Att välja uppfödare

MiniLi

Trådstartare
Ja då har vi kommit så långt att vi bestämt oss för ras och träffat flera olika uppfödare.

Uppfödare A är mycket erfaren och välkänd. Vi fick bra förtroende för henne. Har träffat fyra av hennes tikar vilka alla var mycket trevliga. Just den kullen vi var intresserade av nu blev inte av, problem vid parning. Hon dock kommer para i vår och i sommar igen. Bor ca 2-2,5 timmar från oss. Leverans ungefär i sommar och i höst.

Uppfödare B är även hon väldigt erfaren och har varit aktiv inom rasen länge. Bra förtroende. Vi har enbart träffat en hund, kullens mormor.
Kullen kommer födas i slutet av januari och vi kommer kunna träffa tiken först efteråt. Bor 1 timma från oss. Leverans i slutet av mars.

Uppfödare C har färre kullar än ovanstående men vi har fått ett bra förtroende för dem och de verkar ändå väldigt kunniga. Vi har träffat 3 av deras hundar, kullens mamma, mormor och en hane som är halvbror till mamman. Har även fått träffa kullens tilltänkta pappa. Alla hundarna var väldigt trevliga.
Det är lite osäkert just när tiken kommer löpa men förhoppningsvis nu i januari. Då blir det leverans ungefär i maj. Bor ca 3,5-4 timmar från oss.
En av mina före detta arbetskamrater har köpt valp härifrån och de är mer än nöjda.

Inga allergier eller höftproblem hos någon av dessa uppfödares hundar.

Vilken ska vi välja?
Jag tar mer än gärna emot dina synpunkter och argument!
 
Sv: Att välja uppfödare

Sådant är så svårt, och att ha en bra uppfödare är verkligen roligt. Jag hade knapp kontakt med mina två första hundars uppfödare och den kontakten vi hade var inte precis jättevänskaplig.

Nu har jag ganska frekvent kontakt med min terriers uppfödare, jag tycker jättemycket om henne/dem och jag tror och hoppas att de gillar mig också. Det är kul och känns tryggt att kunna ha någon som alltid ställer upp och som man kan ringa.

Jag har väl ingen kanonkontakt med min schäfers uppfödare, men står hennes förra ägare (som iof också är uppfödare) nära och har fortfarande kontakt med henne flera gånger i månaden.

Jag tycker absolut att det är viktigt att en uppfödare har erfarenhet, men mer av "hund" i det stora hela än av rasen. Känn lite med hjärtat också, men sedan tycker jag att man i största mån ska se till kombinationen i första hand. En bra uppfödare är skönt att ha, men en bra hund är bättre! :)
 
Sv: Att välja uppfödare

Tack för svar :laugh:

För vår del känns det så viktigt att hitta en bra uppfödare eftersom det blir vår första hund. Vill känna att vi får allt stöd vi kan tänkas behöva :)
 
Sv: Att välja uppfödare

Tack för svar :laugh:

För vår del känns det så viktigt att hitta en bra uppfödare eftersom det blir vår första hund. Vill känna att vi får allt stöd vi kan tänkas behöva :)

Då skulle jag rekomendera att ni väljer en mindre uppfödare med goda hundkunskaper. Ju fler valpar som en uppfödare har per år, ju fler valpköpare har de naturligtvis också. En mindre uppfödare har mer tid att hjälpa till efter leveransen. Viktigt är dock att fortfarande inte ge avkall på avelsdjurens kvalité och uppfödarens kunskaper. Det hjälper sas inte om uppfödaren har tid och vilja, om valpens utgångspunkt är dålig och uppfödarens kunskap ännu sämre.
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag vet inte vem uppfödare B är, de andra gissar jag att jag vet vilka de är och jag tror du kommer bli mer än nöjd om du väljer uppfödare C (A också för den delen).

Vad gäller uppf. B, varför har du inte fått träffa mamman - är det en fodertik?
Jag personligen skulle vilja träffa mamman innan hon har valparna för att kunna bedöma hennes temperament liksom - när valparna redan är här så blir ju tikarna ofta lite annorlunda.
 
Sv: Att välja uppfödare

En liten fråga bara sådär. Har du varit ärlig mot uppfödarna och sagt att du inte bestämt vem du ska köpa ifrån?
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag skulle inte tänka så mkt på hur pass känd en uppfödare är, utan skulle gå efter den som avlar efter hälsa och brukbarhet. Sen om valet stod mellan en stor kennel och en liten, då skulle jag valt den mindre, då man har mer tid över att arbeta med alla hundar dagligen i en liten kennel på kanske 4 hundar, än i en stor på 20.
 
Sv: Att välja uppfödare

Att en tilltänkt valpköpare funderar mellan olika uppfödare att tinga valp från är faktiskt ganska oväsentligt fram tills det definitiva avgörandet och bokningen av valp sker..

Däremot uppskattar nog alla att veta om valpköparen står på intresselista hos flera uppfödare samtidigt och att om de i slutändan definitivt bokar en valp hos annan meddelar det till övriga uppfödare i god tid.

Finns nog i princip ingen valpköpare som inte har kikat runt på olika uppfödare, funderat och stått i valet och kvalet mellan några uppfödrae innan de bestämmer sig för en :cool:
 
Sv: Att välja uppfödare

En liten fråga bara sådär. Har du varit ärlig mot uppfödarna och sagt att du inte bestämt vem du ska köpa ifrån?

Vad menar du med detta?

Har hon inte "tingat" från någon, vilket ju dessutom är svårt när inga valpar är födda än, så har hon ju inte "lovat" någon av dem att köpa från dem. Som uppfödare tar man inget för givet innan valparna är födda och fördelade. Först då tingar man ut valparna och det fram tills dess är det fritt fram för valpköparna att gå till någon annan likväl som det är för uppfödaren att välja sina valpköpare.
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag skulle inte tänka så mkt på hur pass känd en uppfödare är, utan skulle gå efter den som avlar efter hälsa och brukbarhet. Sen om valet stod mellan en stor kennel och en liten, då skulle jag valt den mindre, då man har mer tid över att arbeta med alla hundar dagligen i en liten kennel på kanske 4 hundar, än i en stor på 20.

Samma här. Det finns verkligen gott om kända uppfödare som kanske inte har helt vettig hundsyn, men som ändå skördar framgångar och blir kända. En sådan uppfödare skulle i alla fall jag aldrig vilja ha valp från.

Sedan skulle jag gå på magkänsla :p
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag vet inte vem uppfödare B är, de andra gissar jag att jag vet vilka de är och jag tror du kommer bli mer än nöjd om du väljer uppfödare C (A också för den delen).

Vad gäller uppf. B, varför har du inte fått träffa mamman - är det en fodertik?
Jag personligen skulle vilja träffa mamman innan hon har valparna för att kunna bedöma hennes temperament liksom - när valparna redan är här så blir ju tikarna ofta lite annorlunda.

ja det är en fodertik. Hon kommer till uppfödaren 1-2 veckor innan valpning och då är det ju inte riktigt lämpligt att komma och hälsa på.

En liten fråga bara sådär. Har du varit ärlig mot uppfödarna och sagt att du inte bestämt vem du ska köpa ifrån?

Alla uppfödarna vet att vi kollar runt innan vi bestämmer oss. Vi har inte lämnat besked till någon av dem ännu.

Jag skulle inte tänka så mkt på hur pass känd en uppfödare är, utan skulle gå efter den som avlar efter hälsa och brukbarhet. Sen om valet stod mellan en stor kennel och en liten, då skulle jag valt den mindre, då man har mer tid över att arbeta med alla hundar dagligen i en liten kennel på kanske 4 hundar, än i en stor på 20.

Ingen av dessa uppfödare har så många hundar. Alla kan nog räknas som små i den bemärkelsen.
Och som jag har förstått det så är de alla noga med att avla på friska och bra hundar.
Det är det som gör det så svårt, alla känns ungefär lika bra. Men samtidigt olika.

Samma här. Det finns verkligen gott om kända uppfödare som kanske inte har helt vettig hundsyn, men som ändå skördar framgångar och blir kända. En sådan uppfödare skulle i alla fall jag aldrig vilja ha valp från.

Sedan skulle jag gå på magkänsla :p

Magkänslan kan inte riktigt bestämma sig :p
 
Sv: Att välja uppfödare

Utan att se på det andra skulle jag valt kullen där jag träffat både tiken och hanen. Jag tycker att jag har haft stor nytta av det. Det skulle också vara roligt att träffa tiken och hanen i andra miljöer än "klappa i köket". dvs. det skulle vara roligt att springa på dem på stan eller i andra sammanhang. (Vilket iofs kan vara svårt att arrangera... Det blir ju naturligare om man haft närmare kontakt under längre tid) Möten, med andra hundar, hur de reagerar i andra miljöer osv.
 
Sv: Att välja uppfödare

Tiken har jag gått med i koppel ute på promenad. Hanen har vi bara träffat hemma i köket.:)

Vi bor ändå en bra bit ifrån så vi lär inte "springa på dem på stan"..

Det är iallafall det som känns väldigt bra med uppfödare C, att vi har träffat båda..
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag bryr mig inte det minsta om uppfödare. Det är linjer och kombinationer jag går efter.
 
Sv: Att välja uppfödare

Ja, då står du inför ett BRA val i alla fall ;)
Har du kollat på kommande kullar? Någon av
Känner du mer för en viss linje? En kull måste väl kännas bättre än de andra 2?
 
Sv: Att välja uppfödare

Att en tilltänkt valpköpare funderar mellan olika uppfödare att tinga valp från är faktiskt ganska oväsentligt fram tills det definitiva avgörandet och bokningen av valp sker..

Däremot uppskattar nog alla att veta om valpköparen står på intresselista hos flera uppfödare samtidigt och att om de i slutändan definitivt bokar en valp hos annan meddelar det till övriga uppfödare i god tid.

Finns nog i princip ingen valpköpare som inte har kikat runt på olika uppfödare, funderat och stått i valet och kvalet mellan några uppfödrae innan de bestämmer sig för en :cool:

Vad menar du med detta?

Har hon inte "tingat" från någon, vilket ju dessutom är svårt när inga valpar är födda än, så har hon ju inte "lovat" någon av dem att köpa från dem. Som uppfödare tar man inget för givet innan valparna är födda och fördelade. Först då tingar man ut valparna och det fram tills dess är det fritt fram för valpköparna att gå till någon annan likväl som det är för uppfödaren att välja sina valpköpare.

Jag menade att det är bäst att vara ärlig med sånt för uppfödare pratar med varandra. Någon som inte är ärlig hamnar troligen inte särkilt högt upp i prioriteringen när valparna väl föds.

Menade alltså inget illa. Sen tror jag faktiskt inte det är SÅ vanligt att man åker runt och träffar flera uppfödare innan man bestämmer sig. Men det är bara en egen reflektion.
 
Sv: Att välja uppfödare

Alla uppfödarna vet att vi kollar runt innan vi bestämmer oss. Vi har inte lämnat besked till någon av dem ännu.

Bra det.
Lycka till med valet. På det du berättar så tror jag du blir nöjd oavsett vilken av de tre du väljer.
 
Sv: Att välja uppfödare

Håller med!! :bow:

Skulle dock aldrig köpa valp från någon med en hundhållning som jag inte kunde stå bakom - hur bra linjerna än må vara!!

För TS del - där uppfödarna är likvärdiga - så borde ju avelsdjurens för- och nackdelar vara det som avgör valet!

/Swat
 
Sv: Att välja uppfödare

Absolut!
Men säg att det är tre precis likvärdiga kullar, med linjer och kombinationer som är exakt lika intressanta, som dessutom är från uppfödare som alla verkar vara lika bra vad väljer man då:D?
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja uppfödare

kl

Jag kan förstå att man inte ser till uppfödaren nämnvärt..men att inte bry sig det minsta om vart hunden kommer ifrån? Motivera ni som tänker så?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 941
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 945
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp