Bukefalos 28 år!

Att vara sitt bästa jag hela tiden

Jag försöker göra mitt bästa hela tiden. Jag tar mig i kragen flera gånger varje dag och gör. Jag pressar mig igenom motståndet och bara gör. Känner mig som en ofrivillig human doing i stället för en human being. Och det känns inte så himla toppen. Det är tröttande.

Men vad har jag för val?
 

Ingen är sitt bästa jag hela tiden. Det låter väldigt jobbigt att sträva efter det alltid. Ibland måste man nöja sig med bra nog.
Men vad är bra nog? Måste ju ligga i med jobbsökningen för att få en chans att få jobb. Och så måste jag hantera ved om jag inte ska frysa eller betala dyrt för luftvärmepumpen. Sen köper jag inte färdiga rätter längre för jag har inte råd och måste därmed laga mat. Det gör jag delvis med boendestödet men måste även ta mig i kragen och göra det på egen hand. Men det känns som om jag bara baxar mig igenom tillvaron. Och det vete fan hur jag ska klara av att sköta den nödvändiga markservicen när jag får jobb. Det måste bara gå.
 
Men vad är bra nog? Måste ju ligga i med jobbsökningen för att få en chans att få jobb. Och så måste jag hantera ved om jag inte ska frysa eller betala dyrt för luftvärmepumpen. Sen köper jag inte färdiga rätter längre för jag har inte råd och måste därmed laga mat. Det gör jag delvis med boendestödet men måste även ta mig i kragen och göra det på egen hand. Men det känns som om jag bara baxar mig igenom tillvaron. Och det vete fan hur jag ska klara av att sköta den nödvändiga markservicen när jag får jobb. Det måste bara gå.

Mitt bästa jag skulle just nu städat. Men jag är trött, känner mig sliten och har semester så jag sitter vid datorn och tar det lugnt. Det är bra nog just nu. Jag får vara mitt bästa jag en annan dag.
 
Mitt bästa jag skulle just nu städat. Men jag är trött, känner mig sliten och har semester så jag sitter vid datorn och tar det lugnt. Det är bra nog just nu. Jag får vara mitt bästa jag en annan dag.
Åh, jag orkar inte städa alls utan boendestödet.
 
Jag är mitt bästa jag hela tiden. Mitt värde sitter inte i det, och jag vägrar försöka övertala mig att så är fallet.

Ibland behöver jag dra det tunga lasset och ta mig i kragen och streta på. Ibland ligger jag kvar i soffan och pillar navelludd. Men jag vet också med mig att jag är en arbetshäst och behöver dra regelbundet för att vara nöjd med tillvaron. Jag gillar att det är lagom städat och jag gillar att äta vällagad mat.
 
Jag är mitt bästa jag hela tiden. Mitt värde sitter inte i det, och jag vägrar försöka övertala mig att så är fallet.

Ibland behöver jag dra det tunga lasset och ta mig i kragen och streta på. Ibland ligger jag kvar i soffan och pillar navelludd. Men jag vet också med mig att jag är en arbetshäst och behöver dra regelbundet för att vara nöjd med tillvaron. Jag gillar att det är lagom städat och jag gillar att äta vällagad mat.
Jag känner mig bara så trött hela tiden. Stod i vedboden idag och lassade ved. Fick pausa då och då för jag var så trött. Samma med jobbsökandet. Det är en kamp.

Jag har ingen energi och mår inte bra av att behöva kämpa med saker jag inte orkar.
 
Jag känner mig bara så trött hela tiden. Stod i vedboden idag och lassade ved. Fick pausa då och då för jag var så trött. Samma med jobbsökandet. Det är en kamp.

Jag har ingen energi och mår inte bra av att behöva kämpa med saker jag inte orkar.
En del är acceptans, en annan del är att försöka hitta balansen, men den är svår. Att göra tillräckligt för att känna sig tillfreds och inte liksom fastna i säng/soffläge, men ändå inte så mycket att man tar slut och inte orkar något alls. Jag tycker du gör det bra även om det känns tröstlöst.
 
En del är acceptans, en annan del är att försöka hitta balansen, men den är svår. Att göra tillräckligt för att känna sig tillfreds och inte liksom fastna i säng/soffläge, men ändå inte så mycket att man tar slut och inte orkar något alls. Jag tycker du gör det bra även om det känns tröstlöst.
Jag önskar att jag kunde ta lite ledigt i jobbsökandet och vedhanteringen ibland och någon genväg med maten, men har inte råd. Är ju ekonomiskt pressad.
 
Jag önskar att jag slapp jobba 14 timmar om dagen och ändå inte veta om corona tog död på businessen. Och jag önskar att elpriset gick ner en smula så räkningen håller sig under 10 000 kr. Eller att det ens gick att köpa ved (går inte här nere, finns ingen) så det blev lite avlastning i ekonomin.
 
Jag önskar att jag slapp jobba 14 timmar om dagen och ändå inte veta om corona tog död på businessen. Och jag önskar att elpriset gick ner en smula så räkningen håller sig under 10 000 kr. Eller att det ens gick att köpa ved (går inte här nere, finns ingen) så det blev lite avlastning i ekonomin.
Usch. Ingen kul sits det heller.

Jag får knappt ens ut 10000 i månaden så sådana elräkningar skulle vara katastrof för mig.
 
Usch. Ingen kul sits det heller.

Jag får knappt ens ut 10000 i månaden så sådana elräkningar skulle vara katastrof för mig.

Ja, det hade onekligen varit bra att kunna få tag på ved för att avlasta luft/vattenvärmepumpen. Men det har gått åt så mycket ved att hela förbrukningen redan gått åt för att hålla elfakturan nere :(
 
Jag tänker att rent språkmässigt om jag var mitt bästa jag hela tiden skulle det inte vara mitt bästa jag, det skulle vara mitt genomsnittliga jag.

Det är så lätt (i vårt samhälle) att mäta "bästa jag" i form av mest prestation och då tror jag det är supersvårt att vara det hela tiden. Vi är inte gjorda för topprestation hela tiden (även om vår topp är medioker). Om vi kunde bara topprestera så skulle inte atleters träningsschema innehålla vila. Men att vara vårt bästa jag som i att hantera stunden och oss själva så schysst och realistiskt som möjligt.

Om det kräver all din ork att få iväg en jobbansökan och antingen få in ved eller fixa mat en dag, då kanske det är en bra nivå. Att vara sitt bästa jag den tiden och få ladda batterier, kattgosa, trädgårdsplanera, vegetera, gråta lite resten av tiden.

Jag har precis börjat jobba 2 h/dag (istället för 1). Klarar (typ) att hålla ihop mig den tiden men då krävs matlådor och resterande tid i sängen. Så jag tänker att två timmar om dagen behöver jag vara ett så bra jag som möjligt just då - att mitt bästa jag är olika olika dagar, timmar och minuter - och resten av tiden får jag ge till mig själv vad jag behöver för att få till de där två timmarna.

Det finns så mycket "ska" kring att klara sig själv. Det är också väldigt skönt, såklart! Men för mig är det viktigt att se skillnad på måsten som faktiskt är måsten och "måsten" som faktiskt kan stå tillbaka.

För mig hjälper det att inte ha annat än de rimliga måstena på att-göra-listan. Så om ved, mat, jobbsök är minimum så tycker jag du ska ha en klapp på axeln när det är klart. Även om det tagit hela dagen och även om du önskar att det inte vore så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mer eller mindre på dåligt humör jämt. Min to-do-lista känns som en kravlista. Jag känner mig som en human doing i stället för en...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 403
Senast: Tonto
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 812
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp