Bukefalos 28 år!

Avlivad häst...

Q

Qula

Vet inte om det här inlägget hamnar rätt men försöker iaf.

För ett par månader sen tog min kompis in sin häst till djursjukhuset då den hade stora smärtor i form av kolik. Hästen har haft problem med detta flertalet gånger under flera år. En tidigare och trolig orsak har varit nersmittade hagar (har stallplats på ett stort ställe) och blodmask har orsakat anfallen.
Hur som helst veterinären, i samråd med de som hade kört dit hästen beslutade att de skulle avliva hästen, enda alternativet hade varit att öppna buken på hästen. Försäkringen täckte vilket som så det hade ju egentligen inte spelat någon roll.
Till saken hör att den formella ägaren till hästen är ju min kompis pappa, i o m att min kompis inte är myndig. Pappan var inte med vid tillfället (det gick inte heller att få tag på honom) ändock togs beslutet att avliva hästen och min kompis trodde då givetvis att det var det bästa för hästen och att veterinären som gjorde det insåg att det inte fanns annat att göra.

Nu strular djursjukhuset och vill inte skriva ut intyg på att de dömt ut hästen och därav kan de inte få ut livförsäkringen på hästen. Veterinären sa att de inte kan hålla reda på vem som äger vilket djur och vad man har för försäkringar. I efterhand sa de också att de kunde ha försökt räddat hästen men att de som varit där hade gjort valet att hästen skulle avlivas.
Någon som varit med om liknande? Kan en veterinär verkligen avliva en häst utan att få ett godkännande från en myndig ägare? Vad kan man göra för att få rättvisa?
 
Nu strular djursjukhuset och vill inte skriva ut intyg på att de dömt ut hästen och därav kan de inte få ut livförsäkringen på hästen. Veterinären sa att de inte kan hålla reda på vem som äger vilket djur och vad man har för försäkringar. I efterhand sa de också att de kunde ha försökt räddat hästen men att de som varit där hade gjort valet att hästen skulle avlivas.
Någon som varit med om liknande? Kan en veterinär verkligen avliva en häst utan att få ett godkännande från en myndig ägare? Vad kan man göra för att få rättvisa?

Det där är en färbaskat knivig situation och det finns två delar.

Den FÖRSTA delen är vem som fattade beslutet att hästen skulle avlivas. Om veterinär anser det finns en chans att rädda hästen med en buköppning och man som ägare (eller ägares ombud, lämna det därhän ett tag) väljer att INTE göra det så löser inte försäkringen ut. Ironiskt nog. I Agria har de nu en ny klusul som säger att vid operation som överstiger hästens livvärde och där konvalsescensen lång, prognosen tveksam etc kan man i SAMRÅD med Agrias veterinär avstå att behandla och avliva hästen istället. Men i alla andra bolag är det så att anser veterinär att det finns en chans att rädda hästen med behandling och man tackar nej till detta så täcker inte försäkringen.

Till sin spets dras detta om en buköppning är så dyr att ägaren får lägga ut kanske 25 000 kr utöver vad försäkringen täcker och inte har råd med detta och därför avstår, så täcker inte försäkringen. Moment 22.

Den ANDRA delen är veterinärens skyldighet att se till att det är ägaren eller någon som ägaren gett fullmakt att besluta i fråga som de talar med. Där vet jag inte hur det är reglerat för veterinärerna, men däremot så kan de personer som (uppenbarligen) inte var hästens ägare men ändå sa åt veterinären att avliva istället för att buköppna sitt löst iom att de fattat beslut som de inte hade befogenhet att göra. De skulle ha sagt att de inte kunde fatta det beslutet eftersom de nte ägde hästen.

Det som får försäkringsbolaget att krångla och veterinären att vägra skriva ut intyget är att veterinären INTE ansåg det vara nödvändigt att avliva hästen utan att det fanns chans att rädda den med en buköppning. Därför vägrar försäkringen ersätta och detta är jag rädd man aldrig kommer runt. Möjligen kan man rikta krav mot de som var där och beslutade att hästen skulle avlivas utan att ha befogenhet för detta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 415
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp