Bukefalos 28 år!

Avelssnack/uppdatering

Sv: Avelssnack/uppdatering

Jag tror Ampere kan hålla i sig, han fick ju också lite extra uppmärksamhet iom sina söner på årets bruksprov - eftersom han finns tillgänglig kan jag tänka mig att folk som sett sönerna inte väljer dem, utan tänker att "En sån vill jag också ha!" och väljer pappan. Så har det ju varit med tidigare topphingstar i svensk avel, typ Cardento och Robin Z - ingen vill betäcka med sönerna så länge pappan finns tillgänglig, och när pappan är borta, så har det kommit nytt blod internationellt som känns hetare än de svenskfödda sönerna.

Annars brukar det ju vara extremt kort livslängd på avelshingstar i Sverige nuförtiden, ett par-tre år, om ens det, sen rasar betäckningssiffrorna om det inte händer något extraordinärt som gör att hingsten fortsätter vara synlig och folk kommer ihåg den. Annars kommer det ju nya spännande hingstar hela tiden, de känns väl ofta roligare och hetare än fjolårets - åtminstone om man ska tro betäckningssifforna, de som ligger högst är ofta rätt nya i svensk avel.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Jag tror att van Vivaldi kommer få en hel del ston men även att Ampere kommer fortsätta vara populär.

Sen tror jag vi kommer se ännu mer uppdelat, de som väljer fryst på utländska poppishingstar och de som betäcker sitt enda sto med hignstar som står på färskt nära i Sverige.

De röda dagarna i år (sen påsk) kommer försvåra import för de högre upp i landet.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Jag skulle också ha sagt Van Vivaldi om han stått i Sverige, verkar vara lite törstigt på nya gångartshingstar, men tror att villkoren avskräcker en del så tror inte det blir topp-placering.

Tittar man på de som varit i topp på gångartssidan de senaste åren så kom Ampere till Sverige 2011, Floricello godkändes också då men är ju inte kvar längre. Annars har det varit Sir Oldenburg som kom 2010 och så gamla Warsteiner som fick uppsving pga prisdump. Bellagio var också med ganska högt nåt år men varit ganska anonym på det senaste, också han kom 2010.

Så inga gångartshingstar från 2012 och 2013 har riktigt tagit sig upp i topp.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Tror som du. Van Vivaldi i Sverige med såna villkor som vi i Sverige är vana vid hade gett honom massor av ston, men med 1000 euro i språng och 1000 SEK i frakt + moms lir det inte alls många.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

hoppsan, hade missat de villkoren.

Jag tror att Firenze kan få en uppsving hos ny ryttare, Bocelli borde var mer tillgänglig denna säsongen. Sen blir nog Lövsta starkare, känns som det är första året de har nåt intressant att erbjuda.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Enligt uppgift skall Firenze inte vara i avel 2014 utan koncentrera sig på tävling.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

*kl*

Skulle det rent stam mässigt fungera att lägga Baloubet på ett sto efter Cavalor Cumano? :)
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Såg att Highcruiser vann en MsvC på segersta igår. Kul när hingstarna är ute och tävlar igen.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Jag tror att Fürstenball och Ampere kommer att vara "poppishingstar" i år.
VV drog mycket uppmärksamhet på bruksprov, men tror som många andra att han är för dyr för att vara unghingst dessutom, därför väljer nog flera stoägare bort honom.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Kommer furstenball ha bra villkor? Skulle tippa på endast fryst vilket inte brukar ge många ston.
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

:o det var egentligen Florencio jag tänkte på. friendship har jag koll på men betäcker de andra två?
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

kl

Oj vad tråden halkat ner!

Såg nyss på Ridsport att Eklunda har köpt in sig i 3-åriga Latuor e. Darco - Malito de Reves - Nabab de Reve - Chin Chin, mamman har enl horsetelex tävlat 1.60, mormor 1.50, mormors mor 1.60 och sedan 2 generationer ston som gått 1.40. Enl ridsport finns det även mästerskapsmeriter.

Vad säger ni hoppisar om den, det låter väl spännande?

Film:

https://www.youtube.com/watch?v=EgHRqfHMCjw
 
Sv: Avelssnack/uppdatering

Väldigt fin stam.

Men ärligt talat blev jag inte jätteimponerad av själva hästen, den är ju iofs bara tre år och kan säkert bättre för på filmen så såg det ganska spänt och jobbigt ut alltihop
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp