du tror det går att hitta annat boende på orten med kort varsel, ni ska ju ändå bara sova där. Om du inte känner att du har superfullt på kontot och pengarna är värda att vaska.
Jag har bokat ett annat eftersom jag kände att det inte skulle vara värt det. Jag är verkligen inte kinkig men som sagt, när jag visat bilderna som besökare tagit var det inte någon som tyckte att jag ens skulle försöka bo där. Det såg fruktansvärt ut. Så jag valde att "vaska" pengar för att kunna känna mig trygg och säker, och kunna se fram emot resan utan oro. Den nya hotellet har fått jättefina omdömen.

Dessutom är det här förmodligen sista gången jag behöver betala hotell när jag åker dit, då jag nästa gång borde kunna bo hos honom (vilket jag får göra nu med, men personligen inte tycker låter som en så bra idé). Dessutom ser jag det här som min semester och då vill jag gärna ha det lite trevligt också, jag reser inte så ofta och när jag då väl gör det så känns det lyxigt att få bo på hotell :D
 
Jag badar verkligen inte pengar. Inte alls. Men stabilt har jag det absolut :)
Allt är relativt, många har inte råd att resa bort ens om de bor på billiga hotell så i mångas ögon badar du i pengar. Alternativtet är att du uppfattas som drygt, skrytsamt och verklighetsfrämmande. Lite i stil med att har man inte bröd till sina barn ge dem bakelser ( troligen en skröna att Marie Antoinette sagt det).
 
Men @Mumfie vilken spännande resa! Har ni träffats tidigare?

Ja, han var här under några dagar i mars. Det blev väldigt kort men väldigt intensivt och allting kändes bara så bra. Vi har känt varandra i lite mer än ett år nu, även om vi inte började prata som mest intensivast förrän mot slutet av sommaren förra året :) Vi har båda ungefär två år kvar av studier vilket gör det svårt att hinna träffas, men det är vad det är. Det ska iallafall bli så kul att komma iväg nu, trots att jag egentligen är livrädd för att resa ensam. Trodde aldrig jag skulle klara att göra det, men är motivationen tillräckligt hög så.. :D
 
Jaha! Jag hade fått för mig motsatsen. Jag tittade på den enda tråd jag skapat härinne men såg inget modereringsverktyg. Ska kolla igen.
 
Aha. Nu såg jag. Det finns en raderaknapp på alla inlägg - inklusive min egen trådstart. Så då går det nog att ta hela trådar också, om man gör det ett inlägg i taget.

@LenaH
 
Jag vet att de bara erbjuder bokningsservice men jag tycker ändå att det borde ligga i deras intresse att bara ha hotell med en viss standard. Och ja, det är helt mitt fel och jag vet ju att jag inte får några pengar tillbaka, men sen jag bokade har det ramlat in ett stort antal negativa recensioner som jag tycker tyder på att den standarden som anges på booking inte är den som erbjuds. Vi pratar om trasiga golv och väggar, dörrar som inte går att låsa ordentligt utan som folk har fått putta stora möbler framför, lakan med stora hål och blod på, osv osv.

Jag förstår absolut att det känns dumt att ha bokat, men vad skulle konsekvenserna bli av att hotels ska ta den typen av ansvar?

Det blir i så fall en bokningstjänst med handplockade och kontrollerade hotell (eftersom myndighetskontrollen inte säger ett jota på många ställen). Resultatet finns hos andra bolag; mycket högre prislapp och lägre utbud. Det fiffiga med volym-sajterna är att de täcker enormt många ställen och prisklasser, och att man får se (och kan filtrera sin sökning efter) omdömen från gäster.

Vill man vara på den säkrare sida får man annars hålla sig till de stora kedjorna. Tryggare, men tråkigt att missa den där galna lilla brittiska B&Bn från 1100-talet eller det privata hotellet mitt i ens egen version av paradiset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 858
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp