Att tolka skriftspråket

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 875

Enya

Trådstartare
Vi tolkar ju ett språk i skrift olika, det har jag förstått.

Ett språk som är skrivet så att det inte missförstås är ju bra, men ibland blir det ju lätt att missförstå när någon skriver på ett sätt som inte passar in i det man själv fått lära sig eller sina egna känslor för det man känner är felskrivet.

Jag såg nyss en tjej som frågade en fråga om heta hästar och havre och första svaret var ett helt vanligt svar, men det avslutades med punkter (...). Då stället jag mig frågan, vad menade hon då med svaret? Hur tolkar man punkter? Jag själv blev osäker på hennes svar. Menade hon att frågeställaren var lite dum som inte kunde räkna ut svaret själv? Hur tolkar ni flera punkter så där?

Samma med frågetecken, känner jag. Man ställer en fråga och får ett svar med ett frågetecken efter. Det tolkar jag som om frågan verkade överflödig och den som skrev svaret tyckte att svaret var självklart. Beroende på situation, måste jag tillägga.

Eh, ah, öh tolkar man ofta olika, har jag förstått. Ah är för mig som att 5öringen trillade ner och man lärde sig något nytt, Öh använder jag själv som om jag inte riktigt kan svaret och tänker, medan Eh betyder lite "är du dum i skallen?"

Jag har tänkt på detta även när jag läser trådar där personen inte angriper på ett otrevligt sätt, men man känner ändå att det är något aggressivt bakom orden. Svårt att förklara tror jag, men kanske har alla känt så någon gång? Att den man diskuterar med håller sig inom "reglerna" för en diskussion, men ändå tycker att motparten är så korkad att det inte är sant. Typ.

Det här med utropstecken, hur ska man tolka flera sådana?

Hur uppfattar ni det skrivna språket? Har ni lätt för att läsa in sinnesstämningen hos skribenten?

(och hur fasen uppfattas jag egentligen?! :D)

Sv: Att tolka skriftspråket

Ja, skriftspråket är ju ganska hårt reglerat medan talspråket inte alls har samma krav på korrekthet grammatiskt.

När man går utanför skriftnormerna anser jag att man vill uppnå något särskilt med det. Smiliesarna är ju ett bra exempel. Om man sätter flera frågetecken eller utropstecken ser jag det som en förstärkning. Att blanda fråge- och utropstecken är ytterligare ett sätt att uttrycka sig.
Likaså nonsensord som öhhh, ohhh eller ....

!!!! = HALLÅ,

???? = menar du verkligen det

!?!? = jag är förvirrad av ditt svar, påstående etc

.... = kan betyda olika saker som typ I rest my case, har inte mer att tillägga, o s v, uppgivenhet

öhhh = vad menar du, hur tänker du (negativt)
eehh = menar du allvar? jag tvivlar på vad du skriver

Jag tolkar att man avslutar med ... att man lämnar det lite öppet för mer diskussion.

Alltså, man skulle kunna säga hur mycket som helst...
Men det kan också betyda att man är lite ledsen och uppgiven. Eller så är det bar en paus i skrivandet. Att man vill att personen som läser ska tänka till just där.

Jag har en bekant som avslutar i princip allt hon skriver på facebook med "...". Det är vansinnigt irriterande.

Så var den shoppingrundan slut...

Imorgon blir det en spännande dag på jobbet...

Alltid lika trevligt att träffa sina vänner...

:arghh:

Intressant frågeställning.
Ett frågetecken efter ett "svar" kan jag se som att svaret är ett förslag där man är öppen för andra alternativa svar.

Exempel:
-Min häst bockar när jag kliver upp, vad kan det bero på?
-"Smärta?"

Punkter i slutet av en sats ser jag som en insinuation om en fortsättning.

Flertalet frågetecken tolkar jag som att man är väldigt osäker på det som står i meningen.
?! tolkar jag som ett lite chockat ifrågasättande i stilen "menar du verkligen det?"

Där ser man hur olika det faktiskt kan tolkas.

Jag har en bekant som avslutar i princip allt hon skriver på facebook med "...". Det är vansinnigt irriterande.

Jag gillar ellipser, men herregud ...

;)

Tolkar ... i dina exempel som uppgivenhet typ. Man skulle kunna sätta ett "suck" istället för ... ungefär. Som ngt negativt.

Det beror lite på vad det står innan punkterna förstås. Men i de exemplen skulle jag tänka att oj tyckte hon inte om att träffa sina vänner? Vad tråkigt hon verkar ha på jobbet, och hon ville tydligen shoppa mer :D

Ja vad olika man kan tolka skriftspråk. Just punkterna efter ett svar som i mitt exempel tolkade jag ju negativt ibland beroende på vad det handlar om, men ibland tolkar man ju det positivt, som när man är lite ironisk eller man skämtar t.ex.. Men efter ett svar på en oskyldig och allvarlig fråga känns det överflödigt. Eller frågetecken efter ett svar känns verkligen negativt för mig. Jag har aldrig förstått det faktiskt, men det används ju ofta!

I exemplet om vännerna så hade jag tolkat det som att hon var osäker på om min ville träffa sina vänner egentligen och att hon kanske inte visste hur det skulle bli när hon träffade dem.

Just eh avskyr jag är folk använder, jag tänker genast på när folk använder det när de pratar och då används det ju negativt som om det som sas vore en självklarhet och den som tycker något annan bara är så jädrans korkad.

Jag använder mycket punkter , först gjorde jag det för att reta ordpoliserna här på buke, men nu gör jag det mest bara av gamma vana.
Typ istället för mellanrad, eller nåt annat , men knappast som nåt elakt eller så.

Ehh, är ju verkligen ...din idiot...

Ja, eh.. är inte alls snällt, trodde alla kände så tills jag läste här på buke att det inte var så. Det är lätt att det skrivna språket misstolkas när man tänker så olika om ett ord!

Jag har inte tänkt på att du använder många punkter faktiskt, det får jag kolla på :p

Det beror lite på vad det står innan punkterna förstås. Men i de exemplen skulle jag tänka att oj tyckte hon inte om att träffa sina vänner? Vad tråkigt hon verkar ha på jobbet, och hon ville tydligen shoppa mer :D

Jag vet, det är så jag läser ut det också och det blir helt fel i mitt huvud när jag vet att det hon egentligen menar är något helt annat. :wtf:

Så var den shoppingrundan slut!

Imorgon blir det en spännande dag på jobbet!

Alltid lika trevligt att träffa sina vänner!

Jag vet, det är så jag läser ut det också och det blir helt fel i mitt huvud när jag vet att det hon egentligen menar är något helt annat. :wtf:

Så var den shoppingrundan slut!

Imorgon blir det en spännande dag på jobbet!

Alltid lika trevligt att träffa sina vänner!

Ja, med utropstecken får ju meningarna en helt annan innebörd!

kl
Tycker i många fall att smileysar hjälper när man ska uttrycka en känsla i skrift.
Kanske inte passande i ett jobbmail eller liknande men på ett forum eller på facebook kan man ju understryka en känsla med en smiley.
Men har lärt mig att även smileysar kan tolkas olika ibland :banghead:

Jag saknar smirken! Den var så bra när någon resonerade enligt mig fel! :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så. Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren. Jag hade... 11 12 13
Svar
251
· Visningar
17 697
Senast: SiZo
·
Relationer Jag tänkte först göra ett inlägg på Flashback men känner att folk kan vara riktigt jävliga i svaren då internet ger dem en chans att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 238
Senast: Jajzii93
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse... 2
Svar
36
· Visningar
4 088
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett