Bukefalos 28 år!

Avlas det på större och större isisar?

Fast på svenska varmblodiga ridhästar har man sett starka korrelationer mellan mankhöjd och hållbarhet. Visst är det ett komplext genetiskt samband men det är alltså bevisat att en viss mankhöjd har högre hållbarhet :)
Jo men där är det väl låg manköjd som gäller eller hur. Det är de stora jässarna som går sönder vad jag vet.
 
Det beror väl inte bara på mankhöjd, utan hur hästen är byggd? De första hästarna på 170-180 cm jag såg (på 80-talet) var stora grova klumpar som inte höll. Dagens sporthästar är lättare byggda, med kortare ryggar och långa ben. en helt annan typ än den gamla remonttypen.
 
@Lobelia -optimal mankhöjd på SWB var runt 165.
@yennork - den studien var baserat på ett material som sträckte sig över 40 år om jag inte minns fel.
@Boj - komplext genetiskt samband som sagt :)
Finns en om longivety of Swedish Warmblood horse
 
Ja den är ju inte intressant i sammanhanget, Islandshästen är ju inget varmblod. ;)
Och de lär inte vara rasens optimala höjd.

Jag tror mankhöjden spalar mindre roll hos islandshästen, flertalet är mellan 13o och 145, det är inte så stor spänncid alls. Ett halvblods motsvarande intervall lär vara det dubbla, 150-180.
 
Ja den är ju inte intressant i sammanhanget, Islandshästen är ju inget varmblod. ;)

Fast det handlade ju om mankhöjd och hållbarhet. Tror inte att islandshästarna är så annorlunda, även om de såklart har en annan optimal mankhöjd i förhållande till hållbarhet.
 
Fast det handlade ju om mankhöjd och hållbarhet. Tror inte att islandshästarna är så annorlunda, även om de såklart har en annan optimal mankhöjd i förhållande till hållbarhet.

Men mankhöjden är inte avgörande för hållbarheten, ej heller hur mycket vikt en individ kan bära.
 
Vi mätte alla hästarna i stallet i höstas. Kan säga att våra spekulationer på hur höga dom var var helt fel!
ALLA var lägre!

Min har vi tyckt varit ganska hög, hon är ganska rest, men smäcker. Gissade på 142, hon var 138.

Sen har vi en bergakung i stallet. Den största islandshäst jag sett! Hög, ganska grov och väldigt rest hals. Trodde han var 150, men nej han var 145.

Min kompis har köpt 2 hästar inom loppet av 2 år och bägge har det stått i annonserna att dom varit 140. Den ena var ca 135 och den andra lägre än så.
 
Vi mätte alla hästarna i stallet i höstas. Kan säga att våra spekulationer på hur höga dom var var helt fel!
ALLA var lägre!

Min har vi tyckt varit ganska hög, hon är ganska rest, men smäcker. Gissade på 142, hon var 138.

Sen har vi en bergakung i stallet. Den största islandshäst jag sett! Hög, ganska grov och väldigt rest hals. Trodde han var 150, men nej han var 145.

Min kompis har köpt 2 hästar inom loppet av 2 år och bägge har det stått i annonserna att dom varit 140. Den ena var ca 135 och den andra lägre än så.

Jaaaa, så är det och därför tar jag folks påstående om höjden med en nypa salt numera. Jag reserverade för egen häst innan mätning, högre än den häst som påstods vara 148 cm, fast inte ens min häst var 148 cm ...... ännu. ;) :)
 
jag träffade två hästar nyss som sades vara 150 minst, frågade hur de var mätta men det visste man inte ;). Jag känner en ponny 148 som är slutmätt och han ser högre ut.
 
Skulle vara otroligt att någon gång få se en islänning som är över 150, borde vara väldigt mycket häst. :)
Här är mitt nyförvärv, 150 underbara cm, själv är jag 181 som referens :)

10917843_10152738224773003_7837595958324722920_n.jpg
 
Här är mitt nyförvärv, 150 underbara cm, själv är jag 181 som referens :)

10917843_10152738224773003_7837595958324722920_n.jpg

Trevligt, men på just den här bilden så ser han inte ut som 150 cm. Här själv en som mättes i höstas till 146,5 cm, själv är jag 180 cm och har helt klart problem med att lägga armen över hästen. Vinkeln på den här bilden indikerar att du inte får problem att lägga armen över, så därför ser han i mina ögon just nu lägre ut än dessa 150 cm. Men som sagt en bild är inte allt.
 
Här är mitt nyförvärv, 150 underbara cm, själv är jag 181 som referens :)

10917843_10152738224773003_7837595958324722920_n.jpg
Grattis till din fina nya häst.

Den ser onekligen stor ut? Hur är den mätt? Många hästar är inte den höjd som uppgivits, har mätts utan att ta hänsyn till skor och på fel sätt. I mina ögon ser den inte riktigt ut att vara 150 dock, men det är svårt att avgöra så här på bild.
 
Trevligt, men på just den här bilden så ser han inte ut som 150 cm. Här själv en som mättes i höstas till 146,5 cm, själv är jag 180 cm och har helt klart problem med att lägga armen över hästen. Vinkeln på den här bilden indikerar att du inte får problem att lägga armen över, så därför ser han i mina ögon just nu lägre ut än dessa 150 cm. Men som sagt en bild är inte allt.

Tror absolut att hästen är närmare 150. Den svängda (och betydligt lägre) ryggen lurar nog ögat för både manke och kors ser höga nog ut för att ha svårt att lägga armen över!
 
Tror absolut att hästen är närmare 150. Den svängda (och betydligt lägre) ryggen lurar nog ögat för både manke och kors ser höga nog ut för att ha svårt att lägga armen över!

Fast jag tittar inte på ryggen, utan manken.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 398
Senast: Heulwen
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: åke
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 782
Senast: sambaengi
·
S
Avel Hoppas på lite hjälp. Känner mig så där lagom vilse när det gäller sånt här. :angel: Gick in och tittade på Blup statistiken för Briar...
Svar
17
· Visningar
1 514
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp