Bukefalos 28 år!

Att vara "hård" mot sin hund..

Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Ahaa :idea: okej!

fast det är ju två helt olika grejer, eller flera olika.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

OBS!! KL

Jag blir lite full i skratt när jag läser här!

Själv erkänner jag glatt att jag kan vara inkonsekvent med mina hundar! Jag är så mycket mer än bara hundägare, så ibland får mina hundar komma i femte, sjätte eller sjunde hand vad gäller mitt engagemang!

Sedan undrar jag hur ni tänker som säger att ni inte kan kräva något av era hundar för då handlar det om maktmissbruk?!

Jag kräver många saker av mina hundar varje dag och jag har noll-tolerans på många beteenden!

I min hundgrupp finns en klar struktur! Där finns det individer som är mer dominanta och andra som anpassar sej oftare. Där styrs beteenden upp som den dominanta hunden ser som olämpliga och där lämnar vissa hundar de skönaste liggplatserna om en anna hund med "högre ställning" vill ha den osv.

I djurvärden fungerar INTE anarki!

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag är inte anarkist.

Och jag anser inte att jag har rätt att slå till mina djur om de inte behagar mig. Jag är varken hård, eller utövar någon form av maktmissbruk. Jag är inte heller elak. Jag kan använda ordet nej till min hund i vissa lägen, men jag begär inte en massa lydnad av honom som ska utövas därför att matte/husse tycker att det är kul att träna lydnad. Jag anser inte att det måste vara ett visst rangsystem som styr en flock utan att det kan vara andra saker vi ser, ett helt annat system. men det är ingen idé att jag försöker förklara för såna människor som er, för vi kommer ändå ingen vart, det vet vi ju sen innan. Det blir ju bara dödläge ändå. Tyvärr.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Själv erkänner jag glatt att jag kan vara inkonsekvent med mina hundar! Jag är så mycket mer än bara hundägare, så ibland får mina hundar komma i femte, sjätte eller sjunde hand vad gäller mitt engagemang!

Som de flesta alltså. Men frågan var ju, är det rätt att drämma till en hund när man som förare inte är konsekvent och tydlig i ett visst moment? Jag tycker inte det!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

*kl*

Jag kan nog vara hård mot min hund. Han har blivit lite knepig när vi möter småhundar, så senast idag tog jag tar i huvudet så vi fick ögonkontakt och sa ett skarpt nej när han började morra och kaxa upp sig. Kan även putta till honom i sidan om han drar och struntar i jag ber honom sakta ner när vi går.

Gör hellre det är att rycka och dra i kopplet flera gånger utan resultat. Skulle såklart vilja han lyssnade bara jag sa nej, men han låser sig ganska lätt och petar man till honom har man hans uppmärksamhet igen. Speciellt nu på vintern när det är halt ute.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag är inte anarkist.

Och jag anser inte att jag har rätt att slå till mina djur om de inte behagar mig. Jag är varken hård, eller utövar någon form av maktmissbruk. Jag är inte heller elak. Jag kan använda ordet nej till min hund i vissa lägen, men jag begär inte en massa lydnad av honom som ska utövas därför att matte/husse tycker att det är kul att träna lydnad. Jag anser inte att det måste vara ett visst rangsystem som styr en flock utan att det kan vara andra saker vi ser, ett helt annat system. men det är ingen idé att jag försöker förklara för såna människor som er, för vi kommer ändå ingen vart, det vet vi ju sen innan. Det blir ju bara dödläge ändå. Tyvärr.

Alltså det här är ett så typiskt svar för en som har slut på argument att det borde finnas i någon skolbok. Du har inte svarat på en enda fråga som ställts till dig i tråden fast åtminstone jag varit helt öppen för att försöka se saker på ditt vis. Detta är omöjligt för mig och alla andra om du inte kan förklara dig!
Du har upprepat hur du gör med dina djur till leda, men trots frågor om vad din tanke bakom detta är så viftar du bort det med "ni skulle inte förstå".

Okej? Nyss framställde du dig som unik och annorlunda i och med att du tror på relativ laglöshet. Antagligen blev du försvånad över att jag tror på viss homeoteapi (healing mm) och kanske i viss min olika former av kommunikatörer och även andra sidan. Vad är det som är så himla udda med dina teorier då som skulle göra att jag inte skulle kunna förstå dessa?

Problemet är inte att du lever med dina djur på ett visst vis. I ärlighetens namn tror jag att de flesta inte bryr sig ett dugg om hur du lever med dina djur. Vad man ifrågasätter är den generella frågan, vilket DU inte verkar förstå trots ihärdig upprepning.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag är inte anarkist.

Men du tror att djur och människor lever i laglöshet? Om inte..vem upprätthåller reglerna? Varför följer man regler någon annan stadgat? Varför ska den individen bestämma och inte den andra?
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Svar till de som svarat på min KL-tråd!

Jag tänker så här! Mina hundar har 20 timmars "fritid" varje dygn, den korta tid som jag kräver deras uppmärksamhet så har jag rätt att få den till 100%.

Nu har jag iof ett helt litet stim hundar, så mina promenader MÅSTE bara fungera!
Om någon hund då tex. glider fram under promenaden - som i exemplet ovan - så klappar jag hellre till den en gång på rumpan och kräver att den rättar in sej i den allmänna ordningen än håller på och "tjatar" eller stannar upp eller gör något annat.
Detta av den enkla orsaken att det är något som händer väldigt sällan och metoden fungerar för oss!

Att tro att man är en bättre hundägare - "snällare"/mer naturlig/mer "ursprunglig" eller vad som helst - för att man inte kräver saker av sina hundar, inte "utmanar" deras intelekt eller naturliga egenskaper blir bara komiskt!
Mina hundar älskar sin lydnadsträning, sin skyddsträning, sina spårarbeten och sina ruinsök! MEN för att vi skall kunna arbeta med dessa saker så MÅSTE jag kunna kontrollera dem in i minsta detalj!

Jag kan inte släppa min hund på en skyddsplan utan att veta att jag har hunden helt i min hand! Och att fajtas med en figge är något som mina hundar älskar allra mest...så om jag inte har lydnad på dem så kan de inte få göra det de älskar!! Enkelt!

Jag kan inte släppa någon av mina hundar på ett skogssök utan att veta att hunden är så lydig att jag kan avbryta och kalla in/parkera hunden om det skulle bli nödvändigt!

Jag kan inte rasta mina hundar lösa i skogen och låta dem springa runt och leka och busa i snön om jag inte vet att den ovillkorligen kommer när jag kallar OAVSETT vad som dyker upp - vilt/andra hundar/personer ute på promenad osv.

Så lydnad är för mej ett redkap som gör att jag och hundarna kan ha ÄNNU roligare, ha ÄNNU mer frihet och tänja på gränserna mycket, mycket mer vad gäller olika "arbeten".

Sedan tror jag personligen på att den bästa och enklaste vägen till en bra vardagslydnad är när man både belönar och korrigerar! Att man gör det så ENKELT som möjligt för hunden!
Det här vill jag att du gör - Det här vill jag att du låter bli!

/Swat
 
Senast ändrad:
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Var detta inlägget verkligen till mig? Verkar som att det skulle gått till skogstroll.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Fast MrsScabtree... Mina hundar är vuxna, de går ordentligt i koppel, så vari ligger problemet?

Det är ju inte så att jag låter dem gå olika "fint" vid olika tillfällen! När vi går i koppel så går vi alltid "fint" - att dra är aldrig tillåtet!

Om någon hund faller ur vid något enstaka tillfälle, varför inte snabbt tala om att "det där accepteras inte!" ?

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Svarar ändå.

Jag tycker det blir dubbelmoral i inlägget. Du vill ha 100 procentig lydnad och uppmärksamhet, men ibland glider hunden ur och då blir följden att drämma till.

Poängen är inte att det är tilldrämmandet som jag reagerar på (om du inte slår jävligt hårt då vill säga). Utan inkonsekvensen i ett moment du anser dig behöva ha full koll på. Alltså..för mig är det så att antingen kan hunden sitt eller så kan den det inte.

(Och än en gång säger jag inte att jag begår samma misstag. Men det är ju just det som det är. Ett misstag och rent slavr för det. Förtjänar hunden bestraffning för att jag är klantig?)
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag förstår inte riktigt hur du menar...

Jag vill ha lydnad på mina hundar för bara då fungerar vardagen och även tex. bruksträningen !

Detta innebär dock INTE att mina hundar aldrig gör saker som jag inte tänkt mej! Självklart gör de det!!

Att då korrigera dem - påminna dem - är naturligt för mej! Varför skulle jag inte göra detta?

Bara för att en hund kan en sak innebär det ju inte att den ALDRIG kommer göra den saken på ett vis som vi inte tycker är optimalt!! Eller?

När dina hundar kan tex. sitta innan de skall få sin mat. Om de då en dag väljer att stå upp, sätter du ändå ner maten?
Eller säger du "Nej lilla vän, här är det sitt innan maten som gäller!" och serverar maten först när hunden sitter på rumpan?

För mej är det nämligen samma sak!

/Swat
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag förstår inte varför jag måste ha en massa argument?
Jag kan inte förklara allt. Men det gör mig inget. För det är så jag lever, allt måste inte redovisas och placeras i fack. Jag bara är. Jag säger det ju om och om igen. Argument mot vad? Jag anser bara inte att man får slå till djur. Jag är väl ingen laglös dåre för det.Jag har staket, för mina djur får inte gå på andras mark. Jag har koppel på min hund för att andra ska slippa hälsa ofrivilligt på honom. men hemma är vi bara vi, inte en som bestämmer och en som lyder, annars får den smisk, eller en som får gå överallt och sova i en stor go säng medans en ligger i en bur.Men det fungerar ändå. Det kommer anturligt,sånt som att hunden inte får äta från bordet osv. Visst tigger han, och ibland får han smaka. Katterna sover för övrigt på köksbordet i varsin korg. Om jag tar bort korgarna ligger dom på duken. Men det gör inget. jag har inte ont av det.jag tar inte saker på så stort allvar helt enkelt.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

På vilket sätt glädjer det dig att tvinga hunden att utföra sitt momentet innan den får mat? Vad gör det om hunden står upp? Har man inte bara ett visst behov av att utöva makt om man håller på med sånt?
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag upprepar om nödvändigt kommandot tills de gör det jag säger (HÖGST 2 ggr). Skulle de absolut inte lyda skulle jag antagligen sura till och bli mer fysisk. MEN! I efterhand hade jag naturligtvis funderat över varför det gör som de gör´och vart de hittat ett glapp. Hundar läser oss 24 timmar om dygnet..Vi människor läser våra hundar...typ när vi orkar :D

Med andra ord är det inte konstigt att de ibland hittar små kryphål, de är ju opportunister!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag förstår inte varför jag måste ha en massa argument?
Jag kan inte förklara allt. Men det gör mig inget. För det är så jag lever, allt måste inte redovisas och placeras i fack. Jag bara är. Jag säger det ju om och om igen. Argument mot vad? Jag anser bara inte att man får slå till djur. Jag är väl ingen laglös dåre för det.Jag har staket, för mina djur får inte gå på andras mark. Jag har koppel på min hund för att andra ska slippa hälsa ofrivilligt på honom. men hemma är vi bara vi, inte en som bestämmer och en som lyder, annars får den smisk, eller en som får gå överallt och sova i en stor go säng medans en ligger i en bur.Men det fungerar ändå. Det kommer anturligt,sånt som att hunden inte får äta från bordet osv. Visst tigger han, och ibland får han smaka. Katterna sover för övrigt på köksbordet i varsin korg. Om jag tar bort korgarna ligger dom på duken. Men det gör inget. jag har inte ont av det.jag tar inte saker på så stort allvar helt enkelt.

Förlåt mig. Men vet du över huvud taget om vad du själv skriver?
DU sa att du inte orkade förklara för att "ingen förstår ändå". Alltså HAR du argument eller så är DET ett argument för att slippa förklara.

Det enda du gjort i denna tråden är att förklara ditt liv med dina djur. Ingen är intresserad av vart dina katter sover eller hur du går en promenad! Man ställer sig frågan VARFÖR du gör som du gör. Vad din eftertanke är. Då skriver du "ni skulle inte förstå".

På direkt ställda frågor är dina svar "jag tycker att det är ok att min hund tigger"..Det blir liksom goddag yxskaft. Ungefär som att du frågar "Slår du dina barn?" och jag svarar "Jag promenerar med både hund, barn och häst lösa".

Du svarar på alla möjliga slags frågor med berättelser ur ditt liv om och om igen trots att det inte är relevant. Det hade varit en annan sak om du sa "jag ha ringa argument, jag vill bara att alla ska veta hur mitt liv ser ut". Alright?
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

På vilket sätt glädjer det dig att tvinga hunden att utföra sitt momentet innan den får mat? Vad gör det om hunden står upp? Har man inte bara ett visst behov av att utöva makt om man håller på med sånt?

Jag ber min hund att ligga i sin säng innan hon får maten eftersom att det annars är helt omöjligt för mig att ens förbereda den. Hade hon fått göra som hon ville hade jag inte ens kunnat lägga en köttbit i matskålen utan att hon hade klättrat på mig och diskbänken och huggit efter köttstycket=med risk för att jag blir skadad. Det är inte en elak gest av henne, men det gör mig illa och jag behöver längre tid att förbereda maten med alla vitaminer som ska i osv. (Ja , hon är matfixerad). Hade jag stängt henne ute hadr hon rivit sönder dörrn. Hur hade du löst det problemet?
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Ha ha ha... Japp, allt jag gör med mina hundar hänger samman med att jag innerst inne är en liten makt-törstande person!! :D

Inte alls för att det skapar rutiner som gör att utfodringen av många hundar blir enkel och mindre stressande!
Inte alls för att det blir mycket enklare för alla inblandade om hundarna sitter ner när jag kommer med x-antal matskålar med mat!
Inte alls för att det skapar trygghet för alla inblandade att alla hundar har sin plats att äta på där de sitter och väntar tills de fått sin skål med mat och ett "varsågod"-kommando!

Nej då... ALL lydnad och alla mina regler och rutiner är bara blaj! För att tillfredställa mina mörka lustar! :devil:

/Swat = Dr Evil
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 815
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 947
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp