Att tänka på vid övertagande av vuxen hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Io
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 849

Io

Trådstartare
Det finns en eventuellt kommer jag att ta över en oönskad hund inom en relativ snar framtid.
Jag är uppvuxen med hundar men har aldrig ägt en hund helt själv. Det har alltid varit självklart att vi någon gång skall ha hund i vår familj men jag hade väl planerat för en valp. Nu har varken jag eller min sambo riktigt den tiden som det krävs att ha en valp så en vuxen hund som även behöver hjälp vore ju en bra lösning för alla inblandade.

Jag känner inte hundägaren själv men däremot de som i nuläget har hand om hunden. De har däremot känt ägaren och följt hunden hela dess liv. Enligt deras uppgifter ska hunden ha haft ett bra liv hittills och vara fullt frisk.
Hon är 4 år gammal, korsning med schäfer.

Vad bör jag fundera över och vad bör jag kolla upp och göra innan man tar sig an en omplaceringshund?

Sv: Att tänka på vid övertagande av vuxen hund

Båda mina hundar är omplaceringar. Den ena kände jag till hela uppväxten på och kände ägaren, den andra är genom organisation. Jag har aldrig gjort någon jätteskillnad på hur jag behandlar hunden, självklart kan man inte ställa onödiga krav på en hund man inte vet vad den är van vid men jag har ändå gjort klart för hundarna att även om ni fick göra vissa saker i ert andra hem så är det mina regler här. Det har funkat utmärkt med båda hundarna,

Ta reda på så mycket basic saker som möjligt om hunden, hur är den med barn? andra hundar? andra djur? att bli lämnad ensam? åka tåg/buss/bil?

jag har med båda hundarna låtit dom bo in sig lite innan jag lämnat dom ensamma och sedan inte låtit dom vara ensamma jättelänge direkt. Mest för att dom ska få känns sig trygga först.

Lycka till med nya familjemedlemmen :laugh:

Jag har både marsvin och häst och en förutsättning för mig är att hunden måste fungera med mina övriga djur. Om det i värsta fall skulla visa sig att det inte fungerar överhuvudtaget så får hon ju komma tillbaka till dem hon är hos nu.

Men jag tänker på sådana saker som försäkring. Har ingen aning om hunden är försäkrad i nuläget, i sånt fall är det väl lämpligt att överta den. Men i annat fall, vad kräver försäkringsbolagen vid nytecknande av försäkring för vuxen hund. Röntgen och sådant antar jag?

Skulle aldrig få för mig att låta hunden vara på någon sorts "smekmånad" den första tiden. Det måste vara otroligt förvirrande att ena veckan få göra en massa saker som man sedan inte får.

Tack för tips :)

(Skrev ett långt inlägg som försvann när jag postade det (SUCK!), får se om jag får med allt igen :D)

Prata med ägaren och kolla om det är okej att du har hunden på prov en period, så du är säker på att hunden inte har några stora problem som gör att den inte fungerar i din vardag, samt att den funkar med dina andra djur. Utsätt då hunden för allting som du vet att du kommer göra mer eller mindre ofta, och är det några problem får du väga för och emot hurvida du vill/tycker det är värt att "fixa" problemen och kanske ta till tränarhjälp.

Angående försäkringen så nytecknade jag på min blandras när jag tog över honom, 14 månader gammal, och bolaget (IF) krävde inget mer än en ytlig koll som vetten gjorde i samband med att jag kastrerade honom. Det kan vara lite annorlunda om hunden har raser i sig som klassas som högrisk som renras, då kan dom kräva en grundligare koll. Men det är lite lurigt det där med, för du kan ju hävda att du inte vet vilka raser som är i hunden osv. Det bästa är att kolla med bolaget! Det brukar inte vara några problem. Annars är det ju mycket för din egen skull också om du skulle röntga etc, men som sagt, det borde inte vara något krav för nytecknande av försäkringen.

jag tog över en 8 årig hund för något år sedan, skrev över befintlig försäkring på mig (den hade varit försäkrad i samma bolag sen den var liten vappe), behövdes ingen vet undersökning o det blev inga förbehåll i försäkringen, sådant som kan inträffa när man byter eller nytecknar försäkring på en inte purung hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 387
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 666
Senast: mmbot
·
Hundavel & Ras På senaste tiden har jag mer och mer kommit på mig själv med att längta efter en hund. Jag är inte uppväxt med hundar och har ingen...
Svar
3
· Visningar
1 161
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros... 2
Svar
25
· Visningar
2 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka