Bukefalos 28 år!

Att vara stressad. Alltid.

Hur har du det med självkänslan och självförtroendet människa?
Du själv verkar vara ditt största problem! Se på dig själv och vad du gör och inte vad du inte gör.

Du kan fö perspektiv, jag läser om en smart, reflekterande, lösningsinriktad människa med två (?) barn som hon tar väl hand om.
---
Se på vad du HAR, vad du GJORT, vad du GÖR.
Att skriva så här kanske är ett sätt för dig att se det?
Keep up! Du gör det skitbra, Och skit i stressen. Stressa inte över stt du stressar åtminstone. ;)
@Enya Det stod en hel del trevliga saker i alfagammas inlägg förutom det du exploderade över.

Vad gäller skolan så andas säger jag bara. Ta en promenad eller något när du fastnar i metodpraktikan, eller vad du nu har för (vidrig ;)) kursbok som handlar om vetenskapliga metoder, har själv skrivit både kandidat och masterarbeten så jag förstår vad du snackar om. Ibland stirrar man bara i böckerna och begriper inte ett piss fast att man läst tio ggr. Paniken stiger och man läser en gång till. Mig hjälpte det ofta att pausa och röra lite på mig, då lossnade ofta det som fastnat och jag förstod det bättre när det fått bearbetas i bakhuvudet. Metoddelen borde gå att lösa, om du har kommit såhär långt mot examen borde det gå att identifiera vad du gjort och sammanfatta det så att det iallafall blir godkänt. Google är en bra kompis också. Det du behöver skriva är egentligen ganska rakt på sak: "Vad har du gjort, hur och varför" och så finns det krångliga rubriker att sätta på det. Googla på "hur skriva metodkapitlet" eller liknande så får du helt säkert bra tips.

Få lite perspektiv på situationen, skolan är trots allt bara skolan. Det finns omtentor om man misslyckas och examensarbeten kan revideras om det går snett. Jorden går inte under. Examen blir klar så småningom, är jobbet verkligen helt beroende av att examen är helt klar, eller kan du söka jobb ändå? Betyg och resultat från skolan har ofta enormt mycket mindre betydelse än man har intryck av medan man är mitt uppe i det.

Vad bra att du testat några tips och att det verkar fungera iallafall till viss del.
 
@Enya Det stod en hel del trevliga saker i alfagammas inlägg förutom det du exploderade över.

Vad gäller skolan så andas säger jag bara. Ta en promenad eller något när du fastnar i metodpraktikan, eller vad du nu har för (vidrig ;)) kursbok som handlar om vetenskapliga metoder, har själv skrivit både kandidat och masterarbeten så jag förstår vad du snackar om. Ibland stirrar man bara i böckerna och begriper inte ett piss fast att man läst tio ggr. Paniken stiger och man läser en gång till. Mig hjälpte det ofta att pausa och röra lite på mig, då lossnade ofta det som fastnat och jag förstod det bättre när det fått bearbetas i bakhuvudet. Metoddelen borde gå att lösa, om du har kommit såhär långt mot examen borde det gå att identifiera vad du gjort och sammanfatta det så att det iallafall blir godkänt. Google är en bra kompis också. Det du behöver skriva är egentligen ganska rakt på sak: "Vad har du gjort, hur och varför" och så finns det krångliga rubriker att sätta på det. Googla på "hur skriva metodkapitlet" eller liknande så får du helt säkert bra tips.

Få lite perspektiv på situationen, skolan är trots allt bara skolan. Det finns omtentor om man misslyckas och examensarbeten kan revideras om det går snett. Jorden går inte under. Examen blir klar så småningom, är jobbet verkligen helt beroende av att examen är helt klar, eller kan du söka jobb ändå? Betyg och resultat från skolan har ofta enormt mycket mindre betydelse än man har intryck av medan man är mitt uppe i det.

Vad bra att du testat några tips och att det verkar fungera iallafall till viss del.
Jag har rört på mig, jag har promenerat osv men det har inte givit det resultatet som hos dig,
Jag vet vad vi gjort och hur och varför, den biten är skitlätt att skriva, aldrig förr har jag haft problem med metodbiten. :) Men denna gången ska den kopplas till källor. Vi har använt oss av enkäter och intervjuer och vi ska med andra ord förklara vad enkäter och intervjuer är och varför man använder det och vilket urval man gör. Jag kan det, men har ingen att hänvisa till för jag fattar inte boken. man kan ju tycka att en bok som heter Enkätboken och har en rubrik Vad är en enkät? faktiskt borde kunna svara på vad en enkät är? Nä, puckot förklarar vilka olika sorters enkäter det finns och att intervjuer också är en form av enkäter. Typ. Men att svara att en enkät är ett frågeformulär man delar ut till nån sate och begär ett svar på, det kan han inte skriva nånstans! Alltså kan jag inte hänvisa till honom. Och den andra boken beskriver ju hur man skriver ett metodavsnitt men det är inte alls som det vi ska skriva. Varför ska vi skriva vad en enkät är? Och en intervju? Vad är meningen med att koppla VÅR metodavsnitt i VÅRT examensarbete till böcker? Vem bryr sig om vad en enkät är, man kan googla om man inte vet. Och så var det något om högstrukturerad och lågstrukturerad också. Någon i klassen har skrivit 8 sidor Metod. Jag är inne på 2,5 sidor men med storlek 14 på texten... (skriver gärna i 14 eller 16 för att se ordentligt). Hur kan man skriva 8 sidor metod, är det verkligen det allra viktigaste att beskriva metod utifrån böcker?? Metoddiskussionen tar vi gemensamt men att koppla det till böckerna ska jag göra och det går inte eftersom böckerna inte kan svara på vad en enkät och en intervju är för något. Jag förstår inte varför folk ska ordbajsa så mycket när de skriver kursböcker? Får de betalt per ord???

De flesta jobb är beroende av en examen ja och jag vill ju bli klar med den nu, inte sen utan nu. Examensarbetet ska in på onsdag. Nästa onsdag ska vi opponera på någon annans arbete och försvara vårt. Sedan är det liksom slut. Jag ska försöka få in att göra tentorna torsdag och fredag nästa vecka när jag inte har arbetet att skriva på just men då har jag bara kvällen innan att plugga till vardera tenta och de är stora och det skulle alltså vara 4 gången jag gör tentorna... Så väldigt smart är jag ;)
 
Om du hade läst tråden hade du vetat vad jag anser om att jämföra folks lidande och säga vem som har det värst. TinyWiny gjorde det i början av tråden, vilket du kanske läste, och gjorde mig väldigt ledsen och besviken, för jag anser faktiskt att man inte gör så.

Kan du vara snäll och citera var jag har jämfört folks lidande?
 
Utan detta, ingen examen. Utan examen inget jobb. Utan jobb ingen lägenhet. Utan lägenhet ingen flytt. Utan flytt...?

Det där köper jag inte. Jag har inte mycket till examen att komma med men ändå har jag jobb och ändå har jag den bostad som passar mig bäst för tillfället. Nu har aldrig velat bo i lägenhet (gör det inte nu heller) men jag har aldrig ens reflekterat över att arbetslöshet och/eller sjukdom som jag har stor erfarenhet av, skulle innebära ett hinder för flytt. Jag sitter numera i den åttonde bostaden sedan jag blev myndig. Man behöver inte haka upp sig på detaljer, vill man något tillräckligt mycket så hittar man en annan väg om den första skiter sig.
 
Det där köper jag inte. Jag har inte mycket till examen att komma med men ändå har jag jobb och ändå har jag den bostad som passar mig bäst för tillfället. Nu har aldrig velat bo i lägenhet (gör det inte nu heller) men jag har aldrig ens reflekterat över att arbetslöshet och/eller sjukdom som jag har stor erfarenhet av, skulle innebära ett hinder för flytt. Jag sitter numera i den åttonde bostaden sedan jag blev myndig. Man behöver inte haka upp sig på detaljer, vill man något tillräckligt mycket så hittar man en annan väg om den första skiter sig.


Du ska vara jävligt lycklig som har ett jobb trots att du inte har ngn examen, det är få förunnat.
Det yrket som ts utbildar sig till kräver utbildning.
Det beror väl ändå på vad man har för sjukdomar?
Enyas sjukdom gör det åtminstone dyrare att flytta eftersom hon är begränsad i vad hon kan göra själv.
Visst det i sig kan man köpa sig fri från. Men Enya har en högst begränsad ekonomi än så länge.
Hur löser man det då? Kan inte själv och inga pengar över, då blir man väldigt begränsad.
Klart hon har det kämpigt, dessutom ensamstående med tre ungar som jag gissar att hon vill ska vara med på tåget också.

I mina ögon lever hon ett mardrömsliv som jag hoppas att hon får ordning på snarast.
Men det är inte lätt att rodda skutan åt rätt håll.
 
Du ska vara jävligt lycklig som har ett jobb trots att du inte har ngn examen, det är få förunnat.
Det yrket som ts utbildar sig till kräver utbildning.
Det beror väl ändå på vad man har för sjukdomar?
Enyas sjukdom gör det åtminstone dyrare att flytta eftersom hon är begränsad i vad hon kan göra själv.
Visst det i sig kan man köpa sig fri från. Men Enya har en högst begränsad ekonomi än så länge.
Hur löser man det då? Kan inte själv och inga pengar över, då blir man väldigt begränsad.
Klart hon har det kämpigt, dessutom ensamstående med tre ungar som jag gissar att hon vill ska vara med på tåget också.

I mina ögon lever hon ett mardrömsliv som jag hoppas att hon får ordning på snarast.
Men det är inte lätt att rodda skutan åt rätt håll.

Nu är det ju lite att ta i och svära här men ja, jag är jävligt lycklig som har ett jobb. Det har däremot inte kommit av sig själv. Jag var sjukskriven i över 10 år och på väg in i förtidspension för att "inget" fungerade. Jag har fått kämpa ordentligt med andra ord. Ekonomiska problem har jag också erfarenhet av, men löste även det.

Innan jag insjuknade hade jag haft två olika jobb. Det blir alltså 3 jobb (på heltid) för mig som bara har 2-årig jordbrukslinje som högsta utbildning och jag vägrar tro att jag är unik med att kunna få jobb utan högre utbildning.

Att TS utbildar sig för ett jobb som kräver utbildning, känns inte relevant här eftersom det är en inkomst från ett jobb hon behöver. Om man bara hakar upp sig på en utbildning och ett jobb för att få den inkomsten (vägen till målet istället för att bara rikta in sig på att nå målet hur som helst) så utesluter man plan B, plan C o.s.v. En jag känner arbetade som läkare i sitt hemland men fick ingen svensk läkarlegitimation här p.g.a. sina dåliga språkkunskaper. Hon är egen företagare idag och jobbar med något helt annat. Man får alltså hitta andra möjligheter om den första planen går i stöpet.

Jag har aldrig påstått att TS har det lätt. Visst finns det begränsningar, men det är inte dem man ska fokusera på. Det är möjligheterna som trots allt finns som man får rikta in sig på, även om möjligheterna inte ser ut som man tänkt sig från början.
 
Synd att du inte fattar att du är en minoritet som lyckats skaffa dig jobb utan utbildning.
Men grattis till dig, det är få förunnat.
TS pluggar heltid och jobbar utöver det. Man kan inte göra så jävla mycket mer än så och dessutom sköta 3 barn och hem ensam utan att gå under.

Jag tycker du är sjukt oförskämd mot TS.
 
Synd att du inte fattar att du är en minoritet som lyckats skaffa dig jobb utan utbildning.
Men grattis till dig, det är få förunnat.
TS pluggar heltid och jobbar utöver det. Man kan inte göra så jävla mycket mer än så och dessutom sköta 3 barn och hem ensam utan att gå under.

Jag tycker du är sjukt oförskämd mot TS.

Då är det fler i min bekantskapskrets som är i minoritet, trots att min bekantskapskrets är mycket liten. Det kan ju förklara att jag är trögfattad. Men tack för infon. Då vet jag att jag har dåliga fattningsgåvor.
 
Nu är det ju lite att ta i och svära här men ja, jag är jävligt lycklig som har ett jobb. Det har däremot inte kommit av sig själv. Jag var sjukskriven i över 10 år och på väg in i förtidspension för att "inget" fungerade. Jag har fått kämpa ordentligt med andra ord. Ekonomiska problem har jag också erfarenhet av, men löste även det.

Innan jag insjuknade hade jag haft två olika jobb. Det blir alltså 3 jobb (på heltid) för mig som bara har 2-årig jordbrukslinje som högsta utbildning och jag vägrar tro att jag är unik med att kunna få jobb utan högre utbildning.

Att TS utbildar sig för ett jobb som kräver utbildning, känns inte relevant här eftersom det är en inkomst från ett jobb hon behöver. Om man bara hakar upp sig på en utbildning och ett jobb för att få den inkomsten (vägen till målet istället för att bara rikta in sig på att nå målet hur som helst) så utesluter man plan B, plan C o.s.v. En jag känner arbetade som läkare i sitt hemland men fick ingen svensk läkarlegitimation här p.g.a. sina dåliga språkkunskaper. Hon är egen företagare idag och jobbar med något helt annat. Man får alltså hitta andra möjligheter om den första planen går i stöpet.

Jag har aldrig påstått att TS har det lätt. Visst finns det begränsningar, men det är inte dem man ska fokusera på. Det är möjligheterna som trots allt finns som man får rikta in sig på, även om möjligheterna inte ser ut som man tänkt sig från början.
Jag har ett jobb redan, är fast anställd och har haft det i snart 9 år. Ett jobb utan att jag hade utbildning, städjobb krävde inte det förut, men nu finns det utbildningar även för den verksamheten och allt färre anställer utan ett yrkesbevis eller annat bevis på att man genomgått en utbildning. Jag fick utbildningen för kanske 2 år sedan, minns inte riktigt just nu.

Min B-plan är att söka städjobb och jag har börjat titta runt lite. Problemet i mina ögon är inte jobb i sig eftersom jag ju redan har ett och därmed troligen också kommer få ett annat lättare. Att jag sedan faktiskt har en dokumenterad utbildning (snart två) gör det lättare också.

Lägenhet kan jag också få snart, jag står långt fram i köerna och jag hoppas att det snart ger resultat för mig. Däremot måste jag ju ha ett jobb för att kunna betala hyran, jag kan inte pendla 50 mil till mitt jobb. Ett jobb inom det jag utbildar mig till kräver ofta till och med just den utbildningen jag har (finns andra kortare), många gånger är erfarenhet inom yrket också en viktig merit och det har jag ju inte som nyutbildad, därför är det ännu viktigare att kunna visa upp examensbeviset och styrka sin utbildning.

Jag hade alltså inte haft några större problem om jag bara skulle ha flyttat 2 mil härifrån. Men oavsett var jag flyttar måste jag ju flytta eftersom hyresvärden vill ha tillgång till sitt hus. Han har inte förstått att han rent lagligt inte kan säga upp mig och har börjat antyda att han ju helst inte vill skriva en uppsägning och det i sin tur gör mig stressad trots min vetskap om att han inte kan. Jag har till och med funderat på att säga upp mitt hem, flytta barnen till min syster och mig och mina djur till mamma, men det är inte optimalt kan man väl säga. Men en lösning.

På så vis hade jag kanske till och med sluppit uppsägningsmånaderna och hade kunnat samla lite pengar för att kunna flytta dit utan jobb.

Jag skulle kunna tigga och be och gråta hos socialen och få dem att hjälpa mig att få bostad, men jag skulle aldrig få hjälp till bostad för en flytt 50 mil bort när jag har jobbet här. Och bo här i dessa trakterna och ha kvar mitt jobb, det är inte ett alternativ. Det är verkligen inte ett alternativ.

Så min enda chans är att fortsätta stånga huvudet blodigt i väggen för att nå målet. 2 veckor kvar är inget, men det finns en hel massa att göra och ingen ork. Jag KAN väl rent teoretiskt plugga onsdag kväll efter 20.00 och skriva stor tenta dagen efter och plugga torsdag kväll efter 20.00 och skriva stor tenta dagen efter, men frågan är ju, kan jag lära mig så pass mycket att jag får poäng nog på tentorna? Jag kan dock försöka.

Examensarbetet ska in på onsdag, metoden skrev jag ändå 3,5 sidor på, men den blev inte bra, däremot sitter vännen och ändrar lite i texten, lägger till, kopplar till litteraturen osv och fick visst en skjuts av att jag skrivit det jag gjort ändå. Avgränsningarna skrev jag klart i går kväll och ska i dag ge mig på slutsats och sammanfattning så smått, börja liksom.

Men kommunikationsrapporten ska ju göras. Min första rapport ( den ska alltså bara kompletteras)och den ska kopplas till en bok samt disponera om innehållet i analys och resultat. Någon som vill läsa den och ge mig tips på hur jag ska gå till väga? Jag klarar inte av att tänka och har låst mig där. Jag behöver lite input, om någon vill?
 
Om du hade läst tråden hade du vetat vad jag anser om att jämföra folks lidande och säga vem som har det värst. TinyWiny gjorde det i början av tråden, vilket du kanske läste, och gjorde mig väldigt ledsen och besviken, för jag anser faktiskt att man inte gör så.

Mina problem är inte skitsaker för att du har astma och står på dass i 10 minuter och fryser för att du inte kan bestämma dig. Du vet ju inget om mig eller min kropp, varför ens jämföra. Varför är det så viktigt att peka på att det finns människor som har det värre? Det är väl klart att jag vet det! Det är väl klart att jag skäms för att jag ens vågar yttra mig om att det är jobbigt nu?!

Men jag kan inte rycka på axlarna och tycka att jag är löjlig som ens är stressad. Enligt dig är jag så jävla lyckad, eller hur? Har allt under kontroll, eller hur? Hur kan du veta det, hur kan du veta hur jag mår egentligen, varför jag är stressad och att det bara är för skitsaker

Förlåt.
Uppriktigt. Jag läste skitslarvigt och skrev likaså.
 
Jag vill ändå förklara, när jag skrev det där om astma.
Astman är inte mitt problem. Problemet är det som gör att jag inte fattade att det var astma.
Samma jävla problem som gjorde att jag skrev helt jättekonstigt och lyckades få det till nåt slags jävla över-pretto-Heja dig inlägg som tydligen inte alls passade in.

Du är stressad över verkliga saker- Stora saker.
Jag är stressad - på riktigt stressad - över att jag inte vet om håret ska tvättas eller inte. Över om jag ska ta kaffet nu eller om en timme.

Jag blev lite glad när jag läste ditt inlägg för jag tänkte men gud vad skönt. Vad skönt att ha verkliga problem. Nåt som man kan göra något åt.
Men det blir ju då såklart inte ett dugg glad över att höra. :(

återigen förlåt.
 
Jag vill ändå förklara, när jag skrev det där om astma.
Astman är inte mitt problem. Problemet är det som gör att jag inte fattade att det var astma.
Samma jävla problem som gjorde att jag skrev helt jättekonstigt och lyckades få det till nåt slags jävla över-pretto-Heja dig inlägg som tydligen inte alls passade in.

Du är stressad över verkliga saker- Stora saker.
Jag är stressad - på riktigt stressad - över att jag inte vet om håret ska tvättas eller inte. Över om jag ska ta kaffet nu eller om en timme.

Jag blev lite glad när jag läste ditt inlägg för jag tänkte men gud vad skönt. Vad skönt att ha verkliga problem. Nåt som man kan göra något åt.
Men det blir ju då såklart inte ett dugg glad över att höra. :(

återigen förlåt.
Du behöver självklart inte be om ursäkt. :) Jag förstår hur du menar, men just då var jag så hysteriskt arg, ledsen och mådde dåligt att jag inte kunde bete mig lugnt och sansat. Jag var lite hård i tonen. Jag ber själv om ursäkt.

Du behöver förstås inte berätta om du inte vill förstås, men kan du inte göra något åt din stress? Tex ha fasta dagar du tvättar håret på, fasta klockslag du dricker ditt kaffe på? Ja, lite så. Nu vet jag ju inget om din situation så då är det ju svårt att förstå hur du menar.
 
Jag förstår dig fullt ut. skönt med någon annan som tappar humöret och vågar stå för det!

Grejen är den att jag levt i kaos i hela mitt liv och pusslat och schemalagt och det har gått rätt bra. Sen blev jag mamma för ett par år sen och barn kan man varken pussla eller schemalägga.
För lite mer än en vecka sedan fick jag beskedet att jag har asperger och adhd. jag är jättechockad över att då det beskedet- och ledsen. Det var egentligen inte oväntat i sig men...
Jag har hela tiden levt i tron att de här svårigheterna ska gå över. Om jag bara anpassar mitt liv, tränar och så ...

Fast håret är ett jädra problem i ärlighetens namn- vad gör man om man ska tvätta på Onsdagar varannan vecka också råkar man vara ute i regnet så jag måste tvätta en gång extra....? ;)
Ja jag halvskojar men det är riktigt besvärligt.
Ska på ÅB till läkaren om en vecka, ska be att få kontakt med habiliteringen då och se om de har några tips.
 
Har för mig att hyresvärden har rätt att säga upp dig om denne ska använda huset till att bo i själv. Och även om det är hans son som ska bo där, så kanske hyresvärden kommer stå skriven där och då är det nog kört.
 
Jag vet vad vi gjort och hur och varför, den biten är skitlätt att skriva, aldrig förr har jag haft problem med metodbiten. :) Men denna gången ska den kopplas till källor. Vi har använt oss av enkäter och intervjuer och vi ska med andra ord förklara vad enkäter och intervjuer är och varför man använder det och vilket urval man gör. Jag kan det, men har ingen att hänvisa till för jag fattar inte boken. man kan ju tycka att en bok som heter Enkätboken och har en rubrik Vad är en enkät? faktiskt borde kunna svara på vad en enkät är? Nä, puckot förklarar vilka olika sorters enkäter det finns och att intervjuer också är en form av enkäter. Typ. Men att svara att en enkät är ett frågeformulär man delar ut till nån sate och begär ett svar på, det kan han inte skriva nånstans! Alltså kan jag inte hänvisa till honom. Och den andra boken beskriver ju hur man skriver ett metodavsnitt men det är inte alls som det vi ska skriva. Varför ska vi skriva vad en enkät är? Och en intervju? Vad är meningen med att koppla VÅR metodavsnitt i VÅRT examensarbete till böcker? Vem bryr sig om vad en enkät är, man kan googla om man inte vet. Och så var det något om högstrukturerad och lågstrukturerad också. Någon i klassen har skrivit 8 sidor Metod. Jag är inne på 2,5 sidor men med storlek 14 på texten... (skriver gärna i 14 eller 16 för att se ordentligt). Hur kan man skriva 8 sidor metod, är det verkligen det allra viktigaste att beskriva metod utifrån böcker?? Metoddiskussionen tar vi gemensamt men att koppla det till böckerna ska jag göra och det går inte eftersom böckerna inte kan svara på vad en enkät och en intervju är för något. Jag förstår inte varför folk ska ordbajsa så mycket när de skriver kursböcker? Får de betalt per ord???

Jag kanske missförstår problemet och därför ger ett jätteknäppt svar men jag ger mig in på det ändå ;)

Att man i ett examensarbete ska koppla sitt metodval till teori och metod är inget konstigt. Snarare vore det skrämmande om det inte krävdes. Men iaf.

Det kan ju inte vara skrivet i sten vilka böcker ni ska använda? Om de böcker ni har valt inte beskriver er metod på får ni väl använda er av böcker som gör det? (Även om det såklart blir lite bakvänt att plocka fram böckerna i efterhand).

Om boken beskriver vilka typer av enkäter det finns så kan du med all säkerhet använda den som källa på vad en enkät är. Du kommer ju ändå i metodavsnittet beskriva vilken typ av enkät ni har valt, om ni har valt en kvalitativ eller kvantitativ metod, vilken typ av intervjuer ni har gjort, om de var formella, semiformella eller informella osv. Då kommer ni ju automatiskt svara på frågan vad en enkät respektive intervju är.

Meningen med att koppla ert metodavsnitt till böcker är att ett examensarbete som använts sig av olika forskningsmetoder måste beskriva vilka forskningsmetoder man har använt sig av. I ditt analysavsnitt ska du ju sedan resonera kring hur ditt reslutat är kopplat till vald metod, hur resultatet har påverkats av valt metod osv. Det blir ju svårt att göra om du inte har redovisat vilken metod du har använt dig av.

Kolla även upp att ditt universitet inte har krav på hur rapporten ska vara utformad när det gäller typsnitt och storlek osv. Hos oss var det tydligt specifierat. Lycka till! :)
 
Huuur hanterar ni stress? Är ni stresståliga? Eller är ni som jag, som bara blir handlingsförlamade vid stress?

Förr, framför allt under tonåren, stressade jag mycket (ännu mer nu i och för sig, men kan inte hantera det nu alls). Hade häst och klev upp Alldeles för sent på morgonen, ut med hunden fort, cykla med henne i en rasande fart till stallet, väcka och släpa ut en seg häst, slänga till hö och cykla i rasande fart hem, duscha, klä på mig och rusa till tåget med mackan i näven och tandborsten i väskan. Ofta kom jag PRECIS i tid, i stort sett alltid. Bara att grabba tag i handtaget vid dörren och slänga sig in medan dörrarna gick igen nästan samtidigt. Där stod jag och flinade åt kompisen och menade på att jag hann ju ännu en gång.

Skulle jag göra så nu skulle jag bryta ihop fullständigt av stress. Jag blir stressad av att det är 10 minuter till tåget går om jag inte står och väntar på plattformen redan. Jag får ont i kroppen när jag stressar, framför allt i händerna. Jag glömmer saker, jag upplevs oartig och tänker inte riktigt långt, blir handlingsförlamad och tappar helt enkelt hjärnan. Jag tycker om att planera saker, ha koll, men har samtidigt alltid gillat att vara spontan- nu gör det fysiskt ont i hjärnan att tvingas vara spontan.

Finns det en lösning, hur stressar man mindre och hur hanterar man stress när det uppstår? Förstör stress hjärnan för alltid eller går den att rädda? Jag har märkt att jag kan säga och skriva en sak, medan det i min hjärna är rätt ord ibland, men det är inte det som kommer ut. Tror det är stressymptom....


Jag har alltid haft stressiga arbeten, så jag fick lära mig rätt tidigt att hantera stress på olika nivåer. Genomgående så blir jag otroligt fokuserad, ofta kan det tyckas som om jag drar ner på tempot i arbetet fast det beror på att jag börjar organisera och strukturera hur jag ska göra för att lösa allt på smidigaste sätt. Många uppfattar mig därför som mycket lugn även om situationen är stressig, nu är jag inte alltid lika lugn invärtes men jag fortsätter oftast i min plan om det inte finns orsak att ändra i den.
 
Jag förstår dig fullt ut. skönt med någon annan som tappar humöret och vågar stå för det!

Grejen är den att jag levt i kaos i hela mitt liv och pusslat och schemalagt och det har gått rätt bra. Sen blev jag mamma för ett par år sen och barn kan man varken pussla eller schemalägga.
För lite mer än en vecka sedan fick jag beskedet att jag har asperger och adhd. jag är jättechockad över att då det beskedet- och ledsen. Det var egentligen inte oväntat i sig men...
Jag har hela tiden levt i tron att de här svårigheterna ska gå över. Om jag bara anpassar mitt liv, tränar och så ...

Fast håret är ett jädra problem i ärlighetens namn- vad gör man om man ska tvätta på Onsdagar varannan vecka också råkar man vara ute i regnet så jag måste tvätta en gång extra....? ;)
Ja jag halvskojar men det är riktigt besvärligt.
Ska på ÅB till läkaren om en vecka, ska be att få kontakt med habiliteringen då och se om de har några tips.
Men kan du inte tvätta håret varje kväll så har du läst problemet med regn och frågan om när du ska tvätta det? Förstår att det är jobbigt med kaos och med barn som man inte kan planera livet för :) Hoppas att du får några bra tips på återbesöket! Jag vet att vid Aspergers kan det vara viktigt med rutiner och rutiner funkar ju med fördel även på barn så kanske kan du ha hjälp även på den biten om du hittar rutiner för dig som funkar.

Jag har temperament och kan tappa humöret relativt lätt ibland, men nu är det värre än vanligt. Jag försöker behärska mig, men det går inte fullt så bra som jag skulle önska. Om man säger så.... :o Sedan klantade jag till det rejält med EP-medicinen då i dagarna också, det gick 20 timmar mellan morgondosen och kvällsdosen och sedan 4 timmar mellan kvällsdosen och morgondosen dagen efter och det var ju helt fel! Plus då att jag skulle dubbla dosen en vecka innan. Ingen ursäkt, men fullt riktig förklaring. Medicinen ger också trötthet och sömnlöshet som biverkning så jag var skittrött, men sov en timme natten till i fredags och kunde inte släppa metoddelen. Vilka hemskt jobbiga dagar det var denna veckan :) Tur veckan snart är slut:devil:
 
Jag kanske missförstår problemet och därför ger ett jätteknäppt svar men jag ger mig in på det ändå ;)

Att man i ett examensarbete ska koppla sitt metodval till teori och metod är inget konstigt. Snarare vore det skrämmande om det inte krävdes. Men iaf.

Det kan ju inte vara skrivet i sten vilka böcker ni ska använda? Om de böcker ni har valt inte beskriver er metod på får ni väl använda er av böcker som gör det? (Även om det såklart blir lite bakvänt att plocka fram böckerna i efterhand).

Om boken beskriver vilka typer av enkäter det finns så kan du med all säkerhet använda den som källa på vad en enkät är. Du kommer ju ändå i metodavsnittet beskriva vilken typ av enkät ni har valt, om ni har valt en kvalitativ eller kvantitativ metod, vilken typ av intervjuer ni har gjort, om de var formella, semiformella eller informella osv. Då kommer ni ju automatiskt svara på frågan vad en enkät respektive intervju är.

Meningen med att koppla ert metodavsnitt till böcker är att ett examensarbete som använts sig av olika forskningsmetoder måste beskriva vilka forskningsmetoder man har använt sig av. I ditt analysavsnitt ska du ju sedan resonera kring hur ditt reslutat är kopplat till vald metod, hur resultatet har påverkats av valt metod osv. Det blir ju svårt att göra om du inte har redovisat vilken metod du har använt dig av.

Kolla även upp att ditt universitet inte har krav på hur rapporten ska vara utformad när det gäller typsnitt och storlek osv. Hos oss var det tydligt specifierat. Lycka till! :)
Jag tror jag förstår hur du enar nu. Då hade jag nig inte förstått ett smack, men nu verkar det lite klarare.

Vi har fått tips på böcker vi ska koppla det till och har de men det står liksom inget lättfattat för tröga i den, men vi verkar ha lite koll på det trots allt. Kanske. :)

Vi vet att vi ska skriva i 12 och ha 1,5 i radavstånd, men jag skriver alltid i större textstorlek då jag ser dåligt, och minskar det sedan när allt sätts ihop innan inlämning. Annars kan jag inte läsa vad jag skriver och får ont i mina ögon i onödan. :)

Men som sagt så har jag skrivit avgränsningarna nu och börjat på sammanfattningen och skrivit två ord på slutsatsen, tre med rubriken.... Tror jag istället ska försöka mig på min kommunikationsrapport i dag.
men jag tycker det är för svårt ju :( Den måste ju in och så maila om att jag vill göra tentorna på torsdag och fredag.

Och så be gud om lite extra energi den kommande veckan! :)
 
Jag har alltid haft stressiga arbeten, så jag fick lära mig rätt tidigt att hantera stress på olika nivåer. Genomgående så blir jag otroligt fokuserad, ofta kan det tyckas som om jag drar ner på tempot i arbetet fast det beror på att jag börjar organisera och strukturera hur jag ska göra för att lösa allt på smidigaste sätt. Många uppfattar mig därför som mycket lugn även om situationen är stressig, nu är jag inte alltid lika lugn invärtes men jag fortsätter oftast i min plan om det inte finns orsak att ändra i den.
Hur gör du för att behålla dit lugnt trots stress?

Jag funderar på om stress privat och stress på jobbet upplevs olika, vad tror du? När jag stressar på jobbet känns det inte som det jag känner nu, jag kan liksom släpa stressen när jag kommer hem om jag stressat på jobbet och jag kan vara lugn i stressen på jobbet på ett annat vis. Fokuserad och organiserad kan jag vara, det är konstigt att det är skillnad. Men kan skillnaden vara att stressen på jobbet är just på jobbet och kan släppas när jag kommer hem medan stressen jag känner nu inte kan släppas då den är i livet på ett annat sätt. Någon skrev att det är livet som stressar, kanske är det så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni stress? Klarar ni av stress? Jag märker att jag inte längre kan hantera stress. Det går överstyr. Blir arg, pulsen går...
Svar
16
· Visningar
1 450
Senast: Snubbelfot
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 387
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp