Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Jag antar att du har en dusch som strilar rakt ner, då? Typ en waterfall shower (vad de nu heter på svenska.....). Vår dush riktas snett utåt hur man än bär sig åt, så man måste se till att vattnet inte kan slinka ut nånstans. Därav klädnypa och exakt riktning :-)
Nä jag har bara en sån handhållen dusch.

För mig är det lika obegripligt att någon vill ha badkar.
Jag blir uttråkad och understimulerad efter 1 minut, något måste hända!
Av samma anledning gillar jag inte spa heller 😆
Min avkoppling är fysisk aktivitet.
Tips från coachen: du ska aldrig aldrig lägga pengar på att testa floating 😵‍💫 Jag testade pga presentkort en gång och det var så trist att jag höll på att gå åt. Som att bada badkar, men mörker så det går inte ens att läsa. Jag härdade ut genom att testa hur kraftigt det gick att guppa i tanken om jag tog fart med händerna respektive fötterna respektive genom att aktivera coremuskulaturen. Som en liten badanka i mörker, typ.

Tips från coachen: du ska aldrig aldrig lägga pengar på att testa floating 😵‍💫 Jag testade pga presentkort en gång och det var så trist att jag höll på att gå åt. Som att bada badkar, men mörker så det går inte ens att läsa. Jag härdade ut genom att testa hur kraftigt det gick att guppa i tanken om jag tog fart med händerna respektive fötterna respektive genom att aktivera coremuskulaturen. Som en liten badanka i mörker, typ.

Fy fan vilken mardröm 😂

Fy fan vilken mardröm 😂

Ja, jag hade blivit galen om jag gått på något sådant, inte avslappnad :rofl:
Om det är sådan floating där man blir instängd i en bubbla så hade jag bara blivit klaustrofobisk, inte avslappnad :nailbiting: !

Jag är inte så mycket för att bada badkar, hade jag bott med den enda duschen i ett badkar hade det åkt ut illa kvickt, fy för att hålla på och klättra i och ur varje gång man ska duscha 😅

Däremot älskar jag att ligga och flyta i en sjö typ, mycket mer avkopplande med själva tyngdlösheten och tystnaden när öronen hamnar under vattnet.

När jag borstar tänderna använder jag inte vatten förrän efter att jag är klar, tvätta av mig och tandborsten.
Dusch, beror lite på, ibland stänger jag av, ibland inte. Främsta anledningen till att stänga av är att jag vill hinna få duschtvål på kroppen, innan den spolas bort från mina händer, inte för att spara vatten.
Just nu har jag badkar, men använder det sällan, alla badkar är för små för att jag ska få plats bra. Men då jag badar, har jag ofta en bok med mig som sällskap.

Varit i Norge en vecka med Plåtisen - och då får man tänka efter extra vad gäller vatten förbrukning. Om tanken ska räcka. Vad gäller tandborstning: inga problem alls att inte låta nåt vatten rinna medan jag borstar. Skölj två gånger med lite vatten ur handflatan. Mesta gick helt klart åt till att skölja ... tandborsten!! Vill INTE sätta tillbaka en löddrig tandborste med matrester på (oundviklig fastän jag flossar).

Spolade pyttelite vid toabesök. (Där stängd ju ett lock över tanken när man är klar, så mer behövs inte där.)

Men … nu upprepar jag mig lite som en papegoja. Om man bekymrar sig så över sin vattenkonsumtion - hur tänker ni på toa? Spolar ni efter varje kiss? Eller bara när det är nåt mer? Som i Kalifornien där skyltarna uppmanade: If it’s yellow let it mellow; if it’s brown, flush it down! Med flera kiss om dagen borde man spara massor med vatten där! Locket på, bara! 💛
Tänker nog att om det barkar dithän på landet så sticker jag bakom vebon istället, så som vi gjorde när jag var liten och vi hade utedass (förbjudet att kissa på :) ). Hemma brukar det inte vara vattenbrist.

Det finns ju dom som använder regnvatten till både toalett och tvättmaskin även i en del flerfamiljshus och det är nog sådana lösningar vi behöver titta på i framtiden
Regnvattnet är dessutom kalkfritt vilket är en fördel
och @Lingon Håller med. Tycker egentligen de borde köra lite utveckling på torrdass.

Har aldrig stött på ett som luktar på ett sätt som gör att jag skulle vilja ha ett i huset. Men det borde bara vara logiskt att ha och det borde ju rent teoretiskt sett gå att utveckla.

Vid tandborstning sätter jag inte på vatten förren jag ska skölja tandborsten när jag är klar. Jag använder tandkrämstabletter då jag inte tål vanlig tandkräm. Trodde sls var problemet men så var det inte. Stänger inte av vid dusch men sänker mycket. Jag kan inte sätta på kranen med blöta händer.
Hur fungerar det?
Och var köper man dem?

och @Lingon Håller med. Tycker egentligen de borde köra lite utveckling på torrdass.

Har aldrig stött på ett som luktar på ett sätt som gör att jag skulle vilja ha ett i huset. Men det borde bara vara logiskt att ha och det borde ju rent teoretiskt sett gå att utveckla.
Jag tror förbränningstoaletter är relativt luktfria?

Okej nu har jag mätt förbrukningen vid hårtvätt 3 ggr. Gång 1, 1,5 liter, gång 2, 3 liter (hade för lite schampo så tog lite extra tid), gång 3, 2 liter. Det går åt närmare 5 liter innan varmvattnet är framme i badrummet så jag sparar in detta, med råge, på att jag sällan tvättar händerna i varmvatten på toa utan gör det i köket.
Kommer utan tvekan med gott samvete fortsätta duscha på ett sätt som är behagligt.

Jag antar att du har en dusch som strilar rakt ner, då? Typ en waterfall shower (vad de nu heter på svenska.....). Vår dush riktas snett utåt hur man än bär sig åt, så man måste se till att vattnet inte kan slinka ut nånstans. Därav klädnypa och exakt riktning :-)
Tycker inte det skvätte i hela badrummet när jag var liten och man duschade i badkaret utan draperi. Men det är kanske för att jag höll i duschen och stod med ryggen mot väggen. Och det var (är än idag) ett gammalt duschuvud som ger härligt mycket vatten i en stark stråle, bättre och mindre spritt än moderna, men ganska smal närmst munstycket. Sedan kan man ju sitta på knä när man tvättar håret.

Vi hade bara badkar i ena badrummet när jag var liten (dusch i det andra) minns inte varför jag brukade duscha i badkaret, halkigt. Är inte så förtjust i att bada badkar, boken blir blöt och man är alltid lite lite för kall o måste fylla på varmvatten. Men man blir ju väldigt ren och skrynklig i alla fall. (vi har bara dusch hemma, och duschdraperi, och kläderna hängda på en torkställning precis utanför draperiet och det blir inte blött om inte tonåringen har tappat koncepten någon gång.)

Tycker inte det skvätte i hela badrummet när jag var liten och man duschade i badkaret utan draperi. Men det är kanske för att jag höll i duschen och stod med ryggen mot väggen. Och det var (är än idag) ett gammalt duschuvud som ger härligt mycket vatten i en stark stråle, bättre och mindre spritt än moderna, men ganska smal närmst munstycket. Sedan kan man ju sitta på knä när man tvättar håret.

Vi hade bara badkar i ena badrummet när jag var liten (dusch i det andra) minns inte varför jag brukade duscha i badkaret, halkigt. Är inte så förtjust i att bada badkar, boken blir blöt och man är alltid lite lite för kall o måste fylla på varmvatten. Men man blir ju väldigt ren och skrynklig i alla fall. (vi har bara dusch hemma, och duschdraperi, och kläderna hängda på en torkställning precis utanför draperiet och det blir inte blött om inte tonåringen har tappat koncepten någon gång.)
Aha. Fast vårt badrum är som sagt så felkonstruerat, att riktar jag strålen mot väggen, rinner det ner bakom badkaret och sen ut över hela golvet. Golvet lutar åt fel håll så istället för att rinna ner i avloppet rinner det mot dörren och toan och handfatet. Badrummet var alltså en garderob, där de förra husägarna slog ut väggen och gjorde om till ett större badrum. Men glömde lutningen ..... Undrar ofta vad det skulle kosta att göra om badrummet.

Som det är nu har vi utvecklat en teknik där vi sätter ihop duschdraperiet med klädnypor och riktar sen strålen mot draperiet. Det funkar! Oftast....

Aha. Fast vårt badrum är som sagt så felkonstruerat, att riktar jag strålen mot väggen, rinner det ner bakom badkaret och sen ut över hela golvet. Golvet lutar åt fel håll så istället för att rinna ner i avloppet rinner det mot dörren och toan och handfatet. Badrummet var alltså en garderob, där de förra husägarna slog ut väggen och gjorde om till ett större badrum. Men glömde lutningen ..... Undrar ofta vad det skulle kosta att göra om badrummet.

Som det är nu har vi utvecklat en teknik där vi sätter ihop duschdraperiet med klädnypor och riktar sen strålen mot draperiet. Det funkar! Oftast....
Aha, för oss var det ganska egalt om vattnet rann ned i badkaret eller ut på golvet bakom mot väggen. 70 -talsbygge, mattorna sitter som en smäck (än idag) (men är fula som synden såklart, orange matta och gröna blommor i relief på väggarna :rofl:. Men så ovärt att göra om, andra badrummet gjordes om på 80-talet och det möglar och krånglar hela tiden och måste torkas och göras om.) golvet lutar perfekt och avloppet från badkaret går ju ned i ett rör in i avloppet under men om man tömmer hela snabbt så blir det ändå en liten pöl på golvet under och det är liksom som det är. (och hehe det finns bidé, guds gåva till badrummet. Sitta på toastolen och tvätta fötterna. Segla båtar, bada dockor, avvärja plötsliga menskatastrofer osv)

Hur fungerar det?
Och var köper man dem?
Man stoppar tabletten i munnen och tuggar sönder den och sedan borstar man tänderna som vanligt 🙂 Jag har köpt online, ibland direkt från tillverkaren och ibland från apoteket beroende på var det har varit billigast. Gumpearl heter de jag har.

Jag tänker snarare att man ska utnyttja det redan använda vattnet från handfat, diskmaskin, tvättmaskin, dusch osv för att spola i toaletterna. Det borde gå att ordna ett system för det tycker jag. Jag har läst att det jobbas på det.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker snarare att man ska utnyttja det redan använda vattnet från handfat, diskmaskin, tvättmaskin, dusch osv för att spola i toaletterna. Det borde gå att ordna ett system för det tycker jag. Jag har läst att det jobbas på det.
Joo, tänkte bara att det vattnet hade ju kanske varit kul att kunna bevattna ute med. Om det gick att få bort tvålrester och annat (vet inte om det spelar ngn roll för själva växterna).

Iofs hamnar ju vattnet sedan på reningsverket och väl förr eller senare tillbaka i vattentäckten då kanske så kanske lika gärna kan spola med det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka