Avmaskat utan ägarens vetskap

Jag har en häst som inte funkar på standardmaskmedlet som vet. skriver ut så hade velat hinna förmedla det.

Sedan så ser jag det som ett symptom, hade en stallägare som ett tag alltid slängde in extra foder till mina "för att de såg hungriga" där jag kämpade med att få ner hullet på den ena framförallt. Sprang de i hagen (två unghästar) så var de hungriga och behövde mer mat.
Släppte ut fånghästar på gräs för att det var fint väder t.ex.

Fast det är specialfall tycker jag.

Helt annat än en stallägare som avmaskar efter träckprov. Vet man att träckprov är taget så har man ju tid på sig att förmedla att hästen inte tål standardmedel
 
Nej, det är de inte, men de är "best guess", och vi har inget bättre sätt att diagnosticera. Om hästen ser bra ut, är i bra hull och nollar på trackprov så är det faktiskt ingen anledning att avmaska.

Men nu kapar vi tråden litegrann här, förlåt TS!

vi tycker olika 😃. Sen håller jag med om två hästar går ihop visar noll båda eller väldigt lite mask o ser bra ut i övrigt hade jag inte maskat. Men ju fler ihop ju större blur risken att det bara går runt om man inte maskar alla
 
Fast det är specialfall tycker jag. Helt annat än en stallägare som avmaskar efter träckprov
Ja kanske. Men det gör att jag drar öronen åt mig när jag inte informeras tillräckligt.
Jag känner att jag vill själv ha koll på hur mycket epg som träckprovet visar, vilket medel som används. Framför allt om jag flyttar där ifrån, men även de som tar emot för sommarbete etc. vill gärna se svaret på träckprov.
 
Hej min syster har min häst på foder i ett stort stall där man är ansluten till SVA i ett maskprogram. Vilket lät jättebra när hon flyttade in, nu visar det sig att man tagit provet och sedan avmaskat utan hennes vetskap? Det enda som pratades om var att de tog träckprov och då följde programmet i samråd med veterinär men är det bara vi som tycker det är helt vansinnigt att ge någon annans häst medicinska preparat utan att ens informera om när och vilket man ska ge? Min häst är dessutom kolikhäst som är känslig mot mycket. Har en väns häst som är allergisk mot equimax, hur kan stallägaren veta att inte just min häst är känslig mot något....

Hur hade ni reagerat? Jag är helt för att ta träckprov och inte avmaska i onödan, men här verkar det som om man avmaskat alla 50 hästar.....

Jag tycker att det låter rimligt utifrån beskrivningen: man är ansluten till SVA, skulle följa programmet i samråd med veterinär.
Det var ju uttalat?
 
Jag tycker att det låter rimligt utifrån beskrivningen: man är ansluten till SVA, skulle följa programmet i samråd med veterinär.
Det var ju uttalat?

Fast jag tycker att de absolut borde ha haft ett snack med hästägaren/fodervärden om det och hämtat in information om hästen är känslig mot något. Samt informerat att nu har träckprov tagits och hur resultatet av det var samt informerat om att hästen ska avmaskas ett visst datum eller vecka. Jag hade varit orolig för att de börjar ta sig friheter med hästen i andra lägen också där de anser sig veta bäst och struntar i att informera ägaren då heller.
 
Fast jag tycker att de absolut borde ha haft ett snack med hästägaren/fodervärden om det och hämtat in information om hästen är känslig mot något. Samt informerat att nu har träckprov tagits och hur resultatet av det var samt informerat om att hästen ska avmaskas ett visst datum eller vecka. Jag hade varit orolig för att de börjar ta sig friheter med hästen i andra lägen också där de anser sig veta bäst och struntar i att informera ägaren då heller.

Vi tycker väl olika helt enkelt.
Om jag stallade upp min häst på en anläggning där informationen var att man har ett avtal/projekt med SLU gällande avmaskningen och träckprovar och därefter agerar i samråd med veterinärer så skulle jag utgå från att min häst mycket väl kunde få maskmedel om träckprovet visade att den har mask.
Det är väl inte att ta sig friheter, när man har blivit upplyst om att arrangemanget finns?

ändring: att "anse sig veta bäst" är ju en rätt otrevlig omskrivning i det här fallet, när man anlitar expertis.
 
Fast jag tycker att de absolut borde ha haft ett snack med hästägaren/fodervärden om det och hämtat in information om hästen är känslig mot något. Samt informerat att nu har träckprov tagits och hur resultatet av det var samt informerat om att hästen ska avmaskas ett visst datum eller vecka. Jag hade varit orolig för att de börjar ta sig friheter med hästen i andra lägen också där de anser sig veta bäst och struntar i att informera ägaren då heller.
Fast som hästägare informerar man väl stallet om evenetuella allergier hästen har vid inflytt, speciellt om det är avmaskningsmedel och det framgår att det ska följas ett avmaskningsprogram.
 
Vi tycker väl olika helt enkelt.
Om jag stallade upp min häst på en anläggning där informationen var att man har ett avtal/projekt med SLU gällande avmaskningen och träckprovar och därefter agerar i samråd med veterinärer så skulle jag utgå från att min häst mycket väl kunde få maskmedel om träckprovet visade att den har mask.
Det är väl inte att ta sig friheter, när man har blivit upplyst om att arrangemanget finns?

ändring: att "anse sig veta bäst" är ju en rätt otrevlig omskrivning i det här fallet, när man anlitar expertis.

Jag säger inte att hästägaren ska kunna vägra (om hen skrivit på ett avtal om att träckprov och avmaskning kommer att ske), jag säger bara att jag tycker att de borde informerat om att hästen uppvisade mask i träckprovet och att den därför kommer att avmaskas. Det hade kunnat ske med en lapp fäst på boxdörren i stallet eller med ett kort sms.
 
Ja kanske. Men det gör att jag drar öronen åt mig när jag inte informeras tillräckligt.
Jag känner att jag vill själv ha koll på hur mycket epg som träckprovet visar, vilket medel som används. Framför allt om jag flyttar där ifrån, men även de som tar emot för sommarbete etc. vill gärna se svaret på träckprov.

Det handlar om tillit och kontrollbehov. Jag litar på att den som tagit provet (särskilt om det är i samarbete som i TS) har koll.
 
Jag hade också reagerat på just bristande information. Går det att lyfta med stallchefen/stallets ägare att man önskar info?
Annars är det väl tyvärr bara att gilla läget eller flytta.
 
Nja... om ni blev informerade om programmet vid inflytt så kunde ni ju ha meddelat om er häst var allergisk/överkänslig mot något preparat. Självklart är det bra om de "förvarnar" varje gång, men om man från början fått information så hade jag nog inte reagerat så starkt faktiskt.
 
Det handlar om tillit och kontrollbehov. Jag litar på att den som tagit provet (särskilt om det är i samarbete som i TS) har koll.
Jag tycker det framgår i TS att informationen varit bristfällig.
Hade jag flyttat till ett ställe där det informerats innan om att hästen tas träckprov vid dessa och dessa tillfällena och sedan avmaskas så fort de vet svaret. Så hade jag ansett att det var något jag godtagit vid inflytt och ok'at.
Men eftersom både hon och hennes syster verkar paffa, så har det inte framgått?
 
Nja... om ni blev informerade om programmet vid inflytt så kunde ni ju ha meddelat om er häst var allergisk/överkänslig mot något preparat. Självklart är det bra om de "förvarnar" varje gång, men om man från början fått information så hade jag nog inte reagerat så starkt faktiskt.


Fast nu skrev ju TS så här om infon:

...enda informationen som givits är den att man skrivit till det på stallhyrans faktura, ingen info på varken stallmöten eller informationstavlan. Ingen info när träckprov tagits, ingen info när hästen avmaskats och ingen info om något överhuvudtaget.

Det tycker jag är för lite info. En lapp på informationstavlan om att de tänker ta träckprov från alla hästarna i stallet nu på onsdag/denna vecka/nästa vecka och att hästarna därefter kommer att avmaskas vid behov enligt avtal. Och sen ett nummer till den ansvarige för detta som man kan prata med om man har frågor hade ju varit trevligt. Då kan de hästägare som vill veta mer och prata om det av någon anledning göra det och de som är nöjda med att det sköts av någon annan behöver inte göra något.
 
Var saknas det information?
Information om att träckprov är taget, info om resultat och info om vilken dag hästarna avmaskas. Det tycker jag är rimligt.

Stora anläggningar har ju troligen någon slags informationskanal och då kan man ju bara skriva tex ”Nu har vi fått svar på träckprovsanalyserna och på måndag den 25/2 kommer hästarna med [visst resultat] att avmaskas. Kontakta xx om du vill ha information om resultat och avmaskningplan för en specifik häst.”

Så svårt är det ju inte att ge lite info och på så sätt hålla folk nöjda.
 
Fast nu skrev ju TS så här om infon:



Det tycker jag är för lite info. En lapp på informationstavlan om att de tänker ta träckprov från alla hästarna i stallet nu på onsdag/denna vecka/nästa vecka och att hästarna därefter kommer att avmaskas vid behov enligt avtal. Och sen ett nummer till den ansvarige för detta som man kan prata med om man har frågor hade ju varit trevligt. Då kan de hästägare som vill veta mer och prata om det av någon anledning göra det och de som är nöjda med att det sköts av någon annan behöver inte göra något.

Ja men hon skriver ju i sitt inledande inlägg att det fick info om programmet när de flyttade in?
 
Ja men hon skriver ju i sitt inledande inlägg att det fick info om programmet när de flyttade in?

Men uppenbarligen framgick det inte att de inte tänkte informera alls om när och hur. Hade de varit tydligare i sin information hade hästägaren inte blivit upprörd.
 
Men uppenbarligen framgick det inte att de inte tänkte informera alls om när och hur. Hade de varit tydligare i sin information hade hästägaren inte blivit upprörd.
Fast de har ju ändå fått information om att det kommer att ske. Vad skulle de ha skrivit? Vi kommer INTE att informera ytterligare om detta? I avtal/information skriver man normalt sett om saker som ingår/kommer att ske - inte om saker som INTE ingår/kommer att ske. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är självklart det optimala att de informerar varje gång, men den grundläggande informationen har de ändå fått vid inflytt, som jag ser det.
 
Ja men hon skriver ju i sitt inledande inlägg att det fick info om programmet när de flyttade in?

Fast att få info om program är lite svagt, fanns ingen ytterligare info. Jag frågade om det behövdes ett träckprov innan inflytt och det var då jag fick info om att de var anslutna till sva och tog träckprov enligt deras anvisningar. Jag vill iaf inte att random folk som inte känner min häst går och ger den medicinska preparat utan information innan. Vi meddelade vid info att det är en "kolikhäst" och tidigare magsårshäst som man absolut inte får ge annat än det han fodras med vilket även står på hans box. Skönt i alla fall att läsa att det inte bara är vi som tyckte att informationen var bristfällig. 😊
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 700
Senast: hier
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 893
Senast: skuggi
·
N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och...
2
Svar
36
· Visningar
3 404
Senast: busfro
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 904
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp