Bukefalos 28 år!

Avlas det på större och större isisar?

Jag jobbade på en gård på island -86-87. Jag var alltså där på vintern också. Gården hade en hästflock med åtta hästar i olika åldrar, men hästarna var bara "till husbehov." Dom kostar så lite och dom är ju trevliga att ha, sa dom. Då vi stallade in korna i oktober så öppnade vi grindarna överallt så att hästarna kunde röra sig fritt. Det enda gräs som fanns kvar var det runt koskitarna, så det åt dom. Då jag sopat foderbordet så samlade jag ihop det som blev och körde ut det med den mindre traktorn med en liten kärra bakpå. Det var inte alls mycket och det var bara i mitten av foderbordet som det kunde finnas lite gott foder kvar, resten var ju sånt som korna ratat. Då det blivit riktigt isigt och svårt för dom att krafsa fram fjolårsgräset så hände det någon gång att jag fick ta med mig en höbal till dom. (Och i smyg slängde jag på några grepar gott ensilage en gång ibland.) Jag tyckte hemskt synd om hästarna. Det var först i slutet av februari som man hämtade in flocken och började utfodra dom ordentligt. Då hade dom alltså till stor del levt av "betesfläsket" från sommaren tills dess men var ändå inte så magra som jag trott. Jag köpte Blesa därifrån och hon stavmätte vi till 136 cm, hon var alltså medelstor ändå. Nuförtiden så får de allra flesta unghästar på Island bra med foder och då växer dom bättre. Om hon fått det så skulle det inte förvåna mig om hon blivit över 140. Det är med hästarna som med folk - vi blir högre om vi får rejält med näringsrik mat.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 398
Senast: Heulwen
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: åke
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 782
Senast: sambaengi
·
S
Avel Hoppas på lite hjälp. Känner mig så där lagom vilse när det gäller sånt här. :angel: Gick in och tittade på Blup statistiken för Briar...
Svar
17
· Visningar
1 514
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp