Bukefalos 28 år!

Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Nej, det hör inte ihop för oss!! Vi kan ej göra MH nu. Det skulle krävas att jag söker in på bevaknings eller räddningshundsutbildning.
Jag har redan bestämt hur jag ska göra och deklarerade det här i tråden.
@Gunnar , @Snurrfian får gärna stänga tråden för min del. anledning: För OT
Vad menar du med att du inte kan? Får du inte plats på MH finns det ju BPH?
 
Vad menar du med att du inte kan? Får du inte plats på MH finns det ju BPH?
Den ena saken är att det skulle vara frågan om MH snarare än BPH
Att man ej får göra MH som icke SKK-registrerad ras annat än om man ex söker in för att bli TJH (räddningshund eller patrull/bevakning)
Han ska flytta på måndag
Det är ännu inte bestämt att den nya äg. ska bli hundförare.
 
Det är ju ganska många egenskaper som avgör om hunden vill vara nära sin människa. Tänker du på social självsäkerhet, hur glad hunden är i människor generellt, förighet, förarbundenhet? Olika egenskaper som kommer ur olika känslolägen.
Kan vi prata ALW-hundar och/eller avel i en egen tråd någon dag? Skapa gärna en sådan tråd.
 
Den ena saken är att det skulle vara frågan om MH snarare än BPH
Att man ej får göra MH som icke SKK-registrerad ras annat än om man ex söker in för att bli TJH (räddningshund eller patrull/bevakning)
Han ska flytta på måndag
Det är ännu inte bestämt att den nya äg. ska bli hundförare.
SÅ mycket skiljer det inte mellan proven, båda ger svar på ungefär samma saker. Brukar du inte mentaltesta dina kullar? Det är ju en ganska basic objektiv utvärdering tänker jag.
 
Det står ägare ELLER förare i reglerna. Har med försäkringar att göra eftersom medlemmar omfattas av föreningens försäkring.
Haha, det borde jag ju veta eftersom jag utnyttjat just den regeln för att kunna göra BPH med vår hund (min dotter är reggad ägare av hunden och hon är medlem i SKK, jag är det inte, men det var jag som var förare under provet) :)
 
Haha, det borde jag ju veta eftersom jag utnyttjat just den regeln för att kunna göra BPH med vår hund (min dotter är reggad ägare av hunden och hon är medlem i SKK, jag är det inte, men det var jag som var förare under provet) :)
Det är nog väldigt få som kollar vartenda papper, det är upp till deltagarna att följa reglerna. Så hade det hänt något hade du inte omfattats av försäkringen.
 
Det är nog väldigt få som kollar vartenda papper, det är upp till deltagarna att följa reglerna. Så hade det hänt något hade du inte omfattats av försäkringen.
Men jag förstod det på dig som att jag följde reglerna om de säger att förare ELLER ägare ska vara SKK-medlem?

Jag är rätt välförsäkrad generellt med bl.a. två olika olycksfallsförsäkringar så tror att jag vågar göra BPH utan att omfattas av SKKs försäkring ;)
 
Nja jag tänker att det inte har med ras att göra alls, utan att man tolkar hundens beteende på olika sätt beroende på vad man har för bakgrund.
Skapa en sådan tråd då om vad det handlar om generellt och hur det länkas till varandra. Viktigt ämne som inte ska slarvas bort här. Där finns utrymme för mycket brainstorming som jag mer än gärna vill deltaga i. Bra att du tar upp det. Om jag skulle ta upp det så blir det som med denna tråd. Så gör det gärna du när du har tid och lust!!
 
Jag blir mindre och mindre intresserad av det så jag pratar inte om det sedan många år.
De gångerna jag valt en SKK/FCI-reggad hund så är det oftast inte en hund som är typisk för sin ras.
Jag letar efter DEN och DEN Individen som har och sannolikt bär på saker jag behöver. Och det är inte alltid samma sak, så min utmaning är att sätta ihop kombinationer. Missing links.
Jag söker efter egenskaper som är typiska för tamhunden och vill ha , i princip, så mycket som möjligt av dem.

Jo men det krävs ju skyddsegenskaper i en hund som ska kunna arbeta som patrullhund. Det är ju inte jättemånga av vallhundsraserna som duger för det tex.
 
Exakt! Det är det jag tänker och det är vad tråden handlar om. Oavsett vilken slags hund det hade gällt.
Jag har ett avtal med äg. om att få använda hunden 3 ggr.
Ser ut som att jag kommer få avla lite tidigare än tänkt för första gången och sen frysa sperma. Kan inte se någon annan väg som är tillräckligt säker. För en stor del av det jag håller på med måste handla om att jag måste använda en betydande del hanar som är äldre och att ålderstrecket flyttas uppåt och att det i viss mån måste vara mina egna hanar.
Jag har aldrig avlat på en hund under 3 men om jag bestämmer mig för att göra det (jag är ganska nära) så får jag göra det en gång mellan att han är 2-3 år och sen spara sperma många år.
Så får det nog bli. Det kan gå ändå, men risken att det kommer hinder (om han nu blir PH, det är inte 100% bestämt, för äg är inte 100% säker på att han vill bli hundförare, men 100% säker på att Jupiter är hans hund) är för stor!
Det är dags att börja bygga spermabank.

Sen är ju inte hundförare något man "bara bestämmer sig för att bli".
Man söker när det är rekrytering, och går förhoppningsvis vidare för att göra tester. Även om man kommer så långt är det inte säkert man får chans att göra provtjänstgöring...
 
Finns ingen vettig människa som skulle blanda dom med varandra.
Ts håller sig lite mer åt vissa hundtyper som jag förstått inte blandar hej vilt.
Nu handlade det inte om vad osm är bra att blanda :) Utan om att vara bra på den såkallade "tamhund", vilket har rejälvt olika krav beroende på i vilken miljö hunden existerar.
 
Sen är ju inte hundförare något man "bara bestämmer sig för att bli".
Man söker när det är rekrytering, och går förhoppningsvis vidare för att göra tester. Även om man kommer så långt är det inte säkert man får chans att göra provtjänstgöring...
Meh.....Bestämmer sig för att prova. Finns det mer steg i processen mellan att bli hundförare och att inte bli hundförare som du vill plocka ner i mindre bitar och visa hur det är relevant för trådens ämne så gör det.
Jag har redan letts till att fatta beslut om hur jag ska förhålla mig och agera i frågan.
 
Meh.....Bestämmer sig för att prova. Finns det mer steg i processen mellan att bli hundförare och att inte bli hundförare som du vill plocka ner i mindre bitar och visa hur det är relevant för trådens ämne så gör det.
Jag har redan letts till att fatta beslut om hur jag ska förhålla mig och agera i frågan.

Lät bara på dig som att allt hängde på huruvida snubben skulle bestämma sig för att bli hundförare eller ej. Och jag svarade att det helt enkelt inte är så enkelt. 🤷
 
Lät bara på dig som att allt hängde på huruvida snubben skulle bestämma sig för att bli hundförare eller ej. Och jag svarade att det helt enkelt inte är så enkelt. 🤷
Nej det hängde på hur jag skulle göra för att skydda avelsmöjligheten om den sannolikheten inträffade. Oavsett om den var liten eller stor. Men den var alltså större än vad den brukar vara när jag lämnar ifrån mig en sådan hanhund som jag har avelsrätt på. Det händer inte direkt varje år att jag får placerar vuxna individer. Det är ju mest valpar man gör det med och då har man ett, delvis, annorlunda läge.
 
Inte hundtypiska, TAMhundstyposka, ex driv att jobba med människor, ty sig till sin människa osv...det kan hundar ha olika mycket av.
Det är kärnan och det mest talande för det som är gemensamt mellan de tre raserna. Det finns likheter och skillnader men tar det gärna i annan tråd vid tillfälle.

Nä, det är inte så att jag tänker på det ena mer än det andra. Det skulle inte fungera.
Fast t.ex. Shibor är ju inte jättetaggade på att ty sig till människor. Bättre än vargar definitivt. Men det är väldigt långt emellan dem. Som du låter nu så skulle man avla på allt som i någon form tyr sig till människor.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 275
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 631
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 909
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 514
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp