Bukefalos 28 år!

avancerad tömkörning

confetti

Trådstartare
någon som har bra tips på hur man man påbörja samling i tömmarna?

har ett tvåårigt sto som tömkörs regenbundet och går då stabilt i en lång och låg form- skulle vilja börja "köra" henne med lite samling men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, brukar köra över bommar, neför,uppför backar, genom labyrinter mm. funderar på att lära in piaff på töm men har ingen aning om hur det skulle gå till.
 
Med en så ung häst tycker jag att tömkörningen ska vara i en väldigt fri form, och vara inriktad på att ge hjärngympa, inte någon egentlig fysisk träning.

Jag tycker det är viktigare att en så ung häst får lära sig att gå fram överallt i terrängen på lösa tömmar, även i t ex villaområden. Och när det arbetet är klart så sätter man den i vagn och låter den tuffa på i fri form i skritt och trav så att den lär sig att kliva på frimodigt.

Samling och piaffer kan gott vänta ett par år till.
 
På en vuxen häst tar det ungefär 4 år innan brosk och grejor klarar av belastningen av mer avancerade saker som piaff och liknande. MEd andra ord är det rekomendabelt att tömköra kravlöst ett par år till innan du ens tänker tanken.
 
Har ni några tips för oss med äldre hästar? Jag undrar också över samma sak! :)
 
Det är inet så att man måste lära en häst trampa och skynda på det på något sätt. Jag har sett hemska skräckexempel där "barrocktränare" har försökt att med piskens hjälp få helt osamlade hästar till piaff. Visa gick omkull och klättrade på väggarna.
Ju mer man jobbar en häst på korrekt sätt ju starkare blir den och en vacker dag så börja den trampa av sig själv.
Samtliga mina tallanglösa islänningar har börjat trampa utan nån som helst planering från min sida.
Tömkör mkt med rak häst utan att greja med innertöm. Vänd med rak häst och vänd bogarna, inte halsen.
Öva upp din handskicklighet och öva på att bromsa olika ben så att du lär dig hjälpa din häst.
att tömköra innebär att kontrollera ben. Det blri olika effekt i bärighet beroende på om man bromsar benet i uppstigningsfasen eller nerstigningsfasen, om det är ett fram eller ett bak o.s.v.
Det bästa är att öva öva och öva och strunta att i att böja och streta med pållarna.
 
Hej!
Jag har jobbat mest "vid hand" innan, men har nu gett mig på att tömköra lite. Jag har fått för mig att du, när du pratar om att bromsa ett ben i taget, också gör det med en tygel i taget. När jag försöker mig på detta resulterar det bara i att pollan vrider på huvudet. Detta oavsett hur mycket eller lite jag tar, har försökt hela skalan. Har också försökt med direkt eftergift kontra att "hålla tills det funkar". Problemet är att det aldrig riktigt funkar :crazy:

Nu är det inte bara jag som rider hästen, utan tvärt om jag som rider hästen minst. Och hon är inlärd på att en tygel betyder ställ i nacken, medans två tyglar betyder sakta in/stopp. Jag ser egentligen ingen fel i detta, så länge hon förstår och svarar direkt så man inte behöver dra/rycka eller hänga i henne. Det känns som om det borde bli virrigt för hästen om allt som sker i munnen betyder stopp. Vart har man då böjning och svängfunktionen? När man rider är det inget problem, då har man sits och ben att styra och böja med, men just vid tömkörning så är det ju bara tömmarna (och till viss del kroppsspråk...). Jag brukar köra med att innertygeln betyder ställ, yttertygeln betyder sväng och en lätt kram i båda betyder stopp/halvhalt. Det fungerar bra.

Har jag förstått det rätt ang. dina tygelhjälper? Och i så fall, har du lust att förklara dem?

Mvh/Marie
 
Och det du beskriver med att driva hästen till samling med spöhjälp så att hästarna klättrar på väggarna och går omkull är fel utbildningsväg även inom barocken...
 
Öva upp din handskicklighet och öva på att bromsa olika ben så att du lär dig hjälpa din häst.
att tömköra innebär att kontrollera ben. Det blri olika effekt i bärighet beroende på om man bromsar benet i uppstigningsfasen eller nerstigningsfasen, om det är ett fram eller ett bak o.s.v.

Men i skritt tex. så är ju hö fram på väg upp när höger bak är på väg ner. Vilket ben får man då effekt på om man bromsar med hö tygel?
 
Du kan rama in hästen med tömmarna. Med dom flytta hästen, och det viktigaste, hur du själv rör dig.
Det är inte "AR" ni ska hålla på med utan
"indroduktion till horsemanship & 1-2-3"
 
Innan man börjar bromsa upp ben på det där viset så måste du först ha en fungerande kommunikation med munnen och hästen måste ha accepterat bettet till fullo.
Då måste du lära en häst hr den ska reagera för bettet. Reagerar den bara genom att vrida huvudet så har du ingen fungerande väg mellan mun och bett och då måste man ge den det.Skola dens mun så att den förstår att bett betyder samling.
För det allra mesta när det blir som du beskrev så måste du först jobba med sökningen till bettet.
Fisn miljoner sätt men målet är ju att hästen ska vilja ta bettet, leta efter det.
 
Pröva och se. Bromsar du frambenet så är du inne på halva steg och bromsar man bakbenet så är du inne på bäckenvinkling men halva steg innebär ju även bäckenvinkling. Pröva dig fram och se vad som händer. Skillnaderna är väldigt små så man måste veta vad man letar efter.
 
Nej, det är det inte. Jag vill nämligen att samma signaler skall gälla när jag sitter upp. Jag kan redan få hästen att svara på kroppsspråk, nu vill jag komma längre. Hästen är ett bekvämt djur som väljer det bekvämaste sättet att röra sig på. Om jag visar t.ex. böjning med min kropp så kommer hästen att svara med böjning, men den kommer inte att böja där den är stel, utan överallt annars. Vill jag då "komma åt" hästen så krävs det finare redskap än bara kroppsspråket.
Det betyder inte att jag är färdiglärd i kroppsspråk (blir man någonsin det?), men att jag kan det hjälpligt och vill ha större utmaningar för mig och hästen.

Mvh/Marie
 
Jo, det förstår jag. Men det var ju det jag menade. Vår kommunikation har blivit bättre i vår (hon har varit mycket sjuk, och saker har hela tiden kommit i vägen för skolningen). Men hon är skolad till att en tygel betyder ställning. Du kan nog ha rätt i att hon inte söker bettet tillräckligt. Hon gör det när jag rider, så jag har tagit det lite för givet, men när du säger det kan det nog stämma att hon inte gör det i tömmarna.
Men det jag ville ha förklarat är att om en tygel för sig betyder stanna/halvhalt, var har man då ställning och sväng? När jag rider ställer jag hästen med kroppen, och ev förstärker med att ge lite på yttertygeln (men jag rider aldrig med böjd häst alá AR).

Mvh/Marie
 
Jag svänger inte och ställer inte med tygeln. Rider jag rakt fram och vill svänga åt höger så trycker jag med vänster sittben åt höger och bromsar i varje steg ytterbak och släpper när hästen tar bettet. Då får jag både böjning och ställning och enorm bärighet. Jag får parera å tusen sätt med rumpan, omöjligt att i detalj beskriva.
Felet du förmodligengör är att du rider hals och huvud eftersom det är allt man får lära sig idag. Det är bogen man ska svänga och baken man ska rida.
 
Det är jättebra svar om jag ville lära mig att rida (vilket jag visserligen också vill :p), men jag pratar om i tömmarna! Jag tog upp ridningen just därför - där svänger och ställer man ju med sitsen. Så hur gör man (du) i tömmarna när man inte har någon sits?

(Och nej jag rider inte efter var hästen har sin hals och huvud, det finns människor som kan klura ut saker och ting själva vet du ;))
 
Mycket enkelt. Man använder piskslängen på samma sätt som den indirekta tygeln.

Då behöver man inte köra Djurjourens nödlösning med att svänga rakställd häst för att hålla reda på bogarna.
 
Hur jag svänger i tömmen? Jag bromsar ytterbak och släpper i rätt ögonblick så att bogen flyttar på sig automatiskt.
Det är dock ganska komplicerat att lära pållen det. Öva på att hästen alltid ska vara på ytter, lås ej fast den där och driv den heller inte mot den, bara var där hela tiden.
Hitta upp platser där hästen bara har ett val att svänga ( vårt lilla ridhus är perfekt, bara svängar :D ) och styr mot hörnan och håll i ytter.
Gå lugnt, vissla gärna så hästen förstår att allt är lugnt och låt den själv komma på att om man inet svänger så slår man näsan i väggen. Släpp aldrig ytter men lås den inte. Den kommer i början att ta sig runt hörnet på de mest bedrövliga sätt, krabbgång och vilja svänga 15 meter innan. Då lägger man på drivning men alla andar hjälper ska man låta bli.
När det är lätt för hästen att svänga med fast ytter så lägger man till att man inför svängen släpper efter på ytter så att det blri naturligt att svänga. Då kommer hästen att börja vänta på yttersläppet.
När även detta är ok kan man börja småsläppa i varje steg och sen kan man även börj abromsa innan släppet.

Steg ett är dock att alltid vara i ytter och beroende på hästen sinlärningsförmåga så kan det ta många lektioner eller bara 5 minuter.
 
*haha* jag blev totalt förvirrad av ditt svar tills jag kom på att det är precis så som jag redan gör. Jag har inte tänkt på det på det sättet bara. Däremot så fungerar det inte särskillt perfekt ännu. Hästen ifråga har svårt, svårt att koncentrera sig, och speciellt när det är något nytt. Då vill hon helst vara någon annan stans. Fast sen blir hon väldans glad när hon väl förstår.
Just detta med inlärningen är det svåra eftersom det nästen alltid tar lång tid för hästen att förstå så har jag mer än en gång gett upp och tänkt "jag måste göra fel". Men låter man det bara ta lite mer tid än på andra pollar så kommer det till slut en dag då det bara funkar.

Tack för ditt svar :bow:

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 503
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 004
Senast: Vitsippan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 288
Senast: Karminnie
·
Körning Har ganska nyligen börjat tömköra min häst och det har gått jätte bra, både på bana och för det mesta i skogen. Dock har jag stött på...
Svar
6
· Visningar
1 814
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp