Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Fast t.ex. Shibor är ju inte jättetaggade på att ty sig till människor. Bättre än vargar definitivt. Men det är väldigt långt emellan dem. Som du låter nu så skulle man avla på allt som i någon form tyr sig till människor.
Fast det är ju bara för att jag endast nämnde kärnan. Föreslår, som sagt, att man pratar vidare om sådana saker i annan tråd. Därför nämnde jag bara kärnan i det gemensamma.
 
Fast t.ex. Shibor är ju inte jättetaggade på att ty sig till människor. Bättre än vargar definitivt. Men det är väldigt långt emellan dem. Som du låter nu så skulle man avla på allt som i någon form tyr sig till människor.
Varför detta med Shiba. Malle och Bichon?? Förklara i annan tråd- förstår inte om ni tror eller inte tror att jag haft avelsutbyte med dessa.
 
Inte härskartekniker.
Jag är en sådan som menar vad jag säger och skriver.
Du vet säkert att de flesta schäfrar i Sverige är lite eller mycket för stora och du är intresserad av schäfrar och har sett polishundar. Då har du sett att det finns några som är väldigt stora.
Så tänker jag! Och jag tror att du håller på så här för att du letar efter fel. Såsom att den här mannen skulle vara min vän och ha en specialtillverkad polisbil för att få plats med Jupiter som kommer väga ungefär 28 kg när han är färdig.
Mina schäfrar vägde 50% mer och var närmre 70, den ene var fd polishund.
Så tänker att också du vet att även om de önskar att schäfrarna var mindre så är de låååångt ifrån alltid hanar som inte spräcker 65...inklusive bland polishundar.
Que?
Vilka Schäfrar har du sett?
Exteriörvarianter?

Bruksschäfrarna håller sig generellt inom rasstandardens mankhöjd. Min ena är till och med på gränsen till för liten och vikten på den är 26 kg. Tror inte jag har en enda överhöjdare i min närhet just nu och då träffar jag mååååånga Schäfrar.
 
Läs mitt förstas inlägg. Polisen i fråga är INTE polishundförare!
Jag belastar på det sättet och med den intervallen jag finner ger mig mer.
Han (den nya ägaren) kommer, OM han väljer att bli hundförare, testa på mer traditionellt sätt.
Människan i fråga vill ha just denna hund av flera anledningar än att han eventuellt vill bli hundförare.
Den här tråden handlade inte om den vinklingen du gör här.
Om jag vill fråga i ett forum om hur stor eller liten chans Jupiter har att bli polishund så gör jag det.
Jag valde en annan väg för att kunna svara på frågan om vad JAG tror (det andra är upp till en annan person) och för att kunna göra det så gjorde jag dels som jag brukar göra, tog guidning av sakkunnig (och fick förvånandsvärt bra hjälp. Polisen låter inte alls som för bara 5 år sedan mot oss "otrogna" ) och dels av två personer som tränar PH med första förfrågan på just patrull/skydds.
Jag har också deltagit i sådana här processer och träningen kring det sedan den tiden jag födde upp Belgare.
Så ni får ursäkta mig om jag för första gången på 19 år ställer en fråga om något helt annat (ursäktas, men mitt intresse utöver att hunden ska bo hos en ägare som har lite ambitioner handlar om S P E R M A) men får frågan och svarar även er att "JA, just denna hund är jag övertygad om skulle ha väldigt bra chanser om han nu vill använda hunden så!
För mig spelar det ju ingen roll, det är ju både för och nackdelar med det uppenbarligen för såväl Jupiter som mig.
Han är bland det bästa jag träffat och det tog 19 år att få fram honom....såklart vill jag vara noga med att se vart han har chanser att utvecklas. Hade det räckt med kantarellsök, långprommisar och något spår ibland så hade jag ju sagt det.

Gång på gång så leder ni det bort från vad detta handlar om.
Glada amatörer?? Alltså.... vi har ett nätverk! för 5 år sedan sålde jag 2 som sedelhundar. För 21 år sedan sålde jag också för polisiärt arbete (SKK-reggad ras). Så jag vet vad som krävs och kan med handen på hjärtat säga att om Linus kommer fram till att han VILL gå vidare till hundförare så har han en väldigt bra chans.
Jag har ju testat Jupiter i syfte att ta reda på vad man skulle göra med hans kompetens. Jag fick hem en jättebra hund, trodde han skulle vara hos mig 3 dagar och 5;e dagen fick jag istället köpa tillbaka honom.

Sluta med eran , för länge sedan utdaterade attityden mot människor som faktiskt vill ta ansvar för att våra raser ska finnas någorlunda intakta även i framtiden.

Den här tråden handlade om hur ev avels-möjligheter kan påverkas av tjänst. Bara det!
Jag pratar gärna om annat, men begränsa er lite då själva sakfrågan redan är utredd och det är bra om den som googlar sig hit framöver får svar på den förhållandevis lätt.
Rent juridiskt skulle jag säga att om polisen köper hunden för att den ska bli tjänstehund skulle du inte heller få använda sparad sperma, då äger polisen rätten att avla på hunden, eftersom de inte köper med någon bibehållen avelsrätt för uppfödaren.
 
Rent juridiskt skulle jag säga att om polisen köper hunden för att den ska bli tjänstehund skulle du inte heller få använda sparad sperma, då äger polisen rätten att avla på hunden, eftersom de inte köper med någon bibehållen avelsrätt för uppfödaren.
Tack för dina tankar.
 
Jo men det krävs ju skyddsegenskaper i en hund som ska kunna arbeta som patrullhund. Det är ju inte jättemånga av vallhundsraserna som duger för det tex.
Det är fördomar att alla vallhundar är mjuka i alla lägen. Och polisen i Sverige använder nästan uteslutande hundar som är just vallhundar i botten.
Det krävs ganska mycket handlingskraft, intensitet och mod hos flertalet vallhundar.

https://www.facebook.com/reel/152560204559289
 
Det är fördomar att alla vallhundar är mjuka i alla lägen. Och polisen i Sverige använder nästan uteslutande hundar som är just vallhundar i botten.
Det krävs ganska mycket handlingskraft, intensitet och mod hos flertalet vallhundar.

https://www.facebook.com/reel/152560204559289
Oj, exakt vad är det i det videoklippet som du tycker är nått att visa upp? :eek: Jävla misshandel av både nötter och hund... :rage:

Det är enorm skillnad på att vara stark, modig och handlingskraftig mot djur och att vara det mot människor.

Om man nu ska prata MOD hos vallhundar så är det bättre att visa upp en modig hund, än en rädd, upphetsad sak som hugger vilt och sliter i djuren. Fart in i djur är inte mod.
https://www.facebook.com/reel/1304789400220599
 
Oj, exakt vad är det i det videoklippet som du tycker är nått att visa upp? :eek: Jävla misshandel av både nötter och hund... :rage:

Det är enorm skillnad på att vara stark, modig och handlingskraftig mot djur och att vara det mot människor.

Om man nu ska prata MOD hos vallhundar så är det bättre att visa upp en modig hund, än en rädd, upphetsad sak som hugger vilt och sliter i djuren. Fart in i djur är inte mod.
https://www.facebook.com/reel/1304789400220599
Motsatsen till vad jag tycker att den jag citerade ville visa på.

Djuretiskt illa: Ja, precis som det riskerar att bli även för en Polishund - >patrull

Ja, det är skillnad på att kunna vara det med den ena och den andra arten vilket man med avel riktat om i många fall.
Men det som behöver finnas någonstans i botten, hundens förmåga att hantera potentiella hot, är vad jag syftar på.
 
Motsatsen till vad jag tycker att den jag citerade ville visa på.

Djuretiskt illa: Ja, precis som det riskerar att bli även för en Polishund - >patrull

Ja, det är skillnad på att kunna vara det med den ena och den andra arten vilket man med avel riktat om i många fall.
Men det som behöver finnas någonstans i botten, hundens förmåga att hantera potentiella hot, är vad jag syftar på.

Jag förstår inte alls syftet med att visa vidrig djurhantering oavsett orsak och sprida detta. Det finns jättemånga vettiga klipp där vallhundar både visar mod och stabilitet vilket behövs i arbetet.
Jag har svårt att se hur en rabiat hund bland stressade djur skulle visa på några önskvärda egenskaper som patrullhund eller på några skyddsegenskaper vilket du påstår är poängen?
Den av mina bc som jag misstänker närmas5 eventuellt skulle klara av att arbeta i tjänst är cool, sansad, tar inte i mer än vad han behöver men i skarpt läge backar han inte. Han skulle aldrig bita utan urskiljning utan arbetar lugnt och metodiskt. @Migo visade ett utmärkt klipp på hur en vettig hund jobbar. En vettig hund kan även ta stryk utan att gå bananas och panikbita omkring sig.
 
Jag förstår inte alls syftet med att visa vidrig djurhantering oavsett orsak och sprida detta. Det finns jättemånga vettiga klipp där vallhundar både visar mod och stabilitet vilket behövs i arbetet.
Jag har svårt att se hur en rabiat hund bland stressade djur skulle visa på några önskvärda egenskaper som patrullhund eller på några skyddsegenskaper vilket du påstår är poängen?
Den av mina bc som jag misstänker närmas5 eventuellt skulle klara av att arbeta i tjänst är cool, sansad, tar inte i mer än vad han behöver men i skarpt läge backar han inte. Han skulle aldrig bita utan urskiljning utan arbetar lugnt och metodiskt. @Migo visade ett utmärkt klipp på hur en vettig hund jobbar. En vettig hund kan även ta stryk utan att gå bananas och panikbita omkring sig.

Jag är ganska övertygad om att du och andra förstår definitivt vad jag menar utifrån det den jag citerade skrev om vallhundar.
Mina hundar är inga BCs och inte ens vallhundar, de är släkt med framförallt vallhundar och det märks, men inte mer än så.
Jag säger varken det eller att BCs borde bli patrullhundar.

Jag säger att det finns en anledning till varför de hundar vi använder idag företrädesvis är hundar som är just vallhundar, av flera skäl.
 
Det är fördomar att alla vallhundar är mjuka i alla lägen. Och polisen i Sverige använder nästan uteslutande hundar som är just vallhundar i botten.
Det krävs ganska mycket handlingskraft, intensitet och mod hos flertalet vallhundar.

https://www.facebook.com/reel/152560204559289
Det här är inte mod. Hunden har ju noll kontroll över sig själv eller djuren. Den verkar snarare hjärndöd och det får jag säga om de som släppt in den till kreaturen och filmar. Fruktansvärt!
 
Jag förstår inte alls syftet med att visa vidrig djurhantering oavsett orsak och sprida detta. Det finns jättemånga vettiga klipp där vallhundar både visar mod och stabilitet vilket behövs i arbetet.

Precis, mod OCH stabilitet. Det handlar inte bara om huruvida hunden reagerar offensivt eller defensivt på ett hot(upplevt eller rellt). Minst lika viktigt är om reaktionen är balanserad eller inte.
 
Jag är ganska övertygad om att du och andra förstår definitivt vad jag menar utifrån det den jag citerade skrev om vallhundar.
Mina hundar är inga BCs och inte ens vallhundar, de är släkt med framförallt vallhundar och det märks, men inte mer än så.
Jag säger varken det eller att BCs borde bli patrullhundar.

Jag säger att det finns en anledning till varför de hundar vi använder idag företrädesvis är hundar som är just vallhundar, av flera skäl.

Jag förstår vad du säger, men klippet du la upp var helt enkelt en väldigt dålig illustration av det.
 
Motsatsen till vad jag tycker att den jag citerade ville visa på.

Djuretiskt illa: Ja, precis som det riskerar att bli även för en Polishund - >patrull

Ja, det är skillnad på att kunna vara det med den ena och den andra arten vilket man med avel riktat om i många fall.
Men det som behöver finnas någonstans i botten, hundens förmåga att hantera potentiella hot, är vad jag syftar på.
Och på vallhundar har vi ju selekterat jättehårt i typ 5000 år på att de INTE ska stå emot press från människor :idea:
 
Jag är ganska övertygad om att du och andra förstår definitivt vad jag menar utifrån det den jag citerade skrev om vallhundar.
Mina hundar är inga BCs och inte ens vallhundar, de är släkt med framförallt vallhundar och det märks, men inte mer än så.
Jag säger varken det eller att BCs borde bli patrullhundar.

Jag säger att det finns en anledning till varför de hundar vi använder idag företrädesvis är hundar som är just vallhundar, av flera skäl.
Jag skulle säga att hundar som används till belastande arbete som polis är herdehundar, inte vallhundar. Det är en jävla skillnad, även om folk inte fattar det.
 
Det är en bra illustration av det jag vill visa på och vad det bottnar i, som svar på den text jag citerade.
Ni är verkligen helt otroliga på att försöka hitta fel på mig, så uppenbart.
Och verkligen pinsamt att ni inte tål att någon av mina hundar skulle visa vara funktionella för något.
Jag förklarar vart det kommer ifrån och ni ba "Neej, vi vet bättre om dina hundar än du!" haha...alltså...i fråga efter fråga oavsett om det handlar om mina hundar överlag, en individ eller inte alls mina hundar.
Jag vet inte ett skit om dina hundar, men jag -kan- vallhundar. Det du lade in visar i mina ögon inte egenskaperna du pratade om, och om du tycker att den hunden visar mod, dådkraft osv så har vi helt klart olika definition på de egenskaperna.
 
Jag är ganska övertygad om att du och andra förstår definitivt vad jag menar utifrån det den jag citerade skrev om vallhundar.
Mina hundar är inga BCs och inte ens vallhundar, de är släkt med framförallt vallhundar och det märks, men inte mer än så.
Jag säger varken det eller att BCs borde bli patrullhundar.

Jag säger att det finns en anledning till varför de hundar vi använder idag företrädesvis är hundar som är just vallhundar, av flera skäl.

Jag tycker fortfarande det är en väldigt blek ursäkt för att sprida klipp av denna sort. Det går inte ihop med vår djurlagstiftning öht att låta hundar bete sig på det där sättet. Det är en oerhörd skaderisk för hunden också och jag blir väldigt ledsen av att se såna här klipp spridas 😫. Ingen vettig person skulle utsätta vare sig sin hund eller sina djur för detta. Dessutom kan de som inte KAN nåt om vallning och djurhantering få för sig att testa på liknande dumheter om de tror att det ska se ut såhär!

Du kan inte se det olämpliga i att sprida detta?
 
Jag skulle säga att hundar som används till belastande arbete som polis är herdehundar, inte vallhundar. Det är en jävla skillnad, även om folk inte fattar det.
Det är vallhundar som ligger åt herdehundshållet.
Det är företrädesvis vallhundar som ligger åt herdehundshållet ja. iaf patrullhundarna.
Så är det med en av mina 3 också.
Oftast är det inte en "jävla skillnad", en stor del av vallhundsraserna ligger åt herdehundshållet (genetiskt och mentalt), en del med direkta kopplingar till vissa molosser dessutom.
Inte jävla skillnad, det finns fler av dem som går in i båda kategorierna än inte (och absolut Sch och BV) , därav är det en grupp (Grupp 1)
 
Jag tycker fortfarande det är en väldigt blek ursäkt för att sprida klipp av denna sort. Det går inte ihop med vår djurlagstiftning öht att låta hundar bete sig på det där sättet. Det är en oerhörd skaderisk för hunden också och jag blir väldigt ledsen av att se såna här klipp spridas 😫. Ingen vettig person skulle utsätta vare sig sin hund eller sina djur för detta. Dessutom kan de som inte KAN nåt om vallning och djurhantering få för sig att testa på liknande dumheter om de tror att det ska se ut såhär!

Du kan inte se det olämpliga i att sprida detta?
Det här handlar inte om att sprida eller inte sprida något.
Det handlar om att visa på den mest extrema situationen som en vallhund kan möta.
Det är inte etiskt alls! Jag tycker inte ens det är etiskt det som sker i vårt land där.
Men det fyller en funktion att jag visade på en extrem situation.

Det här, att ni försöker styra om det.
Du sitter knappast och skriver "Du kan inte se det olämpliga med att sprida detta" om någon visar bild på extremavlade hundar eller vad som där man skulle se en olägenhet. Nej,, ni måste hitta något fel och koppla det till mig. Sen att jag inte vallar och inte säljer hundar till de som vallar spelar ingen roll. Lets styra om det till att ildiko förmodligen tycker att det är rätt att utsätta djur för så här uppenbara risker.
Det är ett EXTREMfall som visar på vad jag ville ha sagt. Det kommer inte utövas mer eller mindre för att jag visar upp det här. Precis som att folk inte kommer att äta fler ägg när jag. på fb, visar hur hankycklingar mals ner till en grå chickenMcnuggets-gröt.
 
Det här handlar inte om att sprida eller inte sprida något.
Det handlar om att visa på den mest extrema situationen som en vallhund kan möta.
Det är inte etiskt alls! Jag tycker inte ens det är etiskt det som sker i vårt land där.
Men det fyller en funktion att jag visade på en extrem situation.

Det här, att ni försöker styra om det.
Du sitter knappast och skriver "Du kan inte se det olämpliga med att sprida detta" om någon visar bild på extremavlade hundar eller vad som där man skulle se en olägenhet. Nej,, ni måste hitta något fel och koppla det till mig. Sen att jag inte vallar och inte säljer hundar till de som vallar spelar ingen roll. Lets styra om det till att ildiko förmodligen tycker att det är rätt att utsätta djur för så här uppenbara risker.
Det är ett EXTREMfall som visar på vad jag ville ha sagt. Det kommer inte utövas mer eller mindre för att jag visar upp det här. Precis som att folk inte kommer att äta fler ägg när jag. på fb, visar hur hankycklingar mals ner till en grå chickenMcnuggets-gröt.
Jag ser ingen funktion alls efter att ha sett klippet och ingen som helst koppling till din text. 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 859
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp