• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare nyfikenienstrut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 579
Sv: avd B?

Säg att en avdelning B har 16 startande, då ska det vara fyra placerade.
Två ekipage rider med 0 fel.
Ett ekipage får två fel för tiden men är felfri på hinder.
Tio ekipage får fyra fel.

Samtliga tretton ekipage blir då placerade och ska få pris. Däremot får man inte blågul-blå-gul-osv rosett utan alla får likadana pris.
Har avdelning B tillräckligt många starter för att det ska bli en klass, alltså minst tre starter, så får den också placerade efter antalet starter.
Är det färre än tre starter är antagligen kutym att de felfria får pris.

T.ex. såhär (Heda Ridklubb 11 februari 2007):

Klass 2 - Hoppning Lätt C bed. Två fas. A:0/A:0 Kategori D Avd. B
´Sponsras av Svenska Foder
9 anmälda, 7 startande, 2 placerade
Överdomare: Susanne Lundholm
Tävlingsledare: Lotta Karlsson
Hoppdomare: Marita Hjelm
Banbyggare: Björn Jacobsson

Plats Ryttare Häst Premie Hoppning
Klubb Härstamning Fel Tid
1 Klara Wennström Marhults Unni
Åkerbo R&KS Lunnalyckans Tacado RNF 126 0 37,62
2 Josefine Jonsson Valdo RP 150
Skogslottens RF Velmont - Derano Gold 4 37,07
2 Sara Dunstrand Brynithon Braveheart
Kinda RF Thorneyside The Terminator - Ceredigion Tywysog 4 37,79

4 Josefin Börjeson Havanna
Heda Ridklubb Aramis - Casimirsborgs Avocado 8 40,15
5 Amina Siira Pitchi II
Nyckelryttarna 13 77,67
6 Caroline Mathiasen Burton
Nyckelryttarna Dart Lihgt - Burma Wilton 21 78,33
7 Therese Sundin Lilo Fee
Skogslottens RF Okänd - Okänd Ute.

Intressant bedöming egentligen!
Om det är mindre än 3 starter, är det alltid CR då? För om det bara är en startande i avd B bed A (som ju ofta är fallet i unghästklasser) då blir man ju placerad oavsett hur det går. Om det inte är CR alltså.

Mja, min uppfattning är att är det inte tillräckligt många starter för att vara klass blir ingen placerad. Däremot brukar då den eller de två startande få pris om de är felfria. (Även om de i resultaten står med stjärna, fetmarkerade, whatever.)

Alltså, det är inte det att jag inte tror på dig/er!!!

Det är bara det att jag tycker att det är JÄTTEkonstigt, för överallt där jag har varit så har det varit så att alla som gått felfritt i avd. B fått en rosett.

Men snälla, lär TR och se hur bedömningen fungerar!

Men snälla, det är inte mitt fel att alla klubbar jag har tävlat på inte dömt efter TR? :crazy:

Som SAGT, det är inte det att jag inte tror på er :smirk: varför skulle ni sitta här och ljuga om något sådant liksom... Jag tycker bara att det är konstigt, tycker inte ni också det? Att jag kan räkna upp i alla fall tio klubbar som inte följt dom reglerna! :crazy:

men lite rörigt är det allt. Säg att det är 20 starter o 8 placerade, sen går 18 felfritt då blir det 18 "vinnare".

Resultat var det här ;)

En startande, ingen rosett för ekipaget.

Här borde alltså det ekipaget som fick 4 fel ha "vunnit" och fått placering och rosett. Det fick dom inte.

En startande, 12 fel, ingen rosett.

Ingen fick placering/rosett.

I exemplen som jag tagit så är det ju väldigt få startade i avd. B, har det någon betydelse? Om man är ensam startade eller bara två startade så gäller alltså inte det här med placering trots att man inte ridit felfritt?
Eller? Jag säger inte att jag vet hur det är, tvärtom - jag vill veta hur det ska vara!

Senast ändrad:

Som jag tidigare skrivit:
"Har avdelning B tillräckligt många starter för att det ska bli en klass, alltså minst tre starter, så får den också placerade efter antalet starter.
Är det färre än tre starter är antagligen kutym att de felfria får pris."

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
735
Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta? 35 36 37
Svar
723
· Visningar
34 812
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
891
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka