Bukefalos 28 år!

Avlas det på större och större isisar?

Fast helt ot undrar jag då vad som har hänt med russaveln sen 80-talet, då red jag mkt russ, och var supernördig gällande russavel mm, har många gamla bilder och då var russ inte särskilt nätta utan kraftiga, viktbärande ponnier. Av olika orsaker har jag inte haft nån koll på russen på många år, bara sett enstaka travruss. Det verkar på flera beskrivningar som om min föråldrade bild av russen inte stämmer längre.:p Det verkar som om det inte bara är islandshästarna som förändrats.

Fortsätter OT ;) men det har jag också tänkt på. Tycker mig se samma sak inom många raser, det avlas på nättare hästar/ponnyer i mer "sportmodell" och de robusta blir allt mer sällsynta.
Tråkigt, tycker jag, att alla tydligen ska vara stöpta i samma form.
 
Ja? Kan inte påstå att jag håller med mycket i den första artikeln, den andra orkar jag inte sitta och översätta.

Sen så är det inte alltid det blir långvariga skador på det sättet att man märker av dom, hästarna kan mycket väl känna obehag av en tung vikt ändå. Även om dom snabbt återhämtar sig.

Min häst hade också kraftiga knän och kotor och kortare rygg, hade aldrig satt upp en tyngre ryttare på honom iallafall. Det ska vara bekvämt för hästen också, inte bara att dom överlever det eller klarar sig igenom det.
 
Senast ändrad:
Ja? Kan inte påstå att jag håller med mycket i den första artikeln, den andra orkar jag inte sitta och översätta.

Sen så är det inte alltid det blir långvariga skador på det sättet att man märker av dom, hästarna kan mycket väl känna obehag av en tung vikt ändå. Även om dom snabbt återhämtar sig.

Min häst hade också kraftiga knän och kotor och kortare rygg, hade aldrig satt upp en tyngre ryttare på honom iallafall. Det ska vara bekvämt för hästen också, inte bara att dom överlever det eller klarar sig igenom det.

Men dåså, då har vi ju rett ut din frågeställning. En häst som utsätts för en onormal vikt i förhållande till av vad de klarar av kommer självklart få bestående skador. Får de inga skador så har de alltså inte utsatts för en onormal påfrestning trots att de burit en vuxen människa.

Då återstår bara ditt tyckande, och då är det ju som för övriga. ;)

Benstommen hos en islandshäst är inte jämförbar med övriga raser, de har en betydligt tätare benmassa + att benmassan dessutom är betydligt tjockare genom att märgkanalen är tunnare. Läser du den andra länken så kommer du att se hur man beräknar vilken vikt hästen kan ta. Beräkningen görs individuellt för varje häst.
 
Intressant program just nu på tv 10 vikingarna och deras sagor, man slog sig ner på Island ca 870. Med sig hade man olika typer av hästar, dessa är förfäder till den nuvarande rasen islandshäst. Den transporterades inte på båtar, den användes som transportmedel eller för jordbruket. Man säger också att dessa var för tiden stora välväxta män, de som slog sig ner på Island stannade där och började bruka jorden samt fiskade.

Kan vara intressant att se på om man vill veta mer om detta, för som sagt det finns massor eftersom de redan på 900 talet skrev skrifter, de dokumentera sin släkt varifrån de kom osv.
 
Vad det till stor del är frågan om är vanan. När jag kom från storhäst till islandshäst för 14 år sedan så tyckte jag det såg oproportionerligt ut med vuxna på Islandshäst och hästarna såg små och satta ut.
Numera tycker jag det ser oproportionerligt ut med små ryttare på stora hästar och stora hästar är inte lika proportionerliga som Islandshästen, långa smala ben, lång rygg och 150-200 kg mer egenvikt :cool:

Lite märkligt är det också, att en häst som är 20 cm högre, har längre rygg, oftast inte kraftigare ben och leder samt upp till 250 kg mer egenvikt skulle vara mer viktbärande än Islandshästen?

På Island har längden på människorna varierat genom århundradena, bl.a. år 1783 då det stora vulkanutbrottet under c:a 8 månader tog död på 4/5 delar av hästarna och folk svalt ihjäl i tusental så överlevde de små starka hästarna och människorna som föddes då torde inte blivit så långa som annars.

Tittar man på människan överlag så har längden varierat genom årtusenden. Det har visat sig att de första Homo Sapiens hade en längd på drygt 180 cm, så anlagen har vi :D

Rolle
IpL
 
Men dåså, då har vi ju rett ut din frågeställning. En häst som utsätts för en onormal vikt i förhållande till av vad de klarar av kommer självklart få bestående skador. Får de inga skador så har de alltså inte utsatts för en onormal påfrestning trots att de burit en vuxen människa.

Då återstår bara ditt tyckande, och då är det ju som för övriga. ;)

Benstommen hos en islandshäst är inte jämförbar med övriga raser, de har en betydligt tätare benmassa + att benmassan dessutom är betydligt tjockare genom att märgkanalen är tunnare. Läser du den andra länken så kommer du att se hur man beräknar vilken vikt hästen kan ta. Beräkningen görs individuellt för varje häst.
Nej, det är fortfarande inte bara om skador som direkt märks av, och som många ändå skriver att det krävs duktigare ryttare om man är större så att inte hästen tar skada. Varför används isåfall dom till turridningar och som nybörjarhästar ofta, då dom ändå får bära upp en obalanserad nybörjare i flera timmar. Det känns inte sunt heller, alla skador och allt obehag är inte synbart direkt.

Och som sagt, det finns fortfarande inte några vetenskapliga bevis på vad en häst klarar och mår bra av och inte.
 
Nej, det är fortfarande inte bara om skador som direkt märks av, och som många ändå skriver att det krävs duktigare ryttare om man är större så att inte hästen tar skada. Varför används isåfall dom till turridningar och som nybörjarhästar ofta, då dom ändå får bära upp en obalanserad nybörjare i flera timmar. Det känns inte sunt heller, alla skador och allt obehag är inte synbart direkt.

Och som sagt, det finns fortfarande inte några vetenskapliga bevis på vad en häst klarar och mår bra av och inte.

Då är det nog bäst att ingen rider sin häst! Om vi inte kan lita på forskning och erfarenhet, utan ska anta att hästarna tar skada av det ändå. Bäst du slutar rida du med. :)
 
Då är det nog bäst att ingen rider sin häst! Om vi inte kan lita på forskning och erfarenhet, utan ska anta att hästarna tar skada av det ändå. Bäst du slutar rida du med. :)
Alltså, visst, jag har ofta tänkt tanken om vad hästarna egentligen tycker men man måste inte gå till det extrema för det. Men jag tycker dom med islandshästar hela tiden säger emot sej själva. Annars är det ju tillräckligt med skada att ha sadel och ryttare på hästen eftersom det trots allt hämmar blodcirkulation osv. Därför är det ju bra inte sätta upp stora män på små c ponnyer iallafall. Någon måtta får det ju vara.

Men annars är det ju en perfekt nybörjarhäst, den kan ta alla storlekar på ryttaren och tar inte skada av att bära en tung orutinerad ryttare ett par timmar på turridningar osv. Plus att dom ju är små så att det gör att nybörjare och lite rädda vågar rida dom. Det är ju perfekt.
 
Men annars är det ju en perfekt nybörjarhäst, den kan ta alla storlekar på ryttaren och tar inte skada av att bära en tung orutinerad ryttare ett par timmar på turridningar osv. Plus att dom ju är små så att det gör att nybörjare och lite rädda vågar rida dom. Det är ju perfekt.

Nu borgar ju inte storleken för att den botar den som är rädd för hästar, men annars finns det många som fungerar utmärkt i sin arbetsuppgift. Det är inte heller ovanligt att många hästar blir kvar där fram till sin pension.
 
Alltså, visst, jag har ofta tänkt tanken om vad hästarna egentligen tycker men man måste inte gå till det extrema för det. Men jag tycker dom med islandshästar hela tiden säger emot sej själva. Annars är det ju tillräckligt med skada att ha sadel och ryttare på hästen eftersom det trots allt hämmar blodcirkulation osv. Därför är det ju bra inte sätta upp stora män på små c ponnyer iallafall. Någon måtta får det ju vara.

Men annars är det ju en perfekt nybörjarhäst, den kan ta alla storlekar på ryttaren och tar inte skada av att bära en tung orutinerad ryttare ett par timmar på turridningar osv. Plus att dom ju är små så att det gör att nybörjare och lite rädda vågar rida dom. Det är ju perfekt.
Jag tror halvblodsägare och diverse andra storhästraser för att inte tala om travare och galoppörer bör föregå med gott exempel och sluta rida/köra först. De hästarna tål definitivt sitt arbeta betydligt sämre. Se bara påförsäkringsstatiatiken, där framgår det med all tydlighet vilka raser som klarar sig sämst, vissa går inte ens att försäkra.
 
Men annars är det ju en perfekt nybörjarhäst, den kan ta alla storlekar på ryttaren och tar inte skada av att bära en tung orutinerad ryttare ett par timmar på turridningar osv. Plus att dom ju är små så att det gör att nybörjare och lite rädda vågar rida dom. Det är ju perfekt.
Synd bara att många turridningsföretag har viktgränser på sina hästar annars hade det varit kanon. Och att storleken kanppast gör alla rädda mindre rädda.
 
Då är det nog bäst att ingen rider sin häst! Om vi inte kan lita på forskning och erfarenhet, utan ska anta att hästarna tar skada av det ändå. Bäst du slutar rida du med. :)
Det är det faktiskt väldigt många som kommit fram till att det är djurplågeri att rida en häst.
 
Angående människors längd och vikt "förr i tiden".

Ur Ronald Huttons Pagan Britain, om en utgrävd grav i södra Wales:

"The man concerned was a man in his prime, between twenty-five and thirty years old, and probbaly stood around 173 cm high and weighed about 73 kg, not a big person for his time."

Min fetning (plus att jag förkortade måttangivelserna lite).

När den här mannen levde? C:a 32.000 år sedan, på jägarstenåldern.
 
Min egna åsikt när de gäller längd och häst så finns de gränser oavsett ras.
Även om en shettis skulle klara mig viktmässigt utan problem så längdmässigt så är det bara att acceptera att de går inte.
Det ser inte bra ut med en ryttare på ryggen som har 1-2 dm ner till marken.

Samma gäller islandshästen, det är inte ok att man på 195 sitter och rider på hästar som är 135-145.

Alla kan inte rida islandshästar så är det bara de finns gränser både längd och vikt.
Man ser stora damer på 155 cm men som väger en bra bit över 120 kilo sitter och rider runt på islandshästar.. Inte ok!!!

Jag har sett filmer där killar rider islandshästar om man ser hur hästen vinglar och verkligen får kämpa för att hålla uppe sin ryttare, ryttarens ben är max 2 dm ner till marken. Hästen tar korta ansträngande benkliv och jag tycker synd om hästen helt enkelt.

Tack och lov ser jag detta inte super ofta utan överlag passar de allra flesta ryttarna sina hästar. Jag menar 1-2 dm under magen med benen är inget att bråka om.
Men 50 cm är inte okej.

Viktmässigt så klarar de allra flesta hästar minst 80 kilo, men det finns hästar med avvikande xtriör som gör att den inte orkar så mkt på ryggen.


Själv körde jag in min islandshäst just för att jag ville variera ridning med körning då jag anser mig vara på gränsen för tung för henne.
Även om jag bara väger 75 så är Jorunn liten islandshäst och jag vet inte,, mitt samvete mår bättre nu när jag kör mera och rider mindre.


Att vara 155 cm lång(kort) och rida på hästar på175 är inte lika illa för hästens del.
Utan de är snarare ryttaren som kommer få jobba aset av sig för att få hästen att gå bra.


Är man en stor lång karl på närmare 2 meter finns det ju andra raser som fyller ut mer. ardenner, bruksnordis fredriksborgare olika korsningar med kallblod.
 
"Det ser inte bra ut med en ryttare på ryggen som har 1-2 dm ner till marken."

Hur det ser ut kvittar väl, huvudsaken är väl hur hästen mår? Frånsett att det inte är vanligt att ens tvåmeterskarlar har fötterna så nära marken...

"Jag har sett filmer där killar rider islandshästar om man ser hur hästen vinglar och verkligen får kämpa för att hålla uppe sin ryttare, ryttarens ben är max 2 dm ner till marken"


Det låter mer som om hästen är nyinriden/saknar muskler. eller en väldigt obalanserad ryttare.

"Man ser stora damer på 155 cm men som väger en bra bit över 120 kilo sitter och rider runt på islandshästar.. Inte ok!!!"


155 cm och +120 kg? Du överdriver inte en liten aning här?

"Är man en stor lång karl på närmare 2 meter finns det ju andra raser som fyller ut mer. ardenner, bruksnordis fredriksborgare olika korsningar med kallblod."


Om man inte bor på Island då?

Det verkar som om de som tycker att normalstora vuxna inte ska rida hästar i "ponnystorlek" mest hänger upp sig på att det ser dumt ut när skänklarna hänger en bit ner. Eller att de sett någon filmsnutt på obalanserade ryttare/hästar och generaliserat utifrån det.
 
Hållbarheten har inge med mankhöjden att göra.

Fast på svenska varmblodiga ridhästar har man sett starka korrelationer mellan mankhöjd och hållbarhet. Visst är det ett komplext genetiskt samband men det är alltså bevisat att en viss mankhöjd har högre hållbarhet :)
 
Min egna åsikt när de gäller längd och häst så finns de gränser oavsett ras.
Även om en shettis skulle klara mig viktmässigt utan problem så längdmässigt så är det bara att acceptera att de går inte.
Det ser inte bra ut med en ryttare på ryggen som har 1-2 dm ner till marken.

Samma gäller islandshästen, det är inte ok att man på 195 sitter och rider på hästar som är 135-145.
Med tanke på din egen längd och Joruns litenhet så är du klar jämförbar med en man ( hur är det med långa kvinnor förresten?) på 195 som sitter på en häst på 145.


Alla kan inte rida islandshästar så är det bara de finns gränser både längd och vikt.
Man ser stora damer på 155 cm men som väger en bra bit över 120 kilo sitter och rider runt på islandshästar.. Inte ok!!!
Jag har sett få i den viktklassen med den längden, frågan är om de ens klarar av att ta sig upp på hästen (jag såg faktiskt en som kan ha varit i närheten som försökte på en turridning på island men hon kom aldrig upp på hästen. 3 personer lyckades inte baxa upp henne).

Jag har sett filmer där killar rider islandshästar om man ser hur hästen vinglar och verkligen får kämpa för att hålla uppe sin ryttare, ryttarens ben är max 2 dm ner till marken. Hästen tar korta ansträngande benkliv och jag tycker synd om hästen helt enkelt.
Typ en fysisk omöjlighet om du inte har ben som nedanför skervet är typ 135 cm och hästen inte är högre än 130 ( jag räknar 10 cm för sadeln och 10 cm för att hästen har en mage och 5 cm för att man inte rider med spikraka ben). Jag har då inte sett någon med den benlängden, det torde kräva en längd på en 2,5-3 meter-kanske mer.

Kanske du inte ska vara så ivrig att visa din poäng så du tar exempel som är fysiskt omöjliga eller mycket osannolika?

Jag har sett enstaka fall då hästen får kämpa för att hålla balansen, mest har det varit turridning och ryttarens balans har varit det avgörande inte personens längd även om det givetvis blir lättare med små personer och med riktigt små barn så spelar det mindre roll.

Det är rimligare att folk tränar balansen eller slutar rida helt, när det är balansen som är problemet - normalryttaren har såpass balans att de klarar åtminstone sin egen och experten kan hjälpa hästen att finna sin. Alla hästar oavsett storlek påverkas negativt av en rytare som är obalanserade.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 398
Senast: Heulwen
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: åke
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 782
Senast: sambaengi
·
S
Avel Hoppas på lite hjälp. Känner mig så där lagom vilse när det gäller sånt här. :angel: Gick in och tittade på Blup statistiken för Briar...
Svar
17
· Visningar
1 514
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp