Avskiljning-kan man sära på dem dagen först?

Intejag

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som har/brukar skilja av sina fölisar genom att sära dem dagen först? Alltså att de går i skilda hagar på dagen men delar box under natten?
Jag brukar alltid sära på natten först, men just nu har det blivit problem med boxdörren till den box som fölis ska ha och jag vet inte när de som har stallet kan fixa den....
Så är det någon som har några erfarenheter om man vänder på det så är jag tacksam om ni kan dela med er....
( Fölis är över 6 månader nu!)
 
jag har haft föl två gånger. inte jag dårå utan mina hästar :smirk:

ena gången särade jag på mamman och fölet på natten de fick stå i varsin box bredvid varandra så att de fortfarande såg varann. sedan gick de tillsammans i hagen på dagen. när det fungerade bra fick de gå i varsina hagar i olika grupper.

föl nummer två hade jag ingen möjlighet att sära på på natten utan de fick gå i separata hagar bredvid varandra. det gick bra de med. se bara till att ha ström i hagen!

lycka till med din fölis!
 
Jag tackar för svaret, det verkar alltså som att det går lika bra att göra vilket som....
Ja ström i tråden har vi bra :devil:
 
ta det inte som en pik de dära med strömen. en jag känner hade ingen ström i tråden första gången hon särade på dem. så du kan ju gissa hur det slutade :crazy:
 
Tror det är stressigare för dem att vara i varsin hage faktiskt. Jag skulle nog laga boxdörren istället.
 
Det går självklart lika bra att sära på dem på dagen först som på natten. Bäst är det dock om du har tillgång till två hagar som de inte kan se varandra ifrån. Det är ju väldigt individuellt hur stressade fölungarna/stona blir av separationen och det har naturligtvis hänt att fölungar/ston gått genom tråden ÄVEN sån med massiv ström i...
Själv har jag separation på natten på programmet för mitt hingstföl för i år, så jag har inte trådsprängning att oroa mig för, utan boxväggsklättring. Har nämligen inte box som går till taket precis där fölungen ska stå... :crazy:
Lycka till!
 
bäst resultat (efter test) fick vi när vi särade definitivt.
fölen fick skijas o gå i en annan del av stallet o efter tre dagar var det inga problem med att ha dem i hage bredvid mamman.
men detta kan man nog bara göra om man har fler än två föl tror jag, gärna olika åldrar..

när vi hade 14 dagars avskiljning blev det kaos varje morgon när fölen skulle skiljas o stona stegrade sig o skrek osv..risk för både människor o föl..
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 148
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp