Bukefalos 28 år!

Aussie rätt hund?

Jacstoppen

Trådstartare
Hej, jag planerar på att skaffa en egen hund och är lite inne på en Australian shepherd. Har kollat runt rätt mycket och läst en del om dem. Men nu har jag fått lite frågor kring rasen, och skulle gärna vilja få reda på vad ni som redan äger en Aussie säger om rasen.
I min familjen har vi redan två stycken bruks-schäfrar, tiken är på väg att börja få tävlas inom IPO. Dessa två har rätt mycket temperamentet och kräver en fast hand och mycket kärlek med aktivitet.
Det jag planerar med min första hund är att träna och förhoppningsvis tävla inom lydnad och spår. Vill även testa på agility, rallylydnad och små trix.
De personligheter som jag vill ha hos hunden är: "motor, arbetsvillig", lojal, lite vakt, social, lättlärd, samarbetsvillig, nyfiken, orädd och näringsdrift är ett plus.

Det jag är nu skulle vilja veta om rasen är, hur stor skillnad är aktivitets behovet samt arbetsviljan mellan en Aussie som är avlad för utställning och en som är avlad för bruks?

Samt hur mycket aktiverar ni era Aussies i veckan ungefär?

Vilka nackdelar och fördelar ser ni med rasen?

Tror ni som har Aussie att den rasen hade passat in med mina ändamål eller har ni en annan ras i tankarna, så rekommendera gärna :) Schäfer passar in till det jag vill men vi har tidigare haft rätt mycket otur med sjukdomar och dålig avel och där av funderar jag på en annan hundras.

Är tacksam om ni vill hjälpa mig bli lite klokare :)
 
Det jag är nu skulle vilja veta om rasen är, hur stor skillnad är aktivitets behovet samt arbetsviljan mellan en Aussie som är avlad för utställning och en som är avlad för bruks?
Det kan nog variera men nog skiljer det sig ganska mycket! Den stora skillnanden handlar dock (enligt min erfarenhet) inte om aktivering och arbetsvilja utan om förmåga att koncentrera sig, jobba fokuserat, rikta osv. Jag har kompisar med utställningsavslade aussies och även om de är pigga och käcka och har massor med energi så är det liksom mer som en bumbibjörn som studsar omkring hej vilt :D
Tycker inte de orkar jobba fokuserat på samma sätt heller, om man nu får dem att koncentrera sig ordentligt.
Sen skiljer de sig i exteriör också. De bruksavlade är generellt mindre, lättare i typen och med mer funktionell päls (mindre mängd).
Själv skulle jag ALDRIG köpa eller råda någon att köpa utställningsavlad aussie, jag värnar om rasen som arbetshund och den aveln för inte med sig så himla mycket positivt för rasen..

Samt hur mycket aktiverar ni era Aussies i veckan ungefär?
Det varierar. Jag har någon slags målsättning att snitta på 2h/dag när man slår ut det.. Då är det träning alltså, inte promenader.
Beror ju också på vad man gör, går inte riktigt att jämföra bruks och rallylydnad.
Jag upplever att mina hundar kan och vill jobba hur mycket som helst. Jag har haft perioder där vi tränar heldagar under lång tid utan problem. Men när det blir mycket på jobbet och jag är dödstrött på kvällarna så ligger de så snällt i soffan¨. Den yngre (1 år) kan dock hitta på olämpliga aktiviteter när han är rastlös och ensam hemma, som att slita tapeter :banghead:

Vilka nackdelar och fördelar ser ni med rasen?
Nackdelar är väl att de kan ligga lite nära till stress och en reaktiv individ med mycket skärpa kan fungera mindre bra om den inte får jobba ordentligt eller inte har en ägare som förstår sig på den. Själv gillar jag egentligen inte pälsen heller men det är ju mindre viktigt när allt annat känns så bra.
Jag gillar aussies för att de är föriga, samarbetsvilliga, arbetsvilliga och så himla härliga. Tycker generellt att mina hundar är ganska enkla sålänge de hanteras bra och får jobba som de ska. De är mångsidiga, man kan syssla med allt möjligt, och en ganska behändig storlek.

Tror ni som har Aussie att den rasen hade passat in med mina ändamål eller har ni en annan ras i tankarna, så rekommendera gärna :) Schäfer passar in till det jag vill men vi har tidigare haft rätt mycket otur med sjukdomar och dålig avel och där av funderar jag på en annan hundras.
Jo men varför inte? Låter ju som om du vill hålla på med bruks (det tycker jag att man ska med en aussie) och att du kan hantera vakten och skärpan som en del andra kan få svårt för när den dyker upp under den vackra ytan ;)
@Miao kommer nog in och förklarar allt ännu bättre snart också :up:
 
Det jag är nu skulle vilja veta om rasen är, hur stor skillnad är aktivitets behovet samt arbetsviljan mellan en Aussie som är avlad för utställning och en som är avlad för bruks?

Samt hur mycket aktiverar ni era Aussies i veckan ungefär?

Vilka nackdelar och fördelar ser ni med rasen?

Tror ni som har Aussie att den rasen hade passat in med mina ändamål eller har ni en annan ras i tankarna, så rekommendera gärna :) Schäfer passar in till det jag vill men vi har tidigare haft rätt mycket otur med sjukdomar och dålig avel och där av funderar jag på en annan hundras.

Är tacksam om ni vill hjälpa mig bli lite klokare :)

Alltså... vill man ha en hund för arbete, så köper man en som är avlad för arbete ;) ! Den värsta otjänst man kan göra sig själv är att tro att "aussie som aussie, den blir vad man gör den till". Jag vet inte hur många exempel jag sett där folk köpt en aussie från kennlar där det inte har funnits en enda antydan om att de skulle vara bra i arbete, fått en hund som inte alls fungerar till arbete, och sen tycker de att det är rasen det är fel på... och så späds det orättvisa ryktet om aussies som ex "ofokuserade stressmonster" vidare.

Jag håller jag med det @MiniLi skriver ovan, det är oftast inte aktivitetsnivå eller käckhet som saknas hos de utställningsavlade, utan oftast brister i förmågan till koncentration, uthållighet och fokus. Det är det som kan vara det knepiga, de kan kräva lika mycket jobb och aktivitet som en bruksavlad, men har inte förmågan att hålla ihop och fokusera på rätt sak.

Tyvärr finns det ju de uppfödare (som säkert finns inom alla raser) som inte bryr sig om att det är en bruksras de föder upp, utan verkar avla mer åt det ”aktiva sällskapshunds”-hållet. Märkligt nog skriver dessa ofta (helt utan grund) på hemsidor och annat att de föder upp ”arbetande hundar/hundar för arbete” där vare sig avelsdjur, aveldsjurens släkt och knappt heller avkommor har testats på något sätt inom arbete… Men med bara den allra enklaste efterforskning, så är det rätt lätt att sålla bort dessa uppfödare.

Visst är det så att meriter inte nedärvs, men för att få meriterna så krävs det bl.a samarbetsvilja, självständighet, förighet, mod, fokus, koncentration och uthållighet. Köper man en hund som kommer från en släkt med mycket arbetsmeriterade hundar så höjer man chanserna enormt att få en hund som även den har dessa egenskaper, även om det givetvis aldrig är en garanti.

Det är ju inget som säger att en individ från en helt utställningsavlad linje inte skulle kunna bli en tävlingsstjärna den med, men de är få som når ens till elitklass inom någon gren. Sen så beror det ju på vad man menar med "tävlingsstjärna" också, har man bara som mål att bara hänga i de lägre klasserna så skulle det väl kanske fungera, men siktar man högre så bör man vara noggrann med att kolla på vad det finns för några hundar i släkten och vad de har gjort. Jag personligen tittar efter valpar som redan i stamtavlan har förutsättningar att kunna bli SM-hundar, och jag kan ju ärligt säga att jag aldrig någonsin ens skulle titta åt en "utställningsavel-kennel", och jag skulle heller inte någonsin rekommendera någon att köpa från en sådan.


Enligt mig så är fördelarna med rasen många, nackdelarna är få. Vet man om att man köper en bruks/vallhund med bakgrund som vakthund, och är förberedd på de egenskaper som kommer med den historian, så ser jag oftast inte att man får några problem. Ramar och regler, huvudfokus på riktigt arbete (bruksarbete och/eller vallning), lite extrahobbys vid sidan (ex lydnad och agility) och bra med motion så har man för det mesta inga problem alls med sin aussie enl min erfarenhet. Sen på individnivå finns det givetvis problem som kan uppkomma genom antingen arv, miljö eller en kombination av bägge, men rasmässigt sett så ser jag inte fler nackdelar/svårigheter med aussies än med någon annan bruksras.

I snitt lägger jag väl 2-4 timmar om dagen på mina aussies, med motion och träning, transport till och från träningsplats osv. Ibland mycket mindre, ibland mycket mer. Det är väldigt varierande.


Kolla gärna in på rasklubben SASK, där finns mycket bra info :).
 
Jag tycker du ska kika lite på kelpien också om du inte redan har gjort det. Inte lika iögonfallande som aussien, men rasen är inte uppdelad i en utställnings- och en bruksvariant, de har en jämnare mentalitet och har oftast en mindre skärpa. Min ena kelpie klarar sig fint som "aktiv sällskapshund" (ej helt rastypiskt men inte heller jätteovanligt), den andra kräver mer (vill helst ha minst 30 min träning/dag + någon/några rejäla genomkörare/vecka) och båda trivs också bra med att jobba heldagar. Får de vila några minuter så kan de fortsätta jobba och jag upplever inte att de är särskilt trötta ens efter en hel tävlingsdag.

Jag har inte haft aussie men jämfört med mina tidigare hundar (labbe och schäferblandis) så har kelpiesarna i princip uppfostrat sig själva. De gör som jag säger och sen är det inte mer med det. Rätt skönt att slippa motivera varenda beslut ;). Hanarna kan vara lite kinkiga med att låta andra hanar komma nära men tikarna brukar vara lite snällare.
 
Jag tycker du ska kika lite på kelpien också om du inte redan har gjort det. Inte lika iögonfallande som aussien, men rasen är inte uppdelad i en utställnings- och en bruksvariant, de har en jämnare mentalitet och har oftast en mindre skärpa. Min ena kelpie klarar sig fint som "aktiv sällskapshund" (ej helt rastypiskt men inte heller jätteovanligt), den andra kräver mer (vill helst ha minst 30 min träning/dag + någon/några rejäla genomkörare/vecka) och båda trivs också bra med att jobba heldagar. Får de vila några minuter så kan de fortsätta jobba och jag upplever inte att de är särskilt trötta ens efter en hel tävlingsdag.

Jag har inte haft aussie men jämfört med mina tidigare hundar (labbe och schäferblandis) så har kelpiesarna i princip uppfostrat sig själva. De gör som jag säger och sen är det inte mer med det. Rätt skönt att slippa motivera varenda beslut ;). Hanarna kan vara lite kinkiga med att låta andra hanar komma nära men tikarna brukar vara lite snällare.

En liten parantes bara, föds det inte väldigt lite kelpievalpar i förhållande till efterfrågan? Jag har fått uppfattningen att det är väldigt uppbokad lång tid innan kullen ens är på g. Iallafall om man vill ha valpar lite mer åt brukshållet med hyfsade mh o.s.v ( För jag tycker nog kelpie ändå är lite uppdelad, om än inte som aussie).
 
En liten parantes bara, föds det inte väldigt lite kelpievalpar i förhållande till efterfrågan? Jag har fått uppfattningen att det är väldigt uppbokad lång tid innan kullen ens är på g. Iallafall om man vill ha valpar lite mer åt brukshållet med hyfsade mh o.s.v ( För jag tycker nog kelpie ändå är lite uppdelad, om än inte som aussie).

Ja det stämmer. De flesta uppfödare har väldigt långa kölistor (40 i kö på en kull är inte ovanligt) och gissningsvis fler på kö ju mer meriterade avelsdjur och kennlar det handlar om. MEN som redan insatt i bruksvärlden kan man nog hoppa långt upp i kön hos de flesta uppfödare. De flesta väljer sina valpköpare efter egna kriterier snarare än att ha en bestämd "köordning" av vad jag hört.

Jag tror dock att det i dagsläget är lättare att få tag på en bra aussie än en kelpie om man inte har bra meriter eller kontakter. Men det kan vara värt att kika på rasen iaf :) Det är en hel del kullar på gång i höst så läget kan nog ändra sig.

Sen är det ju så som inom alla raser att uppfödare prioriterar olika och därför bör man så klart sätta sig in titta efter hundar med meriter inom det man vill hålla på med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp