Bukefalos 28 år!

Avskeda Fylking!

Sv: Avskeda Fylking!

MissFideli skrev:
Folk är så onda. Det förekommer ofta att folk som flyttar och inte kan ta med sig katten flyttar ifrån den. Inga myter utan fullt allvar.

Hur många känner du som har gjort så?
 
Sv: Avskeda Fylking!

:banana: :banana: :rofl:

Jag tänkte revolutionisera "reklamradion" genom att starta en radiokanal som bara spelar bra musik (ja! det är sant!), heeela morgonen. Inte en enda skränig morgonfjant som babblar i tungor som långt örat hör..

En utopi javisst, men visst vore det underbart.
 
Sv: Avskeda Fylking!

CillaW skrev:
Hur många känner du som har gjort så?

*knapplånar* Senast i sommar besökte jag ett hus där ägarna flyttat därifrån och lämnat två katter vind för våg. Alla katter som katthemen runt om i sverige hyser, varifrån kommer inte dem ?
 
Sv: Avskeda Fylking!

Tja, de kommer säkert från många ställen, säger jag som har två katter hemma från kattkommando Syd, och är stödhem åt ytterligare en.

Tråkigt att ägarna lämnat katterna, men var de "sommarkatter"?
 
Sv: Avskeda Fylking!

Är han lika kal inuti huvudet som utanpå????? :rofl:
 
Sv: Avskeda Fylking!

Nej, men man ifrågasatte om folk kunde vara så grymma att man lämnar katten när man flyttar in till staden igen. Och eftersom det finns folk som flyttar ifrån sina katter med berått mod (och inget samvete) så är det ju inte helt otroligt om det även finns sommarkatter.

Jag känner tack och lov ingen som gjort så själv (dom hade åkt på moppo), men jag vet folk som tagit hand om sådana.
 
Sv: Avskeda Fylking!

Jag tycker han är så patetisk själv och förbaksat jobbig att lyssna på, så jag har slutat lyssna på programet enbart pga honom.
 
Sv: Avskeda Fylking!

När jag lyssnade på programmet i morse tolkade jag det som att problemet inte är så stort som det verkar, inte att det absolut inte finns. Gert måste ha sagt något mer efter att jag kom fram till jobbet, men ingen har ännu velat berätta vad.

Hellre än att lägga så mycket energi på ett problem som sannolikt är väldigt uppförstorat borde man propagera för kastrering/sterilisering av katter

Cilla,
med sju steriliserade/kastrerade katter hemma
 
Senast ändrad:
Sv: Avskeda Fylking!

Absolut, det är därför jag verkligen hoppas att det nya lagförslaget går igenom, dvs att man MÅSTE kastrera och ID-märka sin katt. Enkelt och bra, dom som väljer att inte lägga dom pengarna på sin katt ska inte ha katt heller. Och det blir lättare att hitta ägarna till dom som på något vis hamnat fel.
 
Sv: Avskeda Fylking!

MissFideli skrev:
Nej, men man ifrågasatte om folk kunde vara så grymma att man lämnar katten när man flyttar in till staden igen. Och eftersom det finns folk som flyttar ifrån sina katter med berått mod (och inget samvete) så är det ju inte helt otroligt om det även finns sommarkatter.

Jag känner tack och lov ingen som gjort så själv (dom hade åkt på moppo), men jag vet folk som tagit hand om sådana.

Människor är grymma överhuvudtaget då det gäller djur, alla katter som är hemlösa är inte övergivna heller utan bara helt enkelt hemlösa. Många som har en sommarkatt köper inte en katt, tar med den ut till sommarstugan och lämnar den där. Dom tar helt enkelt hand om en katt som råkar vistas i området och ser hungrig ut. Problemet ligger snarare hos dom som släppte ut kattungarna till att börja med och då måste man ju börja fundera på hur t.ex. stallkatter och ladugårdskatter har det och hur mycket dom sprids utanför gården om man säger så.
Hemskt hursomhelst att dom blir övergivna...
 
Sv: Avskeda Fylking!

Vi hade en sommarstuga förut och en sommar så hyrde grannarna ut sin stuga.

Dom som bodde där skaffade två kattungar i börgan av sommaren som sällskap åt sin barn men i slutet av augusti när hyresperioden tog slut inte tog dom katterna med sig inte :mad: .

Dom stackarna satt på trappan i tre veckors tid innan dom gav upp och och följde med oss hem, vi matade dom givetvis men dom ville inte flytta till oss förän då.

Har flera katter liksom min mor som kommer från katthem och dom flesta har hittats under bedrövliga förhållanden efter att dom blivit kvarlämnade när någon flyttat.

Ett av dom utalandena som gorde mig argast i morse kom stax efter kl 8 när Fylking sa att han inte trodde på att dom hittat kattungar i en låda vid vägen utan kallade det en lögn och sen sa han att katter klarar sig utmärkt på egen hand i sverige och kallade dom värdelösa.
 
Sv: Avskeda Fylking!

Det är därför uppfödarna måste tvingas att ta större ansvar. Priserna skulle förbättre det lite, idag kan vem som helst åka till närmasta gård och hämta en gratis kattunge i princip. Inte riktigt så, men det är för enkelt att skaffa katt idag.
 
Sv: Avskeda Fylking!

dragonlady skrev:
Vi hade en sommarstuga förut och en sommar så hyrde grannarna ut sin stuga.

Dom som bodde där skaffade två kattungar i börgan av sommaren som sällskap åt sin barn men i slutet av augusti när hyresperioden tog slut inte tog dom katterna med sig inte :mad: .

Ett av dom utalandena som gorde mig argast i morse kom stax efter kl 8 när Fylking sa att han inte trodde på att dom hittat kattungar i en låda vid vägen utan kallade det en lögn och sen sa han att katter klarar sig utmärkt på egen hand i sverige och kallade dom värdelösa.

Bra, där var ett exempel!

Hmm, det där var ju inte så bra sagt förstås.
Men mina katter vet att de inte är värdelösa :love:
 
Sv: Avskeda Fylking!

MissFideli skrev:
Absolut, det är därför jag verkligen hoppas att det nya lagförslaget går igenom, dvs att man MÅSTE kastrera och ID-märka sin katt. Enkelt och bra, dom som väljer att inte lägga dom pengarna på sin katt ska inte ha katt heller. Och det blir lättare att hitta ägarna till dom som på något vis hamnat fel.

Så där enkelt och bra tror jag inte att det blir i alla fall. Hur många har id-märkt sina hundar trots lagen? Hur många kommer att skaffa pass till sina hästar som ändå alltid går hemma? Det finns kryphål överallt och en LAG gör inte att världen blir bättre för katterna. Att kastrera katterna gör att de får det bättre, men lagen som sådan kommer många att strunta i. Bönderna tex, de som varken kastrerar eller id-märker redan nu.

Mina katter ska bli kastrerade så småningom oavsett om vi får en lag eller ej.
 
Sv: Avskeda Fylking!

Nej, förhoppningsvis kollas det upp ordentligt också. Det är ju ett måste för att lagen ska funka. Bönderna kommer garanterat skylla på att det inte är deras katter (ofta är det ju ditflyttade katter som bonden inte valt), men då ska katterna tas bort från gården också.
Det kommer självklart inte ge resultat direkt, men jag hoppas verkligen att dom gör det till nått seriöst i så fall.
 
Sv: Avskeda Fylking!

MissFideli skrev:
Det är därför uppfödarna måste tvingas att ta större ansvar. Priserna skulle förbättre det lite, idag kan vem som helst åka till närmasta gård och hämta en gratis kattunge i princip. Inte riktigt så, men det är för enkelt att skaffa katt idag.

Tyvärr tror jag det alltid kommer att vara för lätt att skaffa katt. Det är alldeles för lätt att skaffa hund också trots diverse lagar :smirk: .
 
Sv: Avskeda Fylking!

Det som gör mig ledsen är den attityd till katter som många har i detta land att dom är värdelösa och att man inte behöver ta ordentligt ansvar för dom.

Detta tycker jag gör Fylkings uttalande än mer bedrövligt han är trots allt en känd mediaperson och vad han säger påverkar många.
Vad som behövs är att höja kattens status inte sänka den.
 
Sv: Avskeda Fylking!

MissFideli skrev:
Nej, förhoppningsvis kollas det upp ordentligt också. Det är ju ett måste för att lagen ska funka. Bönderna kommer garanterat skylla på att det inte är deras katter (ofta är det ju ditflyttade katter som bonden inte valt), men då ska katterna tas bort från gården också.
Det kommer självklart inte ge resultat direkt, men jag hoppas verkligen att dom gör det till nått seriöst i så fall.
Nej, det kommer inte att kollas upp. Lika lite som lagen om id-märkning för hund kollas upp. Vem ska göra det? Polisen? Hellre att polisen lägger ner tid på att jaga brottslingar än att jaga någon som inte kastrerat sin katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 244
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Tofs
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 041
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 117
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp