Avmaskning innan 12-veckors spruta

Jensa75

Trådstartare
Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt uppfödarens råd. Uppfödaren är nu bortrest, varför jag vänder mig till er med mina frågor.

1. Valpen väger ca 1,7 kilo nu och på paketet står 1/2 tablett för hundar på 2 kg. Är det en halv tablett jag ska ge henne trots att hon inte kanske väger fullt 2 kg?

2. Ska man ge Axilur bara en gång eller tre dagar i rad? På bipacksedeln står det tre dagar i rad, men jag är osäker för uppfattade uppfödaren som att det bara skulle ges vid ett tillfälle. Hon är avmaskad enligt gängse rutiner hos uppfödaren.

3. Bästa sättet att få i henne tabletten? Den är ju ganska stor.
 
Ge en halv tablett i 3 dagar. Enklast är att lägga halvan så långt bak på tungan du kan, hålla för munnen och massera vid strupen så att hon sväljer.
Annars kan du linda in den i något gott så som en skiva ost eller skinka, mjukost, kaviar, smör, jordnötssmör etc.
Det går bra att mortla tabletten och blanda med mat eller liknande också förutsatt att hon äter upp maten.
 
Tack för svar! Om hon ska avmaskas den 14 juli, vilka tre dagar skulle du då ge henne en halv tablett?
 
Varför ska hon avmaskas? Har hon mask annars är det totalt onödigt om valparna redan är regelbundet avmaskade hos uppfödaren. Jag har aldrig avmaskad en endaste hund över 8 veckor.
 
Varför ska hon avmaskas? Har hon mask annars är det totalt onödigt om valparna redan är regelbundet avmaskade hos uppfödaren. Jag har aldrig avmaskad en endaste hund över 8 veckor.
Rekommendation är avmaskning var 3:e vecka från 2-3 veckors ålder fram till 12 veckor. Så det blir en avmaskning för ägaren.
I en del fall är det säkert onödigt, men i många fall behövs det. Jag har alltid gjort det på mina.
 
Gav henne en halv tablett idag. Gick bra att få i henne den mortlad med lite mat. Sen kräktes hon jättemycket cirka fem timmar efter att hon fått tabletten. Frågan är hur mycket av medlet hon hann ta upp på dessa timmar? Kanske blev det så kort att tabletten jag gav inte hade någon verkan?

Då skulle jag ge 6:e-8:e juli :)
 
Gav henne en halv tablett idag. Gick bra att få i henne den mortlad med lite mat. Sen kräktes hon jättemycket cirka fem timmar efter att hon fått tabletten. Frågan är hur mycket av medlet hon hann ta upp på dessa timmar? Kanske blev det så kort att tabletten jag gav inte hade någon verkan?
På fem timmar ska tabletten vara upptagen för länge sedan så jag skulle inte vara orolig.
 
Vad använder du för avmaskningsnedel? Pratade med veterinären idag som inte tyckte jag skulle fortsätta ge henne Axilur (som jag fick rekommenderat av uppfödaren pga att hon kräktes igår och även blev väldigt dålig i magen.

nu föreslog veterinären att jag istället använder Banminth eller Welpan.
Jag avmaskar alltid vid 12 veckor (jag vaccinerar vid 13 veckor efter nya råd från veterinär). Ger även samma råd till valpköpare - alltså en fortsättning på den kur jag gett valparna här hemma :)
 
Vad använder du för avmaskningsnedel? Pratade med veterinären idag som inte tyckte jag skulle fortsätta ge henne Axilur (som jag fick rekommenderat av uppfödaren pga att hon kräktes igår och även blev väldigt dålig i magen.

nu föreslog veterinären att jag istället använder Banminth eller Welpan.
Brukar ge Welpan mellan 2-6 veckor och sen Milbemax sista vid 8 veckor. Så Welpan känns egentligen onödigt ge med tanke på att du får köpa en hel flaska för en valp, men allt beror på vad den fått förut. Milbemax skulle jag ge, men många skulle säkert säga Banminth eller Welpan :)
 
Tack! Nu har jag redan varit på apoteket och köpt Banminth, så det får bli det. Kan man blanda pastan med något för att få i henne det. Har svårt att tvinga henne att svälja så hoppas jag kan finna ett sätt att lura i henne det.
 
Tack! Nu har jag redan varit på apoteket och köpt Banminth, så det får bli det. Kan man blanda pastan med något för att få i henne det. Har svårt att tvinga henne att svälja så hoppas jag kan finna ett sätt att lura i henne det.
Är hon glupsk skulle jag lägga det på en bit skinka eller liknande (om man kan blanda, det vet jag inte). Står väl på förpackningen? Brukar ge min hund tabletter i en ostskiva, hon får det två gånger per dag (hon har epilepsi) :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 835
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Castellini
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 157
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp