Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Utöver att jag tänkte fel i åvc/åvs så var det verkligen inte meningen att idiotförklara dig. Jag påstår inte att du har fel i det du skriver. Men samhället borde lösa insamlingsproblemen på annat sätt än att alla människor ska skaffa sig varsin bil för att slänga kartonger.

I min kommun finns mobil återvinningscentral och det vet jag att min kommunen verkligen inte är ensam om. Det systemet är ju en åtgärd som kan byggas ut och förbättras i syfte att minska människors behov att ta bilen till åvc.
:eek: wow, coolt.

(men gissar att de inte tar många IKEA kassar grenar tex)

Fast det behöver väl i sig inte vara något dåligt? Om bilpoolens existens hindrar folk från att skaffa bil nummer två, så är väl det ett alldeles utmärkt syfte?

Jag tänker ju att folk har de bilar de behöver. Om man behöver två bilar för att ta sig till jobbet (inkl via förskola/skola) så funkar det inte med en bil plus bilpool. Om man klarar sig med en bil för de vardagliga ärendena varför ska man vara med i bilpool? Vad ska man använda den bilen till? Ärenden som storhandling osv kan ju göras med den bil man äger. Regelbunden användning kan bli svårplanerad t.ex. jobb, köra barn till fritidsaktiviteter.

Ja Gotlands system med sopor känns mycket bättre, där kan man i alla fall slänga metall och plast osv i sitt sopkärl.

Men vad i allsin dar man gör med annat som ska till återvinningscentralen utan bil är jag lite osäker på.

Just det är ju iofs en sak som skulle lösas med bilpool. Tänk att kunna välja en bil med dragkrok...

Även sånt som inte är förpackningar? :confused:

Här finns det enstaka soprum som tar tex småelektronik och ljuskällor, om man råkar ha någon vän som bor i ett sådant hus :angel:, men jag har aldrig sett metall/glas/porslin och sånt som är typiskt jobbigt att packa och transportera.

Jag tänker ju att folk har de bilar de behöver. Om man behöver två bilar för att ta sig till jobbet (inkl via förskola/skola) så funkar det inte med en bil plus bilpool. Om man klarar sig med en bil för de vardagliga ärendena varför ska man vara med i bilpool? Vad ska man använda den bilen till? Ärenden som storhandling osv kan ju göras med den bil man äger. Regelbunden användning kan bli svårplanerad t.ex. jobb, köra barn till fritidsaktiviteter.
Uppenbarligen har de fått för sig att de måste äga bilar som används i snitt 5% och ha dem ståendes och ruttna i stand-by resten av tiden, på prime-value ytor i städer. Det är en orimlig lösning.

Ett hushåll kan för övrigt ha mer än en körkortsinnehavare med olika slags behov av bil så att det för vissa är ett utmärkt alternativ med 1 ägd bil och 1 tillgång till bil som är nästan exakt lika tillgänglig, men flexiblare, mindre krångel och omsorg och inte lika dyr - tycker inte jag är ett dugg konstigt.

Jag har inte fullt ut förstått varför det krävs väldigt många medlemmar per bil för att få ihop ekonomin, när min andra datapunkt är att 1 användare har 1 bil i den urartade "bilpoolen" som är allra vanligast och ger det extremt låga resursutnyttjandet.

Fast det behöver väl i sig inte vara något dåligt? Om bilpoolens existens hindrar folk från att skaffa bil nummer två, så är väl det ett alldeles utmärkt syfte?
Ja, absolut. Man använder dem såklart inte för daglig pendling i jobbet, men kanske den där dagen varannan vecka då man ska till något möte som ligger avigt till. Och då passar man på att handla tunga saker på vägen.

Det bör ju bli färre producerade bilar på det viset. (Och alla bilpoolbilar jag någonsin har hört talas om har haft sin egen, betalda p-plats. Man rullar inte iväg till något annat bostadsområde för att parkera den billigare.

Även sånt som inte är förpackningar? :confused:

Här finns det enstaka soprum som tar tex småelektronik och ljuskällor, om man råkar ha någon vän som bor i ett sådant hus :angel:, men jag har aldrig sett metall/glas/porslin och sånt som är typiskt jobbigt att packa och transportera.
Metall i alla fall och glas. Osäker på batteri. (porslin visste jag inte att det fanns speciell återvinning för)

(vi har ju i hyreshus småelektronik, ljuskällor batteri och allt det andra. Men måste ju ändå åka med trädgårdsgrejs och stora saker)

Uppenbarligen har de fått för sig att de måste äga bilar som används i snitt 5% och ha dem ståendes och ruttna i stand-by resten av tiden, på prime-value ytor i städer. Det är en orimlig lösning.

Ett hushåll kan för övrigt ha mer än en körkortsinnehavare med olika slags behov av bil så att det för vissa är ett utmärkt alternativ med 1 ägd bil och 1 tillgång till bil som är nästan exakt lika tillgänglig, men flexiblare, mindre krångel och omsorg och inte lika dyr - tycker inte jag är ett dugg konstigt.

Jag har inte fullt ut förstått varför det krävs väldigt många medlemmar per bil för att få ihop ekonomin, när min andra datapunkt är att 1 användare har 1 bil i den urartade "bilpoolen" som är allra vanligast och ger det extremt låga resursutnyttjandet.
Studier visar att flera bilpoolslösningar uppnår 5-10 gånger bättre resursutnyttjande för bilarna än för privatägda bilar vilket är väldigt högt. Jag tror att man ska sätta ambitionsnivån mycket lägre och ha fler bilar per medlem för att kunna få in fler behov i "poolen" (ha en högre tillgänglighet). Jag menar en faktor 2-3 på antalet parkeringsplatser som behövs i städer är redan det en enorm vinst.

Fast den vanligaste bilpoolsmedlemmen i @Palermo s bilpool var ju just personer som var med i bilpool istället för att skaffa en andra bil? Det var ju uppenbarligen vad de behövde?

Sen har ju folk väldigt olika definition av "behöva" och olika bekvämlighet. För att inte tala om olika ekonomi. Och olika inställning till att om äga bil är något positivt eller inte.

Fast den vanligaste bilpoolsmedlemmen i @Palermo s bilpool var ju just personer som var med i bilpool istället för att skaffa en andra bil? Det var ju uppenbarligen vad de behövde?

Sen har ju folk väldigt olika definition av "behöva" och olika bekvämlighet. För att inte tala om olika ekonomi. Och olika inställning till att om äga bil är något positivt eller inte.
Jag tror att politiken måste styra ganska klart mot att samhället inte ser ägandet av bil för den som bor tätt är önskvärt. Men jag vet att upprördheten är stor när man ens diskuterar ämnet, att inte alla som vill ska kunna ha en eller två egna klimattunga plåtlådor i förvaring för sporadisk kort användning när man "behöver". Det gör det svårt att ens konceptuera lösningar, normen är så fast i sten (bokstavligen i infrastrukturen och i våra medvetanden). Det gör den inte mindre orimlig att fortsätta med in i framtiden.

Du låter som att någon kommer att tvinga på dig en bilpool imorgondag.

Jag tycker generellt att det är en bra grej att dela resurskrävande grejer. Det gör vi ju också mycket i samhället - skolor, sjukhus, vägar osv osv.

Inom mindre enheter delar man ju i princip gräsklippare och sådant - en fastighetsskötare klipper i hela mitt bostadsområde tex. Och tvättmaskinerna är gemensamma, liksom torkrummen.

Och vi har ett gemensamt litet gym och ett hobbyrum med verktyg som är bra att ha, men man använder sällan.

Så varför inte ha gemensamma bilar?

I ingetdera fallet tvingas man dela. Det är helt ok att köpa en egen av allting om man vill det.

Exakt det här. Man kan göra enormt mycket var gäller resursutnyttjande av bilar utan att vara i närheten av att tvinga varenda människa att vara med i en bilpool.

Åter igen, allt blir svart eller vitt. Om inte bilpool fungerar i exakt alla lägen så blir det per definition något dåligt.

Exakt det här. Man kan göra enormt mycket var gäller resursutnyttjande av bilar utan att vara i närheten av att tvinga varenda människa att vara med i en bilpool.

Åter igen, allt blir svart eller vitt. Om inte bilpool fungerar i exakt alla lägen så blir det per definition något dåligt.
Detta trots att alla vet att ingenting som har med bilar att göra fungerar i exakt alla lägen, ändå blir inte bil per definition dåligt. (Trots soppatorsk, olyckor, bilköer, you name it.) Det är så sett rimligt. Nästan allt är både bra och dåligt här i världen. Men vissa grejer "måste" liksom vara enbart perfekta.

Jag tror att politiken måste styra ganska klart mot att samhället inte ser ägandet av bil för den som bor tätt är önskvärt. Men jag vet att upprördheten är stor när man ens diskuterar ämnet, att inte alla som vill ska kunna ha en eller två egna klimattunga plåtlådor i förvaring för sporadisk kort användning när man "behöver". Det gör det svårt att ens konceptuera lösningar, normen är så fast i sten (bokstavligen i infrastrukturen och i våra medvetanden). Det gör den inte mindre orimlig att fortsätta med in i framtiden.

Ja. Det är sorgligt hur vi idag bygger samhällen för bilar istället för människor. Och sedan argumenterar för att det ser ut så eftersom människan behöver bilen. 🙄 Och detta trots att privatbilismen ännu är en historisk parentes, och i stort sätt varenda människa väljer platser byggda före privatbilismens tid när de ska referera till vilka (byggda) platser som är mest attraktiva.

@sjoberga , jag har kollat hur många bilar som står parkeraden här hemma utanför husen.
11 hushåll
19 st över 18 år (5 pensionärer, 12 vuxna i arbete, 1 har semester 🙋, 1 föräldrarledig)
5 bilar står hemma nu av dom 17 som finns här.

Till att börja med, känner du till något befintligt bostadsområde där boenden helt plötsligt blivit tvångsanslutna till en bilpool? Har jag aldrig hört talas om.

Om det du syftar på istället är nybyggda bostadsområden där bilpool är en del av mobilitetslösningen för de som köper lägenhet i området, då kan man väl knappast prata om tvångsanslutning? Det är ju som att köpa bostadsrätt och vara upprörd över att man blev tvångsansluten till bostadsrättsföreningen. Det står ju var och en fritt att avstå att köpa bostad i området om man inte vill vara med i en bilpool.

Sen för att svara på frågan så skulle jag påstå att problemet du beskriver uppstår när man politiskt inte vågar löpa linan ut. Det kommer aldrig fungera med bilfria områden, eller för den delen parkering där man faktiskt får betala vad det kostar, om man två kvarter bort kan parkera subventionerat. Men sånt när är ofta politiskt känsligt. Just eftersom man måste in och peta i det befintliga. Även om det är obegripligt hur subventionerad parkering på allmän plats kan vara så accepterat...

Det finns bra lösningar ja med underjordiska garage, parering under gård osv, men det är också svindyrt. Därför vill byggbolag ha så långa p-tal på kvartersmark som det bara går, och sådana kan man få ner med bland annat bilpool. En stor anledning till utvecklingen av bilpooler i sig.
Här vet jag tex att en bekant jag pluggade med köpt bostad och blev tvångsansluten till en bilpool eftersom det ”ingick” i bostadsrätten.

https://www.vallastaden.nu/kommunikationer-och-parkering/

De precis som många andra parkerar i stället sin bil vid universitet sist jag hörde nåt om det.

Här vet jag tex att en bekant jag pluggade med köpt bostad och blev tvångsansluten till en bilpool eftersom det ”ingick” i bostadsrätten.

https://www.vallastaden.nu/kommunikationer-och-parkering/

De precis som många andra parkerar i stället sin bil vid universitet sist jag hörde nåt om det.
När jag bodde i stan så hade jag bilen vid pendeln så jag slapp gå 3km enkel väg till stallet när jag åkte dit. Perfekt även när jag behövde bilen till annat.

0 personer jobbar hemifrån 0 arbetslösa och tror ingen av dom vill lägga 13 timmar eller mer om dagen på jobb och resa till och från jobb.
Tror många är som jag och vill mer än jobba, äta, hushållssysslor och sova under veckan.
Ehh, jag tyckte bara att det lät som många bilar. Jag har inga sypunkter på livsstilen i ditt område.

Så varför inte ha gemensamma bilar?

I ingetdera fallet tvingas man dela. Det är helt ok att köpa en egen av allting om man vill det.

Problemet som jag ser det är att det för allas skull vore bättre om fler kunde välja bilpool, samtidigt som villkoren och kostnaden för bilpoolen inte gör det tillräckligt fördelaktigt för att bli ett bra val för den som faktiskt använder bil regelbundet men tex inte behöver den till jobbet? Om människor som jag kunde lösa bilpool istället för ägande skulle vi ju få ner bilarna i stan eftersom min är just en som står fler dagar än den rullar. Men i praktiken har det inte fungerat bra och/eller kostat mer än vad det kostar att äga en egen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka