Att vara stressad. Alltid.

Har för mig att hyresvärden har rätt att säga upp dig om denne ska använda huset till att bo i själv. Och även om det är hans son som ska bo där, så kanske hyresvärden kommer stå skriven där och då är det nog kört.
Mja, om jag inte minns fel så skrev @Inte_Ung att eftersom han inte är privat hyresvärd så kan han inte göra så, han hyr ju ut flera andra lägenheter. Något sådant var det. Det lugnade min själ något, men han är en stressfaktor, en onödig sådan också. Han borde tagga ner lite kan jag tycka.

Vilket trådkap det här blir men jag tvättar bara håret varannan vecka. :) då blir det lockigt och fint, tvättar jag det varje dag blir det risbuske.

Rutiner är bra. 9.30, 11, 14, 17, 19 är fasta punkter, för mat och för säng. men däremellan händer ju allehanda. ;)

Besvärligt med medecintrasslet. Har du dosett? Jag skulle aldrig klara mig utan.

Hur gör du för att behålla dit lugnt trots stress?

Jag funderar på om stress privat och stress på jobbet upplevs olika, vad tror du? När jag stressar på jobbet känns det inte som det jag känner nu, jag kan liksom släpa stressen när jag kommer hem om jag stressat på jobbet och jag kan vara lugn i stressen på jobbet på ett annat vis. Fokuserad och organiserad kan jag vara, det är konstigt att det är skillnad. Men kan skillnaden vara att stressen på jobbet är just på jobbet och kan släppas när jag kommer hem medan stressen jag känner nu inte kan släppas då den är i livet på ett annat sätt. Någon skrev att det är livet som stressar, kanske är det så.

När jag känner att stressen ökar i arbetet, så brukar jag börja planera hur det går smidigast att lösa problemen. Sedan håller jag mig till den, kan bli lite av ett tunnelseende men hjälper oerhört att sänka stresströskeln. Märker jag att min planering behöver en korrigering, så får jag göra den och hålla mig till det.

Ja jag tror att stress kan vara olika, och det är också svårare för mig att hantera stress i det privata livet än vad det är i arbete. Men jag tillämpar samma princip även här, håller mig till det jag planerat även fast det kan kännas frestande att avvika.

Jag tror jag förstår hur du enar nu. Då hade jag nig inte förstått ett smack, men nu verkar det lite klarare.

Vi har fått tips på böcker vi ska koppla det till och har de men det står liksom inget lättfattat för tröga i den, men vi verkar ha lite koll på det trots allt. Kanske. :)

Vi vet att vi ska skriva i 12 och ha 1,5 i radavstånd, men jag skriver alltid i större textstorlek då jag ser dåligt, och minskar det sedan när allt sätts ihop innan inlämning. Annars kan jag inte läsa vad jag skriver och får ont i mina ögon i onödan. :)
Poängen med allt förklarande är att din studie (hypotetiskt sett) skall kunnas göras om av någon annan, och att din metoddel blir en handbok som förklarar vad du gjorde och varför.

Så fattade jag det i vart fall. Blir det fel någonstans pg av brist på källa så är det ett väldigt litet problem i det stora hela. det är ju hyfsat enkelt att komplettera med, så ägna inte dagar just nu åt att hitta källor på det som är svårt, jag hade nog chansat och skrivit något i stil med "enkäter är frågeformulär..." och kopplat till enkätboken utan att ange sida och hoppats komma undan med det. Klart värre att inte ha ett tydligt syfte, eller att inte kunna källhänvisa viktigare begrepp som kvalitativ/ kvantitativ och sådant tror jag. Prova boken Metodpraktikan, eller vetenskapsteori för nybörjare, de två tillsammans hjälpte mig igenom mina vetenskapliga texter.

Du vet väl att du kan zooma i word? Och välja att ha tex 150 eller 200% inzoomning av dokumentet, så slipper du formatera om det och ser hela tiden hur många sidor du lyckats skrapa ihop.

Vilket trådkap det här blir men jag tvättar bara håret varannan vecka. :) då blir det lockigt och fint, tvättar jag det varje dag blir det risbuske.

Rutiner är bra. 9.30, 11, 14, 17, 19 är fasta punkter, för mat och för säng. men däremellan händer ju allehanda. ;)

Besvärligt med medecintrasslet. Har du dosett? Jag skulle aldrig klara mig utan.
Aha! Jag vill tvätta mitt hår varannan dag men det vill bli tvättat varje dag nuförtiden. Jag slarvar dock....:o

Bra att rutiner funkar! Och ja, däremellan brukar allt hända!:D

Jag har dosett, men jag glömde helt enkelt att ens kika där den dagen så därför blev det så knäppt. Har märkt att den nya medicinen verkligen måste tas regelbundet och inte skjutas på nämnvärt, det blir inte bra alls om jag gör det, så jag har varit noga sedan jag kom på det, men så hände detta. Har försökt i helgen att få ordning på det igen, så det inte blir trassel med medicinen i kroppen för länge pga detta,.

När jag känner att stressen ökar i arbetet, så brukar jag börja planera hur det går smidigast att lösa problemen. Sedan håller jag mig till den, kan bli lite av ett tunnelseende men hjälper oerhört att sänka stresströskeln. Märker jag att min planering behöver en korrigering, så får jag göra den och hålla mig till det.

Ja jag tror att stress kan vara olika, och det är också svårare för mig att hantera stress i det privata livet än vad det är i arbete. Men jag tillämpar samma princip även här, håller mig till det jag planerat även fast det kan kännas frestande att avvika.
Det där känner jag igen faktiskt. Jag funkar liknande på jobbet. Jobbet måste bli gjort under den tiden jag har och jag vill inte jobba över för det får jag inte betalt för. Jag brukar skaffa mig ett system att göra sakerna på, så att jag inget glömmer utan istället vet exakt var jag varit . Men det känns så svårt att göra det när det gäller skolan och ... ja resten av livet. Jobbet är en liten del i det egentligen. Men jag har aldrig tänkt att jag kan göra något liknande med skolan och stressen. På sätt och vis kanske jag gör det ändå eftersom jag inte slutat skolan trots att det varit tufft och inte sagt att jag inte ska flytta till favvostaden trots att det är långt borta och jag lär bli ensammast i världen och inte känna mig hemma på riktigt kanske. Jag som har bott max 3 mil från min familj sedan jag föddes. Det är ju två saker jag stått fast vid enormt hela tiden.

Poängen med allt förklarande är att din studie (hypotetiskt sett) skall kunnas göras om av någon annan, och att din metoddel blir en handbok som förklarar vad du gjorde och varför.

Så fattade jag det i vart fall. Blir det fel någonstans pg av brist på källa så är det ett väldigt litet problem i det stora hela. det är ju hyfsat enkelt att komplettera med, så ägna inte dagar just nu åt att hitta källor på det som är svårt, jag hade nog chansat och skrivit något i stil med "enkäter är frågeformulär..." och kopplat till enkätboken utan att ange sida och hoppats komma undan med det. Klart värre att inte ha ett tydligt syfte, eller att inte kunna källhänvisa viktigare begrepp som kvalitativ/ kvantitativ och sådant tror jag. Prova boken Metodpraktikan, eller vetenskapsteori för nybörjare, de två tillsammans hjälpte mig igenom mina vetenskapliga texter.

Du vet väl att du kan zooma i word? Och välja att ha tex 150 eller 200% inzoomning av dokumentet, så slipper du formatera om det och ser hela tiden hur många sidor du lyckats skrapa ihop.
Fast i vår metoddel har vi förklarat exakt hur vi gjort, det är det som är det lätta i just metoden. Det svåra har varit att koppla det till böckerna. Men jag tror det är ordnat nu, ska finslipa på det i morgon, jag och vännen. Jag tror det blir bra i alla fall, hon är mycket duktigare än vad jag är!
Vi har inte riktigt tid att testa nya böcker nu, det ska in på onsdag senast kl 12 :nailbiting::arghh:O_o:eek::meh::cautious::wtf: Men håll tummarna i alla fall! Samordnaren sa att alla får komplettera så vi blir ju inte förvånade så klart. Vi ska bara försöka vara beredda på VAD som ska kompletteras (antagligen metoden). Och så ska jag läsa en drös andra arbeten och opponera på någon av dem. Jisses, man kan bli underkänd på opponeringen också fick jag veta så jag kan ju säga att jag är rätt nervös, jag måste använda hjärnan men ser sällan fel som andra ser- och nu tivingas jag göra det! :arghh:

Nej jag visste inte att man kan zooma så. Eller nej, vänta, jag har inte Word, jag har Open office skrivprogram! Word är för dyrt för min studentekonomi och open office har funkat bra. Det är först nu jag märker problem när programmen ska kombineras....:down:

När jag gick på psykologprogrammet lärde vi oss att stress är en upplevelse, som inte har med vad som händer att göra utan hur vi tolkar det som händer. Det stämmer nog. Men det betyder ju inte att stressen alltid är den drabbades fel, men det betyder att man kan påverka den ganska mycket, tror jag. Eller iallafall påverka hur man bemöter den.

När jag mår bra känner jag nästan ingen stress alls, även om jag pluggar heltid och jobbar halvtid och tränar och går ut jämt. När jag mår dåligt kan jag bli stressad av att gå över gatan för att köpa mjölk. Men även när mitt liv har låg stressnivå, som nu, så märker jag att stora delar av min tid går åt till att undvika stressen. Jag har massa strategier, tankeknep och rutiner som jag håller på med nästan omedvetet, så på ett sätt så styr ju stressen mitt liv även när den inte är där. Men det känns okej, så länge jag har koll på det, så länge jag är aktiv och inte låter det skölja över mig oförberett.

Jag tycker också att jag märker att ju mer aktiv jag är i att hantera stressen, ju mer försvinner den. För bara något år sedan behövde jag otroligt många fler strategier för att hålla stressen borta, "strategier" som nästan liknade tvångstankar. Nu blir jag förvånad över hur många saker jag bara kan låta hända utan att bry mig. Nästan för många. Håller på att bli The Dude.

När jag gick på psykologprogrammet lärde vi oss att stress är en upplevelse, som inte har med vad som händer att göra utan hur vi tolkar det som händer. Det stämmer nog. Men det betyder ju inte att stressen alltid är den drabbades fel, men det betyder att man kan påverka den ganska mycket, tror jag. Eller iallafall påverka hur man bemöter den.

När jag mår bra känner jag nästan ingen stress alls, även om jag pluggar heltid och jobbar halvtid och tränar och går ut jämt. När jag mår dåligt kan jag bli stressad av att gå över gatan för att köpa mjölk. Men även när mitt liv har låg stressnivå, som nu, så märker jag att stora delar av min tid går åt till att undvika stressen. Jag har massa strategier, tankeknep och rutiner som jag håller på med nästan omedvetet, så på ett sätt så styr ju stressen mitt liv även när den inte är där. Men det känns okej, så länge jag har koll på det, så länge jag är aktiv och inte låter det skölja över mig oförberett.

Jag tycker också att jag märker att ju mer aktiv jag är i att hantera stressen, ju mer försvinner den. För bara något år sedan behövde jag otroligt många fler strategier för att hålla stressen borta, "strategier" som nästan liknade tvångstankar. Nu blir jag förvånad över hur många saker jag bara kan låta hända utan att bry mig. Nästan för många. Håller på att bli The Dude.
Jag tror också att stress är en upplevelse, ett sätt som an tolkar det som händer. Det är nog därför vi upplever stress på olika vis. Någon har hög stresströskel medan någon annan kan ha låg eller obefintlig.

Jag märkte ju själv av att när jag gjorde några av råden här så kände jag mig mindre stressad trots att "samma mängd stress" har funnits hela tiden ju. I dag känner jag mig mindre stressad än vad jag gjorde i torsdags t.ex. och enda skillnaden är att det är några dagar färre till inlämning och examen än vad det var i torsdags....

Jag känner mig nästan alltid stressad, är otålig , fattar/pratar fort osv.
Sen vet jag inte om det är så min personlighet eller om det blivit värre av hypertyreosen.
Sen kan jag bli mansisk istället och gör en massa saker.
Kollar även olika sidor på internet ofta, samma saker. Googlar direkt om det är nåt jag vill veta.
Svårt att få hjärnan att koppla av:crazy:

Jag känner mig nästan alltid stressad, är otålig , fattar/pratar fort osv.
Sen vet jag inte om det är så min personlighet eller om det blivit värre av hypertyreosen.
Sen kan jag bli mansisk istället och gör en massa saker.
Kollar även olika sidor på internet ofta, samma saker. Googlar direkt om det är nåt jag vill veta.
Svårt att få hjärnan att koppla av:crazy:
Ja den där otåligheten, att stå och stressa i en kö, sucka och väga från ena foten till andra, att se sig omkring och känna att alla är sååå långsamma! :o

Jag googlar inte lika mycket som förut, jag orkar inte, det är för mycket information att sålla mellan, jag blir bara stressad av allt jag inte kan när jag googlar.

Ja jag tvättar extremt sällan. Men jag har ett hår med diagnoser också kanske? ;)

Äter du frukost varje dag? kan du ta medecinen då? testat påminnelse i mobilen?
Jag skulle glömma varje dag på kvällen utan påminnelse, och påminnelse på påminnelsen och som
en back-up påminnelse i makens telefon också. ;-) men det är medecin mot bipolär sjukdom- jag blir kanon dålig direkt om jag missar en enda gång.

Ja jag tvättar extremt sällan. Men jag har ett hår med diagnoser också kanske? ;)

Äter du frukost varje dag? kan du ta medecinen då? testat påminnelse i mobilen?
Jag skulle glömma varje dag på kvällen utan påminnelse, och påminnelse på påminnelsen och som
en back-up påminnelse i makens telefon också. ;-) men det är medecin mot bipolär sjukdom- jag blir kanon dålig direkt om jag missar en enda gång.
Våra hår har nog diagnoser, både ditt och mitt. Mitt ser ut som en risbuske dygnet runt och är babytunt och fult! :(

Nej frukost glömmer jag allt som oftast faktiskt. Men jag brukar komma ihåg medicinen nu sedan ett tag. Speciellt nu när jag började på en ny och fick lära mig och insåg vikten av att ta mina mediciner var 12e timme. Jag slarvade i flera år, tog liksom när jag gick och la mig och när jag just stigit upp vilket innebär att jag många gånger endast hade 6 timmar emellan kvälls- och morgondosen och på tok för många timmar mellan morgon- och kvällsdosen. Fick order om att vara noga och var det i två-tre veckor och så glömde jag ta min medicin en morgon och blir riktigt dålig med epanfall och liknande. Så då började jag slarva igen, för när jag gjorde det regelbundet (slarvade alltså) så reagerade kroppen inte så när dosen försköts.

Men nu är jag noga, missen i torsdags beror på stressen jag kände då tror jag, men jösses vilket pris jag fick betala för den!

På tal om det är dags att ta in medicin nu! :o:D

I dag fick jag veta att ena samordnaren inte tycker att det är en bra idé att jag gör tentorna denna vecka. Han tycker att det vore bättre för mig att göra det i början av juni istället. Det är inte värt att jag stressar in någon kunskap nu för det kanske inte hinner fastna, speciellt inte när jag har svårt för de två ämnena. Jag håller med honom, han har ju helt rätt för sig (han har ju lärt känna mig under den här två åren dessutom), men det är så tråkigt att ha något släpande efter sig ju :( Men det ger mig lite mer energi att satsa på komunikationsrapporten också.

Och FAKTISKT gör det mig mindre stressad måste jag erkänna. Det är väl det som är poängen med allt också. Att minska min stress!

@Enya du zoomar på datorn (operativsystemet) inte i programmet du är inne i. Så du kan zooma oavsett vad det är för journalsystem eller om du har Word/open Office. Sen kan man ofta zooma i programmen också.

men det är så tråkigt att ha något släpande efter sig ju :( Men det ger mig lite mer energi att satsa på komunikationsrapporten också.

Och FAKTISKT gör det mig mindre stressad måste jag erkänna. Det är väl det som är poängen med allt också. Att minska min stress!
Vad bra. Och stressa inte upp dig över att de släpar efter. Början av juni är om två veckor, så det är ju ingenting i sammanhanget. :-)

Vad bra. Och stressa inte upp dig över att de släpar efter. Början av juni är om två veckor, så det är ju ingenting i sammanhanget. :-)
Det har du rätt i!
Examensarbetet är i stort sett färdigt nu och ska bara lämnas in. Äntligen är den biten över. Nu dags för nästa. Opponering och kommunikationsrapport. Suck.
Och jag glömmer mig att jag inte ska vandra runt i väntan på tåget.

I kväll tror jag att jag ska lägga mig en stund, jag är fasen helt slut!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 865
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 331
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara... 2
Svar
28
· Visningar
4 719
Senast: Trissa
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 233
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka