Att vara punktlig eller tidig till bokade tider

Bukefalos 30 år!

Jag kommer gärna i god tid innan. Nu när jag bor i stan och går typ överallt så är det skönt att hinna varva ner lite innan besöket.

Pratar vi bara läkartider?
Om, jag bokat tid överlag brukar jag försöka vara där fem-tio minuter innan oavsett om det är frisören, en arbetsintervju eller tandläkaren. Inte så mycket tidigare, det känns mest onödigt.
Hos vetten är jag alltid prick i tid eftersom inget av djuren gillar väntrummet, så att chansa på att få komma in tidigt känns inte lämpligt. :)

Jag är dessvärre en hopplös tidsoptimist när det kommer till att göra mig i ordning och lämna hemmet, så jag anländer ofta med minsta möjliga marginal (jag är dock sällan sen vill jag påpeka här). Som @Stefffie ovan ser jag det som att jag är där i god tid om jag kommer dit 5 minuter före bokad tid :angel:

En halvtimme är inte tidigt tycker jag, det är ju att vara där i förväg på något sätt.

Får du betalt då? Skulle aldrig falla mig in att börja arbeta innan jag får betalt, och inte är där så roligt att jag bara hänger en halvtimme heller. :D

Jag brukar vara på jobbet som tidigast 10 minuter innan vi börjar. No way att jag hänger där mer än nödvändigt utan att få betalt.
Samma när jag ska hem, stämplar jag ut mer än 1 minut över tiden känner jag mig lurad på min fritid 😆

Jag försöker vara i god tid för att slippa stressa, är gärna på plats ca 10 min innan min bokning för att ha lite wiggleroom om nånting händer.

När ena katten ska ha sin månatliga spruta mot artrossmärta är vi ofta redan ute lagom till vår tid börjar iom att en spruta går så fort - vi har ofta tid strax före lunch så jag gissar att det är uppskattat :D Och att vara ute i tid har varit guld när jag vid ett tillfälle fått vända om när jag glömt medicinen hemma!

Jag brukar vara på jobbet som tidigast 10 minuter innan vi börjar. No way att jag hänger där mer än nödvändigt utan att få betalt.
Samma när jag ska hem, stämplar jag ut mer än 1 minut över tiden känner jag mig lurad på min fritid 😆
Hade jag inte haft flextid så hade jag definitivt inte heller dröjt kvar på jobbet. Med min flextid så noterar jag nitiskt exakt minut :angel: (även när jag kommer fram förstås) Tycker dock att det är skönt att ha övertid att ta av när man vill sluta tidigare eller börja senare någon dag, skulle inte våga motsatsen.

Jag är dessvärre en hopplös tidsoptimist när det kommer till att göra mig i ordning och lämna hemmet, så jag anländer ofta med minsta möjliga marginal (jag är dock sällan sen vill jag påpeka här). Som @Stefffie ovan ser jag det som att jag är där i god tid om jag kommer dit 5 minuter före bokad tid :angel:
Jag är också en tidsoptimist :angel: men medveten om det, så är det saker som inte brukar hända varje dag så brukar jag försöka ta i med tiden i huvudet - som att jag ska vara framme prick kl 12 och det tar 20 minuter att åka, då säger jag åt mig själv i huvudet att jag ska åka kl 11.30 för då åker jag iväg typ 11:37 - know thyself :cool::angel:

Lite ovanliga händelser får lite extra sprätt på mig så att jag försöker tänka och planera, med min tidsoptimism i åtanke, så att jag kommer fram ca 5-10 minuter innan tex läkartid.

Gäller det dock jobbet, sånt som händer vardagligen eller mera avslappnat. Då är det en helt annan sak :angel: På morgonen så får jag sparka mig själv i baken och så tar ca 10 minuter från det jag ligger i sängen till att jag sitter i bilen :rofl: Snoozar knappen är en underbar förbannelse :angel:

Senast ändrad:
En halvtimme är inte tidigt tycker jag, det är ju att vara där i förväg på något sätt.

Får du betalt då? Skulle aldrig falla mig in att börja arbeta innan jag får betalt, och inte är där så roligt att jag bara hänger en halvtimme heller. :D
Men vi sitter i lunchrummet innan vi börjar jobba. Jag 15-20 min då jag äter en macka och dricker kaffe. Jag vill iaf ha lite marginal om nått händer på vägen.

Men vi sitter i lunchrummet innan vi börjar jobba. Jag 15-20 min då jag äter en macka och dricker kaffe. Jag vill iaf ha lite marginal om nått händer på vägen.
En kvart känns lite mer rimligt om man vill ta en kaffe eller har långt att pendla, själv tar jag hellre kaffekoppen hemma än sitter på jobbet. En halvtimme tidig varje dag skulle för mig kännas som slöseri med fritid, men det är ju jag. :)

En kvart känns lite mer rimligt om man vill ta en kaffe eller har långt att pendla, själv tar jag hellre kaffekoppen hemma än sitter på jobbet. En halvtimme tidig varje dag skulle för mig kännas som slöseri med fritid, men det är ju jag. :)
Ibland är jag där lite tidigare beror på magnetarslet i sängen. Dvs hur väldigt trött man är på morgonen och om sambon och jag samåker.

• Gilla
Reactions: Sel
Till vårdbesök brukar jag komma några minuter innan. Är jag tidig sitter jag i bilen och väntar, skönare att sitta i lugn och ro och sen corona vet jag att en del mottagningar inte ville ha folk sittande i väntrummet för länge. Är det dessutom ett vårdbesök jag är nervös för blir det bara värre av att bli sittande i väntrum för länge. Har ytterst sällan blivit hämtad före min bokade tid, oftast senare.

Jag brukar vara i god tid, 15-20 min tidigare. Har aldrig blivit inkallad tidigare, däremot ofta 20-30 minuter sent.

Just mammografi, som någon annan nämnde, har det lönat sig för mig att vara ute i god tid. Då brukar man i princip alltid komma in tidigt! Tandläkaren brukar vara punktlig på minuten/något sen.

Jag fattar inte fördelen med att vara så tidig att man - kanske - får komma in tidigare. Totalt sett torde tidsåtgången ändå bli densamma som om man är där så att man är redo vid rätt tid. Att vänta bortåt en halvtimme extra, och få komma in tio minuter tidigare, tex. Hur är det smidigare än komma i lagom tid, och faktiskt allra oftast få komma in på den avtalade tiden? Jag ser bara längre väntetid i onödan med den där stora framförhållningen.

Jag är ofta tidig. Får aldrig komma in tidigt utan det leder mest till att jag får sitta där i evigheter och vänta..

Kan tillägga att jag jobbar i vården och aldrig hämtar folk tidigare. Hämtar på utsatt tid även om jag ser att de kommit tidigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka