Att somna och att vakna

För mig är skärm snarare bättre, jag ser på tvserier/film innan jag somnar för då slipper min hjärna gå igång med tankar som håller mig vaken. Sånt som jag sett förut eller väldigt "enkla serier" där jag kan vända mig bort men samtidigt ha lite koll på vad som händer. Inte optimalt men också... man gör vad som funkar.

Podden "Somna med Henrik" ska vara bra annars.
 
Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
Jag använder samma tv-serie när jag skall somna och har gjort i flera år🙈. Kan låta helt absurt, har sett den otaliga gånger och vet precis vad som sägs och händer men det funkar toppen för mig. Jag kan blunda och bara lyssna eftersom jag vet hur det ser ut.
Dessutom tror jag min hjärna nu efter all denna tid lärt sig att gå in i sov-mode när jag ser just denna serien och jag kopplar av typ direkt.

När det gäller att vakna så känns det alltid som att jag skall dö typ om jag går upp. Varje dag helt oberoende av hur länge jag sovit så är jag helt slut på morgonen och känner ingen som helst lust att ”starta dagen” som en del beskriver att de gör på morgonen. Känner mig mentalt skör och helt ur form och det rättar till sig först när jag fått duscha och dricka kaffe. Men varje morgon är hemsk så där har jag verkligen inget att komma med (förutom att du inte är ensam om detta problem..)
 
I mitt sovrum är inga skärmar välkomna, det gör stor skillnad för hur snabbt jag somnar. Jag har en wake up light som väcker mig på morgonen, sedan har jag ett alarm på telefonen utanför sovrummet som ringer 15 minuter efter lampan. På så sätt MÅSTE jag gå upp ur sängen för att stänga av larmet😅
 
Vet inte om jag kan lyssna på podd eller ljudbok. Sånt brukar vara ganska krävande för mig och jag måste blunda för att koncentrera mig på vad som sägs. Därför har jag inte för vana att lyssna på sånt. Ska jag lyssna på folk som pratar så måste det vara riktigt intressant om jag ska orka anstränga mig att lyssna. Vet inte heller vad jag skulle lyssna på kvällstid. Är rädd för att allt innehåller något som ger mig panik.
Testa detta istället för podd/ljudbok.
 
Jag använder samma tv-serie när jag skall somna och har gjort i flera år🙈. Kan låta helt absurt, har sett den otaliga gånger och vet precis vad som sägs och händer men det funkar toppen för mig. Jag kan blunda och bara lyssna eftersom jag vet hur det ser ut.
Dessutom tror jag min hjärna nu efter all denna tid lärt sig att gå in i sov-mode när jag ser just denna serien och jag kopplar av typ direkt.

När det gäller att vakna så känns det alltid som att jag skall dö typ om jag går upp. Varje dag helt oberoende av hur länge jag sovit så är jag helt slut på morgonen och känner ingen som helst lust att ”starta dagen” som en del beskriver att de gör på morgonen. Känner mig mentalt skör och helt ur form och det rättar till sig först när jag fått duscha och dricka kaffe. Men varje morgon är hemsk så där har jag verkligen inget att komma med (förutom att du inte är ensam om detta problem..)

Jag hade rejäla sömnproblem en period när jag pluggade. Då hade jag en vhs-spelare och min enda kvarvarande videorulle; Lejonkungen, rullande minst en gång per natt...

(Det här var som ni hör långt innan streamad tv. Jag hann även utveckla någon form av fascination för matchracing under samma period eftersom Americas cup var det enda som fanns att se på natten om man ville undvika våld. :cool:)
 
Jag använder samma tv-serie när jag skall somna och har gjort i flera år🙈. Kan låta helt absurt, har sett den otaliga gånger och vet precis vad som sägs och händer men det funkar toppen för mig. Jag kan blunda och bara lyssna eftersom jag vet hur det ser ut.
Dessutom tror jag min hjärna nu efter all denna tid lärt sig att gå in i sov-mode när jag ser just denna serien och jag kopplar av typ direkt.

När det gäller att vakna så känns det alltid som att jag skall dö typ om jag går upp. Varje dag helt oberoende av hur länge jag sovit så är jag helt slut på morgonen och känner ingen som helst lust att ”starta dagen” som en del beskriver att de gör på morgonen. Känner mig mentalt skör och helt ur form och det rättar till sig först när jag fått duscha och dricka kaffe. Men varje morgon är hemsk så där har jag verkligen inget att komma med (förutom att du inte är ensam om detta problem..)
Omöjlig ingenjörskonst är en av mina, jag har haft NCIS och Bones tidigare
 
Jag lysnar på podd när jag ska sova, alltid samma podd men olika avsnitt. Har lysnat på dem så många gånger nu att jag vet vad avsnitten handlar om.
 
Även jag har någon serie eller yt på när jag skall sova. Kan inte ligga ner och försöka titta på något för jag somnar så vill jag titta på något så får jag sitta för att inte somna.

Sova tv var vedertaget begrepp när jag växte upp :D
 
I morse kom jag upp i vettig tid för jag hade en gäst i huset. Klädde på mig, åt frukost, gick ut och plockade undan lite grejer. Gästen åkte och jag gick in och la mig på soffan. Jag tvärslocknade. Så det lär bli samma helvete i kväll igen att somna.

Hur ska jag undvika att lägga mig på soffan efter att jag har klivit upp? För om jag ställer en väckarklocka en bit bort så jag måste gå upp så är det ändå kört om jag sen går och lägger mig på soffan.

Kanske måste ta en promenad direkt efter frukost?

Testa detta istället för podd/ljudbok.
Kan prova. Tidigare har jag dock lyssnat på något liknande på Youtube och då har jag inte kunnat somna förrän jag till slut stänger av det.
 
I morse kom jag upp i vettig tid för jag hade en gäst i huset. Klädde på mig, åt frukost, gick ut och plockade undan lite grejer. Gästen åkte och jag gick in och la mig på soffan. Jag tvärslocknade. Så det lär bli samma helvete i kväll igen att somna.

Hur ska jag undvika att lägga mig på soffan efter att jag har klivit upp? För om jag ställer en väckarklocka en bit bort så jag måste gå upp så är det ändå kört om jag sen går och lägger mig på soffan.

Kanske måste ta en promenad direkt efter frukost?


Kan prova. Tidigare har jag dock lyssnat på något liknande på Youtube och då har jag inte kunnat somna förrän jag till slut stänger av det.
Självdisciplin i kombination med att göra saker på dagarna tror jag är bra för att inte hamna liggandes i soffan.
Promenad låter väl bra.
 
Självdisciplin i kombination med att göra saker på dagarna tror jag är bra för att inte hamna liggandes i soffan.
Promenad låter väl bra.
Självdisciplin är en av mina svagare egenskaper. Jag kämpar dagligen med att komma igång och göra saker. Det är en jävligt ojämn kamp och något jag tror beror på min dagnos. Jag skriver upp saker jag ska göra i Todoist. Sen är det ändå inte säkert jag lyckas göra det jag sagt att jag ska göra. Idag är det meningen att jag ska räfsa löv. Skulle börja med det klockan 12. Klockan är snart 15 och jag har fortfarande inte börjat.
 
Kan prova. Tidigare har jag dock lyssnat på något liknande på Youtube och då har jag inte kunnat somna förrän jag till slut stänger av det.
Somnar du när det blir tyst? Jag tänker att du kan sätta det på sömntimer så det tystnar efter en viss tid, när du kanske hunnit varva ner tillräckligt för att somna sen.

(själv somnar jag till den du nämnde tidigare "nothing much happens", eller någon ljudbok - men vi fungerar uppenbart olika)
 
Självdisciplin är en av mina svagare egenskaper. Jag kämpar dagligen med att komma igång och göra saker. Det är en jävligt ojämn kamp och något jag tror beror på min dagnos. Jag skriver upp saker jag ska göra i Todoist. Sen är det ändå inte säkert jag lyckas göra det jag sagt att jag ska göra. Idag är det meningen att jag ska räfsa löv. Skulle börja med det klockan 12. Klockan är snart 15 och jag har fortfarande inte börjat.

Det som funkar allra bäst för mig är "body doubling", men jag är ganska social.

Och att larmet ringer samma tid varje dag, även om det är en ledig dag - dock inte för tidigt. 8:30 är lagom för mig vardagar.
 
Somnar du när det blir tyst? Jag tänker att du kan sätta det på sömntimer så det tystnar efter en viss tid, när du kanske hunnit varva ner tillräckligt för att somna sen.

(själv somnar jag till den du nämnde tidigare "nothing much happens", eller någon ljudbok - men vi fungerar uppenbart olika)
Sömntimer? Aldrig hört talas om. Vet inte var jag hittar sånt.

Det som funkar allra bäst för mig är "body doubling", men jag är ganska social.

Och att larmet ringer samma tid varje dag, även om det är en ledig dag - dock inte för tidigt. 8:30 är lagom för mig vardagar.
Jag googlade på body doubling eftersom jag inte visste vad det var, men vet inte hur det skulle kunna hjälpa mig. Är det kanske det som sker när jag har boendestöd här? Det är ju dock en begränsad insats på två tillfällen i veckan. Är beviljade en kontaktperson också, men ingen sådan har hittats ännu. Vänner har jag inte.
 
Sömntimer? Aldrig hört talas om. Vet inte var jag hittar sånt.


Jag googlade på body doubling eftersom jag inte visste vad det var, men vet inte hur det skulle kunna hjälpa mig. Är det kanske det som sker när jag har boendestöd här? Det är ju dock en begränsad insats på två tillfällen i veckan. Är beviljade en kontaktperson också, men ingen sådan har hittats ännu. Vänner har jag inte.

En onlinekompis då? Jag har en stor del av mitt sociala liv online, främst på Discord. Det finns servrar dedikerade specifikt till mental och fysisk hälsa fär man kan hitta body doubling partners.
 
Jag har skitsvårt att sova om jag inte varit utanför lägenheten på dagen. Tar ofta en promenad på allt ifrån 15min till en timme bara för att rasta kroppen men framförallt även hjärnan med frisk luft.
Ligger aldrig kvar allt för länge om jag inte kan sova, utan börjar om med att gå på toa, dricka ett glas vatten och sen gå och lägga mig igen.
En tredje grej är att jag lyssnar på en podd jag hört tusen gånger förr, typ ett gammalt p3 dokumentär-avsnitt där jag inte behöver lyssna på varje ord för att hänga med i handlingen.
 
Jag lysnar på podd när jag ska sova, alltid samma podd men olika avsnitt. Har lysnat på dem så många gånger nu att jag vet vad avsnitten handlar om.

Så gör jag med. Creepypodden. De har de bästa sovrösterna. 😅 Har hört alla avsnitt massor av gånger…

@Wille På min telefon går det att sätta en vanlig timer och välja att den ”larmar” genom att stänga av det man lyssnar på. Jättepraktiskt!
 
Så gör jag med. Creepypodden. De har de bästa sovrösterna. 😅 Har hört alla avsnitt massor av gånger…

@Wille På min telefon går det att sätta en vanlig timer och välja att den ”larmar” genom att stänga av det man lyssnar på. Jättepraktiskt!
Jag lysnar på sekter om och om igen. :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 358
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 957
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 316
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp