Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL
Jag irriterar mig på köpesannonser nästan mer än säljes-annonser. En säljesannons skadar inte tvingandes om den är dåligt formulerad ( även om det finns mycket hemska exempel).
Men en köpesannons av en vuxen person som annonserar konstant om att denne vill ha en gratis häst, och annonsen ser ut att vara från en dyslektisk 4årig invandrar-groda (ursäkta men stavningen är HEMSK). Ja jag vet inte, funderar bara om den människan någonsin får svar. Usch. Lika oseriös hemsida dessutom som länkas till.
.

Kanske lite O.T men undrar hur många som verkligen är seriösa i köpes annonser och har ngn verkligen fått sålt en häst via svar på köpesannons?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

3. När annonsen är skriven som om hästen skrivit den själv, typ: "Jag heter Brunte och nu ska matte sälja mig, jag är snäll och tycker om att galoppera..." Sååå fånigt!

Men om dom vill skriva sin annons så då, är det verkligen hela världen. Man kan väl inte anpassa sin annons efter precis allas smak.. Fånig sak att gnälla på :crazy:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Men vadå, blev du inte väääldigt sugen på att köpa den hästen? :D :angel:
Snygg rumpa, bra på att jumpa? :idea:

Hihihi jo den så väldigt mysig ut faktisk:D En liten british spotponny så den hade jag tom kunnat ha inne att mysa med:p Kanske därför de satte ut en bild på rumpan så de såg vilken mysig liten ponny det var:idea::D
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Kanske lite O.T men undrar hur många som verkligen är seriösa i köpes annonser och har ngn verkligen fått sålt en häst via svar på köpesannons?

Det har jag fått flera gånger, faktiskt oftare än via egna säljesannonser tror jag (jag kanske skriver dåliga säljes-annonser ;)).
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Haha såg också den annonsen nu. Ganska roligt att rumpbilden var den ENDA bilden, hur tänker man där egentligen? Fotografen kanske inte såg skillnad på fram och bak förresten :D
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Kanske lite O.T men undrar hur många som verkligen är seriösa i köpes annonser och har ngn verkligen fått sålt en häst via svar på köpesannons?

Hur många som är seriösa eller ej har jag inte koll på men jag köpte min häst via en köpesannons. :) Jag ville ha en haflinger men hade inte hittat någon lämplig via säljesannonserna, så när jag satte in en köpesannons fick jag istället betydligt fler alternativ. Två veckor efter att jag satt in min köpesannons var jag hästägare. :love:

(Man kan ju dock undra när man ser köpesannonser i stil med: "Frisk, sund och okomplicerad häst önskas köpa. Ska vara snäll i ALL hantering, gå att rida ut själv på och i grupp. Gärna duktig på att hoppa. Ej T-märkt eller skadehistoria bakom sig och mellan 5 och 13 år. Ej varmblod. Maxpris 5000:-."
Lycka till liksom. :angel:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL
Precis den uppfattningen har jag fått, att man får fler seriösa svar på en köpesannons, där har man ju redan nämnt vad man ha o vad man inte vill ha. Vet flera som har sålt till någon med köpesannons, just för att de hellre letar efter en bra köpare än att sälja genom annonsering, där svarar så många som säger en sak men sedan visar det sig att det inte alls var sanningen, svårare för de atthitta på när DU väljer din motpart ;)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag har letat häst en stor del av förra året...och det jag blir alldeles allergisk mot är de annonser där det står "Pris 123456".
Vad är det för pris??? Har säljaren ingen aning om vad han/hon vill ha för hästen? Eller är det (vad jag gissar) ett försök att få ut så mycket som möjligt, helst mer än man tänkt sig? Dvs hoppas någon bjuder mer än vad man hade vågat sätta ut?

En sådan annons bemödar jag mig inte ens om att öppna och läsa. Att inte ens kunna orka bemöda sig om att fundera vad man faktiskt vill ha för sin häst tycker jag är minst sagt ynkligt.

Självklart vill ju en säljare få ut ett så bra pris som möjligt för sin häst, och det är ju inte mer än rimligt. Och min budget ligger sannolikt inom en viss ram, och med ett 123456-pris vet jag ju inte om säljaren och jag överhuvudtaget är på samma planet vad gäller pris. Och det är jobbigt nog ändå att både sälja och köpa häst för att man ska orka ringa till en massa säljare och höra sig för om hästen för att sedan få höra att man inte har en möjlighet att betala så mycket som säljaren vill ha. Borde det dessutom inte vara jobbigt för säljaren att få en massa samtal som inte leder någonstans???

Nej, sätt ut ett pris, gärna med prutmån om man vill det, alternativt skriv prutat och klart om man inte vill ha prutmån. Visar det sig att man satt ut ett för högt pris gentemot vad folk vill betala och därmed inte får några intressenter - ok, sätt ut hästen igen till ett lägre pris (just nu verkar det drösa av just den typen av annonser, samma hästar återkommer regelbundet sedan några månader tillbaka, i början med samma pris, efter ett tag med lägre pris).

Och den typ av häst jag letade efter nu senast var en tävlingshäst på högre nivå, och det slutade med en häst i 100.000-kronorsklassen, så min allergi mot 123456-pris beror inte på att jag letade en billig häst...

Personligen är PRISET i annonsen MYCKET viktigare än en bild!! Verkar hästen i annonsen var det jag letar efter till ett pris jag anser att jag kan betala så är det ju lätt att be att få en bild av säljaren.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag håller med. :) Däremot så får man väl alltid ett par mindre bra annonssvar också. Jag skrev klart och tydligt att jag ville ha en grövre häst, (älskar kallblod :love:) och att jag ville ha en frisk D-ponny/liten häst i åldern 6-14 år. Ändå fick jag ett par svar där säljaren hade allt från "ett fantastiskt fint 4-årigt varmblodssto som just avslutat sin travkarriär och nu vill bli ridhäst", till "en jättetrevlig c-ponny på 21 bast som bara ska skrittas försiktigt" bla, bla. :grin:
De hade jag ju sluppit om jag letat på säljarannonser istället. Å andra sidan var inte den hästen jag köpte ute på annons så jag hade inte hittat honom om jag inte satt in en annons själv. :)

Om jag hade sålt min häst hade jag gärna läst köpesannonser, just för att man då får en klarare bild av vad hästen kommer att användas till och liknande. :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Håller med. Det ger ett oseriöst intryck när man inte ens kan bemöda sig om att skriva ut priset. Sen undrar jag lite över när det faktiskt står ett pris i annonsen men också står att "priset i annonsen gäller ej, ta kontakt med säljare för korrekt prisuppgift" och liknande. Varför sätta ut ett pris som ändå inte gäller?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Hur många som är seriösa eller ej har jag inte koll på men jag köpte min häst via en köpesannons. :) Jag ville ha en haflinger men hade inte hittat någon lämplig via säljesannonserna, så när jag satte in en köpesannons fick jag istället betydligt fler alternativ. Två veckor efter att jag satt in min köpesannons var jag hästägare. :love:

(Man kan ju dock undra när man ser köpesannonser i stil med: "Frisk, sund och okomplicerad häst önskas köpa. Ska vara snäll i ALL hantering, gå att rida ut själv på och i grupp. Gärna duktig på att hoppa. Ej T-märkt eller skadehistoria bakom sig och mellan 5 och 13 år. Ej varmblod. Maxpris 5000:-."
Lycka till liksom. :angel:

Precis, 80% utav köpesannonserna motsvarar ovanstående. Snacka om önsketänkande, fast flera utav dom kan sträcka sig ÄNDA upp till 20 000 :angel:

Har svarat på många köpesannonser och antingen så hör dom inte av sig alt svarar att dom är intresserade och hör inte av sig igen, eller som sist "Jag är superintresserad och vill komma och titta på hästen, men har lite fullt upp just nu ringer efter helgen". Sedan lägger denna ut annonsen igen....

Ska tillägga att jag aldrig haft kvar en häst mer än 2 veckor efter att saluannons lagts ut, dvs det är inte så att jag svarat hej villt och erbjudit massa skit.

Jag får bara en känsla att många köpesannonser e.g är en form av marknadsundersökning alt. ett sökande efter ngt som inte finns...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

KL
Jag irriterar mig på köpesannonser nästan mer än säljes-annonser. En säljesannons skadar inte tvingandes om den är dåligt formulerad ( även om det finns mycket hemska exempel).
Men en köpesannons av en vuxen person som annonserar konstant om att denne vill ha en gratis häst, och annonsen ser ut att vara från en dyslektisk 4årig invandrar-groda (ursäkta men stavningen är HEMSK). Ja jag vet inte, funderar bara om den människan någonsin får svar. Usch. Lika oseriös hemsida dessutom som länkas till.


Ha ha den annonsen har jag också sett och irriterat mig på något så grönjävligt... Funderade ett tag på att maila människan och säga åt henne att ge FAAN i att sätta ut annons innan hon lärt sig stava, kommatera, använda stor bokstav och sätta PUNKT.
Och hon ska minsann inte betalamför hästen och är det långt bort ska hästägaren stå för transporten osv. Hoppas VERKLIGEN att ingen nappar på hennes annons.
Fler än en häst som inte är hemma i det stallet har jag en känsla av...:D
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Ja jag funderar verkligen varför hon sätter ut annons efter annons, det har ju hållt på sedan ett halvår säkert... Suck, ibland undrar man :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Men herregud hahaha, jag var tvungen att kolla upp vilken du menade för jag har inte läst köpesannonser så himla noga. Ehum, med sådana fantastiska villkor vore det ju konstigt om inte alla vill skänka sin häst dit. :D Jag blir både av med hästen och får betala transporten, gud så bra! Jag skulle vilja se det stallet. :angel:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag läser massor med hästannonser - trots att jag har två i stallet och inte har varken tid eller råd med fler.

Själv tycker jag att det är lite skrattretande när man säljer en häst "för avel" men inte skriver härstamningen.
Har jag nu bestämt mig för att avla så har jag nog en ganska klar bild av vad jag vill ha i stamväg också.

En annan favorit är väl "mycket välriden. Jag har ridit in den själv". (Man kanske skulle behöva en beskrivning av säljaren också??)

Min "nyaste" häst köpte jag på en mycket torftig annons utan bild. Så här i efterhand vet jag inte riktigt varför jag svarade, men är tacksam att jag gjorde det.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

"Betalar inget..." :grin: Pinsamt. Hemsidan var ju fruktansvärd, versaler och obegriplig text på jobbig bakgrund. Jag blir inte det minsta sugen på att ge bort min häst till henne...

*kl*

Ang. "kontakta säljaren för pris" så blir jag så himla irriterad när det står så i en annons, oavsett vad annonsen gäller. Det kan väl vara okej om det handlar om en häst som uppenbarligen ligger i 500.000 kr-klassen, då förstår vi vanliga dödliga att vi ändå inte är intresserade. Men annars så är det väl klart att man vill veta vilken prisklass hästen ligger i. Extra irriterande blir det när det gäller en vanlig skogsridnings- eller klubbtävlingshäst. Vad vill de ha ut av att inte skriva ut priset? En ev köpare blir väl inte mer eller mindre intresserad för att priset är hemligt. Jag är i alla fall inte sugen på att lägga ner tid på att skriva ett mail där jag beskriver mig själv och hästens eventuella blivande hem, för att sedan få veta att hästen inte hör till prisklassen som jag tänkt mig.

För en stund sedan så såg jag ett annat exempel på mystisk annons: En annons som visar en bild på en häst som ser rätt trevlig ut, hästen beskrivs som enkel i all hantering och snäll att rida - en familjehäst med andra ord. Men varken mankhöjd, ålder (!) eller skadehistoria står med i annonsen och eftersom hästen är förhållandevis billig så är det klart att man undrar vart haken är: Är hästen gammal? Är den väldigt liten? Har den spatt eller är triangelmärkt? Eller är det bara så att de behlver bli av med den snabbt?
Klart att man inte behöver skriva "Lågt pris pga..." men man kan ju i alla fall skriva med normala grejer som ålder i annonsen så att en intresserad kan ha någon chans att skapa sig en bild av hästen.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

På tal om köpes-annonser så läste jag en för ett tag sen när jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta... Jag minns inte exakt men det gick i alla fall ut på att "slakta inte din häst utan skänk den till mig istället eller jag kan betala 1000 kr". Hästen skulle vara inriden och snäll i all hantering, max tio år gammal, skadefri, gärna tycka om att hoppa, och ett stort plus om utrustning ingick... Jag måste säga att det var väldigt höga krav för att rädda en stackars häst från slakt :cool: Vem som nu slaktar en sådan häst - för att inte tala om hur många som skickar sadeln med hästen till slakt!? :angel:

Jag anmälde faktiskt annonsen för jag tyckte den var direkt stötande, det handlade inte för fem öre för att man ville "rädda en missförstådd häst" utan att man ville ha en felfri häst gratis för egen vinnings skull... Undrar hur man kna tro att man får svar på en sån annons?

En annan sak på tal om köpesannonser var att när jag själv letade häst i höstas så kollade jag massa säljes-annonser och hittade ingen som riktigt föll mig i smaken. När jag la ut en säljesannons fick jag massor av svar varav den ena hästen jag köpte ganska omgående, som passade in på alla mina "krav". En häst som jag aldrig hittat genom att leta bland annonser då ägaren inte ville annonsera ut hästen utan själv ville välja ut rätt köpare. Jga är med andra ord väldigt glad att jag la ut annonsen!
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

Ibland undrar jag om folk som letar häst ens läser annonserna.. Jag har haft min 1½ åring till salu ett tag, där det tydligt står exakt födelsedatum, det står var han står utbildningsmässigt (longerad och lite tömkörd), hur han är att hantera osv, samt bostadsort och telefonnummer med riktnummer.

Jag fick flertalet svar där de undrade om han var inriden? Hur många 1½ åriga kallblod är inridna?! Höjden var den som mailade och skrev en mening: hur gammal är hästen, är han inriden och står han långt från örebro? Har man då överhuvud taget tittat i annonsen, med tanke på att all önskad information och lite till står i annonsen?! :crazy:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 075
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 181
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 268
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 789
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp