Bukefalos 28 år!

avancerad tömkörning

Tja...här får Djurjouren försvara sig själ om hon vill. Jag har ingen lust att ge mig in på barnsliga vem-kan-bäst-diskussioner. Tack för ditt tips.

Mvh/Marie
 
Dom grejer du är ute efter är svåra.
Dels kan du inte använda en hjälp till två olika saker. Kan bara betyda en sak. Annars kan du få stora konflikter. Tygeln är för att lära hästen positionen. Tömmen kommer man inte åt hästen på samma sätt med. Min lösning är att gå från ryggen till marken. Gör så även med travare som inte böjer rätt i svängar, upp på ryggen och korrigera.
Tömmen går en helt annan väg än tygeln. Fast majoriteten sitter med händerna i tömläget :) när dom rider. Tränsbetts ryttarna :)
Enklast blir allt om man kör på långtygel. Då kan man justera hästen med sig själv. Men sträva inte efter att rida från marken för det går inte. Ryttaren saknas visst :)
 
Kul att hitta någon mer som metodiskt använder kroppspositionen som hjälp vid arbete på långa tyglar. Det är en underskattad hjälp, trots att den är så otroligt viktig. Och en naturlig förlängning av arbetet på longen eller i rundcorral! Och dessutom förbaskat praktiskt.
 
Njaaee, är det den spräckliga pållen du menar? Såna hästar behöver en annan sorts metod för inlärning, dessutom kan fiskleverolja hjälpa, det hjälper hjärnan med lite extra kopplingar som såna hästar saknar.
De behöver 64 positiva inlärningar innan en övning sitter, 8 positiva i rad gärna uppdelat på typ 34 må korta pass på en dag. Man måste hitta andra sätt att nå dem på än vanliga hästar.
Svårt att förklara på nätet men det är väldigt roligt att jobba på det sättet. Brukar ta en dag då och då när här är många praktikanter och så kör vi en hel dag och lär hästarna olika saker. En sak inlärd på detta vis glömmer de ALDRIG.
 
Nej, inte den spräckliga polle som du menar. Men det är en spräcklig polla :)
Eftersom det inte är min häst så kan jag inte helt och hållet göra som jag vill. Även om jag och ägaren har ett bra samarbete blir det ju sällan hundra... Det innebär också att saker som jag lärt hästen plötsligt kan vara bortblåsta en dag, och så får man göra om allt. Och eftersom hon är hosthäst så behöver hon få motion, och jag kan sällan bara ägna mig åt inlärning. Hon behöver också få röra på kroppen ordentligt. Men om jag får nån dag ledig så kan vi ju testa.
Om du har lust så får du gärna förklara varför det är så mycket bättre att bara ta i en tygel jämfört med bägge. Om man tajmar det ben man vill och hästen vet vad hjälpen betyder borde det ju inte spela så stor roll...? Jag pratar förstås om ett lätt tryck i bägge tyglarna som upphör direkt, inte om att dra och slita i hästen. Att bägge tyglarna betyder halt är väl en hjälp som nästan alla använder i dressyrridning, eller? Rider de annorlunda på t.ex. spanska ridskolan?

Mvh/Marie
 
Ingen aning om hur de gör på spanska ridskolan. D_ubbelsidiga hjälper låser hästen, enkelsidiga hjälper lösgör den.
Om hästen rört sig som en kanin eller känguru så hade dubbelsidiga hjälper funkat.
 
På nått sätt får du det att låta så negativt, varför det? För att få samling så kan man göra på olika sätt.
ett är att bromsa framenen så att bakdelen hinner ikapp eller så kan man driva på bakdelen att springa ifatt framdelen.
För mig är det lättare att göra det förstnämnda, försöker jag göra det sistnämnda så ser det ut som...........

Faktum är att när jag var och tittade hos Bent så de enda gånger de uppnådde något som jag kallar samling (utöver Hugin som var fin mest hela tiden) så var det i de halva stegen. Då var det fröjd att titta på.
 
Jag upplever att gör man som du säger och bromsar framdelen så blir hästen lätt väldigt kort framtill. "Sätter man fart" på bakbenen och fångar upp rörelsen i sitsen och till viss del också i tygeln framtill får man en häst som arbetar över ryggen och sänker bakdelen, om man bara bromsar fram tappar hästen den framåtgripande rörelsen och spänner lätt ryggen.

Det är ju också möjligt att du menar samma sak men att vi formulerar det annorlunda?
 
Om man bromsar fel så händer det du säger.Man ska ska givetvis göra bägge,samtidigt som man bromsar ett framben så ska man dutta med en stövel men det är lätt att göra taktmissar i början så när man lär sig det så antingen bromsar man eller driver i några veckor tills det sitter som gjutet.
 
Hm, jag vill nog säga att man ska tima det bättre än "samtidigt", först skänkel, sedan fånga upp i rygg och ev. hand, är hästen rätt skolad och stark nog ska handen inte behövas alls om man tänker sig en idealbild. Det kan upplevas som samtidigt men då riskerar man att bromsa upp fram för mycket enligt min erfarenhet.
 
Hur definierar du handen inte behövas alls?
Min defenition på att inte använda handen alls är att hästen då blir lite som din häst på den bilden vi diskuterade för ett tag sen, bakåttänkande och lite "av".
Jag vill ha mer framåttänkande över hela ryggraden och då behöver iallafall jag handen.
 
Om hästen svarar på sätet på samma vis som den normalt svarar för handen ska den (i teorin) kunna klara sig bara med sitshjälpen. Jag har inte lyckats genomföra detta i praktiken än dock...

Den bilden på halvasteg ser jag mer som att problemet är spänningar "från början" så att säga, så att han spänner upp underhalsen för mycket. Det avhjälps inte med tygelhand utan genom korrekt grundarbete.

Handen kan vara (följsamt) stilla och ändå fungera som samlande iom att hästen arbetar bakifrån in i handen. D.v.s. handen måste inte aktivt föras bakåt för att den samlande effekten ska uppnås.
 
Vi kanske reagerar på samma sätt du och jag, Djurjouren - negativt då vi känner att vissa saker inte stämmer med sättet vi jobbar på?

Fast *jag* skulle hellre vilja kalla mig *skeptisk* än negativ; jag tycker att jag försöker anstränga mig att vara openminded och inte förkasta andras idéer - men mina frågor kanske kan upplevas provocerande => negativa?

Nu när jag läst igenom tråden igen fascineras jag över hur olika vi arbetar våra hästar! Jag kan förstå varför du tycker att mkt inom AR är knasigt eftersom din träningsfilosofi tycks bygga på helt andra grunder, men jag kan inte förstå varför du är så envist förkastande?

~FlipTheFrog *russinplockare*
 
Ditt sätt att svänga i tömkörning, om jag uppfattar dig rätt, är väl ungefär vad man normalt sett gör i körning= "plocka" lite i yttertöm, så att hästen tar stöd på den, sedan ge efter lite, men inte mer än att hästen behåller stödet. Den länger då yttersidan, och sålunda svänger den. Dock verkar den som om du knappt tillåter ställning eller böjning, vilket kan medföra att hästen vänder mer med hjälp av att lägga sin vikt åt sidan, än genom att använda styrka för att ta sig runt. Det finns tre sätt en häst kan svänga på: Genom att ta i mindre med innerbak (upplevs som att hästen faller inåt), genom att ta i mer med ytterbak (korrekt, eftersom man vill att hästen ska hålla sin vikt över sina fyra hovar, och inte välta, dvs använda vikt istället för styrka). Den kan också göra lite av båda, dvs ta i lite mer med ytterbak, men inte tillräckligt, utan den kopplar samtidigt ur innerbak lite. Detta är inte fullt så fel som alternativ ett, men inte heller rätt. Om du förbereder svängen genom att bromsa ytterbak, låter det inte som om det skulle uppmuntra hästen att svänga korekt, utan snarare som att det enda kvarvarande alternativet för hästen är att låta sig falla åt sidan. Detta är i och för sig mycket enkelt att lära hästen, men knappast i ryttarens intresse, eftersom det motverkar syftet att få hästen att kontrollera sin vikt.
 
Ni glömer det viktigaste jämt, frambenen.
Frambenen går först i svängen :) ha dom på rätt ställe så följer resten efter.
 
Kroppspositionering

En sak jag inte fattat, det är hur hästen ser mig när jag tömkör. När jag longerar så syns jag ju men när jag tömkör är jag ju bakom. Eller kör ni alltid så ni går på sidan av?
 
Re: Kroppspositionering

Det påverkar hästen på olika sätt om man är på sidan av eller bakom, och det kan man utnyttja.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
6 977
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Körning Har ganska nyligen börjat tömköra min häst och det har gått jätte bra, både på bana och för det mesta i skogen. Dock har jag stött på...
Svar
6
· Visningar
1 813
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp