Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?

Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.
Jag använder inte balsam, men låter schampot verka.

Igår kväll tänkte jag efter när jag stängde av vattnet för schamponering och tvålning. Insåg att det visst blir lite kallt, men tydligen har jag vant mig och tänker inte på det :D.

Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vatten 😜 Förr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….
Bada badkar är för mig lika själsdödande som att sola. Jag har verkligen försökt för det är något man "ska" tycka om men nej, bara nej. Avskyvärt.

Tvärtom har jag fått en och annan hyresvärd att kasta ut badkaret och ersätta det med en dusch på den tiden jag hyrde.

För mig är badkar något som bara krånglar till det i onödan. Det är besvärligt att duscha för det skvätter överallt vilket gör att tanken på torkandet efter fick mig att dra på duschandet tills det var absolut nödvändigt och det är besvärligt att städa.

Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vatten 😜 Förr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….
Jag tänker inte i första hand på att det sparar vatten, men jag tycker det är totalt onödigt att vattnet ska stå och rinna i flera minuter vid tandborstning när det ändå bara rinner rätt ut i avloppet helt utan någon nytta. Om någon nu har vattnet på när den schamponerar håret så fyller det ju iallafall någon sorts funktion för personen. (För övrigt, ni som hinner börja frysa när ni tvättar håret/tvålar in er - ni duschar för kallt! 🥶 )

Vi har både dusch och badkar, och badar gör jag någon gång ibland (1-2 ggr om året). Kan vara jätteskönt om man blivit riktigt kall.

Bada badkar är för mig lika själsdödande som att sola. Jag har verkligen försökt för det är något man "ska" tycka om men nej, bara nej. Avskyvärt.

Tvärtom har jag fått en och annan hyresvärd att kasta ut badkaret och ersätta det med en dusch på den tiden jag hyrde.

För mig är badkar något som bara krånglar till det i onödan. Det är besvärligt att duscha för det skvätter överallt vilket gör att tanken på torkandet efter fick mig att dra på duschandet tills det var absolut nödvändigt och det är besvärligt att städa.
Jag är tvärtom, när jag kollar på Hemnet måste det finnas badkar eller plats för badkar 😂 det är väldigt viktigt, jag skulle hellre vara helt utan dusch!

Precis! När vi renoverade badrummet i förra huset satte vi in ett fint litet badkar istället för den trista gamla duschkabinen. När vi sedan sålde dröjde det inte länge förrän fina badkaret stod utanför huset 🤪 . Antar att de satte in en duschkabin igen. För mig helt obegripligt... 🤪

För mig är det lika obegripligt att någon vill ha badkar.
Jag blir uttråkad och understimulerad efter 1 minut, något måste hända!
Av samma anledning gillar jag inte spa heller 😆
Min avkoppling är fysisk aktivitet.

Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?

Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.
Nej du missar inget, schampo gör rent av att man masserar in det mekaniskt, tensiderna som löddrar löser upp smuts och fett. Ju mer smuts, desto mer schampo behövs. Det kan snarare irritera hårbotten om det får sitta i för länge. Undantag som du säger, medicinska schampon som kan sitta i och verka.

Det vanliga om man endast har badkar är väl ändå att ha draperi? Badkar utan draperi eller annat stänkskydd har jag nog bara sett om man har dusch också, så att badet endast används just vid bad.

Sen behöver man ju inte gilla bad, men just att det skulle skvätta mer än när man duschar förstår jag nog inte?

Det vanliga om man endast har badkar är väl ändå att ha draperi? Badkar utan draperi eller annat stänkskydd har jag nog bara sett om man har dusch också, så att badet endast används just vid bad.

Sen behöver man ju inte gilla bad, men just att det skulle skvätta mer än när man duschar förstår jag nog inte?

Inte jag heller. Inget badrum med badkar jag har haft har varit lika blött efter dusch som badrummet som hade dusch (duschvägg). Duschdraperi funkar utmärkt hos mig. Duschväggen var däremot usel.

Ja, vi har draperi och det skvätter inte nämnvärt vid dusch.

Vi har draperi men det är en konst att dels se till att draperiet sluter tätt (jag klämmer ihop det med en klädnypa...), dels se till att duschstrålen riktas mot draperiet och på exakt rätt plats, annars läcker det åt sidorna och hela golvet blir en sjö. Vårt badrum är felkonstruerat (en fd garderob som revs och anslöts till ett tidigare, litet, badrum, så golvet lutar åt fel håll) så såna detaljer är livsviktiga. Millimeterprecision på strålen! (Vi har alltså badkar men med duschställning i badkaret.)

Sen: om badkar vs dusch: efter att ha badat vill jag duscha också, annars fastnar ju all smuts och gammalt lödder på kroppen när jag reser mig upp? Håret likaså, det går ju inte att tvätta enbart i badkarets vatten.

När sonen köpte hus hade tidigare ägare kastat ut det fristående badkaret trots att avloppet inte funkade för dusch. Dom.var äldre och blaskade antagligen av sig. Jag köpte begagnat badkar till honom så han kunde använda badrummet, fick sätta upp duschdraperier på bägge långsidorna. När han renoverade badrummet åkte badkaret ut. Igår hämtade vi det och nu står det som vattensamlare bakom huset. Det är bra med badkar. 😂

Vi har draperi men det är en konst att dels se till att draperiet sluter tätt (jag klämmer ihop det med en klädnypa...), dels se till att duschstrålen riktas mot draperiet och på exakt rätt plats, annars läcker det åt sidorna och hela golvet blir en sjö. Vårt badrum är felkonstruerat (en fd garderob som revs och anslöts till ett tidigare, litet, badrum, så golvet lutar åt fel håll) så såna detaljer är livsviktiga. Millimeterprecision på strålen!

Sen: om badkar vs dusch: efter att ha badat vill jag duscha också, annars fastnar ju all smuts och gammalt lödder på kroppen när jag reser mig upp? Håret likaså, det går ju inte att tvätta enbart i badkarets vatten.

Jag förstår inte hur ni har duschdraperiet. Vi har vårt på insidan av badkaret. Det kan alltså inte läcka.

Efter bad så duschar jag av mig, i badkaret. Väldigt enkelt. Badet är för avkoppling, inte för att bli ren.

Vi har draperi men det är en konst att dels se till att draperiet sluter tätt (jag klämmer ihop det med en klädnypa...), dels se till att duschstrålen riktas mot draperiet och på exakt rätt plats, annars läcker det åt sidorna och hela golvet blir en sjö. Vårt badrum är felkonstruerat (en fd garderob som revs och anslöts till ett tidigare, litet, badrum, så golvet lutar åt fel håll) så såna detaljer är livsviktiga. Millimeterprecision på strålen! (Vi har alltså badkar men med duschställning i badkaret.)
Ja, men det är ju liksom inte badkarets fel om duschdraperiet inte sitter på ett funktionellt sätt🤪
Det gör jag också, men det går ju att skölja sig lite försiktigt utan att blöta ner överallt även utan draperi😊

Jag förstår inte hur ni har duschdraperiet. Vi har vårt på insidan av badkaret. Det kan alltså inte läcka.

Efter bad så duschar jag av mig, i badkaret. Väldigt enkelt. Badet är för avkoppling, inte för att bli ren.
Jo, men det är ju en skarv, mellan långsidan och kortsidan. Där har jag klädnypan :-) Annars drisslar vattnet ut där. Sen finns inget draperi på bakre långsida, och rinner vatten ner där så flyter det vidare neråt golvet pga den felaktiga lutningen på golvet. En sjö bildas runt toastolen och tvättfatet. Det behöver åtgärdas men kommer att kosta en hel del.....

Jag har inte ens ett duschdraperi men inte ens jag får en sjö när jag duschar i badkaret. 🤷‍♀️ Däremot är jag inget fan av badkar för jag tycker det är ganska tråkigt.

Jag har inte ens ett duschdraperi men inte ens jag får en sjö när jag duschar i badkaret. 🤷‍♀️ Däremot är jag inget fan av badkar för jag tycker det är ganska tråkigt.
Jag antar att du har en dusch som strilar rakt ner, då? Typ en waterfall shower (vad de nu heter på svenska.....). Vår dush riktas snett utåt hur man än bär sig åt, så man måste se till att vattnet inte kan slinka ut nånstans. Därav klädnypa och exakt riktning :-)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?