Att rida tre dagar i veckan men då rejält - OK eller inte?

95johsv

Trådstartare
En häst som är igång, klarar att gå på lektion en timme dressyr, hoppa några hinder, ridas ut i skogen 2-3 timmar i alla gångarter utan problem. Är det Ok att rida en sådan häst tre dagar i veckan? Räcker det för att underhålla konditionen och musklerna eller behövs det mer?

Självklart tycker hästen det är OK i huvudet sas, den blir inte hyper av att gå så sällan, utan ser fram emot varje tillfälle.

Skiljer det beroende på ålder?
 
Sv: Att rida tre dagar i veckan men då rejält - OK eller inte?

Låter ungefär som min medryttarhäst, hon går 3 (ibland 4) dagar i veckan och det går utmärkt. (Hästen är 20)
 
Sv: Att rida tre dagar i veckan men då rejält - OK eller inte?

Jag tycker det är helt okej. Hästen tappar ingenting på det.
 
Sv: Att rida tre dagar i veckan men då rejält - OK eller inte?

Jag tror det skulle vara bättre med tre dagar utspridda (ex. tis, tors, lör) än tre dagar på rad (ex. fre, lör, sön), men oavsett så behåller hästen den kondition och styrka som den har.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: __sofia__
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 886
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp