avlvia?????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 746
Sv: avlvia?????

personligen så skulle jag hellre avliva min häst än att sälja den vidare, speciellt när den är såpss gammal. fast det beror väl mest på att han har haft allt annat än ett lätt liv...

Boj skrev:
Ja det är ett ansvar vi har tagit på oss, på precis samma sätt som vi tar hand om djuret under dess levnadstid är vi även skyldiga att se till så djuret får ett värdigt avslut.
Tyvärr finns det många T-märkta hästar som vandrar runt som pokaler, och även om de som äger hästen vill väl så blir det tokigt i slutändan ofta av okunskap.

Även om en avlivning kan ses som hemsk, så skall den ställas emot att hästen kanske får problem med sina gamla skador och lider av dessa utan att det uppmärksammas. Som oftast är ju våra pållar helylle strumpor av första klass, sällan vill de oss illa. De kämpar på i tysthet, och ingen förstår vad som sker. Oftast just pga hästen kanske byter ägare, T-märkta hästa tenderar hamna hos männsikor som vill ha en promenadhäst och kunskapen är i många fall inte den bästa.

Att ägaren i de läget vill avliva istället för att ge bort hästen, det måste man nog förstå och acceptera utan att tycka illa om denne.

Instämmer till fullo!

Svar på tal.

Alexandra_W skrev:
"Självklart kan det hända med en medryttare/halvfodervärd med MEN då har ju ägaren ändå hästen inom synhåll så att säga och kan se detta i tid. "

Ja så ska det vara, och brukar vara, vad jag har fått erfara. Men.
Jag tror inte att du har förstått riktigt alltså. Hon är aldrig i stallet så hästen står mest just nu. Hon anser det besvärligt att vara i stallet, och har klagat väldigt mycket över att hennes dotter har tappat intresset. SÅ. Det är nog knappast därför.

Hästen är T-märkt för försökringspengarnas skull. -av hennes föregående (första) ägare.

Alexandra_W skrev:
"Ståndpunkter i all ära, men mina hästar är just MINA hästar. Och om folk tycker ditt eller datt är faktiskt inte någonting som jag tar hänsyn till."

Att vara hästägare är enligt mig ett mkt stort ansvar. Man har ett ansvar mot hästen att agera lyhört. För det finns även mkt att hämta från andra åsikter/ståndpunkter.
Jag måste säga att du uttrycker dig väldigt konstigt.
När du skriver "MINA" hästar låter det som om de vore objekt, och att du verkar veta bäst oavsett.
Enligt mig kan man aldrig bli färdiglärd och alltdi veta bäst.
-konfunderad- :confused:

Alexandra_W skrev:
"Naturligtvis menar jag inte att det är så, men eftersom du så hårt kritiserar ägaren så fundera en stund på att vända hela argumentationen, då känns det inte så sjysst va? Precis lika oschysst tycker jag din argumentation mot ägaren är."

Nu är det så att det tyvärr inte går kollektivtrafik dit. Stallet där hästen för närvarande står uppstallad ligger ca 3,5 mil hemifrån mig.
Stallet jag erbjuder ligger ca 2mil hemifrån mig. Så OM jag nu hade varit "bekväm" av mig, hade jag nog itne föreslagit henne att lämna bort hästen på foder hos mig!
Så det är ingen cykeltur direkt. Och nej, jag har ingen moped.

Alexandra_W skrev:
"Borde inte du kunna ta dig den där milen då? OM man verkligen verkligen vill kan man åka moped eller cykla en mil."

-om det ändå vore en mil. :mad:

Alexandra_W skrev:
"Nu tycker jag du resonerar väldigt omoget, och det GÅR att lösa så både du och ägaren blir nöjda om man ska hårddra det "

jag vet inte om du är bekant med det. Eller om du ens fått erfara vad en "dålig" hästägare är.
Varför jag reagerar så kraftigt, är just för att jag märker hur lite det handlar om att hon faktist vill hästens bästa.

Om en ägare beklagar sig över att ha fått ta sin dotters häst. Inte dyker upp i stallet särskilt ofta, eller rider ännu mer sällan, ser jag det inte som att ägaren bryr sig om hsten.

Detta är inget jag gått o tolkat och analyserat hit och dit. Utan hon säger det själv, helt öppet.

Jag skrev inte hit för att få medhåll eller för att möta kritik utan för att få höra vad andra säger.

Sen om jag får medhåll eller inte, det förändrar ingenting i just den här frågan.

Jag var nämligen sen tidigare inte bekant med att man avlivade fullt friska hästar, när det faktiskt fanns möjligheter att sätta hästen i ett omsorgsfullt hem.

Men jag vet itne. Då ägaren inte äger hästen tekniskt, utan det är dottern som gör, så kasnke det handlar om att hon inte vill att någon annan ska ha henne.
Men det sistnämnda är tillskillnad fårn allt annat, rena spekulationer!

Jag var nämligen sen tidigare inte bekant med att man avlivade fullt friska hästar,

En t-märkt häst anses inte som fullt frisk, om den vore fullt frisk skulle den aldrig ha blivit t-märkt från början.

Jag skrev inte hit för att få medhåll eller för att möta kritik utan för att få höra vad andra säger.

Att du bemöts med kritk beror kanske mest på dig själv, du ville höra vad andra tyckte och det fick du fast nöjer dig inte med det.
Min tolkning av ditt ursprungsinlägg var nog att du ville ha medhåll, därför var också mitt startsvar väldigt kort.

Nej då. jag ville ha fler inlägg. Då jag till en början bara fick 2-3 svar.
Jag ville förklara så folk förstod hur det hela låg till, och det är svårt med bara några få inlägg.

Hästen är enligt veterinären( då den med lite tur fortfarande har en veterinärförsäkring) frisk. Ridbar. välmående-fysiskt ialla fall.
Sen att den aldrig får komma ut är en annan sak.

En annan anedning till varför jag fortsatt att svara är för att jag många gånger upplevt mig missförstådd.

Jag anser inte att en häst ska leva vidare om det finns risk för den att fara illa.
Jag anser inte att ägaren agerar efter de skäl som folk i detta forumet har uppgett. Alltså efter att vilja hästens bästa.

Vad många inte heller verkar förstått är att jag har full förståelse för ägare som avlivar sina hästar, då det känner ansvar genemot dem. och faktist är rädda för att hästen ska hamna i fel händer osv.

MEN en ägare som klagar på att få ha hand om hästen. en ägare som inte lägger ner med tid på sin häst än ytterst nödvändigt,
bryr sig inte om sin häst.

En ägare som inte bryr sig särskilt mkt om sin häst, fattar inte ett sånt beslut för hästens bästa.

Sv: Svar på tal.

Men.
Jag tror inte att du har förstått riktigt alltså. Hon är aldrig i stallet så hästen står mest just nu. Hon anser det besvärligt att vara i stallet, och har klagat väldigt mycket över att hennes dotter har tappat intresset. SÅ. Det är nog knappast därför.

Återigen, mamman köpte hästen åt dottern (ellr dottern köpte hästen för sparade pengar, sak samma, jag antar att mamma betalar för hästen iaf). Dottern ledsnar och mamma tar sitt föräldraansvar (barn må äga hästar på papper men det är föräldrarna som ska ha det yttersta ansvaret när deras barn äger djur) genom att försöka ordna så bra som möjligt för hästen ändå. Lite väl hårt att begära att mamma plötsligt ska bli hästmänniska. Skulle någon tvinga mig att börja spela golf skulle jag bli tvärsur.

Och genom att inte släppa en T-märkt häst hur som helst så tar mamman lika fullt ett ansvar. Och även om hon tycker det är besvärligt att vara i stallet så verkar hon varit det när dottern var intresserad, men det är lite skillnad på det och få ta över hela ansvaret ju. Och om hästen får en delfodervärd/medryttare så avlastas mamma och är på en nivå som är rolig igen, samtidigt som hon fortsätter se till hur hästen har det.

Hästen är T-märkt för försökringspengarnas skull. -av hennes föregående (första) ägare.

Inga pengar i världen kan köpa en FRISK häst en T-märkning. Du kan få en veterinär att skriva ett icke sanningsenligt intyg, men du har svårt att få veterinärer att gång på gång behandla (och fakturera för det) envisa ledinflammationer om de inte finns där. Och det är i slutändan FÖRSÄKRINGSBOLAGET som bestämmer om hästen ska märkas. Och det krävs en del grundgrejer för att bolaget ska göra det, de ska anse det vara mer värt att lösa ut livvärdet än stå och betala och betala och betala för behandlingar som inte hjälper t ex. Och oftast har man lagt ut väldigt mycket i behandlings och veterinärkostnader innan en häst blir T-märkt pga ledinflammationerna.

Och SJÄLVKLART Triangelmärker man för pengarna, det är själva vitsen. Jag triangelmärkte min herre i maj och jag skulle ljuga om det INTE var för att få ut hans livförsäkring. Där står jag med en häst som är hagpensionär/promenadpensionär vid nio års ålder. Som jag har en livförsäkring som jag betalat för. Jag vill behålla hästen, men samtidigt vill jag ju ha ut pengarna i livvärdet. I mitt fall inte för att köpa en ny häst, utan för att försöka skapa en buffert igen. Han var livförsäkrad för 30 000 kr, jag hade lagt 60 000 kr på honom sista året, minst 30 000 av dem var i kostnader direkt relaterade till att försöka få honomf risk från det han T-märktes för. Men jag kunde ju gjort hagpensionär av honom ochs truntat i att blanda in försäkringsbolaget, men varför skulle jag? Så självklart var det PENGARNA jag ville åt..

Sen kan man T-märka lite väl snabbt ibland, för ägaren inte orkar hålla på och behandla och hatta och bekosta mer utan vill ha lös pengar att köpa en ny häst för, men det går inte på en FRISK häst eller en häst med en vanlig ledinflammation som försvinner med standardbehandling. Så nog hade hästen problem utöver det vanliga då den T-märktes. Även om dessa kanske med tiid hade kunnat bli bättre/blev mycket bättre.

Att vara hästägare är enligt mig ett mkt stort ansvar. Man har ett ansvar mot hästen att agera lyhört. För det finns även mkt att hämta från andra åsikter/ståndpunkter.
Jag måste säga att du uttrycker dig väldigt konstigt.
När du skriver "MINA" hästar låter det som om de vore objekt, och att du verkar veta bäst oavsett.
Enligt mig kan man aldrig bli färdiglärd och alltdi veta bäst.
-konfunderad- :confused:

Jag skrev att JAG bestämmer över MINA hästar ja. Samtidigt som jag såklart kan (och gör det) ta in synpunkter från andra. Tränare, equiatriker, veterinärer, vänner etc. Men hur mycket info och synpunkter jag än tar in så är det JAG som i slutändan fattar beslutet (om det inte av djurskyddsskäl är så att veterinärn bestämmer) och det fattar jU JAG utefter den information JAG fått och hur JAG behandlat den.

Du kan på den här sidan hitta två läger ang min T-märkta valack. Det ena lägret anser T-märkningen var rätt, det andra lägret anser att han skulle avlivats. Där har du en massa synpunkter, men det måste ju ändå vara jag som djurägare som tar ställning till det. Jag kan ju inte räkna ole dole doff och konstatera att 'okej, avlivningsförespråkarna vann' och fast JAG tror/tycker att hästen skulle kunna T-märkas avliva den. Eller vice versa. (naturlöigtvis fanns det inte bara bukefalister som tyckte till if rågan, utan veterinär, hovslagare, equiatriker och vänner som känenr hästen i fråga).

Nu är det så att det tyvärr inte går kollektivtrafik dit. Stallet där hästen för närvarande står uppstallad ligger ca 3,5 mil hemifrån mig.
Stallet jag erbjuder ligger ca 2mil hemifrån mig. Så OM jag nu hade varit "bekväm" av mig, hade jag nog itne föreslagit henne att lämna bort hästen på foder hos mig!
Så det är ingen cykeltur direkt. Och nej, jag har ingen moped.

SKAFFA en moped då? Du kräver en massa av andra, men vad är du själv beredd att göra? En moped får du för ett par tusen, bensinen blir en kostnad med, men ställ mot vad det kostar att ha en häst på (halv)foder så borde det inte ta lång tid att spara ihop till det och sen ta hästen på (halv)foder?

-om det ändå vore en mil. :mad:
Åk kollektivt så långt det går, och lös den sista biten på annat sätt då?

jag vet inte om du är bekant med det. Eller om du ens fått erfara vad en "dålig" hästägare är.
Varför jag reagerar så kraftigt, är just för att jag märker hur lite det handlar om att hon faktist vill hästens bästa.

Jag har mött mer dåliga hästägare än jag tycker är bekvämt. Jag anser dock inte att det du beskriver ÄR en dålig hästägare.

Jag har sett massa hästar säljas för en spottstyver till första bästa av föräldrarna när dottern ledsnat. jag hars ett dotterns gamla ponny gå kvar på gården och bli fet, ha förvuxna hovar och bara kastas åt mat, år efter år efter att dottern flyttat hemifrån. Helt enkelt för föräldrarna INTE tog sitt ansvar utan MISSRIKTAT månade om hästen och inte kunde tänka sig sälja eller avliva den.

När jag var 12 - 13 - 14 år hade jag dock helt hållit med i det du säger, men jag har lärt mig att livet och valen i livet inte är så svartvita som det ser ut.

Om en ägare beklagar sig över att ha fått ta sin dotters häst. Inte dyker upp i stallet särskilt ofta, eller rider ännu mer sällan, ser jag det inte som att ägaren bryr sig om hsten.

VARFÖR ska mamman tvingas på ett hästintresse när dottern ledsna`t? Hästen var/är ju uppenbarligen DOTTERNS intresse och mamma hade/har en sponsorfunktion. Att då kräva att mamma plötsligt ska pådyvlas ett hästintresse bara för dottern ledsnat är väl väl magstarkt? Jag har haft hästar sen jag föddes, och tills jag började tjäna gna pengar sponsrat av snälla föräldrar. De tyckte om hästarna och intresserade sig för dem etc. Men DE hade inte skaffat någon häst om inte JAG haft det intresset. Och jag skulle aldrig begärt att DE skulle behålla hästen och ta ansvar för den så om jag ledsnade.

Jag bor på mammas gård (fast jag är 27) och har mina hästar där. Mamma tycker väldigt mycket om dem, kallar dem sina barnbarn *s* och kan utan problem ta hand om dem om jag åker bort eller så. Men om jag skulle dö imorgon så skulle hon skicka valacken till himlen och sälja åringen. (Och det är så jag vill ha det), för HON må tycka om hästarna och tycka de är trevliga och gärna gå ner och pula i dem godis, klappa dem och sånt, men hon har INGET behov av att vara hästägare på heltid.

Jag var nämligen sen tidigare inte bekant med att man avlivade fullt friska hästar, när det faktiskt fanns möjligheter att sätta hästen i ett omsorgsfullt hem.

En T-märkt häst är inte fullt frisk..

fancy skrev:
Vad många inte heller verkar förstått är att jag har full förståelse för ägare som avlivar sina hästar, då det känner ansvar genemot dem. och faktist är rädda för att hästen ska hamna i fel händer osv.

MEN en ägare som klagar på att få ha hand om hästen. en ägare som inte lägger ner med tid på sin häst än ytterst nödvändigt,
bryr sig inte om sin häst.

En ägare som inte bryr sig särskilt mkt om sin häst, fattar inte ett sånt beslut för hästens bästa.

Har mamman VALT att stå där med en häst dottern lessnat på? Lägger du inte in lite väl mycket i att hon är ägare nu?

Jag ser hur man än rider på det en förälder som TAR sitt ansvar när dottern ledsnat (läs mer om det i mitt inlägg nedan). Att kräva att hon ska bli 'hästmänniska' fullt ut när DOTTERN ledsnat på DOTTERNS häst är lite väl magstarkt väl?

Svar till alexandra W

Hur skulle jag kunna åka moped, efter att jag åkt 3 olika kollektivafärdmedel?
Vart skulle jag ställa den? och frågan är hur många timmar den skulle stå kvar ute vid vägkanten innan den blev vandaliserad eller stulen?

Självklart har jag tänkt på möjliga alternativ. Och, som sagt, det jag förslår är inte något som jag får serverat på silverfat utan det blir isf en ganska lång resväg där med.

Ingen som kräver att hon ska bli hästmänniska.
Men vill man hästens bästa avlivar man inte den.
Jo, sedan ett x antal år tillbkaka är den, fullt frisk, inte enligt mig, utan enligt veterinären!

Jag tycker att om man inte är relativt rutinerad inom området, vilket hon inte är, (och som du säger, är det faktiskt ingenting att klandra) ska man inte fatta ett sådant beslut.

Det är inte bara jag som inte håller med henne.

Jag kräver inte att hon helt plötsligt ska bli hästmänniska.
Utan ber om att få ge hästen ett bra hem.
För visst, hästen mår inte dåligt av att avlivas, men jag anser att vi som människor borde veta bättre.
I vissa fall är det nödvändigt men inte i det här.
För det är inte hennes oro för hästen som gör att hon avlivar den, utan snarare antagligen att hon inte vill ha ansvaret för den.

Hur erfaren hästmänniska är du? I en annan tråd skriver du att du började rida vid 22 o ridit ett år o undrar hur du skall få hästen på tygeln!!! Jag skulle ALDRIG lämna ut en häst till någon som inte kan rida.
PL

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig låna ut min häst till någon som inte ens har körkort och kan dra iväg på studs om det händer något.

Jag tror inte ens att du har tänkt över vad det innebär att ha häst , det känns mer som om du enbart ser ett tillfälle för att kunna få en häst gratis faktiskt , jag förstår ägaren fullt ut och skulle gjort samma sak.

Peter lundin!

Jag heter Vera.S bor utanför gbg.
Är 18 inte 22 eller 23!
har ridit längre än 1 år. varit medryttare på två hästar o ridit skola såklart.. fast det var ett tag sedan nu.

Ridit sen jag var 6 år, så jag har både hästvana o ridvana.
Jag hade klarat av en foderhäst, inget snack om saken.

Inlägget skrev jag för att jag inte kunde förklara för en tjej jag ridit med för längesen, hur man rider på tygeln.
FÖR JAG, FAKTISKT, VET INTE HUR MAN FÖRKLARAR DET.

Ok..?

ÅÅh!

gratis?

Det var nog ngt av det mest banala jag hört?

Det sista är pengar det handlar om. Då jag mkt väl frstår att det kostar att ha häst, och kostar ännu mer ifall den blir sjuk!

Helt sjukt att ens skriva så! utgår du ifrån dig själv då el?
och hur du skulle agerat? för jag tänker inte ens i dem baorna kan jga säga.

Mina föräldrar stöttar, och håller med mig till 100% vad gäller hästen! de skulle utan tvkena hjälpa mig om något inträffade.

Idiotiskt renut ut sagt. tänk innan du talar,=(. :mad: :mad: :mad:

Sv: Svar till alexandra W

Hur skulle jag kunna åka moped, efter att jag åkt 3 olika kollektivafärdmedel?
Vart skulle jag ställa den? och frågan är hur många timmar den skulle stå kvar ute vid vägkanten innan den blev vandaliserad eller stulen?

Jag har åkt buss 2 mil och sen cyklat fem kilometer. Nemas problemas. Jag knackade på i huset närmast busshållplatsen, och frågade om jag måhända kunde få ställa min cykel någonstans på deras gård så den inte syntes från vägen. Och visst fick jag det, i ett skjul till och med. Så, nog hade jag kunnat ställa en moped där, möjligen hade jag dragit den ostartad en bit för att inte vid udda tider dra igång en knattrande mopedmotor utanför deras fönster.

En expojkvän till mig åkte buss första biten till jobbet och sen MC. Han gjorde likadant, knackade på i gården närmast busshållplatsen och frågade om han fick hyra in en motorcykel i något uthus eller så. Och visst fick han det, gratis dessutom. Så hans MC står låst och fin i ett uthus hos tanten som bor vid busshållplatsen, och tantens gräsmatta är väldigt fint klippt på sommaren. Tjänsteutbyte.

Men man kan inte få det serverat, det kräver att man frågar och försöker. Och får man inte napp i första huset/gården så kanske i nästa eller nästa. Det finns mer snälla människor därute än man kan tro.

Ingen som kräver att hon ska bli hästmänniska.
Men vill man hästens bästa avlivar man inte den.
Jo, sedan ett x antal år tillbkaka är den, fullt frisk, inte enligt mig, utan enligt veterinären!

Jag har en valack som är T-märkt som sagt.Men innan han blev T-märkt, dvs när all expertis var av åsikten att här har vi en fysiskt fullt korrekt och normal häst, som dessutom är ganska ung (sex år), så hade jag ändå ALDRIG sålt honom. Jag hade avkrävt min mamma ett edligt löfte att OM jag dog eller så så skulle hon avliva honom.
Vi har alltså en fullt ridbar häst, fullt frisk, UNG och till synes okomplicerad. Dock hade hästen i fråga en del med sig i bagaget, och detta hade gett honom en hel del psykiska problem. INGA av dem syntes minsta lilla av när han var sex. Men hade han bytt miljö, fått en ny ägare som inte kände till hans små egenheter, hans rutinberoende etc, så hade det snabbt blivit en missförstådd Problemhäst av honom. Det ville jag bespara honom så jag konstaterade att han kommer inte lämna den här gården utan mig, dvs kan jag inte ha honom kvar så avlivas han. För hans OCH min skull.

På ytan såg det ut som världens mest egoistiska beslut. Men var/är det det, eller inte? kan man utifrån bedömma sådana saker?

jag anser inte att man kan det. Det är väldigt svårt att säga att 'jag skulle definitivt gjort si eller så om det vore min häst' om man inte varit där med sin egen häst i exakt samma situation. Det är alltid lättare att utifrån bedöma/döma/råda/tycka. För man har inte hela känslobiten.

Jag tycker att om man inte är relativt rutinerad inom området, vilket hon inte är, (och som du säger, är det faktiskt ingenting att klandra) ska man inte fatta ett sådant beslut.

Nyfiken fråga, hur rutinerad är du? Och om hon är så orutinerad, hur i hela friden ska hon då kunna välja ett BRA hem åt hästen? Då är det ju ÄNNU mer skäl att låta hästen sluta sina dagar efter ett långt och vad det verkar lyckligt liv, så hans ålderdom inte riskerar att bli en mardröm?

En gammal, T-märkt häst har ett väldigt lågt marknadsvärde, och ska den säljas på öppna marknaden är risken STOR att den hamnar i ett okunnigt hem om det inte är en rutinerad säljare. jag tycker bara du radar upp mer och mer argument för att hon fattar rätt beslut? Hon försöker ju få någons om kan ta hand om hästen när den får stå kvar i sin invanda miljö, hon kan ha lite koll etc. Men OM det inte går får den somna.

Sen fattar jag såklart atT DU är väldigt fäst vid hästen och vill ha det, men har ägaren egentligen något hästsponsringsansvar gentemot dig? Har ägaren något ansvar att låta dig flytta hästen till ett annat stall etc? Är det verkligen det bästa för hästen? DU tycker det, men ägaren tycker kanske inte det, utan vill att om du ska ha hästen ska den stå kvar där den står? Det kan finnas en massa anledningar du inte vet till att ägaren vill behålla kontrollen och ha hästen i stallet där den står. Jag kan se en rad sådana.

Och du har ju fått erbjudandet om att ha hästen på foder men att den står kvar i stallet den står, det tycker jag är ett ganska snällt erbjudande ändå, det är väl inte ägarens fel att du inte kan ta dig dit. och om du nu vet så mycket om hästen och känner till den måste du ju ha varit en hel del i stallet den står? Hur kom du dit då??

Jag kräver inte att hon helt plötsligt ska bli hästmänniska.
Utan ber om att få ge hästen ett bra hem.
För visst, hästen mår inte dåligt av att avlivas, men jag anser att vi som människor borde veta bättre.
I vissa fall är det nödvändigt men inte i det här.
För det är inte hennes oro för hästen som gör att hon avlivar den, utan snarare antagligen att hon inte vill ha ansvaret för den.

VET du det, eller är det det hon säger till dig. Det tål ju att funderas över. Om hon verkligen inte vill ha ansvaret för hästen och tyckte att du var en bra ägare så skulle hon ju med glädje räcka över grimskaftet och vinka hejdå. Så jag tror det ligger mer i det än du säger/hon säger/du vet.

Skulle det handla om att hon inte vill ha ansvaret skulle hon ju gladeligen lämpa över den på dig. Men det vill hon inte. Och där skulle jag fråga mig varför..

Jo visst.
Jag vet det. Det du beskriver är en ganska medveten hästmänniskas handlingar. Jag vet inte om det kan ha att göra med att hon helt enkelt itne vill att någon ska ta det.
Vad jag för övrigt kan upplysa dig om är att det är åkrar där ute, samt en obemannad bensinmack, preics så är det.

Och nej, det är itne henns problem att jag inte kan ta mig dit.
Absolut inte.

vad jag även har räknat ut är att hon tjänar ganska bra, nästan hela varmhyran på 2medryttare alternativt en som tar henne på halvfoder". Jag kan spekulera i att hon tjänar på det?

Hon har sagt att hon avlivar hästen ifall den skulle kosta ngt utver standard hos veterinären, även ifall hon hade medryttare.
Andra alternativet var att medryttarna lade ihop pengar.

Jag ser mig själv inte som expert eller att ag vet allt.
Jag har mkt att lära!!
Men att jag har en bättre lösning en henne, är inget att diskutera.

Hur många gånger ska jag behöva upprepa att hon inte behöver sälja hästen, eller sätta ut den på annons.
För det hade jag aldrig gjort i hennes sits, det är så man riskerar att lämna bort hästen till ett riktigt uselt hem.

vad som upprör mig ännu mer, är att hon itne ens vill kolla på vad jag erbjuder. hon skulle kunn alåna ut henne på test en kortare period.

En annan sak är kasnke att dottern inte vill att någon annan sak få henne? vad vet jag om det.

Vad jag för övrigt kan upplysa dig om är att det är åkrar där ute, samt en obemannad bensinmack, preics så är det.

Och det går inte att lös agenom att gå av en, två eller tre hållplatser tidigare?

HUR har du tagit dig dit när du varit där nu?? (Du undvek effektivt den frågan)

vad jag även har räknat ut är att hon tjänar ganska bra, nästan hela varmhyran på 2medryttare alternativt en som tar henne på halvfoder". Jag kan spekulera i att hon tjänar på det?

Vad har DET med saken att göra?

Hon har sagt att hon avlivar hästen ifall den skulle kosta ngt utver standard hos veterinären, även ifall hon hade medryttare.
Andra alternativet var att medryttarna lade ihop pengar.

Nu beror det ju på vad 'standard' innebär. Men jag har haft en 20-åring och jag hade klara gränser för vad jag tänkte kosta på henne eller ej. Och det var mindre än jag kostade på sexåringen. Jag är inte ekonomiskt oberoende och måste se till vad jag FÅR för pengarna. Ta t ex om min T-märkta promenadvalack bryter benet. Hur bra prognos det än är så skulle jag helt sonika låta honom somna. Finns ingen anledning att dels lägga de pengarna och dels UTSÄTTA HÄSTEN för konvalescensen ett brutet ben innebär. Samma sak med en buköppning, jag utsätter honom inte för ett så stort ingrepp.

Åringen däremot, bryter hon benet och det är bra prognos, elle rom hon behöver buköppnas så KÖR.

Av den anledningen har jag sänkt valackens veterinärvårdsersättning efter att han blev T-märkt. Fanns ingen anledning att ha honom vetvårdsförsäkrad för 50 000 kr, för jag vet att jag inte skulle lägga ner obegränsat med resurser eller låta honom genomlida vilken konvalescens som helst. Samma sak gäller med en gammal häst, det finns liksom gränser och de är lägre än för en ung/frisk. Det har INGENTING med att jag tycker sämre om den hästen än andra (oftast har det varit tvärtom). Det handlar om livskvalitet för hästen, insats/pris kontra ev vinst osv.

Inte ens OM jag var ekonomiskt oberoende skulle jag låta buköppna valacken t ex.. Trots att han bara är nio år och har alla förutsättningar som en frisk häst har att klara ett sådant ingrepp.

Jag ser mig själv inte som expert eller att ag vet allt.
Jag har mkt att lära!!
Men att jag har en bättre lösning en henne, är inget att diskutera.

TYcker DU jag. Uppenbarligen är det väldigt många som inte håller med dig, inklusive hästägaren...

Hur många gånger ska jag behöva upprepa att hon inte behöver sälja hästen, eller sätta ut den på annons.
För det hade jag aldrig gjort i hennes sits, det är så man riskerar att lämna bort hästen till ett riktigt uselt hem.

Men hon kanske inte tycker att du är det bästa hemmet för hästen?

vad som upprör mig ännu mer, är att hon itne ens vill kolla på vad jag erbjuder. hon skulle kunn alåna ut henne på test en kortare period.

Hon kanske redan fattat sitt beslut på de grunder hon sett redan? Och jag skulle inte vilja att en gammal häst rycktes upp från sin invanda miljö för att vara på prov här och där heller. Utan gärna prov, men då FÖRST i stallet hästen står i för att sedan EVENTUELLT flytta den.

En annan sak är kasnke att dottern inte vill att någon annan sak få henne? vad vet jag om det.

Det är också en möjlighet.

Av ren nyfikenhet, skulle du kunna precisera vad det är för hem du erbjuder? och då inte boxstorlek, utan kunskapsmässigt och resursmässigt? Jag vet t ex folk som rider bra, är jättemåna om hästen och har pengarna etc, men som har 'ridskoleluckor' när det gäller kunnandet. Dvs de kan inget om foder, de kan inget om sårvård, de kan ingen akutsjukvård för häst och så. Och dit åker inte mina hästar. Kan tyckas elakt, för någon måste alltid ge en människa en första chans (alla har varit okunniga liksom). Men ska jag vara den som gör det ska det vara en mycket speciell människa, en som jag är helt säker på skulle söka hjälp vid minsta osäkerhet, som skulle söka råd på rätt ställe och LYSSNA på dem t ex. Saknas detta spelar det ingen roll hur bra h*n rider, hur fint stallet är etc. Kan det vara sådana saker som spelar in?

Du måste nog inse att oavsett om det beror på egoism, ointresse eller att de helt enkelt inte anser att du under dina villkor är en bra fodervärd, så är det ägaren som bestämmer och hon avlivar sin häst bäst hon vill och du kan inte hur gärna du än vill göra ett dugg åt det...

Nåja

Okej Alexandra.

jag förstår inte avrför du så ihärdigt skriver en hel uppsats varje gång. Känner du dig stött? eller rent ut sagt kasnke känner igen dig i ägaren? a inte åt dig i så fall.

Nu är det så att jag inte uppger det av privata skäl, men då det inte är ngn hemlighet har min pappa jobbat på ett projekt hemifrån o således haft tid att köra upp mig till stallet, då han stöttar mig med den här hästen. Att det sedan inte fungerar när han börjar jobba som vanligt igen är inte att diskutera.

Hoppar jag ens av en hållplats innan innebär det att min resväg kommer ta hmm.. ca 2.5 timmar åt ena hållet alltså. sen går inte bussanra på helgerna, utan måste förbeställas. osvosv. Då min totala resväg resulterar i fem timmar, kommer jag itne hem senare på kvällen, för det tar tid att ha häst.
och nej, ag kan säga det igen, så du slipper svara på detta, jag vet att det är mina problem.

Det handlar inte om det heller då hon nyss flyttade hästen till detta stall, då det är betydligt billigare.

Vadå brutet ben? har jag ens nämnt något om att jag skulle låta hästen lida och försöka bli bättre ifall den hade brutit det? nej, jag sner inte heller att det är särskilt humant.

Varför jag är säker på min ståndpunkt är för att jag fått medhåll utanför w w w. bukefalos. c o m

Och det medhållet är något viktigare, då jag fått tid att förklara i detalj hur saker och ting ligger till. Det är omöjligt att göra samma sak på internet.
jag vill enbart kolla på ngn hästsite med, men insåg snart att det är yttert svårt att kunna redogöra läget över internet.

Jag upprepade det med fodervärd, inte för henne (ägaren) utan för dig. Så jag förstår inte riktigt vad du argummnenterar för?

Du får uttrycka dig med explicit nu. Och läsa om, för att mkt av de du svarar på har jag inte ens sagt..

Ägaren har själv sagt att hon tyckte att jag passade bra för hästen, så dt är inte mig, personligen det är fel på.
Hon kan/vill/får inte av någon anledning lämna bort hästen till någon annan.

Du kan ju inte mena allvar med att jag ska redogöra hela min erfarenhet av hästar samt vad jag erbjuder?
Men när jag pratar om att bli fodervärd, VET jag vad jag pratar om. och sr det i allra högsta grad reealistiskt.
och då jag skriver att jag har mkt att lära visar väl att man är medveten el?
För människor som tror att dem kan allt, är just dem som inte brukar kunna mkt.

Nåväl. Nu ska jag fokusera på ägaren, istället för att förklara och föklara om hur saker och ting verkligen är.
För det är verkligen lönlöst.
Det går inte att beskriva allt över internet som sagt.

Sv: Nåja

Du kanske skulle fokuserat på ägaren från början istället för att kasta skit på henne över internet o förvänta dig medhåll! Men med din attityd får du knappast någon större framgång. Det som stör mig mest i ditt resonerande är att du verkar anse dig ha någon slags moralisk rätt att få ta över hästen.
PL

Sv: Nåja

jag förstår inte avrför du så ihärdigt skriver en hel uppsats varje gång. Känner du dig stött? eller rent ut sagt kasnke känner igen dig i ägaren? a inte åt dig i så fall.

Jag skriver fort, ocj blir jag engagerad blir det ofta långt eftersom jag bemödar mig om att försöka förklara hur jag menar. Jag tar inte åt mig, och har ingen aning om jag känenr igen mig i ägaren eller ej, jag vet för lite. Däremot försöker jag ge dig en ANNAN syn på det hela, att det inte är så svart eller vitt, utan att det både finns och kan finnas saker som berättigar/förklarar ett beslut som vid första anblicken verkar konstigt/elakt/annat.

Nu är det så att jag inte uppger det av privata skäl, men då det inte är ngn hemlighet har min pappa jobbat på ett projekt hemifrån o således haft tid att köra upp mig till stallet, då han stöttar mig med den här hästen. Att det sedan inte fungerar när han börjar jobba som vanligt igen är inte att diskutera.

Nej, men det besvarar enf råga, och tar bort en möjlighet ang hur du ska kunna ta dig till stallet hästen står i. Du måste komma ihåg att vi här veta bara det du skriver, och ska jag fundera på en lösning (eftersom DU uppenbarligen vill ha hästen på foder och ÄGAREN lika uppenbart vägrar låta dig flytta på den så måste man ju hitta en lösning där du kan ta dig till hästen. Du kan ju inte få ägaren att ändra sig, alltså är det ingen vits att lägga energi på det, utan det som är kvar och som borde vara viktigast är hur man ska kunna samordna de två faktumen att du väldigt gärna vill ha hästen på foder men ägaren då kräver det ska vara i stallet han står nu.

Och då känns det hur du tagit dig dit innan som en viktig del av pusslet som kanske kan vara lösningen.

Har du lika långt till stallet från skolan? Om jag minns rätt så har du körkortsålder inne, en intensivkurs kanske, finns det pengar/möjlighet till det? Med ett körkort och en bil skulle du ju ha ett problem mindre (och en kostnad till förvisso, men det får man ju räkna på, och bedöma hur mycket det är värt att uppnå det man vill)

Vadå brutet ben? har jag ens nämnt något om att jag skulle låta hästen lida och försöka bli bättre ifall den hade brutit det? nej, jag sner inte heller att det är särskilt humant.

Jag sa aldrig du sagt något om brutet ben, jag gav ett exempel på att JAG faktiskt särskiljer hur mycket resurser jag lägger på en ung vs en gammal häst i olika situationer. Och jag skulle utan att tveka (om det fanns en god prognos) lägga en avsevärd summa pengar och låta hästen gå igenom en kanske sex månader lång konvalescens för att fixa ett brutet ben om det handlade om en ung, frisk häst me dlivet framför sig, medan jag INTE skulle göra samma sak för en gammal eller inte helt fräsch häst. Så jag kan alltså förstå att ägaren till hästen du pratar om satt en gräns för hur mycket det får dra iväg i veterinärvård. Sen om det handlar om hältutredningar eller ett brutet ben är oväsentligt, det var principen jag pekade på. Men jag kan uttrycka det såhär istället då: "jag skulle inte heller lägga hur mycket pengar som helst i veterinärvård på en 20-årig, triangelmärkt häst".

Och det medhållet är något viktigare, då jag fått tid att förklara i detalj hur saker och ting ligger till. Det är omöjligt att göra samma sak på internet.
jag vill enbart kolla på ngn hästsite med, men insåg snart att det är yttert svårt att kunna redogöra läget över internet.

En av nackdelarna med nätet. Men jag tycker du fokuserar på fel sak. Hur mycket medhåll du än får, irl eller online, så hjälper det ju inte. Ägaren bestämmer och hon har sagt vad hon tycker. Så försök istället att lägga all energi du lägger på att strida för din sak på att kämpa för att hitta en lösning på att kunna ha hästen på foder men så ägaren tycker det är okej (i klartext: Lägg energin på hur du ska lösa problemet med att ta dig till stallet)

Du kan ju inte mena allvar med att jag ska redogöra hela min erfarenhet av hästar samt vad jag erbjuder?
Men när jag pratar om att bli fodervärd, VET jag vad jag pratar om. och sr det i allra högsta grad reealistiskt.
och då jag skriver att jag har mkt att lära visar väl att man är medveten el?
För människor som tror att dem kan allt, är just dem som inte brukar kunna mkt.

Vad jag var ute efter var vad det kunde finnas för anledning (om någon) till att ägaren inte vills läppa hästen till dig om du flyttar den. har man kommit på orsaken kan man klura på lösningen. Jag t ex har kallstall, samma temp ute som inne. Om t ex det skulle göra att någon var tveksam att skicka hit en häst/sälja en häst till mig/låna ut en häst till mig för de var oroliga hur det skulle gå om hästen blev sjuk och inte borde stå i minus 25 dygnet runt, så om jag bara vet OM det, så kan ju jag om jag verkligen vill ha hit hästen endera bygga ett uppvärmt utrymme, prata med grannen om att om det krisar får jag låna en box där då (nu har grannen inga hästar men det är bara teoretiskt) eller vad det nu kan vara. Och då presentera den lösningen för den tveksamma hästägaren, och förhoppsningsvis kan vi då båda bli nöjda. Men det kräver ju att jag engagerar mig i att ta reda på VAD det är som gör att ägaren tvekar. Oftast sägs det inte rakt ut, utan man får lirka lite innan det kryper fram var skon klämmer.

Nåväl. Nu ska jag fokusera på ägaren, istället för att förklara och föklara om hur saker och ting verkligen är.

Fokusera på något du kan PÅVERKA istället, det är väl bättre? Och då känns det som är den springande punkten i det här att klura ut hur du ska kunna ta dig till det stallet där hästen står, så du kan få chansen att ha den på foder. Istället för att öda energi på något du antagligen inte kan förändra hur mycket du än kämpar?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 246
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man... 2
Svar
36
· Visningar
4 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka