Bukefalos 28 år!

Avmaskningsmedel? Vilket använder ni?

L

linabergmer

Vilket avmaskningsmedel använder ni?

1. Märke?
2. Spruta/Pulver/Annat?
3. Pris?
4. Vart köper ni det?

Tack på förhand!
 
1. Märke?
noromectin
2. Spruta/Pulver/Annat?
spruta
3. Pris?
runt en 100 lapp tror jag
4. Vart köper ni det?
apoteket
 
Vilket medel beror på vilket "år" vi är på. Byte av aktiv substans varannat år ungefär.

Köps på apoteket, billigast om man går ihop alla i stallet och får på recept och köper 10 sprutor (pasta) på en gång.
 
ivomeck,apoteket tar 75 för en tror jag,.
det är en pasta
 
Man bör använda en sort på hösten och en annan på våren för att masken inte ska bli resistenta.
 
Helt fel. SAMMA MEDEL i 1-2 år och sen byta, just för att maskarna inte ska bli resistenta.
 
Det år det är ivermektinår avmaskar jag med Bimectin i sprutform. Att det är just Bimectin är för det är billigast (ihop med Noromectin) och för att det smakar SÖTT. Kostar 192 kr för två sprutor.

När det är pyrantelår så kör jag med Banminth i PULVERform, eftersom det är solklart billigast. En kartong kostar 370 kr eller nåt och räcker en hel säsong till två hästar.

Stygnflugeavmaskningen görs på hösten med bimectin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
570
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 320
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 323
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp