Jag sätter fast munstycket när jag behöver händerna, håller annars i det. Man behöver inte vara antingen eller.Det kan man väl iofs. Men då måste man ju sätta fast munstycket i hållaren med vattnet på.Jag är en utpräglad ”handduschare”.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sätter fast munstycket när jag behöver händerna, håller annars i det. Man behöver inte vara antingen eller.Det kan man väl iofs. Men då måste man ju sätta fast munstycket i hållaren med vattnet på.Jag är en utpräglad ”handduschare”.
Samma här, gnugga in och tvätta ur. Inpackning/balsam får sitta i medan jag tvålar in mig.Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?
Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.
Jag har medicinskt schampo, men jag ser det också som ett "rengöringsmedel". Får det verka en stund tar det bort mer orenheter. Det är faktiskt rekommenderat att schamponera håret två gånger för att få det ordentligt rent, till exempel om man har använt hårprodukter.Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?
Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.
Jag schamponerar alltid två ggr och då håller sig mitt hår rent längre. Gång nummer två en väldigt liten klick bara. Jag tvättar håret cirka varannan dag.Jag har medicinskt schampo, men jag ser det också som ett "rengöringsmedel". Får det verka en stund tar det bort mer orenheter. Det är faktiskt rekommenderat att schamponera håret två gånger för att få det ordentligt rent, till exempel om man har använt hårprodukter.
Jag schamponerar håret 2-3 gånger i veckan och upplever att det hinner bli lite fett och orent i hårbotten. Tvättar man håret varje dag kanske det inte hinner bli det?
Jag har hår ner till rumpan och mycket av det, så jag är tacksam för högt vattentryck. Annars tar det verkligen evigheter att skölja genom håret. Det tar lite tid att få ut schampot i hela håret och bor i en välisolerad lägenhet dvs behöver inte frysa så jag stänger av vattnet. Samma när jag rakar mig någonstans, men har jag inpackning som ska sitta några minuter så händer det att jag duschar kroppen bara för att värma mig.
Jag anar att de som handduschar är "bättre" på att stänga av vattnet? För egen del är val av att handduscha bara en mindre del som beror på miljöskäl får jag erkänna, största delen är att jag hatar att det skvätter vatten i ansiktet. Usch! Tycker inte särskilt mycket om att duscha heller, och håller det kort. Bada badkar däremot...
Jag tycker att vi borde ha ett betydligt högre pris på dricksvatten överlag. Det hade gett mer medel till VA-bolagen att täta läckande rör (asmycket rent dricksvatten försvinner på det sättet) och gjort det lönt att återvinna avloppsvatten. Det är ett enormt slöseri av både energi, kemikalier och dricksvattentäkter att använda dricksvatten till annat än just det (fast duschvatten måste antagligen vara av dricksvattenkvalitet för att barn ska kunna duscha).
Min VA-organisation har höjt och justerat priserna rätt rejält för att finansiera kommande storsatsning på ett nytt reningsverk och nya tunnlar. Men underhållsskulden är jättestor, det är knappast någon som jobbar med förebyggande underhåll till största del utan brandsläckning är en vanligare metod. Sist jag läste försvinner någonstans mellan 10-20 % av allt renat dricksvatten på vägen mellan vattenverket och konsumenten. Det blir varken lätt eller billigt att åtgärda, men det måste ju göras. Och då måste det finansieras.Min gissning är att det är ett skifte på gång över hur vi använder livsmedlet vatten (det är som sagt galet att använda det för att spola). Dock lär det ta tid för att det ska kunna göras på ett säkert och praktiskt sätt, utan att det blir för dyrt för de individuella hushållen.
Jag har medicinskt schampo, men jag ser det också som ett "rengöringsmedel". Får det verka en stund tar det bort mer orenheter. Det är faktiskt rekommenderat att schamponera håret två gånger för att få det ordentligt rent, till exempel om man har använt hårprodukter.
Jag schamponerar håret 2-3 gånger i veckan och upplever att det hinner bli lite fett och orent i hårbotten. Tvättar man håret varje dag kanske det inte hinner bli det?
Jag tror att det skiljer väldigt mycket för olika personer hur deras hårbotten reagerar. Om det går mer än 2-3 dagar utan schampon börjar min hårbotten klia. Skulle jag vänta 4-5 dagar skulle jag bli galenDet känns som att min hårbotten skulle göra uppror och bli torr om jag shamponerade så idogt, men å andra sidan använder jag aldrig några produkter (utöver färg) i håret så det blir liksom inte smutsigt känns det som. Jag använder bara en minimal shampoplutt uppe på hjässan, gnuggar lite samtdigt som jag sköljer och det gör av med oljan/fettet, men oljan är ju inte smuts per se.
Har alltid hört att det är balsamet som ska sitta i och återfukta.
Jag försöker också hålla hårtvätten till ett par gånger i veckan, däremellan har jag det uppsatt och spolar bara hjässan med vatten om det behövs. Till exempel efter gymmet.
Min gissning är att det är ett skifte på gång över hur vi använder livsmedlet vatten (det är som sagt galet att använda det för att spola). Dock lär det ta tid för att det ska kunna göras på ett säkert och praktiskt sätt, utan att det blir för dyrt för de individuella hushållen.
Jag har badkar och badar minst en gång i veckan. Älskar avslappningen som det ger mig. Men karet är inte fullt. Långt därifrån. Jag brukar ha precis så det täcker mig om jag ligger ner platt. Det är skönast om en del kroppsdelar får vara ovan vatten, tycker jag. Sedan häller jag ju i vattnet när jag är i badkaret, och när jag kliver ur ser jag att det inte är så jättemycket vatten där i ändå.Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vattenFörr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….
Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vattenFörr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….