Bukefalos 28 år!

Att vara "hård" mot sin hund..

Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag förstår inte varför jag måste ha en massa argument?
Jag kan inte förklara allt. Men det gör mig inget. För det är så jag lever, allt måste inte redovisas och placeras i fack. Jag bara är. Jag säger det ju om och om igen. Argument mot vad? Jag anser bara inte att man får slå till djur. Jag är väl ingen laglös dåre för det.Jag har staket, för mina djur får inte gå på andras mark. Jag har koppel på min hund för att andra ska slippa hälsa ofrivilligt på honom. men hemma är vi bara vi, inte en som bestämmer och en som lyder, annars får den smisk, eller en som får gå överallt och sova i en stor go säng medans en ligger i en bur.Men det fungerar ändå. Det kommer anturligt,sånt som att hunden inte får äta från bordet osv. Visst tigger han, och ibland får han smaka. Katterna sover för övrigt på köksbordet i varsin korg. Om jag tar bort korgarna ligger dom på duken. Men det gör inget. jag har inte ont av det.jag tar inte saker på så stort allvar helt enkelt.

Fast vad som diskuteras är ju att du inte tycker ett djur behöver en ledare och det skulle vara intressant att höra varför du tycker så?

Om hunden står på bordet o äter din mat då? Du skriver innan att du använder ordet nej. Det visar ju för hunden att "nej, så gör vi inte"
Så gör ju vi andra här också :) De som slår får stå för sina åsikter. Jag korrigerar med ett nej, lyssnar inte min hund på det kan jag lyfta ner henne från bordet, putta till henne t.ex.

Ledare = jag bestämmer, jag ger trygghet,mat och kärlek
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

..men lydnad kan vara roligt for bade hund o forare.. handlar ju om hur man gor det! :) Min lille fjant, 3.5 manad tar eget initiativ till var "pa lek" lydnadstraning, gar fot av sig sjalv, satter sig fot vid inkallning - eller nar han soker uppmarksamhet.. hehe...

Det ska ju vara lika kul att leka lydnad som det ar med agility, piggt o positivt! :idea:

MrsScabtree?
Ville bara saga att du skriver klokt! :)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

. Jag är inte heller elak. Jag kan använda ordet nej till min hund i vissa lägen, men jag begär inte en massa lydnad av honom som ska utövas därför att matte/husse tycker att det är kul att träna lydnad. .

Därför ska man inte heller släppa sin hund lös i skogen, om man inte kan kräva att hunden kommer på inkallning? :)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

"Jag kan inte rasta mina hundar lösa i skogen och låta dem springa runt och leka och busa i snön om jag inte vet att den ovillkorligen kommer när jag kallar OAVSETT vad som dyker upp - vilt/andra hundar/personer ute på promenad osv.

Om någon hund faller ur vid något enstaka tillfälle, varför inte snabbt tala om att "det där accepteras inte!" ?

Fast du, säger du inte emot dig själv lite här? :)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Kan inte svara för swat ;), men ingen hund är 100% säker. Visst ska hunden vara så fostrad att man kan kräva att den lyder, men en och annan gång brister det. Då måste man kunna tala om att det här duger inte!

Jag använder nästan enbart röst när jag bannar mina hundar. Ibland får jag nypa tag i pudelns nackhår för att säga "Hallå! Jag pratar med dig!". Eftersom han är pudel gallskriker han då, men jag lovar att det inte gör ont, jag kan ta lika hårt när vi gosar och då njuter han.:D

Vid momentinlärning är det beröm som gäller. Jag straffar inte när det blir fel, men jag kräver hundens uppmärksamhet. Naturligtvis får jag jobba på att vara intressant för hunden också.

Min erfarenhet är att hundar älskar att göra saker tillsammans med sina människor. Konstigt vore det annars, vi har avlat på samarbetsvillighet i tusentals år!

Angående att vara hård...för tjugo-trettio år sen fick jag höra att jag var alldeles för snäll och mesig när jag hanterade hästar och hundar. Numera att jag är hård...när jag faktiskt blivit mjukare med åren!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

INGEN hund är 100%-ig! Inte mina och inte heller någon annans! Allt kan hända, alla hundar kan störas ut!

Mina hundar kommer på inkallning i "alla" lägen! Jag kan inte ens komma ihåg när någon av dem valde att ignorera en inkallning för att hitta på någon egen aktivitet...

Men därmed inte sagt att det inte KAN hända! När retningen blir stor nog kommer ju även mina hundar att välja mellan retningen och mitt kommando och välja retningen.

Ovillkorligen för mej betyder att jag är så säker som jag kan vara på att hundarna gör det jag säger när jag säger det! Men de är HUNDAR inte ofelbara maskiner!

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Svarar bara på första inlägget: Nej, verkligen inte normalt. Man slår inte sina djur, det gör man bara inte. Bra att du också tycker det är otänkbart.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Naturligtvis kan det handa att min hund inte lyssnar och kommer pa inkallelse... Det kan ocksa handa att taket rasar in eller nagot annat lika udda.
Jag forstar inte uttryck och antydningar att det inte ar bra eller kul for hunden att trana lydnad. Det absolut roligaste i min hund's liv ar att vara med mig och trana. Jag kan inte lata en 'dumbell' (apportbock, tror jag) ligga frame for hon ger aldrig upp utan kommer med den hela tiden. Om hon gar och nosar bredvid mig pa promenad och jag sager 'fot' blir hon jatte ivrig och jag har 100% uppmarksamhet hela tiden.
Jag har ett par hund hinder staende pa stall backen, nar jag gar forbi kommer Mandy ofta rusande och hoppar over hindren, liksom hon ofta kommer och gar fot utan tillsagelse. Nar vi tranar har vi kul... det ar en lek for henne... och for mig ocksa.:laugh:
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

INGEN hund är 100%-ig! Inte mina och inte heller någon annans! Allt kan hända, alla hundar kan störas ut!

Mina hundar kommer på inkallning i "alla" lägen! Jag kan inte ens komma ihåg när någon av dem valde att ignorera en inkallning för att hitta på någon egen aktivitet...

Men därmed inte sagt att det inte KAN hända! När retningen blir stor nog kommer ju även mina hundar att välja mellan retningen och mitt kommando och välja retningen.

Ovillkorligen för mej betyder att jag är så säker som jag kan vara på att hundarna gör det jag säger när jag säger det! Men de är HUNDAR inte ofelbara maskiner!

/Swat

okej, då fick jag svar på det, olika definition helt enkelt, tagga ner. Jag hade inte använt ordet ovillkorligen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 815
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 947
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp