Att ta med hunden

Om NK, som ju så tydligt vänder sig till överklass, övre medelklass, tillåter hundar numera, så har de kanske en kundkrets, som är just lite mer uppfostrad, och tar hand om sina hundar?? Så att det blir lite mindre problem.

Senast jag var där, alltså ett år sedan, så var hundar inte välkomna på Åhléns city i Stockholm. Åtminstone inte den hunden som jag hade med just då. Medelstor, glad och lurvig.

Men en sak stämmer inte i ditt inlägg. De stora varuhusen klarar sig inte alls superbra ekonomiskt alls. Tvärtom. Så att tillåta hundar kan vara ett slags "sista halmstrå" för att öka omsättningen.
Jösses vilka fördomar. Nk har tillåtet hundar sålänge jag kan minnas, alltid haft mina hundar med där. Både i gbg och i sthlm. Aldrig några problem och jag är långt ifrån överklass. Och skulle rika ha mera koll på sina hundar än fattiga? Lägg ner. Jösses..
 
Jag uppfattar det främst som att de är till för hundar som just kan skvätta. Jag sätter aldrig på skydd på min, för det har aldrig hänt att han kissar i butik. Tycker de flesta hundar brukar gå utan. Men tanken är väl att man ska använda det ifall man är medveten om att det lätt kan hända med sin hund.
Nja, här står det något i stil med "alla hundar är välkomna in men använd kisskydd" och det tolkar jag som att det gäller alla hundar.
 
Tycker det är sjukt najs med de ställen som tillåter hundar på uteserveringen. Brukar passa på att sitta ute tills de stänger uteserveringen helt (en del ställen gör ju inte det alls). Har inget emot att bylsa på mig ordentligt och det brukar mina sällskap också göra när det börjar bli kallare.
Hade dock blivit väldigt glad om fler ställen hade kunnat tänka sig ha hundar i en liten del av lokalen, men har stor förståelse för att det blir svårare.
 
Nu tänker jag "pumpa upp" min arbetsplats lite. :D Det rör sig om ett hyfsat stort hotell med runt 140 rum och vi är superhundvänliga. Checkar man in med hund lämnar vi ett litet paket med filt, vattenskål, boll, några godisar, bajspåsar (hint, hint!) och ett kort som informerar om hur och var hunden är välkommen i olika områden i byggnaden. Det är ett Stort plusi kanten för anläggningen eftersom den ligger lite lantligt till och huserar många friluftsmänniskor.
Att välkomna hundar och hundmänniskor lite extra ökar omsättningen, definitivt! Särskilt antalet gäster som kommit utan hund, insett att det är hundvänligt och sedan kommer tillbaka Med sin hund är större än man tror.
 
Nu tänker jag "pumpa upp" min arbetsplats lite. :D Det rör sig om ett hyfsat stort hotell med runt 140 rum och vi är superhundvänliga. Checkar man in med hund lämnar vi ett litet paket med filt, vattenskål, boll, några godisar, bajspåsar (hint, hint!) och ett kort som informerar om hur och var hunden är välkommen i olika områden i byggnaden. Det är ett Stort plusi kanten för anläggningen eftersom den ligger lite lantligt till och huserar många friluftsmänniskor.
Att välkomna hundar och hundmänniskor lite extra ökar omsättningen, definitivt! Särskilt antalet gäster som kommit utan hund, insett att det är hundvänligt och sedan kommer tillbaka Med sin hund är större än man tror.
Åh, jag har också jobbat på ett hundvänligt hotell (dock i Sverige). De fyrbenta var definitivt mina favoritgäster, särskilt den gången någon hade med sig sin 4 månader gamla schapendoes-valp! :love:

Hos oss hade vi särskilda hundrum som alla låg på samma våning, för att undvika problem med eventuella allergiska gäster.
 
@Mineur Jag lobbar för att vi ska ha en hundfri flygel nu när de sista rummen renoveras, men vi får väl se. just nu innebär en hundallergiker att vi får totalsanera rummet och det är lite väl mycket extrajobba kan jag tycka!

De fyrbenta är absolut de mest uppskattade gästerna, ja! Jag går upp och lunchar med mina någon gång då och då och oj vad det pjoskas. :D
Vi har även haft några katter, en undulat och ett par marsvin som gäster.
 
Senast ändrad:
Åh, jag har också jobbat på ett hundvänligt hotell (dock i Sverige). De fyrbenta var definitivt mina favoritgäster, särskilt den gången någon hade med sig sin 4 månader gamla schapendoes-valp! :love:

Hos oss hade vi särskilda hundrum som alla låg på samma våning, för att undvika problem med eventuella allergiska gäster.

På Scandic är alla hund hundrum, de har särskilda rum för allergiker istället vilket ju blir lättare när det kommer till städning osv. Mer allergivänligt dessutom.
 
Om NK, som ju så tydligt vänder sig till överklass, övre medelklass, tillåter hundar numera, så har de kanske en kundkrets, som är just lite mer uppfostrad, och tar hand om sina hundar?? Så att det blir lite mindre problem.

Senast jag var där, alltså ett år sedan, så var hundar inte välkomna på Åhléns city i Stockholm. Åtminstone inte den hunden som jag hade med just då. Medelstor, glad och lurvig.

Men en sak stämmer inte i ditt inlägg. De stora varuhusen klarar sig inte alls superbra ekonomiskt alls. Tvärtom. Så att tillåta hundar kan vara ett slags "sista halmstrå" för att öka omsättningen.
Alltså hund har varit tillåtet på NK så länge jag vet, dvs i åtminstone 25 år om inte mer. Sen tillåter även Sturegallerian, galleriorna Moods, Fältöversten, Västermalmsgallerian osv. hund också. Är ofta i dessa gallerior och har aldrig varit med om ngt problem men hund. Kan inte se att några av dessa gallerior går dåligt pga av att de tillåter hund.

Men som andra skrivit, enligt mig bör det vara upp till den enskilde gallerian/näringsidkaren om hund är tillåten eller ej (frånsett såklart livsmedelsbutiker där annan lagstiftning råder).

Sen ser jag inte detta att en hund smutsat ner och störr. Det är verkligen inte min upplevelse av hund på tex uteservering. Har inte en enda gång uppfattat att en hund störr varken när jag själv haft med mig hund eller när jag inte haft med mig. Ser man till Vasastan i Stockholm där jag bor så tillåtet många enskilda små butiker att hund kommer in i butiken (inredningsaffärer, klädbutiker). Hade detta påverkat deras rörelse negativt utgår jag ifrån att de inte hade tillåtit hund. Men oavsett, upp till näringsidkaren tycker jag det ska vara - vilket det även är idag såvitt jag vet (återigen undantaget livsmedelsbutik).
 
Jag och hunden ska ut på krogen imorgon.

Vad hunden får ut av det? Tja, att vara nära mig vilket är det viktigaste i hans värld. Och får man dessutom en massa goda matrester av folk kan det ju inte bli bättre. Det regnar inte så mycket manna från himlen när vi är hemma direkt. ;)
 
Jag tycker att Sverige är ganska strikt jämfört med många andra länder jag bott i. Har fått ta med hund in på restaurang och fik (alltså in i lokalen vintertid) och då har jag en medelstor hund, dvs ingen liten chihuahua.
Så länge det är ok för restaurangägaren och hunden uppför sig så varför inte? 😁
Saknar verkligen det där att kunna gå på restaurang med min hund. Många ställen bjöd Tom på godis.
 
Jag tycker att Sverige är ganska strikt jämfört med många andra länder jag bott i. Har fått ta med hund in på restaurang och fik (alltså in i lokalen vintertid) och då har jag en medelstor hund, dvs ingen liten chihuahua.
Så länge det är ok för restaurangägaren och hunden uppför sig så varför inte? 😁
Saknar verkligen det där att kunna gå på restaurang med min hund. Många ställen bjöd Tom på godis.
Schäferhunden var allas älskling på hela Östermalm. Hon är med och dansar på några indiska turisters semestervideos (de gjorde dansnummer a'la Bollywood). Fotades med en busslast japanska damer på NK (36 kg schäfer är tydligen kawaii).. Hon var välkommen på krogar där jag inte kommer in :meh:
 
Jag älskar att det finns cafeer och restauranger där hundar är välkomna. Det har varit en stor del av socialträningen av min hund sedan hon var valp, och jag tror att det är en av anledningarna till att hon går att ha med sig utan att hon är en sådan hund som stör och är besvärlig att ha med på just sådana ställen. Jag har alltid med nåt för henne att ligga på, samt ben eller annan sysselsättning. Jag har aldrig varit med om att någon stört sig på henne, men å andra sidan har jag alltid haft koll på henne och förebyggt eventuella oangelägenheter. Tex väljer jag plats i utkanten, inte i närheten av andra besökande hundar osv.

Jag tillhör de som är ensamma med min hund, och har råkat få en hund som hittills (12 mån gammal) inte går att lämna ensam hemma. Så jag är glad att jag kan gå ut och fika trots det, medan jag lägger annan tid på att ensamträna henne. Självklart kan hon ju sitta i bilen också, men det funkar inte alltid av praktiska skäl (värme, att jag åkt kollektivt, att jag åkt med nån annans bil, att hon redan suttit länge i bilen etc).

Jag uppskattar som sagt att det finns ställen som tillåter hund, tex vissa vandrarhem, hotell och campingar. Men jag räknar inte med att det är så. Att jag kan ha hund på jobbet är tex en förutsättning för mig att kunna ha hund öht, men det är inget jag ser som en rättighet utan snarare som ett privilegium.
 
Lite fler hundvänliga ställen tycker jag hade varit önskvärt. Tror ni inte att fler hundar hade varit bättre socialt tränade om de fick följa med oftare? Häromkring sitter alla hundar i bur och ruttnar och får aldrig följa med på annat än typ älgjakten. För sådan är synen på hundar. Det är smutsiga djur som ska bannlysas från alla ställen där det finns folk typ. Min odåga till corgi har fått följa med till espresso house och han har skött sig förvånansvärt bra. Jag var förvånad och imponerad över honom första gången för att han kunde lägga sig ner och ta det lugnt. Inte ett ljud och ignorerade de flesta runtomkring. Ju oftare man får komma ut desto lugnare och mer van hund. Men visst finns det självklara ställen dit hunden inte ska få följa. Men jag hade önskat en balans i det hela. En del verkar protestera redan när man nämner att ha hund i bil och åka till stan.
 
Sist jag var i Stockholm med hund for 4 ar sedan, blev jag bortkord fran flera stallen for att jag hade en rottweiler. Jag blev till och med tillsagd att jag var tvungen att flytta mig fran en losstaende bank utanfor restaurant omradet nar jag hade tva rottisar som lag helt avslappnat och tittade sig omkring, trots att det fanns nagra mindre hundar pa uteserveringen.
En kvinna som kom in pa nagot stalle dar vi var pa en liten gard for att fika, skrek hogt nar hon sag mina hundar som lag helt lugnt, en med huvudet pa tassarna och den andra slott tittade sig omkring. Da var vi ett sallskap pa 6 personer och 2 hundar ... Ingen sa till nagon annan att ga darifran trots att det fanns flera hundar dar, sa vi vagrade och fikade vidare.
 
Du vet väl att hundägare på gruppnivå är friskare, har det bättre ekonomiskt ställt, är socialare och helt enkelt trevligare än icke-hundägare? Orsaken till varför det förhåller sig på det här sättet är omtvistad, vissa anser att det beror på att det är ett arbetsamt och dyrt åtagande att ha hund som alltså bara människor i god form med god ekonomi tar på sig.

Andra anser att samspelet med ett socialt djur som en hund tränar ägarens socialitet, och att alla extra tusentals steg man tar varje dag på promenaderna plus samvaron med en glad och positiv varelse främjar en god hälsa. Om man är frisk och har god social kompetens blir ens möjligheter till en bra inkomst naturligtvis bättre.
Jag vet många i mitt runtomkring boeende som har det dåligt ställt, bara går till brevlådan med hunden. Det kan inte vara bara så här runt mig.
 
Dina generaliseringar om hundägare är felaktiga. Snitthundägaren släpper inte hunden lös i naturreservat, och förändrar av sitt liv stort när de har hund, (vilken icke-hundägare promenerar 45-90 minuter i höstmörkret varje kväll?)

Men många gör det, släpper sina hundar lösa i naturreservat under barnkammartid. Dessutom finns en bunt på buke som har sina hundar lösa under denna tid i övrig natur med motivering att hunden inget jagar. Osv etc.

Och det är väldigt många hundägare som inte promenerar 45-90 min ens varje dag, sammanlagt. Även om vädret är bra.

*Ginnies som i nuläget jobbar i naturreservat * ( ja jag säger till, det blir ofta tjafs, för se det finns ingen sådan lag( jag ber dem googla) och ser jag inte det finns inga vilda djur så långt ögat kan nå och just deras hund är faktiskt snäll)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 296
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 941
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp