Bukefalos 28 år!

Att ta föl, hur gör man ?

Tahari

Trådstartare
Rent hypotetiskt, eller inte helt funderar nog att göra det om ett par år eller så.
Man har ett sto med bra stam som man känner sig nöjd med i stort sett. Vissa saker hade man kanske velat ändra eller förbättra, som i mitt fall lite uppåt på höjden och en anings upplättning av typen. Hästen har ett kanonpsyke som man gärna ser i sin nästa häst också. Kollar noga på olika hingstar och hittar en som faller en i smaken och som verkar kunna tillföra de önskvärda egenskaperna.
Hur gör man sen då ?
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Först och främst måste man tänka efter vad man vill med avkomman ! Jag tror att man kan tillåta sig att tänka lite mer sentimentalt om man avlar till sig själv. Skall man sälja så får man nog vara mera krass.

Man tittar på stoets styrkor och svagheter och så hittar man en hingst som helst har samma styrkor, men inte samma svagheter (inte helt enkelt eftersom ingen är perfekt). Ett mindre sto - ja då letar man hingst som visat sig ge lite större avkommor. Ett grövre sto, ja då letar man lättare hingst. Det allra bästa är att se hingstarna live, vilket inte är så himkla enkelt, annars får man nöja sig med videos och annat man kan hitta på nätet. Om hingsten har avkommor så skall man titta på dem.

Sen kan man fråga uppfödaren av ens sto om mamman fått bra avkommor med någon speciell hingst/hingstlinje.

En tumregel brukar vara - beprövad hingst till obeprövad sto och tvärt om.
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Så långt har jag kommit i mina funderingar. Som jag skrev har jag ett sto med en trevlig stam som jag gärna tar en avkomma efter. Avkomman ska jag ha till mig själv att rida hobbyridning ev. tävla upp till LA och hoppa någon meter eller så. Att sälja är inget alternativ. Sen är jag också medveten om att det inte lönar sig ekonomiskt, men det är inte heller det jag är ute efter.
Jag har även tittat ut ett antal lämpliga kandidater som rent teoretiskt skulle vara bra till att bättra på hennes tillkortakommanden i fråga om tex. lätthet och höjd. Stoet har inga föl tidigare och hennes mamma har ett till som är helsyster med den jag har. Systern har inte heller fått något föl.

Men sen då, ska jag ringa till hingsthållaren ? Anmäla till något register ? Boka plats på seministation ?
Det är dom praktiska frågorna jag vill ha svar på.
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Vilken ras är det?

Halvblod anmäler du på sprangrulla.se
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Ja det är det. Tack, det var den typen av svar jag sökte :).
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Då går du in där, registrerar dig och ditt sto. Sen väljer du station och hingst. Tänk på att du kommer att få en faktura på stoavgiften efter registrering.

Kontakta seminstationen du valt så att de vet att du vill komma.
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Du kör stoet till station och de sköter beställningar när det är dags.
 
Sv: Att ta föl, hur gör man ?

Tackar !
Nu ska det bara ligga och mogna något år, så ska jag nog slå till sen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 832
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp