Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Min häst hade 850 EPG förra året, endast förekomst av lilla blodmasken, och avmaskades med Noromectin. Har tyvärr inte kunnat byta hage sen dess men har mockat som en tok (ingen annan hästägare har dock varit intresserad av att hjälpa till...), årets resultat säger 500 EPG. Han ska inom snar framtid flytta, är det bästa då att avmaska inför flytten? Noromectin igen?
 
Är det vanligt att en häst "aldrig" har förekomst av maskägg?
Min ena har aldrig haft under de tre år jag haft honom, prov vår och höst.
Har inte varit med om det förut, tycker de ofta brukar ha lite iaf vissa år?

Men det är ju bra att han inte har någrwäa 😁
 
Har två hästar på egen gård som gått tillsammans i många år i samma hagar. Har odlat för stor blodmask flera gånger tidigare och larver har aldrig påvisats. Nu visar odling förekomst av stor blodmask på den ena hästen (som hade 30 epg), har inte fått svar på andra hästen ännu. Hur sjutton kan de ha blivit smittade? Eller kan de ha haft det tidigare men bara inte upptäckts på träckprov? @Madick kanske har något bra svar? :)
 
Är det vanligt att en häst "aldrig" har förekomst av maskägg?
Min ena har aldrig haft under de tre år jag haft honom, prov vår och höst.
Har inte varit med om det förut, tycker de ofta brukar ha lite iaf vissa år?

Men det är ju bra att han inte har någrwäa 😁
Det är mer vanligt än att de har mycket.
 
Har två hästar på egen gård som gått tillsammans i många år i samma hagar. Har odlat för stor blodmask flera gånger tidigare och larver har aldrig påvisats. Nu visar odling förekomst av stor blodmask på den ena hästen (som hade 30 epg), har inte fått svar på andra hästen ännu. Hur sjutton kan de ha blivit smittade? Eller kan de ha haft det tidigare men bara inte upptäckts på träckprov? @Madick kanske har något bra svar? :)
Det kan ha funnits men i så liten mängd att det varit fel tid när de andra odlingarna gjordes.
 
Det kan ha funnits men i så liten mängd att det varit fel tid när de andra odlingarna gjordes.

Tack för svar! :) Har alltid tagit träckprov i maj. Fick nu svar på den andra hästens/ponnyns odling (han hade 250 epg) och han hade INTE stor blodmask.. Ponnyn har senaste åren legat högt i epg, kring 900. Det är också ett matvrak som dammsuger efter varenda grässtrå, även nära träckhögarna. Så känns konstigt att han inte hade.
 
Tack för svar! :) Har alltid tagit träckprov i maj. Fick nu svar på den andra hästens/ponnyns odling (han hade 250 epg) och han hade INTE stor blodmask.. Ponnyn har senaste åren legat högt i epg, kring 900. Det är också ett matvrak som dammsuger efter varenda grässtrå, även nära träckhögarna. Så känns konstigt att han inte hade.
Hur är den avmaskad senaste året? Kom prover fram som det skulle och hade du pressat ur luften ur påsen?
 
Min häst blev för två veckor sen cirka ihopsläppt med en annan häst och nu kom provsvaren att han har blodmask. Svaren för min häst har inte kommit än. Har han hunnit smitta henne och hagen? Hur länge behöver hagen vila efter avmaskningen? Vi har möjlighet att flytta till rena hagar. Han gick i två andra hagar i vintras, hur länge behöver dom vara i fred?
 
Min häst blev för två veckor sen cirka ihopsläppt med en annan häst och nu kom provsvaren att han har blodmask. Svaren för min häst har inte kommit än. Har han hunnit smitta henne och hagen? Hur länge behöver hagen vila efter avmaskningen? Vi har möjlighet att flytta till rena hagar. Han gick i två andra hagar i vintras, hur länge behöver dom vara i fred?
Stor blodmask? Eller bara ett EPG-svar?
 
Jag skulle göra prov med odling även innan hagbyte efter den här vintern.
Gjorde en Kolla Betet i januari på två hästar, ingen stor blodmask på odlingen. Ingen av dem hade några påvisade parasiter på träckprovet maj-19 heller. Bör vi ändå göra ett nytt träckprov inför betet i år? De kommer att gå på marker som inte betats av hästar på länge...

Jag skulle göra prov med odling även innan hagbyte efter den här vintern.

Nytt prov med svar idag. Odling satt men inget svar än såklart...
Häst 1 1300 EPG, har fått program på Ivomec x 3
Häst 2 Inga parasiter påvisade

Båda hästarna gick i somras på bete och därefter i samma lösdrift fram till november med häst som har konstaterat stor blodmask (både i år och förra året).

På söndag flyttar de till helt rent bete.

Hur tycker du att jag ska tänka med häst nr 2
 
Det här med hur man gör med hagar när man konstaterat stora blodmasken på en av hästarna...
Hästen med stor blodmask har tyvärr hunnit stå i tre olika hagar, innan ägaren skickade in träckprov. Det blir väldigt svårt att låta tre hagar stå orörda i minst 1,5 år. De två vinterhagarna har hela tiden mockats flera gånger i veckan. Sommarhagen har inte mockats förrän nu efter odlingssvaret. Vågar man nyttja vinterhagarna något under vinterhalvåret? Sommarbete kan fixas på annat håll.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 240
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 732
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp