Att tänka på?

Mabuse

Trådstartare
Jag och sambon var och tittade på en kattunge igår som vi bestämt oss för att köpa. Vi kommer att få hem den om en vecka, och undrar lite vad vi bör tänka på? Ska köpa låda, bur och klöspinne åt den, och så fråga uppfödarna om vilken mat den har fått så att vi kan köpa samma sort åt den. Vi har semester bägge två de första två veckorna, så den kommer inte att vara ensam till att börja med. Är det nåt annat vi borde tänka på? Ska vi åka till veterinären med den och få den vaccinerad och så på en gång eller ska man låta den acklimatisera sig hemma först?
 
Grattis :)!

En sak: att fortsätta med samma mat är jättebra. Vi fortsatte för säkerhets skull med samma sand också, så att inte kisseriet skulle börja alldeles snett. Så tog vi med en liten påse sand ur kattlådan hos katternas förra matte och la den sanden överst i lådan. Då luktade det rätt för katterna.

Sen bytte vi successivt sand till den vi ville ha.

mandalaki
 
Är inte katten redan vaccinerad? (eftersom det är en köpes-katt tänkte jag)

Om den inte är vaccinerad eller avmaskad tycker jag ni åtminstonde ska ge första avmaskningsomgången direkt och första vaccinsprutan så snart ni får tid hos vet för det.

Bra att tänka på, ring och försäkra katten redan nu :)
 
Men ska man avmaska den när den är så liten? Den har bott inne med mamma och inte ätit annat än kattmat och mjölk, kan den ha fått mask ändå?
 
som jag förstått det föds alla kattungar med mask :confused: jag tror man ska avmaska med tre veckors intervaller, 3 ggr...
 
Om det är så att den kommer vara själv efter de två veckorna så passa på att börja vänja in den redan i början med kortare stunder.
För min del kunde jag inte stå ut med att lämna kissen själv så jag skaffade en till som sällskap.
 
Men om mamman inte har mask, och kattungen inte träffar andra katter än mamman och kullsyskonen, och ingen av dem äter annat än köpt kattmat, var skulle då masken komma ifrån?
 
Nej, den kommer inte vara själv. Jag börjar ett 30%-jobb i augusti, så då får den vara ensam en del, men det är bara de första två veckorna som vi är hemma bägge två! :)
 
Är mamman innekatt? I så fall tror jag inte att ungarna föds med mask. Är hon ute däremot, så måste de nog avmaskas.

Men nån som kan det här bättre får gärna svara, jag är inte hundra procent säker.

mandalaki
 
detta läste jag på en sida om avmaskningsmedel: Kattungar ska behandlas med Axilur mixtur vid 3, 7 och 11 veckors ålder.

Läste att ungarna lätt kan få mask, då vi kan dra med in parasiter under skorna osv. :confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
991
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 851
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 667
Senast: Squie
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 953
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp