Avsluta en dålig vana.

En högst oventenskaplig studie baserat på en försöksperson (jag själv) visar att det är betydligt svårare att bryta en dålig vana på våren än under i princip när som helst under övrig tid på året.

Håller på att:
Minska ner snoozande (autokorrekt vill få det till snoppande är det ens ett ord).
Sluta bita på naglarna.
Sluta pilla på naglarna.
 
En högst oventenskaplig studie baserat på en försöksperson (jag själv) visar att det är betydligt svårare att bryta en dålig vana på våren än under i princip när som helst under övrig tid på året.

Håller på att:
Minska ner snoozande (autokorrekt vill få det till snoppande är det ens ett ord).
Sluta bita på naglarna.
Sluta pilla på naglarna.
Jag skulle nog ha lättast på våren, solen och motivationen återvänder! Hösten/vintern är bara genomtragisk så då fallerar allt för mig. :laugh:
 
Dag två. Går bajsdåligt. Eller, kroppen är missnöjd. Så jag är trött, seg och på jäkligt dåligt humör.

Och har insett att jag har tre maratondagar i början på nästa vecka, en av dagarna ska jag köra 120 mil. :meh:

Hög igenkänning! Jag är inte heller särskilt trevlig just nu, vill verkligen INTE spara den där sista burken till i morgon som jag först tänkt 😫

Fy vilken tuff start på den kommande veckan, hinner du vila lite i helgen? Jag tänker att det borde ändå gå rätt fort innan den värsta tröttheten och irritationen lagt sig... Hoppas jag.
 
Jag måste sluta. Nu. Så från och med imorgon ska jag sluta. Jag skriver det här så jag får skämmas om jag misslyckas.

Någon mer som har någon dålig vana som ni ska sluta med och vill hänga på?
Jag har slutat, eller pausat om man så vill, med energidryck och kaffe sedan snart två veckor. Huvudorsaken är att jag upptäckte att mitt historiskt sett rätt låga blodtryck var anmärkningsvärt högt, och dryckerna var en inte alldeles osannolik orsak efter att jag sugit i mig bastanta mängder av båda under en tid. Blodtrycket sjönk rätt snabbt till mitt normalläge, och det känns bra av flera anledningar.
De första dagarna var jag tröttare än vanligt, men jag kompenserade med att lägga mig litet tidigare än vanligt. Sen har det faktiskt mest varit de vanemässiga bitarna som stört mest. Att smådricka nånting medan man jobbar t ex, men jag ersätter ganska rakt av med bubbelvatten (sodastream) och det funkar helt ok.

Med det sagt har jag inte sett något vetenskapligt stöd för att energidryck faktiskt är skit, utöver de komplicerande bitarna att stoppa i sig en massa socker (eller sötningsmedel) och koffein. Det finns dock gott om rapporter om akuta förgiftningssymptom av höga doser av koffein och även en del dödsfall. Läkartidningen publicerade för ett par år sedan en sammanställning av ett antal svenska dödsfall där man kan misstänka samband med energidrycker. Gemensamt för de flesta, såvitt jag minns, var att de avlidna hade druckit rätt stora mängder (flera liter) energidryck i kombination med rätt stora mängder alkohol och i flera fall kombinerat detta med fysisk ansträngning.
 
Många verkar vara beroende av energidrycker. @Unafraid mfl skulle det funka bättre om ni minskade ner konsumtionen först i några veckor stegvis innan ni slutar helt?
Tycker det låter lite som när man är nikotinberoende. En del klarar av att sluta direkt och andra måste ta det mer stegvis.
 
Många verkar vara beroende av energidrycker. @Unafraid mfl skulle det funka bättre om ni minskade ner konsumtionen först i några veckor stegvis innan ni slutar helt?
Tycker det låter lite som när man är nikotinberoende. En del klarar av att sluta direkt och andra måste ta det mer stegvis.
Tänkte haka på om det här i tråden, borde verkligen sluta röka, men jag får gärna snusa, då det är röken i sig som är onyttig/farlig för mig.
 
Hög igenkänning! Jag är inte heller särskilt trevlig just nu, vill verkligen INTE spara den där sista burken till i morgon som jag först tänkt 😫

Fy vilken tuff start på den kommande veckan, hinner du vila lite i helgen? Jag tänker att det borde ändå gå rätt fort innan den värsta tröttheten och irritationen lagt sig... Hoppas jag.
Jag fungerar inte riktigt så, jag kan vila i flera dagar men ändå så har jag inte ner energi på lager. I värsta fall får jag ta nya tag på torsdag igen!
Många verkar vara beroende av energidrycker. @Unafraid mfl skulle det funka bättre om ni minskade ner konsumtionen först i några veckor stegvis innan ni slutar helt?
Tycker det låter lite som när man är nikotinberoende. En del klarar av att sluta direkt och andra måste ta det mer stegvis.
Nja, det finns ju inte mindre burkar. :D och jag dricker en om dagen, så det är isåfall "varannan dag", men det fungerar inte för mig. Slutade med godis i julas och det fungerar att sluta tvärt för mig, men det är ju skitjobbigt första dagarna. :D
 
@Unafraid Då förstår jag verkligen att det blir kämpigt! Det är ju liksom en sak med vanlig vardag, själv hade jag nog gett upp i förväg om jag visste att jag hade några riktigt tuffa dagar framför mig.

Uppdatering: Drack inte den där energidrickan igår, den står fortfarande i kylen!
Jag har ju gjort så förr. "Jag slutar imorgon! Men nästa vecka på torsdag ska jag ju göra det där.." det finns alltid en ursäkt! :laugh: men det får väl vara okej om jag misslyckas dom dagarna, men det kommer ju bli jävligt att sluta igen.
Snyggt!!

Jag är nu inne på dag 3, kroppen verkar ha accepterat att jag inte gör som den vill. Jag har inte börjat dagen med en koffeintablett heller, vi får se om jag tar en senare. :)
 
Då är det egentligen bara du som kan bestämma dig för att sluta.
Jo, jag vet. Men det är ju fortfarande besvärligt :cautious::laugh: det finns en anledning till att jag skapade den här tråden, jag är lite för tjurig för att kunna erkänna att jag misslyckas. :laugh: det är i alla fall dag 4 utan idag. Men kommande tre dagar kan gå åt skogen, men då har jag planerad omstart på torsdag och sen ett lite lugnare liv en stund. :)
 
Jo, jag vet. Men det är ju fortfarande besvärligt :cautious::laugh: det finns en anledning till att jag skapade den här tråden, jag är lite för tjurig för att kunna erkänna att jag misslyckas. :laugh: det är i alla fall dag 4 utan idag. Men kommande tre dagar kan gå åt skogen, men då har jag planerad omstart på torsdag och sen ett lite lugnare liv en stund. :)

Har du klarart det hitils fixar du de andra dagarna också!
 
Har du klarart det hitils fixar du de andra dagarna också!
Jag började med fyra dagar ledigt, men det kommer två monsterdagar i skolan och dagen efter ska jag köra 100 mil för att åka till veterinären. Så misslyckas jag dom dagarna får jag göra det, jag ska dock försöka låta bli. :)
 
Går det bra att inte dricka din dricka @Unafraid ?

Jag drack min sista redbull nu! Ska köra hela april utan och sen nån i veckan om jag vill, annars skippar jag det med. Ska tänka ut ngt fint som belöning :D
 
Går det bra att inte dricka din dricka @Unafraid ?

Jag drack min sista redbull nu! Ska köra hela april utan och sen nån i veckan om jag vill, annars skippar jag det med. Ska tänka ut ngt fint som belöning :D
Ja, det går faktiskt över förväntan! Eller, jag har varit på fruktansvärt dåligt humör dom senaste dagarna och haft en konstant ryckning i ena ögat.. men jag lever. :laugh: vi får dock se om jag misslyckas någon av dom kommande tre dagarna, dom kommer vara hysteriska. Men då är det godkänt, blir stenhårt från torsdag, efter det har jag nog ingen godkänd ursäkt. :cautious:

Jag har dessutom inte tagit någon koffeintablett dom senaste två dagarna. :D

Vad bra! Grym du är :D jag borde ju ha sparat en hundring redan i alla fall. :up:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Grazing
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Dorinda
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 678
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 629
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp