Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Bukefalos 30 år!

Jag gillar främst korthåriga, lite större hundar som är atletiskt byggda utan att bli för tunna. Med normalt vinklade fronter och harmoniserande vinklar bak. Utan extrema uttryck som gör att de ser typ arga ut och inte för mycket läppar. De får inte heller ha för branta kors, platta tassar, korta bröstkorgar eller allt för välva i länden. Lagom är bra, jag är ju trots allt svensk ;)

Finsk Stövare är en typ jag gillar mycket. Även dogo argentino, cane corso, amstaff, weimaraner, Viszla, Pointer, korthårig vorsteh för att nämna några, även om inte alla passar in hundra procent på ovan punkter. Whippet passar typ inte alls in men jag älskar dom. Flat och springer som jag själv har kan jag tycka är otroligt vackra i sitt esse, och ibland skitfula :D

För mig finns det dock ingenting vackrare än en harmoniskt byggd dalmatiner utan överdrifter.
C1CDB08F-F2EC-439E-ABCF-581922FC179D.webp

Framförallt borzoi men också greyhound ibland. Säkert fler också men nu står det still i huvudet. Speciellt när de har minimalt huvud så ser halsarna ännu kortare ut och ett för litet huvud kan även ge en illusion av kort hals trots att den inte är kort egentligen
Men en borzoi har ju inte kort hals, det är pälsen som får det att se ut på det viset ibland. De har verkligen inte små huvuden heller. :D
Korthalsad greyhound har jag adrig sett heller, däremot kan en riktigt välmusklad kappe nästan få lite tjurnacke.

Sedan får man förstås ha preferenser. Jag tyckte bara det lät märkligt att en hundtyp som till och med har speciella halsband på grund av sina långa och ofta delikata halsar beskrivs som korthalsade. :)

Men en borzoi har ju inte kort hals, det är pälsen som får det att se ut på det viset ibland. De har verkligen inte små huvuden heller. :D
Korthalsad greyhound har jag adrig sett heller, däremot kan en riktigt välmusklad kappe nästan få lite tjurnacke.

Sedan får man förstås ha preferenser. Jag tyckte bara det lät märkligt att en hundtyp som till och med har speciella halsband på grund av sina långa och ofta delikata halsar beskrivs som korthalsade. :)
Halsen är kanske lång i sig men den är ofta oproportionerligt kort till kroppen och även huvudena är ofta oproportioneligt små till kroppen. Såklart har en så stor hund som borzoi ett stort huvud, men när kroppen är ännu större, plus päls som får den att se ytterligare ännu större ut, så blir huvudet litet. Googlade bilder nu och greyhound har istället oproportionerligt långa halsar med yttepyttehuvuden så korta halsar på korthårig vinthund måste jag ha sett på någon annan ras och minnet spelat mig ett spratt.
Försökte hitta bilder på hundar med ungefär lika mycket päls för att inte pälsen skulle ge en illusion av kortare/längre hals
149DCFBD-CDE0-434C-AC35-C36BD6394214.webp

Extremt litet huvud i förhållande till kroppen
865BB146-93ED-466C-BB23-CED2334161EE.webp

Sedan vet jag såklart att det är såhär borzoi och greyhound ska se ut, men jag tycker inte att det är fint när det blir för kort och smått

Halsen är kanske lång i sig men den är ofta oproportionerligt kort till kroppen och även huvudena är ofta oproportioneligt små till kroppen. Såklart har en så stor hund som borzoi ett stort huvud, men när kroppen är ännu större, plus päls som får den att se ytterligare ännu större ut, så blir huvudet litet. Googlade bilder nu och greyhound har istället oproportionerligt långa halsar med yttepyttehuvuden så korta halsar på korthårig vinthund måste jag ha sett på någon annan ras och minnet spelat mig ett spratt.
Försökte hitta bilder på hundar med ungefär lika mycket päls för att inte pälsen skulle ge en illusion av kortare/längre hals
Visa bifogad fil 115151
Men det där är ju päls, inte kropp. Finns det någon ras som iNTE har litet huvud är det väl ändå en borzoi! :D

Men det där är ju päls, inte kropp. Finns det någon ras som iNTE har litet huvud är det väl ändå en borzoi! :D
Det syns på de med mindre päls också. Men jag lägger ned nu. Jag gillar inte korta halsar och små huvuden helt enkelt och det spelar ingen roll om det skulle vara en illusion eller inte

Det syns på de med mindre päls också. Men jag lägger ned nu. Jag gillar inte korta halsar och små huvuden helt enkelt och det spelar ingen roll om det skulle vara en illusion eller inte
Det är hel okej, smaken är som baken. :) Det var bara korta halsar i samma mening som vinthundar som verkligen inte gick ihop för mig.

Jag gillar främst korthåriga, lite större hundar som är atletiskt byggda utan att bli för tunna. Med normalt vinklade fronter och harmoniserande vinklar bak. Utan extrema uttryck som gör att de ser typ arga ut och inte för mycket läppar. De får inte heller ha för branta kors, platta tassar, korta bröstkorgar eller allt för välva i länden. Lagom är bra, jag är ju trots allt svensk ;)

Finsk Stövare är en typ jag gillar mycket. Även dogo argentino, cane corso, amstaff, weimaraner, Viszla, Pointer, korthårig vorsteh för att nämna några, även om inte alla passar in hundra procent på ovan punkter. Whippet passar typ inte alls in men jag älskar dom. Flat och springer som jag själv har kan jag tycka är otroligt vackra i sitt esse, och ibland skitfula :D

För mig finns det dock ingenting vackrare än en harmoniskt byggd dalmatiner utan överdrifter.

Jag har samma kriterier som du. En lagom stor hund som är sunt byggd och inte extrem åt något håll. Det finns ju såklart sunda långhåriga hundar också men jag gillar de korthåriga.
Nu är jag ju såklart extremt partisk eftersom det är min egen ras men det finns inget vackrare än en välbalanserad Rhodesian ridgeback ;)
saba.webp

Jag har samma kriterier som du. En lagom stor hund som är sunt byggd och inte extrem åt något håll. Det finns ju såklart sunda långhåriga hundar också men jag gillar de korthåriga.
Nu är jag ju såklart extremt partisk eftersom det är min egen ras men det finns inget vackrare än en välbalanserad Rhodesian ridgeback ;)
Visa bifogad fil 115315
Jag gillar också RR väldigt mycket och skulle gärna ha en själv :love:

Jag har insett att huvudets utseende är viktigt för att jag ska gilla en hundras.
Jag gillar nosar, utan mängder av hår. "fotbollshuvudena" som många bullyhundar har är inte heller tilltalande. Deras breda öppna käftar känns mest obehagliga.

Egentligen gillar jag alla sunda hundar men ska jag välja så är smala längre nosar och slankare kropp idealet. :)

Jag har nog inget utseende jag prioriterar, men en del som går bort. Gillar inte överdrivet pälsade hundar, bullyhundarnas ”hårdhet”, även om det säkert finns mjukisar, sävliga hundar, även om det hade varit skönt ibland 😅 är inte så förtjust i schnauzrarnas ögonbryn och skägg, men har träffat flera trevliga schnauzrar.
Kanske inte hade valt våra för utseendet, även om de är de vackraste för mig ❤️ men älskar deras kvickhet, läraktighet och härliga personligheter.

En vacker schäfer är ögongodis, liksom en majestätisk afghanhund eller en kopparglänsande irländsk setter.

Men vi har sagt stopp till fler hundar nu, om våra små får leva på fulltid är vi i 80-årsåldern, så då får det nog räcka 👵🏻
IMG_3358.webp

Jag har så himla svårt för dregel, och därmed hundar som har fallenhet för det. Stora läppar, mycke mun, gläfs. Ugh.
Showlinjerna går i regel bort pga päls å extremer. Typ cockern, öronen ska sitta nedanför ögonen? Yikes.
Så jaktlinjerna föredras.
Hundar ska se ut som hundar liksom 😅

Så kommer inte bli hund för mig, för jaktavlade är för mycket för mig.

..

Och nu när man blivit vad bedlington igen i vuxen ålder så är icke-fällande väääldigt skönt 😅

Jag gillar hundar som rätt och slätt ser ut som en hund, dvs inga direkta överdrifter. Kort päls, jag vill se hur hunden ser ut utan att behöva ta fram en klippmaskin. Tycker att många jakthundar är jättesnygga men eftersom jag inte jagar så får jag beundra dom på håll.

Mitt hjärta klappar extra hårt för svarta labbar men det ska vara en mittemellan-typ. Dom showavlade är ofta för grova och tunga men jag tycker att många jaktavlade går åt andra extremen och blir för snipiga istället.

Ska jag välja en icke-labbe att själv leva med så gillar jag hundar som inte är sockersöta utan går mer åt det kaxiga hållet. :D Typ raggiga terriers och en del bullhundar. Skulle nog prova en mini bullterrier om det inte vore för att precis alla kommer skratta, peka och säga kolla grisen varje gång man går ut med den. :cool:

Jag gillar borzoi och skotska hjorthundar, de är så häftiga, enorma men ändå eleganta 😍 borzois är även så unika med sin näsa, så coola 🥰

Annars gillar jag också terriers och liknande i den stilen, söta kaxiga lagom stora hundar :D Staffar ingår där också, men det beror nog mycket på deras personligheter :love:

För mig är det allra vackraste en välmusklad tigrerad boxerhane. Måste se atletisk ut, inte tung och "krallig", och ha en elegant hals.

Finns dock många stora raser som jag tycker är vackra, så länge de inte är för massiva eller för spensliga. Borzoi ser fantastiskt aristokratiska ut. Älskar färgen på en irländsk setter. Tycker det häftigt med den variation som finns inom arten.

Är dock ingen småhundsmänniska. Så kan inte tänka mig att byta boxer mot mindre trubbnos som många gör när de blir äldre. Jag får hålla mig stark i armarna helt enkelt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka