Bukefalos 28 år!

Avelssnack/uppdatering

Sv: Avelssnack/uppdatering

Kände inte att det var läge att starta ny tråd för bara denna simpla fråga. Är hyfsat ny i avelssvängen och har ingen jättekoll men är väldigt nyfiken. Dottern har nyligen fått sina första storhästar och därav har intresset väckts till liv igen! Därför tänkte jag fråga bättre vetande vad ni har att säga om hennes två nykomlingars stammar. Om någon rentav har ett syskon/släkting eller vad som rent allmänt är uppfattningen om dessa hingstar och dess avkommor, om det är trevliga stammar, vilken ni valt utifrån stammen etc:

Valack 12 år e. Kannan-Narcos II-Cantus.
Sto 8 år e. Cornet Obolensky-Landlord-Heartbreaker.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Det är moderna sportstammar, de låter rätt dyra. Tur för dottern som har föräldrar som ger henne såna hästar!
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Det är moderna sportstammar, de låter rätt dyra. Tur för dottern som har föräldrar som ger henne såna hästar!

Ska sägas att den ena ingick i ett paketpris och inte kostade många kronor mer än den första ponnyn vi köpte till henne (en 20-årig shettis ;)).
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Va, menar du att den ena inte kostade mer än en 20-årig shettis?
Alltså jag blir minst sagt skeptisk och hoppas att det inte är billiga trasiga importer
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

eller kanske europas dyraste shettis?;)

Trevliga stammar på hästarna, stoet kan jag tänka mig är rätt het med den stammen.

Säg till om ni vill köpa svenskt nästa gång, finns många väldigt fina svenskstammade hopphästar och många nogranna och duktiga uppfödare av sådana hittar du även här på buke:)

(jag föder inte upp hopphästar så ingen smygannons ;) )
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Va, menar du att den ena inte kostade mer än en 20-årig shettis?
Alltså jag blir minst sagt skeptisk och hoppas att det inte är billiga trasiga importer

Det är en problemhäst. Grundligt undersökt/röntgad x2 UA. Har tyvärr ett hiskeligt temperament och vi fick den på köpet med den andra hästen (för en symbolisk summa). Återstår att se om det är arv eller miljö som gjort den sån här, personligen hoppas jag på det sistnämnda...

Kannan-valacken är däremot en av de trevligaste hästar jag haft att göra med. En riktig tävlingsindivid som tänder till så fort han ser hinder, men i övrigt så cool att yngsta dottern (11 år) utan problem rider honom själv i alla tre gångarter.

Stoets stam har jag i princip bara hört ont om ("det där kan bli väldigt rätt men lika gärna så fel, så fel") men valacken vet jag inte så mycket om? Berätta gärna, ni som har lite mer koll! :)
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Aha.
Att den är problemhäst är väl inte så konstigt med avseende på stammen. Säkert kapabel men så har man inte givit den tid och då har det slagit slint. Vanligt på begvade hästar.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

kl

Såg att Diabeau vd Heffinck kommer stå i Sverige! Jag har för mig att de avkommor han har i Sverige redan har gått bra på 3-årstest.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Han är med i katalogen inför bruksprovet så jag har uppfattat det som att han skall närvara. Vet inte helt säkert dock.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Gabby: Neeej så tråkigt. Men kanske inte helt oväntat. Det känns som de flesta riktigt lovande hästar försvinner från Sverige. Då får jag hoppas på 4-åringen med samma stam som visas nu då, mödernet är ju tydligen bra på den.

Angående Waldhof: Jag har också efter bästa förmåga försökt hitta något om vad planen är för Waldhof, men utan resultat. Det ser inte ut som de skall hålla hingstar i år.
Någon här som vet mer?
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Jaha, nu drar det ihop sig till alla hingstvisningar. För min del blir det ju premiär och det känns väldigt spännande. Min sambo och jag åker på fredag nedåt landet för att gå på Flyinges och Tullstorps. Någon mer som ska dit?
Jag har även planerat in Strömsholm, Lövstas, Eklundas och Markebäcks. Vilka ska ni gå på?
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Nån som vet om priset på Centaurus stämmer eller om dom skrivit fel? Brukar ju vara nån hingst varje år som dom försöker göra en Warsteiner av, är det kanske Centaurus tur i år...

Tillägg; Enligt deras hemsida, han har inte kommit upp på språngrulla än
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Jag ska till Flyinge! Funderar även på Gränsbo eftersom jag är lite sugen på nya Deodoro...

Vilka tror ni förresten blir poppishingstarna i SWB i år? Kan några av de nya slå sig in i topp eller håller fjolårets ettor (Armani Code och Ampere) i sig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp