Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Det här handlar inte om att sprida eller inte sprida något.
Det handlar om att visa på den mest extrema situationen som en vallhund kan möta.
Det är inte etiskt alls! Jag tycker inte ens det är etiskt det som sker i vårt land där.
Men det fyller en funktion att jag visade på en extrem situation.

Det här, att ni försöker styra om det.
Du sitter knappast och skriver "Du kan inte se det olämpliga med att sprida detta" om någon visar bild på extremavlade hundar eller vad som där man skulle se en olägenhet. Nej,, ni måste hitta något fel och koppla det till mig. Sen att jag inte vallar och inte säljer hundar till de som vallar spelar ingen roll. Lets styra om det till att ildiko förmodligen tycker att det är rätt att utsätta djur för så här uppenbara risker.
Det är ett EXTREMfall som visar på vad jag ville ha sagt. Det kommer inte utövas mer eller mindre för att jag visar upp det här. Precis som att folk inte kommer att äta fler ägg när jag. på fb, visar hur hankycklingar mals ner till en grå chickenMcnuggets-gröt.
Fast det är ju inte en extremsituation hunden möter, det är hunden som skapar en extremsituation genom att inte kunna hantera djuren? Hunden springer liksom och biter tag i mulen på ett nöt som bara står bortvänd, det är ingen extrem situation utan en stressad hund som inte kan hantera en situation den är i.

Jämförbart vore en patrullhund som hugger en förbipasserande. Det är inte en extrem situation hunden möter, utan en hund som inte är mentalt stabil nog för att hantera den situationen människan sätter den i.
 
Och verkligen pinsamt att ni inte tål att någon av mina hundar skulle visa vara funktionella för något.

Vem tål inte att någon av dina hundar skulle visa sig vara funktionella för något? Du har väl hundar som jobbar som terapi/assistanshundar, det är kanonbra och jag har inte sett någon ifrågasätta det.

Att folk ifrågasätter planer på att nnågon annan ras än de traditionella skulle bli patrullhund hos polisen tycker jag inte är det minsta konstigt. Det har inget med dig att göra.
 
Det är vallhundar som ligger åt herdehundshållet.
Det är företrädesvis vallhundar som ligger åt herdehundshållet ja. iaf patrullhundarna.
Så är det med en av mina 3 också.
Oftast är det inte en "jävla skillnad", en stor del av vallhundsraserna ligger åt herdehundshållet (genetiskt och mentalt), en del med direkta kopplingar till vissa molosser dessutom.
Inte jävla skillnad, det finns fler av dem som går in i båda kategorierna än inte (och absolut Sch och BV) , därav är det en grupp (Grupp 1)
Det är extremt stor skillnad i egenskaper på en herdehund och en vallhund. Det är två helt skilda arbeten.
 
Fast det är ju inte en extremsituation hunden möter, det är hunden som skapar en extremsituation genom att inte kunna hantera djuren? Hunden springer liksom och biter tag i mulen på ett nöt som bara står bortvänd, det är ingen extrem situation utan en stressad hund som inte kan hantera en situation den är i.

Jämförbart vore en patrullhund som hugger en förbipasserande. Det är inte en extrem situation hunden möter, utan en hund som inte är mentalt stabil nog för att hantera den situationen människan sätter den i.
Exakt så.
 
Det här handlar inte om att sprida eller inte sprida något.
Det handlar om att visa på den mest extrema situationen som en vallhund kan möta.
Det är inte etiskt alls! Jag tycker inte ens det är etiskt det som sker i vårt land där.
Men det fyller en funktion att jag visade på en extrem situation.

Det här, att ni försöker styra om det.
Du sitter knappast och skriver "Du kan inte se det olämpliga med att sprida detta" om någon visar bild på extremavlade hundar eller vad som där man skulle se en olägenhet. Nej,, ni måste hitta något fel och koppla det till mig. Sen att jag inte vallar och inte säljer hundar till de som vallar spelar ingen roll. Lets styra om det till att ildiko förmodligen tycker att det är rätt att utsätta djur för så här uppenbara risker.
Det är ett EXTREMfall som visar på vad jag ville ha sagt. Det kommer inte utövas mer eller mindre för att jag visar upp det här. Precis som att folk inte kommer att äta fler ägg när jag. på fb, visar hur hankycklingar mals ner till en grå chickenMcnuggets-gröt.
Det är ett jättebra exempel på vad algoritmerna tar fram för att det ser "coolt ut" så folk delar det. Det har öht inget att göra med vallning eller praktisk djurhantering, det är INTE ett exempel på "extrema situationer som vallhundar ska klara", det är en skiträdd och upphetsad hund som är instängd i en fålla med djur den inte klarar av att hantera pressen från, och då ställer den till extremt farliga situationer för sig själv och för nöten.

Slutet av det här klippet visar hur en klok trygg hund hanterar en nästan identisk situation: Med lugn och kommunikation med djuren, inte anfall. Notera skillnaden på betten.
 
Det här handlar inte om att sprida eller inte sprida något.
Det handlar om att visa på den mest extrema situationen som en vallhund kan möta.
Det är inte etiskt alls! Jag tycker inte ens det är etiskt det som sker i vårt land där.
Men det fyller en funktion att jag visade på en extrem situation.

Det här, att ni försöker styra om det.
Du sitter knappast och skriver "Du kan inte se det olämpliga med att sprida detta" om någon visar bild på extremavlade hundar eller vad som där man skulle se en olägenhet. Nej,, ni måste hitta något fel och koppla det till mig. Sen att jag inte vallar och inte säljer hundar till de som vallar spelar ingen roll. Lets styra om det till att ildiko förmodligen tycker att det är rätt att utsätta djur för så här uppenbara risker.
Det är ett EXTREMfall som visar på vad jag ville ha sagt. Det kommer inte utövas mer eller mindre för att jag visar upp det här. Precis som att folk inte kommer att äta fler ägg när jag. på fb, visar hur hankycklingar mals ner till en grå chickenMcnuggets-gröt.

Fast jag lyckas inte koppla filmen till det du vill ha sagt? Jag tycket inte den visar din poäng? Eller så förstår du inte vad som behövs av en patrull/skyddshund för jag har svårt att se nåt som går att dra paralleller mot.

Jag har också svårt att dra paralleller mellan en bild på extremavlade hundar tex kortnosar som folk delar här och förfasas över hur de ser ut och till en film där du tycker det är ett bra exempel på egenskaper du vill påvisa?
Hade du lagt upp filmen i ett syfte såsom att lyfta hur djurhantering inte skulle gå till hade det varit en annan sak .

Att alltid sätta på sig offerkoftan för att du blir emotsagd är tröttsamt.

Hade jag lagt upp motsvarande klipp som ett exempel på en poäng i önskvärda egenskaper i diskussion så hade jag blivit sågad jämte fotknölarna det kan jag lova dig.
 
Det är ett jättebra exempel på vad algoritmerna tar fram för att det ser "coolt ut" så folk delar det. Det har öht inget att göra med vallning eller praktisk djurhantering, det är INTE ett exempel på "extrema situationer som vallhundar ska klara", det är en skiträdd och upphetsad hund som är instängd i en fålla med djur den inte klarar av att hantera pressen från, och då ställer den till extremt farliga situationer för sig själv och för nöten.

Slutet av det här klippet visar hur en klok trygg hund hanterar en nästan identisk situation: Med lugn och kommunikation med djuren, inte anfall. Notera skillnaden på betten.
Vad har hunden för halsband? Tycker ser ser ut som att det sitter någon typ av klump på det.
 
Det är ett jättebra exempel på vad algoritmerna tar fram för att det ser "coolt ut" så folk delar det.
Jag delade det inte för att det ser coolt ut, ser skrämmande och riskfyllt ut i mina ögon. Vilket var min poäng, dvs att hunden kan hantera den pressen mentalt.
.
 
Fast jag lyckas inte koppla filmen till det du vill ha sagt? Jag tycket inte den visar din poäng? Eller så förstår du inte vad som behövs av en patrull/skyddshund för jag har svårt att se nåt som går att dra paralleller mot.
Exakt. Den videon i kombination med den kommentaren visar på en väldigt dålig förståelse för vad vallning/vallhundar är, och då är det mycket av det TS skriver som plötsligt blir vädigt... konstigt.
 
Jag delade det inte för att det ser coolt ut, ser skrämmande och riskfyllt ut i mina ögon. Vilket var min poäng, dvs att hunden kan hantera den pressen mentalt.
.
Men hunden kan ju inte hantera pressen alls. Den krackelerar fullständigt och biter i allt möjligt. Tom när nötkreaturen står stilla. Jämför med filmen @Migo la ut.

Hunden i filmen har tappat det helt. Skulle en polishund ens tappa det till en tredjedel på det viset så hade det blivit en enkelresa till veterinären.
 
@Migo ot hur gammal är hunden?

Precis så jag vill att min hund jobbar, ju mer stressade djur desto lugnare hund som inte spär på stressen. Fina "markeringar" också som inte skadar djuren.
Min egen Spock går ner i riktig slow-motion i dessa lägen där han står kvar och ger djuren tid men aldrig backar.
 
@Migo ot hur gammal är hunden?

Precis så jag vill att min hund jobbar, ju mer stressade djur desto lugnare hund som inte spär på stressen. Fina "markeringar" också som inte skadar djuren.
Min egen Spock går ner i riktig slow-motion i dessa lägen där han står kvar och ger djuren tid men aldrig backar.
Ingen aning, han har massa olika hundar. Men som så ofta annars när det kommer till folk som kan, så ser det så här klokt ut rätt snabbt, han har nån film på en ettåring som verkar ha många bitar på plats. Kan varmt rekommendera hans facebook (eller TikTok då, men det har inte jag)
 
Jag delade det inte för att det ser coolt ut, ser skrämmande och riskfyllt ut i mina ögon. Vilket var min poäng, dvs att hunden kan hantera den pressen mentalt.
.
Men exakt vad är det i den som du tycker signalerar att hunden "hanterar" nått? Den flyger ju in och hugger vilt i stillastående djur som tittar bort? Spontana utfall med kvarhållande bett är ren panikreaktion!
 
Ingen aning, han har massa olika hundar. Men som så ofta annars när det kommer till folk som kan, så ser det så här klokt ut rätt snabbt, han har nån film på en ettåring som verkar ha många bitar på plats. Kan varmt rekommendera hans facebook (eller TikTok då, men det har inte jag)
Oki. Tyckte hunden fortfarande såg rätt ung därför jag undrade 😁.
Ska absolut kika.
 
Jag delade det inte för att det ser coolt ut, ser skrämmande och riskfyllt ut i mina ögon. Vilket var min poäng, dvs att hunden kan hantera den pressen mentalt.
.
"Åh jag har eventuelt en köpare på gång som tror att han kan ta med sig sin privata hund och få den som tjänstehund hos polisen, alltså är min hund bra nog att bli tjänstehund, trots att den är helt otestad. Får jag avla på hunden om den jobbar hos polisen?"

"Den behöver inte testas därför att jag vet vad som krävs av tuffa hundar. Vallhundar måste vara jättetuffa, kolla här!"

*länk till livrädd hund som gör hysteriska utfall*

"Varför är alla så emot mig?!"

För att du framstår som att du är ute på väldigt djupt vatten med rätt begränsad dykutrustning. Typ.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 213
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp