Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 6 062
Jag har blandare för varmt och kallt i både handfat och dusch så jag har mitt igång för att inte behöva justera temperaturen. Men jag duschar kanske 2-3 gånger i veckan i 5 minuter max. Och samlar regnvatten i sådan mängd så trots odlingar har vi i år knappt använt slangen. Har två otjänliga brunnar på gården så vi kan vattna med det om vi nu måste spara på dricksvattnet.

Intresseklubben kan nu anteckna att det tar mig 41 sekunder att schamponera håret (men då har jag hår långt hår, ner till ländryggen ungefär) och 87 sekunder att sätta i balsam + tvåla in kroppen, så det blir väl i runda slängar 20-25 liter vatten jag sparar på att stänga av vattnet då (eftersom jag inte hinner bli kall på den tiden och därmed inte duschar längre eller varmare av den anledningen).

Slut på viktigt meddelande :D

Jag stänger alltid av emellan. Uppväxt i en familj där vi när vi var små duschade allihop samtidigt "på skift", så att man gick ut duschen och lämnade över den till nästa person när man schamponerar/tvålar in sig. Temperaturen på vattnet var inställd så att det blev lagom i förhållande till temperaturen i badrummet så man varken fryser i eller utanför duschen. Gick icke att ändra temperatur på vattnet 😅

Har någon gång när jag varit frusen eller typ på hotell provat att ha vattnet igång hela tiden men då rinner ju schampo och tvål ner i avloppet innan man hunnit skrubba in det? Eller så får jag det i ögonen om jag ska luta huvudet utanför vattnet 😬

Ang tandborstning stänger jag av emellan men sköljer alltid ur med vatten, dels tycket jag att att det känns som att gojs man borstar av från tänderna sitter kvar i skummet och blir kvar i munnen om man inte sköljer, dels tycker jag tandkräm bränner i munnen, och sen blir jag alltid törstig efter att jag borstat och behöver dricka några klunkar. Men avslutar alltid med fluorskölj som får vara kvar.

Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?

Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.

Jag har läst i flera inlägg nu att folk lämnar schampot i håret så att det "får verka" medan man tvålar in sig och liknande. För mig är det vad man gör med balsam. Shampot gnuggas bara in och sköljs av omedelbums/samtidigt ungefär som tvål. Missar jag något här?

Undantaget medicinskt shampoo och liknande då, det förstår jag att det fungerar annorlunda.
Samma här, gnugga in och tvätta ur. Inpackning/balsam får sitta i medan jag tvålar in mig.

Jag har medicinskt schampo, men jag ser det också som ett "rengöringsmedel". Får det verka en stund tar det bort mer orenheter. Det är faktiskt rekommenderat att schamponera håret två gånger för att få det ordentligt rent, till exempel om man har använt hårprodukter.

Jag schamponerar håret 2-3 gånger i veckan och upplever att det hinner bli lite fett och orent i hårbotten. Tvättar man håret varje dag kanske det inte hinner bli det?

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har medicinskt schampo, men jag ser det också som ett "rengöringsmedel". Får det verka en stund tar det bort mer orenheter. Det är faktiskt rekommenderat att schamponera håret två gånger för att få det ordentligt rent, till exempel om man har använt hårprodukter.

Jag schamponerar håret 2-3 gånger i veckan och upplever att det hinner bli lite fett och orent i hårbotten. Tvättar man håret varje dag kanske det inte hinner bli det?
Jag schamponerar alltid två ggr och då håller sig mitt hår rent längre. Gång nummer två en väldigt liten klick bara. Jag tvättar håret cirka varannan dag.

Jag stänger av vattnet när jag borstar tänderna men inte när jag tvättar håret, blir ju superkallt då..jag duschar inte särskilt länge ändå.

Skulle jag ha vattnet på hela tiden när jag duschar hade jag slösat orimligt mycket vatten 😅
Tvättar håret två gånger i veckan. Sköljer igenom håret, stänger av duschen och schamponerar. På med duschen och skölja, stänga av och schamponera en gång till och skölja. Sen stänger jag av, i med balsam eller hårinpackning som får verka några minuter under tiden som jag tvålar in mig och rakar bort oönskat hår.
Det är många liter vatten 😅
Duschar varje dag med håret i knut utan att blöta det, även så stänger jag av vid intvålning.

Sen har jag istället asvarmt i min lägenhet så jag är långt ifrån någon miljöhjälte.

Jag har hår ner till rumpan och mycket av det, så jag är tacksam för högt vattentryck. Annars tar det verkligen evigheter att skölja genom håret. Det tar lite tid att få ut schampot i hela håret och bor i en välisolerad lägenhet dvs behöver inte frysa så jag stänger av vattnet. Samma när jag rakar mig någonstans, men har jag inpackning som ska sitta några minuter så händer det att jag duschar kroppen bara för att värma mig.

Jag anar att de som handduschar är "bättre" på att stänga av vattnet? För egen del är val av att handduscha bara en mindre del som beror på miljöskäl får jag erkänna, största delen är att jag hatar att det skvätter vatten i ansiktet. Usch! Tycker inte särskilt mycket om att duscha heller, och håller det kort. Bada badkar däremot... :love:

Jag tycker att vi borde ha ett betydligt högre pris på dricksvatten överlag. Det hade gett mer medel till VA-bolagen att täta läckande rör (asmycket rent dricksvatten försvinner på det sättet) och gjort det lönt att återvinna avloppsvatten. Det är ett enormt slöseri av både energi, kemikalier och dricksvattentäkter att använda dricksvatten till annat än just det (fast duschvatten måste antagligen vara av dricksvattenkvalitet för att barn ska kunna duscha).

Jag har hår ner till rumpan och mycket av det, så jag är tacksam för högt vattentryck. Annars tar det verkligen evigheter att skölja genom håret. Det tar lite tid att få ut schampot i hela håret och bor i en välisolerad lägenhet dvs behöver inte frysa så jag stänger av vattnet. Samma när jag rakar mig någonstans, men har jag inpackning som ska sitta några minuter så händer det att jag duschar kroppen bara för att värma mig.

Jag anar att de som handduschar är "bättre" på att stänga av vattnet? För egen del är val av att handduscha bara en mindre del som beror på miljöskäl får jag erkänna, största delen är att jag hatar att det skvätter vatten i ansiktet. Usch! Tycker inte särskilt mycket om att duscha heller, och håller det kort. Bada badkar däremot... :love:

Jag tycker att vi borde ha ett betydligt högre pris på dricksvatten överlag. Det hade gett mer medel till VA-bolagen att täta läckande rör (asmycket rent dricksvatten försvinner på det sättet) och gjort det lönt att återvinna avloppsvatten. Det är ett enormt slöseri av både energi, kemikalier och dricksvattentäkter att använda dricksvatten till annat än just det (fast duschvatten måste antagligen vara av dricksvattenkvalitet för att barn ska kunna duscha).

Min gissning är att det är ett skifte på gång över hur vi använder livsmedlet vatten (det är som sagt galet att använda det för att spola). Dock lär det ta tid för att det ska kunna göras på ett säkert och praktiskt sätt, utan att det blir för dyrt för de individuella hushållen.

Min gissning är att det är ett skifte på gång över hur vi använder livsmedlet vatten (det är som sagt galet att använda det för att spola). Dock lär det ta tid för att det ska kunna göras på ett säkert och praktiskt sätt, utan att det blir för dyrt för de individuella hushållen.
Min VA-organisation har höjt och justerat priserna rätt rejält för att finansiera kommande storsatsning på ett nytt reningsverk och nya tunnlar. Men underhållsskulden är jättestor, det är knappast någon som jobbar med förebyggande underhåll till största del utan brandsläckning är en vanligare metod. Sist jag läste försvinner någonstans mellan 10-20 % av allt renat dricksvatten på vägen mellan vattenverket och konsumenten. Det blir varken lätt eller billigt att åtgärda, men det måste ju göras. Och då måste det finansieras.

Det känns som att min hårbotten skulle göra uppror och bli torr om jag shamponerade så idogt, men å andra sidan använder jag aldrig några produkter (utöver färg) i håret så det blir liksom inte smutsigt känns det som. Jag använder bara en minimal shampoplutt uppe på hjässan, gnuggar lite samtdigt som jag sköljer och det gör av med oljan/fettet, men oljan är ju inte smuts per se. :)
Har alltid hört att det är balsamet som ska sitta i och återfukta.

Jag försöker också hålla hårtvätten till ett par gånger i veckan, däremellan har jag det uppsatt och spolar bara hjässan med vatten om det behövs. Till exempel efter gymmet.

Det känns som att min hårbotten skulle göra uppror och bli torr om jag shamponerade så idogt, men å andra sidan använder jag aldrig några produkter (utöver färg) i håret så det blir liksom inte smutsigt känns det som. Jag använder bara en minimal shampoplutt uppe på hjässan, gnuggar lite samtdigt som jag sköljer och det gör av med oljan/fettet, men oljan är ju inte smuts per se. :)
Har alltid hört att det är balsamet som ska sitta i och återfukta.

Jag försöker också hålla hårtvätten till ett par gånger i veckan, däremellan har jag det uppsatt och spolar bara hjässan med vatten om det behövs. Till exempel efter gymmet.
Jag tror att det skiljer väldigt mycket för olika personer hur deras hårbotten reagerar. Om det går mer än 2-3 dagar utan schampon börjar min hårbotten klia. Skulle jag vänta 4-5 dagar skulle jag bli galen 😅 jag har dock ett väldigt skonsamt schampo som fungerar i min känsliga hårbotten, men jag har experimenterat i typ 15 år också innan jag hittat något som fungerar. 😊

Vi använder regnvatten till att spola hemma. Tar in vattenkannor på toaletten som vi fyller på med.

Nu har jag inte läst hela tråden men kan räcka upp en hand på ha svårt att stänga av vattnet vid tandborstning 😅 Eller rättare sagt jag stänger av men efter typ halva tiden är det skum överallt (även med inte skummande tabletter, jag gillar att växla) och jag får halvt panik och måste skölja av min hand, hakan, spillet i handfatet osv medan jag borstar klart så då brukar jag oftast inte lyckas stänga av igen 😅 Helt klart mest en jobbig grej för mig. Är generellt väldigt obekväm med att borsta tänderna osv om jag inte är helt själv. Var alldeles för gammal innan jag ens lyckades spotta ut tandkräm (och tuggummi) istället för att svälja det, har aldrig tålt kladd på händerna eller liknande. Ibland undrar jag hur mina föräldrar lyckades hålla mig vid liv. Ingen av dem minns hur jag lärde mig äta, det var nog direkt med bestick helt enkelt för så fort jag blev minsta kladdig satte jag bara händerna i vädret och var helt stilla tills de torkat av mig 😅

Med duschen stänger jag av så mycket som möjligt men det beror helt på hur varm jag är. Där är det lite värre panik än med tandborstningen. Jag gissar att bästa beskrivningen är likt hur jag upplever att folk ser ut att känna när de badar i kallt vatten i en sjö typ? Att man har svårt att gå i o alla tar det i sin olika takt, tycker vissa delar är jobbigare än andra osv. Jag får iaf samma känslor med att det ska vara exakt rätt temperatur i varje stund och vilka områden som får vatten på sig. Det känns liksom helt omöjligt att göra på något annat vis på något sätt? Är dock glad för att jag älskar att duscha, många har ju väldigt svårt för det men lite likt något inlägg av @athena_arabians kan det hjälpa mig en hel del med spänningar I kroppen att duscha hett och sedan göra lite yoga efteråt.

Och jag hade ändå bara rätt mediokra sensoriska problem som framkom under min tid på habiliteringen (autism)!

Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vatten 😜 Förr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….

Hur många som sparar vatten vid tandborstning och dusch, skulle få för sig att bada badkar? Med karet fullt! Jag vet inte hur många liter ett badkar rymmer men det är nog åtskilliga tandborstningar med rinnande vatten 😜 Förr älskade jag att ligga och bli skrynklig i hett badvatten, numera är det nästan aldrig. Står däremot gärna länge i duschen….
Jag har badkar och badar minst en gång i veckan. Älskar avslappningen som det ger mig. Men karet är inte fullt. Långt därifrån. Jag brukar ha precis så det täcker mig om jag ligger ner platt. Det är skönast om en del kroppsdelar får vara ovan vatten, tycker jag. Sedan häller jag ju i vattnet när jag är i badkaret, och när jag kliver ur ser jag att det inte är så jättemycket vatten där i ändå.

Jag avskyr att bada badkar 😆
Det är alldeles för tråkigt och blött 😅

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar