avel hur ser skattemyndigheten på det, någon som kan svara?

T

tessan2

Har tre ston, varav ett nu är satt i avel. Räknar med (om allt går bra)att kunna sälja en avkomma per år. Om ytterligare två år sätts de andra in i aveln. Hur gör man med skattemyndigheten?Blir det firma, om man säljer en avkomma per år? Eller ska man ha ett visst antal ston i avel?Någon som kan svara på dessa frågor? :confused:
 
Praxis är att man ska ha minst tre hästar för att det inte ska ses som hobbyverksamhet, men om ett föl om året räcker för att kalla det avel är nog en tolkningsfråga från fall till fall.
Man kan ju fakstisk hävda att avel är en osäker verksamhet. Du kan ju betäcka alla tre stona men ändå bara få ett föl, så det beror nog mycket på vilken handlägggare man får.

Jag rekommenderar dig att skaffa en bok som heter "hästen och skatten" av Jan Kleerup och Ulf Hornegård, (ISBN 91-87178-70-2) som Ernst & Young gett ut. Där står det mesta.
 
Hejsan tack för ditt svar, :bow: har sökt efter boken på nätet men hittar den inte. Du har ingen länk...
 
Det där stämmer inte! Det finns en artikel om just detta i Ridsports Avelsextra som kom ut idag (till prenumeranterna). Kommer väl på måndag i affärerna.

Där står att det t.o.m. kan räcka med ETT sto! Naturligtvis kan ju olika läns skattemyndigheter tolka olika, men REGLERNA är lika i hela landet! Och får man ett nej så är det bara att överklaga och visa på ens egen situation.
 
Re: avel hur ser skattemyndigheten på det... långt svar

Hej!

Först lite skäll!
Som vanligt kommer en massa gissningar och tvärsäkra påstående om hur det ÄR. Tyvärr är dessa i bästa fall bara delvis rätt och kan lura någon att begår misstag eller i värsta fall brott.

ALLA inkomster skall redovisas i din deklaration.

Det som avgör om det är ett företag (inkomst av rörelse) eller hobby har inget att göra med hur många hästar eller hur mycket pengar det

handlar om. I stället är det syftet som avgör vad det är. Om du föder upp hästar med syfte att tjäna pengar är det ett företag och du skall redovisa verksamheten enligt reglerna för detta.

Är det så att du föder upp hästar av intresse för hästar eller avel och "råkar" gå med vinst är det inkomst av hobby och redovisas under dessa regler.

Gemensamt är att du i båda fallen kan dra av dina direkta kostnaden för verksamheten från den inkomst verksamheten ger och i slutändan är det bara överskottet som skall beskattas. Alltså viktigt att spara alla kvitton och avtal.
 
Jag baserade mitt uttalande på vad min revisor på Ernst & Young (alltså inte Räkne-Nisse i Källarkontoret) har sagt och är mån om att vi följer.
Du baserar dig på en artikel skriven av en journalist (?).

Dessutom betyder "praxis" inte samma sak som "lag".

Du gör som du vill och jag gör som jag vill, och jag slipper svara för din bokföring.

Men jag känner mig fortfarande övertygad om att det inte ses som seriös, avdragsgill avel om man bara har en, normalstammad häst.
Har man däremot Ina Scot i stallet, så kan det säkert räcka med det ...
 
Jag har också funderat på det där med enskild firma kontra hobbyverksamhet. Förra året hade jag 3 föl och i år får jag 4 föl. Nu får man inga stora summor när man säljer ponnyfölen så utgifterna för hästarna är högre än inkomsterna. Jag har det som hobby trots 4 avelsston samt 1 till på lut samt en (förhoppningsvis) blivande avelshingst. Jag har sparat alla kvitton för att iår deklarera som hobbyverksamhet och till nästa år ta ställning om jag ska starta firma. Nu tror jag att skattemndigheterna inte är så intresserade av att veta hur stor min förlust är då jag inte har ina Scot i stallet ;) Inkomst förra året 40 000 utgifter över 100 000 :angel: tur man har ett riktigt jobb :rofl:
 
Är det en jordbruksfastighet som du äger och bedriver "avel" kan det redan ingå i jordbruksverksamheten utan att du behöver starta särskild firma.

När vi startade vår verksamhet hade jag bara ett avelssto ( de utökades till 3 st ganska snart ) och det ansågs inget hinder om det bara fanns en genomtänkt affärsidé som avsågs att drivas med vinst. Men jag tror att det är betydligt lättare om man äger sin egen gård.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Jag kan berätta att igår var jag ner till skattemyndigheten för att få ett "korrekt"svar på mina frågor.Tydligen krångligt, kvinnan jag pratde med kunde inte svara på om det var att räkna som näringsverksamhet(firma) eller hobbyverksamhet. Hon skulle ta upp det med sina kollegor och återkomma så snart hon visste.Kan inte de ge besked så måste det vara krångligt och oklara regler. :confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Senast: Freazer
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 953
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp