Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Varför jag diskuterar bilen är för att det är en faktor för att människor ska kunna bo på landsbygden. Och då tycker jag att det är relevant att diskutera hur transporter ska gå till, om det behöver finnas kollektivtrafik eller inte. När en stor andel tycker att jag har ju bil, så en fungerande kollektivtrafik vill jag inte betala för, så är det svårt att motivera varför kollektivtrafiken skulle byggas ut jämfört med idag. Det tycker jag är synd, eftersom jag menar att det blir begränsande för vilka som kan bo på landsbygden, samt att det ökar riskerna att folk kör bil även när de inte borde, eftersom det inte finns något alternativ.
Ditt resonemang håller inte.

Jag bor på landsbygden, och jag har aldrig hört någon bekant säga att de "inte vill betala för kollektivtrafik" eftersom de har bil.

Många skulle istället vara berädda att betala (=skatt) för att att deras barn, deras äldre grannar etc, skulle ha tillgång till kollektivtrafik.

De vill egentligen hellre ha kollektivtrafik än barnen har en EPA, och de vill att deras grannar ska kunna åka själva, istället för att skjutsa dem till affären eller fotvården.

I vårt län så fungerar det hyfsat med vårdresor, det finns sjukresor att beställa, även om dessa resor ofta innebär sigthseeing runt halva länet.

Jag tror att vårdresorna är väldigt dyra för regionen, eftersom det sitter en person och åker taxi under en stor del av resan.

Med mer kollektivtrafik (= linjer längre ut på landsbygden och något fler turer), så skulle en hel del sjukresor inte göras som sjukresor utan med ordinarie trafik istället, men det är två verksamhetsområden, som så att säga inte kommunicerar.

Samhället betalar i form av skatt, och om trafiken ska öka så behöver det finansieras med t ex skatt. Jag är positiv till det, men jag nyttjar också själv kollektivtrafiken i Storstockholm (vilket verkar diskvalificera mig från diskussionen, enligt en del i tråden...)

Förvånansvärt många som jag pratar med som bor på landet vill inte ha någon utökad trafik om den finansieras med skattemedel, som då kan behöva höjas eller prioriteras om. De menar att de som vill nyttja den får betala för den, och de vill inte nyttja den. Det är alltså inte JAG som inte vill ge landsbygden förbättrad kollektivtrafik, utan andra landsbygdsbor som hellre kör bil och inte ser vitsen med kollektivtrafik.

Och det är vad jag funderar över, hur det skulle gå till att lösa upp den knuten. För just nu verkar allt väldigt fastlåst i att landsbygdsbor verkar tro att stadsbor vill ta bilen ifrån dem, och stadsbor verkar inte förstå varför landsbygdsbor inte vill ha kollektivtrafik som är bra att ha vid de tillfällen man inte nödvändigtvis behöver eller bör köra bil..
Jag undrar bara vilken kategori det är som inte vill ha mer kollektivtrafik på landsbygden?

Var finns dessa? I Stockholms utkanter som Värmdö, Nynäshamn, Bålsta och Norrtälje?

Eller vardå?

Är det samma kategori som egentligen vill betala mindre i skatt till det mesta, och i stort sett tycker att skola och vård borde finansieras av dem som nyttjar sådant?

Men hon har ju varit jättetydlig med att de som vill vara bilberoende gärna får vara det, men att det är helt möjligt att leva bilfritt så länge man gör boende och jobbval som passar med det.
Det betyder inte att ALLA måste göra så. Men det är möjligt.
Och I mina ögon, en väldigt trevlig livsstil.
Vore intressant att höra varför det är så bra att bo i stad?

Jag fattar verkligen inte hur du fått till att jag skulle vara emot något av det du skriver, eller att jag skulle ta kollektivtrafik för givet. Jag har liksom bott på andra ställen än Stockholm i livet...Och fattar inte denna Stockholmsfixering. Är det omöjligt med kollektivtrafik i Norrköpingstrakten ?

Jag har dessutom fört fram ett väldigt tydligt exempel på att det HAR funnits buss varje timme från en mindre tätort till en större tätort/knutpunkt, som dragits ned till varannan timme. Det HAR uppenbarligen gått utmärkt att köra trafiken tidigare, det är alltså ingen omöjlighet på något sätt. Men ändå är det många i lokala debatten som inte bryr sig om att få tillbaka trafiken, de åker ju bil och ungarna har epor, så de som vill åka buss får väl betala för det själva 🤷‍♀️

Men visst, sånt förstår jag ju mig inte på som stadsbo, hur det är att bo i mindre ort...
Det saknas väldigt mycket av kollektivtrafik när man kommer en bit utanför Norrköpings stadgräns...

Det finns några linjer längs de större vägarna, som går till de mindre tätorter som ligger på olika håll i kommunen, men för övrigt är det klent.

Så fort det börjar bli landsbygd, så lyser kollektivtrafiken med sin frånvaro.

Men av den här tråden att dömma, så är bilanvändare tydligen en latare och sämre sorts människor fortfarande.
Det har jag inte alls läst i tråden?
Så då var det egentligen inte mer eller mindre giftiga och stinkande avgaser det handlar om egentligen, utan det verkar handla om något annat?
I staden närmast mig är luftkvaliteten ett problem, främst pga dubbdäck men även pga sandning. De försöker få fler att cykla pga detta.

Bilarna orsakar liksom problem även utan avgaser.

Jag får regelbundet förklarat för mig att man måste ha bil, när man gör sådant som jag gör. Tex hör jag, och läser i tråden, att man måste ha bil när man har häst. Tidigare i livet sa folk att man måste ha bil när man har barn.
Om man vill träna och tävla så blir det ju lite svårt om man inte kan köra hästen? Sen ville jag ha tillgång till bil och transport när jag hade hästar eftersom de plötsligt skadar sig och behöver skjutsas till klinik, det är ju inte bara att ta taxi med en häst. Men det kan ju lösas med att t ex stallkompisar har och lånar ut.

När jag bodde och jobbade inom tullarna åkte jag kommunalt, gick eller cyklade jag överallt. Nu bor jag där det inte finns några allmänna kommunikationer och måste därför ha bil för att kunna handla, ta mig till jobb och köpa foder till djuren. När jag bodde inom tullarna och behövde bil så hyrde jag, nu äger jag en egen.

När jag bodde norrut när jag var yngre fanns det inga kommunala färdmedel i de olika samhällena men landsvägsbussar som fraktade post, mjölk, personer och gods, nu finns det nästan inga bussar alls och servicen på flera orter existerar knappt då det mesta läggs ner. Levande samhällen och gårdar dör ut då service, skolor och jobb försvinner men det är ok, alla kan ju flytta in till städer och jobba där så behövs inga bilar eftersom det går en buss varje kvart och ingen behöver byta med vänttider. :up:

Anropsstyrd kollektivtrafik. Visst man kan inte åka spontant då men mycket bättre än inget.
Det är väl typ det som närtrafik är? Skulle bara behöva putsas lite på för att fungera ordentligt. Vet heller inte hur det är i alla delar av landet, hur är det i dina trakter?

Det är väl typ det som närtrafik är? Skulle bara behöva putsas lite på för att fungera ordentligt. Vet heller inte hur det är i alla delar av landet, hur är det i dina trakter?
Var tvungen att googla närtrafik. Låter inte riktigt som samma sak? Anropsstyrda kollektivtrafiken här har en tidtabell så det är inga ungefärliga tider. Kommer en taxi vanligtvis tror jag, vilket jag även varit med om att det gjort på turer som inte är anropsstyrda (när jag just flyttat upp hit höll jag på att missa min "buss" för att jag inte fattade att bussen kunde vara en taxi 😅).

Alla är inte som dig tack och lov, då skulle landsbygden dö helt. Det behövs mer människor på landet och inte mindre och är bil ett måste då får det bli så oavsett vad miljöpartister och balkongbiologer tycker när det ingen kollektivtrafik finns.
Miljöpartiet tycker inte att bil inte behövs på landsbygden.

Förstår Miljöpartiet att bilen ofta behövs på landsbygden?
Ja. I områden med långa avstånd och begränsad kollektivtrafik är bilen ofta nödvändig. Därför vill vi göra det billigare att välja elbil genom stöd till både köp och leasing, samtidigt som kollektivtrafik och trygga cykelvägar ska byggas ut där det är möjligt. Låg- och medelinkomsttagare ska kompenseras för höga drivmedelspriser genom en grön återbäring, ett slags transportstöd.

Man får tycka vad man vill om hur MP vill lösa det, men sanningen är ju inte att de inte fattar att folk behöver köra bil.

https://www.mp.se/politik/lands-och-glesbygd/

Ditt resonemang håller inte.

Jag bor på landsbygden, och jag har aldrig hört någon bekant säga att de "inte vill betala för kollektivtrafik" eftersom de har bil.

Många skulle istället vara berädda att betala (=skatt) för att att deras barn, deras äldre grannar etc, skulle ha tillgång till kollektivtrafik.

De vill egentligen hellre ha kollektivtrafik än barnen har en EPA, och de vill att deras grannar ska kunna åka själva, istället för att skjutsa dem till affären eller fotvården.

I vårt län så fungerar det hyfsat med vårdresor, det finns sjukresor att beställa, även om dessa resor ofta innebär sigthseeing runt halva länet.

Jag tror att vårdresorna är väldigt dyra för regionen, eftersom det sitter en person och åker taxi under en stor del av resan.

Med mer kollektivtrafik (= linjer längre ut på landsbygden och något fler turer), så skulle en hel del sjukresor inte göras som sjukresor utan med ordinarie trafik istället, men det är två verksamhetsområden, som så att säga inte kommunicerar.
Här gick bussen från lilla tätorten, ja faktiskt från en stad och flera mindre tätorter, förbi stora sjukhuset varje tur. Suveränt för alla som jobbade där och många gamla utan bil. Knickla sig på bussen och bli avsläppt utanför entrén. Men se nähä. Helt plötsligt gick inte detta. Nu åker bussen förbi stora sjukhuset, 1 km ifrån, och en måste åka in till centrum och byta buss. En omväg på 8 km och bortemot 40 min extra tid. Tillbaka samma visa. Så fruktansvärt idiotiskt. Men stadsbussen från förorten 10 minuters gångväg från sjukhuset. Den går regelbundet över sjukhuset.

Det finns ju - för övrigt - så många andra saker att lägga skattepengarna på. Det närmsta sjukhuset hotas av nedläggning. Maten inom äldreomsorgen försämras. Barngrupperna i förskolorna är stora. Helt realistiskt, och om jag fick välja var mina skattepengar skulle gå i första hand, så skulle det INTE bli kollektivtrafiken. Det finns SÅ många andra hål att stoppa pengarna i först, att den nästan obefintliga kollektivtrafiken faktiskt inte skulle vara Prio 1 för mig. Det är ju så långt borta och helt orealistiskt att den skulle kunna förbättras såpass mycket att man kan ha nytta av den på riktigt. Jag tror inte att jag är ensam om att tänka så.

Det finns ju - för övrigt - så många andra saker att lägga skattepengarna på. Det närmsta sjukhuset hotas av nedläggning. Maten inom äldreomsorgen försämras. Barngrupperna i förskolorna är stora. Helt realistiskt, och om jag fick välja var mina skattepengar skulle gå i första hand, så skulle det INTE bli kollektivtrafiken. Det finns SÅ många andra hål att stoppa pengarna i först, att den nästan obefintliga kollektivtrafiken faktiskt inte skulle vara Prio 1 för mig. Det är ju så långt borta och helt orealistiskt att den skulle kunna förbättras såpass mycket att man kan ha nytta av den på riktigt. Jag tror inte att jag är ensam om att tänka så.
Det är så konstigt att många bilister tycker det är toppen med sänkt skatt på drivmedel, pengar som skulle kunna gå till vård och omsorg t ex.

Dessutom, de som har det svårast ekonomiskt har inte bil. Så det känns ändå rimligare att pengar läggs på kollektivtrafiken.

Det är så konstigt att många bilister tycker det är toppen med sänkt skatt på drivmedel, pengar som skulle kunna gå till vård och omsorg t ex.

Dessutom, de som har det svårast ekonomiskt har inte bil. Så det känns ändå rimligare att pengar läggs på kollektivtrafiken.
Vi har ju alla våra hjärtefrågor, tänker jag. Jag jobbar inom skolans värld och ser vilka utmaningar som existerar där, och vad som behöver förstärkas och förbättras. Precis som i min egen privata budget är ju pengarna begränsade och kan inte gå till allt.

Vi har ju alla våra hjärtefrågor, tänker jag. Jag jobbar inom skolans värld och ser vilka utmaningar som existerar där, och vad som behöver förstärkas och förbättras. Precis som i min egen privata budget är ju pengarna begränsade och kan inte gå till allt.
Jag har inget med skolan att göra och har inga barn men kan ju ändå se att det är vettigare på alla sätt att lägga pengarna på skolan än på sänkt bensinskatt.

Jag åker väldigt sällan kollektivt (och tankar bilen med diesel), men ser ju ändå att det är vettigare att satsa på kollektivtrafiken (och järnvägen!) än sänkt bensinskatt.

Jag har inget med skolan att göra och har inga barn men kan ju ändå se att det är vettigare på alla sätt att lägga pengarna på skolan än på sänkt bensinskatt.

Jag åker väldigt sällan kollektivt (och tankar bilen med diesel), men ser ju ändå att det är vettigare att satsa på kollektivtrafiken (och järnvägen!) än sänkt bensinskatt.
För min del spelar inte heller bensinskatten någon större roll eftersom jag kör väldigt lite och tankar sällan. Har en bensinsnål bil. Jag hade gärna sett att mina pengar gick till omsorg och skola istället.

Jag har tänkt skriva ett inlägg i den här tråden länge nu, men ja... Det är så tröttsamt att sådana här typer av samhällsfrågor (oavsett ingång) inte ska kunna diskuteras utan att den till 90 % ska bestå av anekdotiska "bevis" på varför den enskilda personen minsann inte kan eller inte kan det ena eller det andra. Också fascinerande varför man alltid ska hamna i svart eller vitt. "Nej det går INTE!" ifall ett förslag inte skulle fungera för 100 % av befolkningen 100 % av tiden.

Jag har jobbat "i branschen" på olika nivåer i många år nu. Jag tror inte att jag har träffat på någon varken inom professionen, akademin eller politiken som anser att frasen "minska bilberoendet på landsbygden" innebär att folk som bor på landsbygden ska leva utan bil. Men det betyder ju inte att åtgärder kan göras för att just minska både bilberoendet (dvs avsaknad av alternativ) och antal körda kilometrar (miljöfråga). Och då givetvis på samhällsnivå, inte för respektive enskild individ.

(Och ja, nu har jag lite slarvigt använt mig av "landsbygden". Men jag är givetvis medveten om att det här inte är en fråga om avgränsas av landsbygd/tätort. Förutsättningarna beror givetvis på långt mycket fler parametrar än så).

Men man kan inte leva ett helt liv med tillgång till ingen mer service än en nedläggningshotad närbutik och en bensinmack som är postombud?
Och de flesta i arbetsför ålder kan inte anpassa sin tillvaro (inklusive arbetsplatsens läge och tider) till typ tre bussturer om dagen vilka är utlagda efter skolans tider.
Bilen och folks beteende runt den är ju också en stor orsak till att servicen är nedläggningshotad och kollektivtrafiken har dåliga tider. Människor började hellre köra till butiker och service längre bort.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka