Bukefalos 28 år!

Att välja hingst...

Lancet

Trådstartare
Nu är det i stor sett bestämt att Miranda ska betäckas -09. Vi ska redan nu börja kolla på hingstar och se hur de nerärver för att kunna hitta en hingst som ska passa henne riktigt bra. Och eftersom vi inte är så insatta i avel så måste vi ha tid på oss att gå igenom alla tänkbara hingstar...

Stoet är idag 9år, kommer var 11 när hon betäcks. Hon är e: Magritte-Anart-Immer. Stofamilj 6

Hennes momor Schallet är elitpremierad och bla annat mor till Silvan, som är far till Falleur.

Miranda ser ut såhär:
IMG_7274.jpg

IMG_7442.jpg


Miranda han en väldigt bra trav och en bra skritt, och har riktigt bra bakben, även i galoppen men fattas front i galoppen, Hon är överbyggd bak men ca 2 cm. ( kan väl även bero på dåligt foder vid uppväxt och så?)
Hon har bra benställning.
Saknar ibland lite energi. Hingsten hon ska betäckas med måste ha ett bra psyke eller rättare sagt nedärva ett bra psyke och galopp.

Jag vill också att hingsten nedärver lite större då stoet bara är 164cm.

Några tips och ideér?
 
Sv: Att välja hingst...

Mitt eget val till nästa år föll på Boccelli! Har hört mkt bra om honom och att han betingar sina avkommor - avkommorna blir i regel ännu bättre än han själv. Mkt intressant att få in Donnerhall-blodet tycker jag som har ett så svenskstammat sto man kan ha.

Det du behöver på ditt sto är ju framförallt en högrest hingst - och hittills har jag inte sett några moderna hingstar som inte är högresta själva! Tror det är viktigt att inte krångla till det för mkt, gå på magkänsla!

Tycker att man ska vara kritisk till att låta sig "luras" av allt utländskt - vi har bra hingstar här i Sverige, frågan är bara vad man lägger dom på för ston! Skulle oxå vara försiktig med att välja en hingst med frusen sperma till ett första gångs sto då det kan bli mkt dyra historier!

Nu är inte jag någon avels expert men några små tips iallafall:D
 
Sv: Att välja hingst...

Om vi kör kvar i det svenska spåret är min absoluta favorit Okeanos. Kan dock hända att det blir lite mycket Magini och även lite väl maffigt.
Det ni ska söka är framförallt en kvadritisk, högställd hingst md mycket luft under magen. Jag gillar Highlander samt Figaro R borde kunna funka.
 
Sv: Att välja hingst...

Donnerhall blodet gillar jag absolut!

Don shufro gillar jag också, och bocelli ser helt klart härlig ut, men han är endast 167.. Det blir ett stort minus..

Jo högrest är mycket viktigt att hingsten är och galoppen är också mkt vikitg!

Jazz har jag funderat lite på, frågan är om man vågar.. Får den stoets humör och jazz känslighet, så är risken att det blir slakt redan som föl :angel:
 
Sv: Att välja hingst...

Okeanos är bortsorterad då jag inte alls är så förtjust i den och inte i denns bakben heller.

Ska kolla upp Highlander o Figaro R.

Kollade på dem, båda är väldigt intressanta ,men de är endast 167 cm..
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja hingst...

Fjording=fullblod?

Don Romantic är annars ett bra tips. Han ligger högt i avkommebedömningen och jag tror att han är 171 cm. Vet inte så många andra hingstar som är så stora. Dock har han fullblod i tredje
led.

Har du kollat på Bocelli?
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja hingst...

Fjording=fullblod???
Alltså, när jag kollade innan så är jag helt hundra på att det stod att hilayrs mamma var fjording, jag kollade till och med bilderna på fjordingarna, nu hittar jag det ingen stanns, kan det ha varit allbreedpedigre som bara var ute o reste lite? för nu står det rätt.

Don Romantic är annars ett bra tips. Han ligger högt i avkommebedömningen och jag tror att han är 171 cm. Vet inte så många andra hingstar som är så stora. Dock har han fullblod i tredje
led.

Fullblod gör inget, ska kolla närmare på han ikväll.

Har du kollat på Bocelli?

Ja, bocelli, verkar vara jättetrevlig, dock lite orolig över storleken, men han ligger helt klart med på listan över tänkbara hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja hingst...

Mitt eget val till nästa år föll på Boccelli! Har hört mkt bra om honom och att han betingar sina avkommor - avkommorna blir i regel ännu bättre än han själv.

Det var kanske en överdrift! ;)
 
Sv: Att välja hingst...

Har du kollat på Bocelli?

Ja, bocelli, verkar vara jättetrevlig, dock lite orolig över storleken, men han ligger helt klart med på listan över tänkbara hingstar.

Jag tycker att ditt sto verkar ha en svag överlinje, lång rygg, och då passar nog inte Bocelli. Don Romantic har också lång länd (dock ej sänkt som Bocellis). Kennedys föl har fått bra poäng i år, de jag har sett, med starka gångarter. Kanske kan vara något?
 
Sv: Att välja hingst...

En hel del "trevliga" hingstar faller ju bort om den måste vara över 170 cm...men är det ett krav så får du ju färre att välja mellan = lättare att bestämma sig;)
Tror absolut att Don Romantic kan bli ett bra val! Jag är ju förtjust i Donnerhall och Florestan blodet om man har ett sto som du (och jag) där man inte är riktigt säker på ifall fölen kan få mammornas bitchighet:devil: Jag har ju valt Don Primero till mitt Magritte sto- i vetskap om att det KAN bli en liten avkomma...så det funkar ju inte för dig!

First Wish lever ju upp till höjden (170) han har både Florestan och Donnerhall blod i sig - på minussidan kanske en del kan tycka att han har fått otroligt många ston detta året och blir tråkig i den synpunkten. Han har en 9a på galoppen. A Dandy Man kanske? Cool hingst med bra galopp, dock en brant bog...169 cm hög.

Sen har du ju importhingstarna:idea: Där vi ju redan nämnt Don Romantic som en favorit. Danone - 170 cm hög e De Niro- Weltmeyer. Någon som vet hur hans framparti är? Även hans far De Niro är 170 cm och har fått många fina avkommor:love:

/Kristin
 
Sv: Att välja hingst...

Ang höjden på dem så lämnar ju de flesta hingstarna höga avkommor iaf. Titta på blup-indexet hur de ligger till vad gäller förvärvningen av höjd.

Don Primero tex som är så liten själv ger ju inte smått så ofta ändå som man annars skulle kunna tro (ligger på -0.2)
 
Sv: Att välja hingst...

Om du läste mellan raderna lite så vet du vad jag menar... det där är typ ett talesätt och gäller naturligtvis inte alla avkommor, men är det ett bra sto som passar med Boccelli så betingar han dom... Orka kommentera allt!
 
Sv: Att välja hingst...

Håller med Saigon - du behöver förm,odligen inte vara orolig för storleken, var där emot försiktig med att lägga en bjässehingst första gången innan du vet vad ditt sto lämnar!

Mitt avelssto är ca 164cm och har med Weltman (som inte är någon jätte, 168cm??) lämnat en avkomma på 178:crazy: Och Akribori avkomman ser ut att oxå bli stor! Minst 170cm, tror Akribori är 167 typ! bakåt på stoet finns bara "smått". Behöver jag säga att vi inte vågar betäcka med jättehingstar?:p

Så med Boccelli skulle jag inte vara rädd för storleken!

personligen tycker jag Don Romantic är rätt tråkig men är visst något av en stämpelhingst av vad jag hört!
 
Sv: Att välja hingst...

Om du läste mellan raderna lite så vet du vad jag menar... det där är typ ett talesätt och gäller naturligtvis inte alla avkommor, men är det ett bra sto som passar med Boccelli så betingar han dom... Orka kommentera allt!

Jag tyckte det var kul, bara. Lite stingslig i dag?
 
Sv: Att välja hingst...

Jag hade en 2-åring på gång efter Don Fredrico som var väldigt trevlig. Fruktansvärt rörlig! Snygg exteriört, och helt ok i huvudet. Lite svår att hantera, men tror inte att det var av ärftliga skäl... Hon var ädlare i typen än han, har för mig att mamman var ungefär samma modell som ditt sto.

Han är också efter Donnerhall(-Consul), och har gett många framgångsrika avkommor! Har inte sett fler än det stoet, men henne gillade jag skarpt. :love:

Finns film på Flyinges hemsida!
 
Sv: Att välja hingst...

Corlensky valde vi på ett Chapman-sto, tror och hoppas att det blir kanon!
Inte alls dumt att titta lite på hoppsidan också...
/Malin
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 831
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 176
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 492
Avel Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt. Jag gillar den första...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp