Att släppa sina bebisar

Sesca

Trådstartare
Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera över några frågor.

1) Borde inte erfarna uppfödare förstå och acceptera svensk (konsument)köplag? Den är inte alltid helt tydlig, ffa inte avseende när konsument delen är tillämplig, men har sett så många feltolkningar av detta.
I Sverige är sålt sålt. Även om det inte är olagligt att lägga restriktioner som avelsförbud eller krav på återköp är det inte heller giltigt. Moraliska krav är inte heller tillämpliga, typ du borde klippa enligt mina instruktioner, eller borde inte avla.

2) Folk har egna åsikter och kommer agera utifrån dem. Ibland för att de är korkade, ibland för att omständigheterna förändras och ibland för att de faktiskt känner hunden bäst. Uppfödare är t.ex ofta inte jättebra på pälsvård på kastrerade eller elitpresterande hundar.
3 Du äger inte vad hunden presterar när den är såld

1)Mina personliga reflektioner om detta är att juridik-kompetensen borde öka hos uppfödare, det räcker inte att använda SKKs avtal. Att somm en del Doodleuppfödare gör, säga att de har avelsförbud mot vite för att deras amerikanska avelshannars ägare kräver det är inte OK. Det lurar dem som inte kan juridik. Bättre att säga till amerikanarna att vi måste följa svensk lag (tyvärr) men vi säljer uttryckligen hundarna som sällskapshundar.
När det gäller handpenning är det viktigt att berätta om den återbetalas vid ånger eller inte och varför. Mina gör det inte, trots konsumentköplag eftersom jag bara tar handpenning vid leverans som då motsvarar leveranskostnaden.

2) Folk är idioter framförallt medelerfarna hundägare. Skickar numera med diareepaket eftersom det tydligen är jättesvårt att förstå att en inte kan ge torrfoder till valp som inte fått kolhydrater i hela sitt liv (förutom det som finns i mjölken). De inser inte att pälsen måste skötas förrän hunden har ont och dessutom händer det saker på vägen. Jag har lovat mig själv att inte skälla på valpköparna utan lösa situationen. Oftast är det ju lite optimistiskt tänkande i kombination med att de inte reder ut situationen. Sedan finns det ju folk som fattar egna beslut på underlag från experter. Nyhundägare går ofta (tvärt) över till RC vid exakt 12 veckor. Där är ju inte de som gör fel, utan deras rådgivare.

3) vill du inte att dina hundar avlas på, sälj dem kastrerade vid 6 mån. Har en total hatkampanj nu från en SKK-uppfödare, vars uppfödning jag köpt från tredje part.
 
Tror på bra kommunikation! Vi har bara haft två kullar, och visst är det nån som maskinklipper pälsen som ska handklippas, men det är ju inget hunden har ont av.
Vi har en valpköpare som inte är speciellt intresserad av kommunikation, och det får vi ju respektera.
Men vi har Fb-sida och Messenger-grupp, så möjligheten att nå oss för frågor finns alltid.
Men vi är ju nybörjare i avelsvärlden, så vi gör säkert vissa misstag 🤷‍♀️
Sen beror det kanske på vad man avlar, har en relativt liten ras.
 
Tror på bra kommunikation! Vi har bara haft två kullar, och visst är det nån som maskinklipper pälsen som ska handklippas, men det är ju inget hunden har ont av.
Vi har en valpköpare som inte är speciellt intresserad av kommunikation, och det får vi ju respektera.
Men vi har Fb-sida och Messenger-grupp, så möjligheten att nå oss för frågor finns alltid.
Men vi är ju nybörjare i avelsvärlden, så vi gör säkert vissa misstag 🤷‍♀️
Sen beror det kanske på vad man avlar, har en relativt liten ras.
Försöker också kommunicera och det har gått bra på det sättet att de hör av sig till mig. Däremot har jag förstått att mina instruktioner inte åtföljs, utan det rings ofta när det blir problem för att det inte följs. Jag känner mig rätt stolt över att aldrig har sagt vad var det jag sa, inte ens när hunden blivit inlagd på IVA (då kallade jag iofs veterinär kliniken ett och annat eftersom det var deras fel).

Men min poäng är egentligen att ska man sälja så får man ju respektera att folk är som de är och att många hanterar sina hundar på känn och tror att de kan allt. Jag vet att det är provocerande att jag kallar mina köpare idioter, men det gör jag inte så de hör det.

Förutom dina metoder och mycket sms har jag en lista med alla hundar så jag kan se om jag har haft kommunikation och mejlar var 6e månad om jag inte hör något (med de senaste uppdateringarna för syskon och mamma), då brukar jag få svar även om jag inte ber om det.

Bra att du inser det där med att klippning ofta kan ske på olika sätt. Det stör mig när uppfödare tex till cocker spaniel blir galna när folk klipper, hur många kastrerade hanar har den uppfödaren haft? Uppfödare behåller ju oftast de med bra pöls och kan det.
 
Nu är jag ju ingen uppfödare så kan inte riktigt uttala mig om det mesta i ditt inlägg. Men ja, jag är inte heller ett fan av den amerikanska modellen som börjar krypa in.

Är med i flera amerikanska hundgrupper, mest för att det är underhållande :grin: och det är vanligt att folk som letar valp tvingas betala extra för en ”avelsvalp” (eller hur man nu ska säga det, en hund utan avelsförbud) även om de inte är intresserade i avel, bara för att slippa kastrera hunden direkt. Valpar döms typ ut som ”sällskap” eller ”avel” vid 8 veckor. Sällskapshundarna ska kastreras omedelbums. Hur vet man att en hund är värd att avla på innan den ens har hunnit bli tonåring? :confused: Lite off topic, förlåt.

Förstår att uppfödare kan vara väldigt måna om sina linjer och så men ja, att sålt är sålt får man väl acceptera. Att en uppfödare ska bestämma om en valp kastreras eller inte - efter att den är såld (!) - känns helt befängt.
 
Försöker också kommunicera och det har gått bra på det sättet att de hör av sig till mig. Däremot har jag förstått att mina instruktioner inte åtföljs, utan det rings ofta när det blir problem för att det inte följs. Jag känner mig rätt stolt över att aldrig har sagt vad var det jag sa, inte ens när hunden blivit inlagd på IVA (då kallade jag iofs veterinär kliniken ett och annat eftersom det var deras fel).

Men min poäng är egentligen att ska man sälja så får man ju respektera att folk är som de är och att många hanterar sina hundar på känn och tror att de kan allt. Jag vet att det är provocerande att jag kallar mina köpare idioter, men det gör jag inte så de hör det.
Har kanske haft tur med bra köpare, och jag hoppas de hör av sig innan det är så allvarligt att de hamnar på IVA.
 
Förstår att uppfödare kan vara väldigt måna om sina linjer och så men ja, att sålt är sålt får man väl acceptera.

Det är väldigt ovanligt att svenska renrasuppfödare har några "krav" på saker som "ska, går inte går" göras med en såld hund, men nu handlar det om en uppfödare som fått reda på att en såld valp/hund sålts vidare till blandrasavel.

Personligen hade jag inte ställt till något rabalder, även om jag inte hade uppskattat om någon av mina blivit såld till en blandrasuppfödare, men vissa har ju ett mer hetlevrat temperament..
 
Nu är jag ju ingen uppfödare så kan inte riktigt uttala mig om det mesta i ditt inlägg. Men ja, jag är inte heller ett fan av den amerikanska modellen som börjar krypa in.

Är med i flera amerikanska hundgrupper, mest för att det är underhållande :grin: och det är vanligt att folk som letar valp tvingas betala extra för en ”avelsvalp” (eller hur man nu ska säga det, en hund utan avelsförbud) även om de inte är intresserade i avel, bara för att slippa kastrera hunden direkt. Valpar döms typ ut som ”sällskap” eller ”avel” vid 8 veckor. Sällskapshundarna ska kastreras omedelbums. Hur vet man att en hund är värd att avla på innan den ens har hunnit bli tonåring? :confused: Lite off topic, förlåt.

Förstår att uppfödare kan vara väldigt måna om sina linjer och så men ja, att sålt är sålt får man väl acceptera. Att en uppfödare ska bestämma om en valp kastreras eller inte - efter att den är såld (!) - känns helt befängt.
Det jag inte gillar är att man faktiskt lurar folk. De behöver inte alls kastrera och kan avla hur mycket de vill. Sedan kan en ju diskutera det moraliska i om te.x jag köper en sådan hund och sedan säger stäm mig när jag avlar (har inte gjort så), men det känns mindre omoraliskt än att värna om sin egen inkomst genom att lura folk att kastrera för att de tror att de blir stämda annars.

De värnar inte om linjerna, utan om sina pengar, vill inte ha konkurrens helt enkelt
 
Har kanske haft tur med bra köpare, och jag hoppas de hör av sig innan det är så allvarligt att de hamnar på IVA.
De hörde av sig s¨fort den fick diarree men de lyckades inte häva den. Vet hade sagt att de kunde byta från förskfoder till RC över en natt.
 
Har bara hört talas om den i samband med doodle-uppfödning (för mig bara ytterligare ett skäl att hålla mig borta från den sortens blandrasavel). Renrasuppfödare brukar väl följa SKKs avtal, och där finns ju inget sånt.
Halvfodervärdsavtaket äknades som ett sådant avtal och fick bassning i rätten och är sedan dess omskrivet till försäljning med bibehållen avelsrätt, så jo SKK försöker de med, men håller sig till lagen när de får bassning.

Ja, det är ffa Doodleuppfödare som kör sådana avtal. Skk uppfödare gör andra misstag, som att säga att alla som tar handpenning som inte återbetalas bryter mot konsumentköplagen, eller begår förtal och hatkampanjer för att någon gör "fel".
 
Halvfodervärdsavtaket äknades som ett sådant avtal och fick bassning i rätten och är sedan dess omskrivet till försäljning med bibehållen avelsrätt, så jo SKK försöker de med, men håller sig till lagen när de får bassning.
Ah, okej, då är jag inte tillräckligt uppdaterad.
Ja, det är ffa Doodleuppfödare som kör sådana avtal. Skk uppfödare gör andra misstag, som att säga att alla som tar handpenning som inte återbetalas bryter mot konsumentköplagen, eller begår förtal och hatkampanjer för att någon gör "fel".

Förtal kan man ju åtalas för om det är riktigt illa.
 
Det är väldigt ovanligt att svenska renrasuppfödare har några "krav" på saker som "ska, går inte går" göras med en såld hund, men nu handlar det om en uppfödare som fått reda på att en såld valp/hund sålts vidare till blandrasavel.

Personligen hade jag inte ställt till något rabalder, även om jag inte hade uppskattat om någon av mina blivit såld till en blandrasuppfödare, men vissa har ju ett mer hetlevrat temperament..
Jag tog medvetet upp både SKK-grejer (som att bli vansinnig på vidareförsäljningen) och blandrasgrejer som doodleavtalen, för att inte detta skulle tolkas som en hata SKK tråd.

Det är ju egentligen enkelt att undvika att hundarna går i blandrasavel, säkj som 6 mån kastrerade. Jag säljer alltid hundar jag absolut inte vill ska avlas på kastrerade (har alltid varit för hundens skull)
 
Ah, okej, då är jag inte tillräckligt uppdaterad.


Förtal kan man ju åtalas för om det är riktigt illa.
Det är bara kvinnor som berättar att de blivit utsatta för övergrepp som blir åtalade för det eftersom de skadat stackars mäns ömtåliga ego, Hat-atacker brukar ge med sig, men riktade att skada ekonomi och anseende har de varit.
 
De hörde av sig s¨fort den fick diarree men de lyckades inte häva den. Vet hade sagt att de kunde byta från förskfoder till RC över en natt.
Med tanke på att det säkert finns en hel del hundägare som tycker det är krångligt med färskfoder så kan det kanske vara en bra idé att som uppfödare vänja in valparna på ett foder som är lätt för köparen att fortsätta med?
 
Det jag inte gillar är att man faktiskt lurar folk. De behöver inte alls kastrera och kan avla hur mycket de vill. Sedan kan en ju diskutera det moraliska i om te.x jag köper en sådan hund och sedan säger stäm mig när jag avlar (har inte gjort så), men det känns mindre omoraliskt än att värna om sin egen inkomst genom att lura folk att kastrera för att de tror att de blir stämda annars.

De värnar inte om linjerna, utan om sina pengar, vill inte ha konkurrens helt enkelt
Ja, det är lurendrejeri såklart. Mindre konkurrens + högre valppris. Dessutom har de ju ett annat system i USA där en hund kan ha s.k. ”limited registration” - det vill säga hunden är registrerad, men inga valpar från den kan registreras oavsett om de är renrasiga eller inte. Man kan inte ge sin egen hund full registration, det måste göras av uppfödaren oavsett ålder. Det kuvar nog ner på konkurrensen rejält mycket (men är antagligen inte särskilt bra för genetiska mångfalden inom rasen…)

Kan tänka mig att vissa uppfödare ser deras system och får dollartecken i ögonen.
 
Med tanke på att det säkert finns en hel del hundägare som tycker det är krångligt med färskfoder så kan det kanske vara en bra idé att som uppfödare vänja in valparna på ett foder som är lätt för köparen att fortsätta med?
De är ju bebisar, och jag tror att det är bra för dem, de äter ju ofta bra i nya hemmet. Men jag har tänkt på det ja. Men hur svårt/dyrt är det att ge två frysta bullar 3 ggr per dag? Jag förstår faktiskt inte det.
 
Det är ju egentligen enkelt att undvika att hundarna går i blandrasavel, säkj som 6 mån kastrerade. Jag säljer alltid hundar jag absolut inte vill ska avlas på kastrerade (har alltid varit för hundens skull)
Som 6 mån har du ju dock ingen aning om vilka hundar som skulle kunna vara avelsmaterial (om vi inte pratar allvarliga fel), så det är ju förödande för avelsbasen att kastrera valpar på slentrian.
 
De är ju bebisar, och jag tror att det är bra för dem, de äter ju ofta bra i nya hemmet. Men jag har tänkt på det ja. Men hur svårt/dyrt är det att ge två frysta bullar 3 ggr per dag? Jag förstår faktiskt inte det.
Nej, jag tycker inte det är ett dugg svårt (jag gör det själv dagligen), men jag TROR att en del mindre vana hundägare känner "åh, färskfoder, svårt!" och så köper de torrfoder istället. Så lite inblandning av uppblött torrfoder i färskfodret för valparna veckan innan leverans kanske gör att valparna slipper få ont i magen?
 
Jag tycker faktiskt att uppfödare får ha vissa "regler" för sina valpköpare - sen har man naturligtvis ingen laglig rätt att kräva något, men värnar man om sin ras och sin uppfödare så bör man ju göra det hen vill (så länge det inte är helt galna saker). Nu tänker jag tex på att man ska göra MH/röntga eller vad nu ras och uppf har för krav plus bolla med sin uppfödare om man vill kastrera.
Gör man inte det förstår jag faktiskt inte hur man tänker - det kommer ju inte finnas någon hund att köpa i längden för en själv annars.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 715
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 563
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 360
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Vi börjar seriöst fundera på en jycke till framöver. Har en 7-årig kastrerad hane som väl inte har den bästa mentaliteten i...
2
Svar
32
· Visningar
2 563
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp