Bukefalos 28 år!

Att spänna för vagnen

moiran

Trådstartare
Hur gör man på bästa säkraste sättet? Det som stör mig mest är hur man gör med tömmarna när man måste använda båda händerna för att spänna för. När man rider trär man ju bara tygeln över armen, vilket fungerar bra eftersom den är så kort. Men det funkar ju inte alls lika bra med tömmarna... :P

Jag gör så här nu, rätta mig där jag gör fel och kom med tips på bättre förfarande!
1) Ställer upp hästen, tar tömmarna från där de hänger
2) Går bak och drar fram rockarden i rätt läge med ena handen, tömmarna i andra (tyvärr kan jag inte backa in henne då det är smalare mellan skacklarna är jag kan rygga henne rakt, och skacklarna är för höga för att leda in henne mellan dem)
3) Lägger upp tömmarna över ryggen på hästen
4) Trär armen genom tömmen mellan bettring och tömring
5) Lyfter upp skackeln och fäster den i selen
6) Går runt och gör samma sak på andra sidan
7) Samlar ihop tömmarna och lägger i vagnen (är det dumt? det känns lättare att hålla tömmarna när man utför 8 & 9 om jag inte behöver hålla hela tömmen i händerna)
8) Spänner fast draglinorna samtidigt som jag försöker hålla i tömmarna i ena handen (här har jag svårt att få till det...)
9) Spänner fast bakselen, försöker fortfarande hålla i tömmarna i ena handen (fortfarande lika knepigt)

Hur utför ni punkt 8 och 9?

När jag spänner ifrån gör jag allt i omvänd ordning, utom 2, för jag leder henne ur skacklarna steg för steg efter att jag hängt upp tömmarna, stående framför henne.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag brukar få någon annan att hålla och om jag är ensam brukar jag (skjut mig inte nu) sätta fast hästen i grimma. För MIG är det säkrare, inga tömmar att hålla reda på osv. Plus att om hästen får panik har jag inte en chans att hålla den och vill inte ha en ponny i panik med vagn bakom sig. Sitter hästen fast är det mycket lättare att få av vagnen om något skulle hända. Men min ponny är inte den som får panik av att sitta fast eller känna att han sitter fast, som vissa andra. Så jag gör kanske inte allt enligt boken men jag gör det som funkar för oss :)
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag sätter också fast min häst i grimma, jag sätter på den över tränset och tar av den först när jag har satt på tömmarna och allt annat :) Varför skulle det vara en dålig lösning?
 
Sv: Att spänna för vagnen

Vet inte men enligt "boken" och alla "andra" så är det inte korrekt utan hästen ska stå lös och man ska egenligen backa in den mellan skacklarna. Alla som sett eller hört mig göra så (alltså ha hästen fast när jag sätter på vagn) tycker jag är knäpp eller dum i huvudet ;) Men antagligen är det väl bara för att det inte är så man "ska" göra egentligen.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Sätt upp tömmarna på tömringarna eller med hjälp av ryggstycket på så sätt att du kan ta tag i änden och dra så får du loss allt.

När jag tar på Tummen vagnen är vi ju flera så klart eftersom han inte är "färdig" än men när jag tar på Pippi är jag själv och då ställer jag henne, kommer med vagnen och sen är hon ju så liten :love: så jag kan spänna fast bakselen och draglinorna från samma sida, sen tar jag tömmarna och hoppar upp när allt är klart. Tror man ska försöka undvika att trassla runt med tömmarna så det inte händer något och man råkar fastna eller så. men väldigt viktigt att de hänger/sitter så att de med ett enkelt drag lossnar på en gång.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag gör lite olika beroende på hur pass "bekväm" jag är just den dagen :)

Är jag bekväm och känner med mig att jag har ont om tid och lite sämre ställt med tålamod så trär jag på grimma över tränset och fäster ponnyn i en bindring utanför stallet. Sen selar jag på vagnen (selen tar jag på inne).

Annars så har jag henne lös under tiden jag selar på vagnen. Detta kräver dock fortfarande en del tillrättavisningar då hon är ung och inte helt lärt sig att ha tålamod att stå still så länge ännu (särskilt om det finns gräs som lockar), fast det blir bättre för var gång.
Det går ju rätt fort att sela på vagnen, bara draglinor och baksele som skall fästas så det tar ju inte mer än ett par minuter :)

Jag backar inte in henne mellan skaklarna, hon har inte lärt sig att backa så rakt ännu, men vi övar på det.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag tror inte jag vill binda henne i grimma medan jag spänner för. Jag inbillar mig att det kan bli dumt när vi ska köra iväg från vad det nu var jag bundit fast henne i, att vagnen skulle fastna i det eller så. Just nu har jag inget att binda henne i heller, men skulle ju teoretiskt kunna sätta en ring i stallväggen. Men jag kanske kan tänka mig att sätta grimman utanpå huvudlaget och hålla i ett längre grimskaft. Men jag inbillar mig att jag skulle ha bättre kontroll om jag hade tag i tömmarna om något skulle hända...
 
Sv: Att spänna för vagnen

Sätt upp tömmarna på tömringarna eller med hjälp av ryggstycket på så sätt att du kan ta tag i änden och dra så får du loss allt.

Men om jag hänger upp tömmarna, skulle jag verkligen hinna ta dem OM hon plötsligt skulle bli rädd och kasta sig iväg?


Jag är nog lite överdrivet försiktig kanske, men just när man är ny på något är det ju extra viktigt att man gör rätt så att man inte lär sig en massa dumheter redan från början... :crazy: Min häst står som ett ljus, alldeles blickstilla, när jag spänner för. Det enda som skiljer henne från en plasthäst är att on rör på parabolöronen för att ha lite koll på mig... :D Och då har vi ändå spännt för då det varit mycket rörelse på gårdsplan. Jag har alltså förmodligen "råd" att göra ett och annat misstag och fel utan att något dumt händer. Men OM något dumt skulle hända med min häst för att jag inte gör på rätt sätt skulle jag ha väldigt svårt att förlåta mig själv.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Vet inte men enligt "boken" och alla "andra" så är det inte korrekt utan hästen ska stå lös och man ska egenligen backa in den mellan skacklarna. Alla som sett eller hört mig göra så (alltså ha hästen fast när jag sätter på vagn) tycker jag är knäpp eller dum i huvudet ;) Men antagligen är det väl bara för att det inte är så man "ska" göra egentligen.

Även om jag skulle kunna backa henne spikrakt (någorlunda rakt backar hon) så är det lätt att hon trampar/skrapar hovarna i skacklarna som är lackade, och gör hyfsat stora repor (provade en gång...). Det är ju inte så gott om plats som sagt, och en enda repa är ju egentligen en onödig repa för mycket... ;) Såååå kul är det inte att bättra på färg.

När det gäller saker jag kört med lokselen har vi gått in mellan skacklarna snett bakifrån (så vitt jag förstår är det "enligt boken" om man kör brukskörning), men det ger ju samma problem som om jag skulle backa in henne - förutom att hon skulle vara tvungen att hoppa över skackeln för att komma in i rätt position. :D
 
Sv: Att spänna för vagnen

Du kan inte ha ett längre grimskaft att hålla i då och låta tömmarna hänga tills du spänt för klart?

Jag vill oxå gärna läsa hur man ska göra :bump:

Själv så gör jag nog jättefel (och jag är lite orolig varje gång oxå!). Min häst står lös med tömmarna upprullade (eller vad man nu säger :p) och hängandes på ena ringen i selen. Jag parkerar honom rätt nära framför skaklarna. Går bak och drar fram vagen. Spänner fast den i selen (jag har inga draglinor/baksele). Tar sedan tömmarna, kortar upp dem och går bak och kliver i vagnen.

Det jag ogillar mest är egentligen från att vagnen sitter fast på ena sidan tills att jag kommit upp i den. Trots att mitt djur bryr sig nada om jag så skulle välta vagnen över honom typ.

Men precis som du så är jag orolig över att inte kunna hålla reda på både häst, tömmar och vagn. Och jag har i detta fallet valt att förlita mig på min lugna häst och hans "parkingmode" samt lystran till stoppkommando och så försöker jag hålla mig så nära tömmarna att jag lätt kan gripa tag i dem om han skulle reagera. Jag tror jag i dagsläget är bättre på att få tag i dem än att hålla ordning på tömmar och vagn + spänna för.
 
Sv: Att spänna för vagnen

När jag spänner för ställer jag upp ena skackeln,leder in hästen,lägger ner skackeln. sedan tar jag loss tömmarna å hänger dem över ryggen. spänner fast skacklarna.tar med tömmarna bak och lägger dem i vagnen när jag spänner draglinor och baksele. då har jag dem nära mig hela tiden. spänner jag för släden,hänger de över ryggen hela tiden.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag lägger tömmen över axeln (om den är lång kan man 'vika' den en gång), sätter fast skakel. Lägger tömmen över ponnyns rygg, går runt till andra sidan. Tar tömmen och lägger den över axeln igen och sätter i skakel och spänner draglina. Lägger tömmen på ryggen, går runt, tar tömmen, spänner draglina och baksele. Tömmen på ryggen, går runt, tar tömmen, spänner bakselen på sista sidan.

Är jag lite lat så låter jag tömmen ligga kvar över ryggen och trär bara armen genom den.

Jag lägger upp tömmändan på sätet innan jag klättrar i rockarden (men håller ju givetvis i tömmen.)

Har dessutom lärt mig att alltid ha vänster töm överst så fort jag håller i ett par tömmar.

Backar inte heller in mellan skacklarna, utan drar fram rockarden till ponnyn.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag tror inte jag vill binda henne i grimma medan jag spänner för. Jag inbillar mig att det kan bli dumt när vi ska köra iväg från vad det nu var jag bundit fast henne i, att vagnen skulle fastna i det eller så. Just nu har jag inget att binda henne i heller, men skulle ju teoretiskt kunna sätta en ring i stallväggen. Men jag kanske kan tänka mig att sätta grimman utanpå huvudlaget och hålla i ett längre grimskaft. Men jag inbillar mig att jag skulle ha bättre kontroll om jag hade tag i tömmarna om något skulle hända...


Det är här jag tänker annorlunda tror jag. Jag tänker att hellre en häst med panik som sitter fast så jag kan få av vagnen, än en ponny som skenar i panik med vagnen. För då har jag nog varken ponny eller vagn kvar sen. Tror omöjligt jag skulle kunna hålla fast hästen om den verkligen får panik i vilket fall. Men somsagt får man ju anpassa efter hästen, vissa får lättare panik om de sitter fast och då kan det vara en idé att ha dem lösa och hålla istä'llet.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Nu spänner jag för själv och har gjort ett bra tag.
1.Parkerar häst, lägger tömmen över ryggen
2.Drar fram vagnen och fäster den i skakelöglorna (möjligtvis backar jag in hästen eller parkerar den i skaklarna på annat vis, beroende på vilken sorts redskap man ska köra)
3.Kopplar draglinor
4.Kopplar baksele
5.Tar tömmen och sätter mig i vagnen/placerar mig bakom

Fuskar där då man egentligen ska ha armen genom tömmen, men men.. :o


I början under inkörningen gjorde jag som så här:
1.Parkerar häst, parkerar medhjälpare framför eller bredvid
2.Drar fram vagn/kopplar vagn, ev. med hjälp av ytterligare en medhjälpare
3-5 samma.
6.Medhjälpare går undan.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Vet inte men enligt "boken" och alla "andra" så är det inte korrekt utan hästen ska stå lös och man ska egenligen backa in den mellan skacklarna. Alla som sett eller hört mig göra så (alltså ha hästen fast när jag sätter på vagn) tycker jag är knäpp eller dum i huvudet ;) Men antagligen är det väl bara för att det inte är så man "ska" göra egentligen.

Den där "boken" kan ta sig i dalen! För den är så himla enkelspårig och dålig!

Man gör på det sätt som passar en själv och hästen bäst!

Nu är vi alltid 2 när vi selar min häst men den gången jag blir själv kommer jag mest troligt ha min häst uppbunden.
Kul att ha häst och vagn på vift om hästen panikar...
Sitter min häst fast kan jag åtminstone rycka loss vagnen fort.
 
Sv: Att spänna för vagnen

Det är här jag tänker annorlunda tror jag. Jag tänker att hellre en häst med panik som sitter fast så jag kan få av vagnen, än en ponny som skenar i panik med vagnen. För då har jag nog varken ponny eller vagn kvar sen. Tror omöjligt jag skulle kunna hålla fast hästen om den verkligen får panik i vilket fall. Men somsagt får man ju anpassa efter hästen, vissa får lättare panik om de sitter fast och då kan det vara en idé att ha dem lösa och hålla istä'llet.

Ingen rimlig grimma i världen håller om min häst skulle få panik... :p Storleken har ju betydelse i det sammanhanget... ;)
 
Sv: Att spänna för vagnen

Jag selar på min häst inne i stallet. Hänger tömmarna runt ena tömringen på selen, tar grimman utanpå tränset och binder upp hästen utomhus. Hämtar vagnen och drar den på plats och fäster i skakelöglorna. Spänner draglinorna och spänner bakselen. Tar av grimman och leder fram hästen några steg för att se så bakselen blivit lagom spänd. Plockar ner tömmarna, kliver upp i vagnen och kör iväg.

Omvänd ordning funkar vid avselning. :)
 
Sv: Att spänna för vagnen

Nu har jag ju ingen vagn än, men kan berätta hur jag gör när jag spänner för skaklar, svängel samt harv iaf.

Selar på och backar in hästen mellan skaklarna.
Lägger tömmarna över ryggen, spänner på skaklarna samt draglinorna i svängeln. Går upp till ridbanan där jag sen enkelt kopplar på harven.

Ibland har jag tömmarna bredvid mig när jag behöver fixa med svängel och harv.

När jag får hem vagnen så kommer jag inte köra själv det första halvåret, så då kommer jag ha hjälp med och spänna för på båda sidorna samtidigt :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 175
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 056
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 209
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp