Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Ja, men det är väl ingen anledning till att inte kunna diskutera att det vore positivt om det blev bättre. Samma tillgänglighet överallt i hela Sverige är naturligtvis inte möjligt, men att det inte skulle kunna förbättras tror jag inte heller på.

Men med tanke på reaktionerna, bl a här, så undrar jag faktiskt ibland över hur många som inte vill ha bättre kollektivtrafik. Kanske för att man är rädd för att då behöva nyttja den, förutom det som de flesta säger öppet, att de inte vill betala för något de inte använder.
Och nu är vi ju tillbaka på precis det jag skrev innan. Att man antas ljuga för att få fortsätta köra bil.

Fast @Palermo har väl häst utan både körkort och bil?

Här lär man sig att förlita sig på något som inte finns (se mitt svar ovan om att det bara går en tur till tätorten och en tur hem dagligen, förutom på skolloven för då går det ingen alls).

Vi kan inte alla bo i stan. Vad tänker du händer med landsbygden om ingen väljer att bo där?
Du frågade hur man kan leva utan köra bil Jag förklarade. Jag sa inte att ingen borde ha bil, jag förklarade hur man gör när man får vardagen att funka utan bil. Man lever ett liv som inte kräver bil. Det är möjligt att leva så.

Man behöver inte leva så, men det är möjligt. Och jag förstod det som att du inte förstod hur man gör.

Även när man har druckit?
För det var ju det som var trådens ursprungsdiskussion, huruvida man bör hålla sig nykter även om det finns alternativ för att kunna hämta upp en ungdom med bil. Att man använder sin bil om man är nykter, har väl ingen ifrågasatt?
Klart jag inte tycker att man ska köra när man druckit alkohol. Missade den delen av diskussionen, har inte följt den i orginaltråden.

Finns det vettiga alternativ till att köra bil är det väl inga problem att intaga en rimlig mängd alkohol även om man har individer man har ansvar över en bit bort. Finns det inte (vilket jag faktiskt skulle anta var fallet för det mesta, av olika anledningar) ser jag det som fullt rimligt att man förväntas hålla sig nykter för att kunna hämta. Jag har väldigt svårt att se att det vore så farligt att inte dricka alkohol vid ett eller flera tillfällen.

Ja, men det är väl ingen anledning till att inte kunna diskutera att det vore positivt om det blev bättre. Samma tillgänglighet överallt i hela Sverige är naturligtvis inte möjligt, men att det inte skulle kunna förbättras tror jag inte heller på.

Men med tanke på reaktionerna, bl a här, så undrar jag faktiskt ibland över hur många som inte vill ha bättre kollektivtrafik. Kanske för att man är rädd för att då behöva nyttja den, förutom det som de flesta säger öppet, att de inte vill betala för något de inte använder.
Hela samhället betalar ju redan. Eller menar du att vi ska betala biljettpriset för att få 20 minuter mellan avgångar från vägkorsning som dom har inne i staden trots halvfulla bussar. Stadsbor betalar ju inte för sin service.
Jag skulle gärna åka buss. Så skönt. Men det funkar inte. Alls. På något sätt.

Du frågade hur man kan leva utan köra bil Jag förklarade. Jag sa inte att ingen borde ha bil, jag förklarade hur man gör när man får vardagen att funka utan bil. Man lever ett liv som inte kräver bil. Det är möjligt att leva så.

Man behöver inte leva så, men det är möjligt. Och jag förstod det som att du inte förstod hur man gör.
Naturligtvis skulle jag kunna sälja huset på landet och bosätta mig i en lägenhet precis invid jobbet. Det tror jag rimligtvis att alla förstår.

Angående om man verkligen vill ha bättre kollektivtrafik på landsbygden/glesbygden. Jag är faktiskt inte helt säker? Visst tycker jag att det vore väldigt bra om det fanns möjlighet till att bo ut i ingenstans även om man inte kan köra bil (vem som kan ju bli skadad, till exempel). Problemet där är väl snarare att jag inte tror att det vore varken ekonomiskt försvarbart eller bra för miljön med typiska bra förbindelser på de flesta glesbygder. Skulle bli många tomma bussar.

Däremot har vi närtrafik, iallafall på en del ställen och däribland här. Den tycker jag är bra att den finns, kanske är något fler borde känna till att det finns?

Jag tror också att mycket av lösningen (för att uppnå mindre bilresande) är att göra det möjligt att leva lokalt. Med affärer, skola och jobb i små byar. Under min livstid verkar sådana ha minskat, man stänger ner små skolor och flyttar alla till centralorten, affärer tvingas stänga och pga detta blir det även dåligt med jobb. Något motarbetat av uppkomsten av distansarbete.

Naturligtvis skulle jag kunna sälja huset på landet och bosätta mig i en lägenhet precis invid jobbet. Det tror jag rimligtvis att alla förstår.
Då har du ju svaret på hur det är möjligt att leva utan bil. Man åker kollektivt, går eller cyklar. Och lever på en plats där det funkar.

Du behöver inte göra det, men då förstår du hur de som inte har bil bär sig åt. Det innebär inte att de är ansvarslösa eller snyltar. De bara lever på andra ställen än du.

Hela samhället betalar ju redan. Eller menar du att vi ska betala biljettpriset för att få 20 minuter mellan avgångar från vägkorsning som dom har inne i staden trots halvfulla bussar. Stadsbor betalar ju inte för sin service.
Ja, jag undrar också vad det är jag skulle betala?
Ja, visst hade det varit härligt med buss :) ? Luta sig tillbaka, plocka upp en bok, slippa oroa sig för att behöva köra i snö och halka, etc etc etc.

Då har du ju svaret på hur det är möjligt att leva utan bil. Man åker kollektivt, går eller cyklar. Och lever på en plats där det funkar.

Du behöver inte göra det, men då förstår du hur de som inte har bil bär sig åt. Det innebär inte att de är ansvarslösa eller snyltar. De bara lever på andra ställen än du.
Och vad ska hända med alla hus som ligger utanför kollektivtrafikens område, och där inte jobben finns inom rimligt cykel- och gångavstånd? Ska de bara stå och förfalla, tänker du? Är det en vettig lösning och en vettig framtid?

Samhället betalar i form av skatt, och om trafiken ska öka så behöver det finansieras med t ex skatt. Jag är positiv till det, men jag nyttjar också själv kollektivtrafiken i Storstockholm (vilket verkar diskvalificera mig från diskussionen, enligt en del i tråden...)

Förvånansvärt många som jag pratar med som bor på landet vill inte ha någon utökad trafik om den finansieras med skattemedel, som då kan behöva höjas eller prioriteras om. De menar att de som vill nyttja den får betala för den, och de vill inte nyttja den. Det är alltså inte JAG som inte vill ge landsbygden förbättrad kollektivtrafik, utan andra landsbygdsbor som hellre kör bil och inte ser vitsen med kollektivtrafik.

Och det är vad jag funderar över, hur det skulle gå till att lösa upp den knuten. För just nu verkar allt väldigt fastlåst i att landsbygdsbor verkar tro att stadsbor vill ta bilen ifrån dem, och stadsbor verkar inte förstå varför landsbygdsbor inte vill ha kollektivtrafik som är bra att ha vid de tillfällen man inte nödvändigtvis behöver eller bör köra bil..

Det skrevs tidigare i tråden att väldigt många av Sveriges invånare bor i tätorter och att det därav inte var problematiskt med kollektivtrafik och dylikt. Så vill jag förtydliga att tätorter är inte alltid städer vilket gör skillnad. Ingen har använt fel ord.

Så det var det som gav dig behovet av att uttrycka ett "hörrni", som om det var något grovt fel begått som alla i tråden måste bli varse om...

Här har bussarna stopp i tätorterna, oberoende av om det är en egen stad eller inte. Ett definitivt påstående om att kollektivtrafik inte är problematiskt, oavsett om man hänvisar till boende i städer/kommuner eller tätorter, skriver jag dock inte under på, men det är ju en helt annan sak. Och med hänvisning till den stora affekt som verkar ligga i många inlägg, så är jag tveksam till om det skulle vara en allmän uppfattning i tråden, som du fäktar så vilt emot...?

Samhället betalar i form av skatt, och om trafiken ska öka så behöver det finansieras med t ex skatt. Jag är positiv till det, men jag nyttjar också själv kollektivtrafiken i Storstockholm (vilket verkar diskvalificera mig från diskussionen, enligt en del i tråden...)

Förvånansvärt många som jag pratar med som bor på landet vill inte ha någon utökad trafik om den finansieras med skattemedel, som då kan behöva höjas eller prioriteras om. De menar att de som vill nyttja den får betala för den, och de vill inte nyttja den. Det är alltså inte JAG som inte vill ge landsbygden förbättrad kollektivtrafik, utan andra landsbygdsbor som hellre kör bil och inte ser vitsen med kollektivtrafik.

Och det är vad jag funderar över, hur det skulle gå till att lösa upp den knuten. För just nu verkar allt väldigt fastlåst i att landsbygdsbor verkar tro att stadsbor vill ta bilen ifrån dem, och stadsbor verkar inte förstå varför landsbygdsbor inte vill ha kollektivtrafik som är bra att ha vid de tillfällen man inte nödvändigtvis behöver eller bör köra bil..
Men har du läst och begrundat vad jag skrev ovan angående kollektivtrafiken där jag bor? Jag har i mina yngre dagar bott mitt i Stockholm under en period och nyttjat den helt fantastiska kollektivtrafiken som finns där. Man tar sig överallt på ett fantastiskt effektivt sätt och behöver naturligtvis inte köra bil. Det hade ju bara varit dumt. Men, läste du att jag skrev att det här finns EN enda busstur på morgonen till tätorten och EN enda busstur tillbaka på eftermiddagen. Hur många fler turer tror du realistiskt att man skulle kunna lägga till, om man byggde ut kollektivtrafiken? Tror du verkligen att det bara handlar om vilja/ovilj från min sida?

Men har du läst och begrundat vad jag skrev ovan angående kollektivtrafiken där jag bor? Jag har i mina yngre dagar bott mitt i Stockholm under en period och nyttjat den helt fantastiska kollektivtrafiken som finns där. Man tar sig överallt på ett fantastiskt effektivt sätt och behöver naturligtvis inte köra bil. Det hade ju bara varit dumt. Men, läste du att jag skrev att det här finns EN enda busstur på morgonen till tätorten och EN enda busstur tillbaka på eftermiddagen. Hur många fler turer tror du realistiskt att man skulle kunna lägga till, om man byggde ut kollektivtrafiken? Tror du verkligen att det bara handlar om vilja/ovilj från min sida?

Nej, jag pratar inte om dig? Hur skulle jag kunna göra det när jag inte vet något om dig eller hur/var du bor...

Jag förklarade mina inlägg i tråden och tycker att det blir snudd på absurt hur det svingas runt.

Och vad ska hända med alla hus som ligger utanför kollektivtrafikens område, och där inte jobben finns inom rimligt cykel- och gångavstånd? Ska de bara stå och förfalla, tänker du? Är det en vettig lösning och en vettig framtid?

Men hon har ju varit jättetydlig med att de som vill vara bilberoende gärna får vara det, men att det är helt möjligt att leva bilfritt så länge man gör boende och jobbval som passar med det.
Det betyder inte att ALLA måste göra så. Men det är möjligt.
Och I mina ögon, en väldigt trevlig livsstil.

Angående om man verkligen vill ha bättre kollektivtrafik på landsbygden/glesbygden. Jag är faktiskt inte helt säker? Visst tycker jag att det vore väldigt bra om det fanns möjlighet till att bo ut i ingenstans även om man inte kan köra bil (vem som kan ju bli skadad, till exempel). Problemet där är väl snarare att jag inte tror att det vore varken ekonomiskt försvarbart eller bra för miljön med typiska bra förbindelser på de flesta glesbygder. Skulle bli många tomma bussar.

Däremot har vi närtrafik, iallafall på en del ställen och däribland här. Den tycker jag är bra att den finns, kanske är något fler borde känna till att det finns?

Jag tror också att mycket av lösningen (för att uppnå mindre bilresande) är att göra det möjligt att leva lokalt. Med affärer, skola och jobb i små byar. Under min livstid verkar sådana ha minskat, man stänger ner små skolor och flyttar alla till centralorten, affärer tvingas stänga och pga detta blir det även dåligt med jobb. Något motarbetat av uppkomsten av distansarbete.

Jag tänker inte att kollektivtrafik ska gå hela dagarna till varje avkrok mitt ute i ingenstans. Men det finns väl många förbättringar att göra innan man kommer till den ytterligheter tänker jag.en busslinje som finns i mina trakter (men nyttjar den inte själv, jag bor i tätorten) har gått från timmestrafik till tvåtimmarstrafik, pga besparingar. Hållplatserna finns alltså, och det har funnits tätare trafik, som skulle kunna tas upp igen.

Ja, jag undrar också vad det är jag skulle betala?
Ja, visst hade det varit härligt med buss :) ? Luta sig tillbaka, plocka upp en bok, slippa oroa sig för att behöva köra i snö och halka, etc etc etc.

Fast nu funkar ju inte buss vid ditt hus, så förbättringar av kollektivtrafiken skulle nog inte bli hos just dig. Men det finns väl andra ställen, där det funkar? T ex där finns ju redan förutsättningarna.

Och betalas gör med skatt och biljetavgifter, precis som på andra ställen. Så frågan är väl väl mer om du bodde på ett ställe där det skulle funka att ha kollektivtrafik, skulle du då vilja att regionens pengar går till det?

Angående om man verkligen vill ha bättre

Problemet med närtrafik iallafall sist jag kollade upp det var att resan kunde flyttas 45 minuter och vid samåkning med andra resenärer kan resan ta längre tid. Jag blev först jätteglad när jag såg att ett stall jag vill rida mer gick att ta sig till med närtrafik. Men det funkar ju inte att boka en lektion om jag inte vet om jag kommer fram klockan 9 eller 11 eller någonstans däremellan. Så min slutsats var att närtrafik är fungerande enbart om man inte har en tid att passa.

Jag kan inte ta körkort på grund av sjukdom. Det har gjort att jag får anpassa mitt boende och vart jobbet ligger till stäölen där det går gott om kollektivtrafik ofta. Men att ta sig till en återvinningsstation är helt hopplöst det går inte med kollektivtrafik så som de ligger. I övrigt går det mesta att lösa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka